Financial Times: ​Bancherii centrali discuta pentru intaia oara public despre iesirea Greciei din Euroland. Cum traducem asta pentru Romania?

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 14 mai 2012, 8:31 Economie | Finanţe & Bănci


Economia nu este doar despre cifre si indicatori macro, ci mai degraba despre evenimente sociale si perceptiile investitorilor. Pana recent, o iesire a Greciei din Eurozona era considerata o problema; acum e privita ca o solutie. Bancheri centrali din zona euro au discutat pentru prima oara despre cum sa gestioneze o posibila parasire a UEM de catre greci, riscurile unei fragmentari a Eurolandului fiind luate tot mai in serios de catre politicienii europeni, noteaza cotdianul Financial Times in editia sa de duminica (necesita abonament).  Discutiile de pana acum se refereau doar la daune economice "incalculabile", daca Grecia ar renunta la moneda unica. Ce ar insemna asta pentru Romania? Nu e foarte dificil de imaginat.

Patrick Honohan, guvernatorul irlandez al Bancii Centrale, a declarat la o conferinta din acest week-end care a avut loc in Estonia, ca se pot intampla "lucruri care nu sunt imaginate in tratate. ... Din punct de vedere tehnic, o iesire greaca poate fi gestionata. Este ... nu neaparat fatala, dar in mod cert nu ar fi nici un scenariu atractiv".

"Cred ca un divort amiabil ar fi posibil, chiar daca l-as regreta," a spus si Luc Coene, guvernatorul bancii centrale din Belgia, pentru Financial Times.

Citeste si o analiza a FT Alphaville despre cat ar valora drahma, pesetasul sau marca in cazul "spargerii" eurozonei"

Jens Weidmann, presedintele Bundesbank, a avertizat intr-un interviu acordat mass-media germana, in acelasi week-end: "Consecintele pentru Grecia [a unei iesiri din zona euro], ar fi mult mai grave decat pentru restul zonei euro."

Vince Cable, secretarul britanic insarcinat cu afaceri, a declarat ca Marea Britanie "trebuie sa spere" ca firewall-urile din zona euro sunt suficient de puternice pentru a preveni contaminarea Italiei si Spaniei, in cazul extinderii crizei din Grecia si Cipru. In decembrie anul trecut Mario Draghi, presedintele BCE, a declarat pentru FT ca o iesire din zona euro ar duce la "o incalcare substantiala a tratatului existent", cu consecinte incalculabile pentru blocul european.
  • Ce ar insemna pentru Romania iesirea Greciei din Eurozona?
In primul rand, o iesire a Grecilor din Euroland ar duce  intr-un orizont scurt de timp la o retrogradare a ratingurilor bancilor grecesti. Variantele ulterioare ar insemna majorari de capital sau preluarea de catre Stat a institutiilor de credit pentru a fi mai bine protejate. Costurile de finantare ale bancilor elene ar creste, efectul propagandu-se si la subsidiarele din celelalte tari in care acestea sunt implantate. Mai mult ca sigur cursul de schimb al noii drahme va fi mai depreciat decat cel de la intrarea in eurozona, astfel incat eforturile debitorilor pentru a-si achita ratele la creditele in euro ar creste (presupunand ca toate activele bancare vor fi denominate in drahme).
  • Scurta istorie a falimentelor Greciei

Pana acum, grecii au mai falimentat ca tara de vreo 5-6 ori. Prima data s-au imprumutat prin secolul al patrulea, de la Templul din Delos mai mult decat putea duce.  Datoriile grecilor erau echivalente cu 215% din PIB (Winkler, 1933). Fireste, s-a facut un haircut si s-a taiat circa 80% din datorie. In 1826, Grecia da iar faliment si e alungata de pe pietele internationale vreme de 53 de ani. Era in vremea Razboiului de Independenta (inceput la 1821, detalii mai jos). 1843 , alt faliment. 1893, un altul (haircut 70%). Urmeaza noi si noi falimente. A invatat Europa ceva din asta? Nimic.

După cucerirea Imperiului Bizantin de către turci, cea mai mare parte a Greciei a trecut sub stăpânirea otomanilor. Evident, grecii s-au mai rasculat, au infiintat chiar si Eteria dar otomanii au negociat cu Muhammad Ali (Egipt), care l-a trimis pe Ibrahim Pașa să lupte pentru înăbușirea rebeliunii elene, Ibrahim urmând să primească anumite portiuni din Grecia. Până la sfârșitul anului 1825, cea mai mare parte a Peloponezului trecuse sub controlul Egiptului. In aprilie 1826, Grecia declara falimentul. Razboiul costase mult prea mult.

In 1843 vine urmatorul faliment. Grecii imprumutasera 60 de milioane de drahme in urma cu 11 ani de la Franta, Rusia si Marea Britanie pentru a-si reface economia in urma Razboiului de Independenta. In 1843 Otto, printul Bavarian instalat Rege al Greciei de catre britanici, declara ca nu mai poate sa isi achite datoriile. Omul era un innovator (a infiintat Parlamentul bicameral, a impus o noua Constitutie, dar cam degeaba…). Automat, banii necesari economiei au fost furnizati de catre Banca Centrala, intrucat nimeni nu mai dadea doi bani pe promisiunile Greciei.

Falimentul de la 1893. Haircut 70%

Unii greci se imbogatisera (comercianţii şi armatorii), Piraeus a devenit un important port, dar majoritatea populatiei o ducea prost. Veniturile la buget erau compromise inca din 1890, dar falimentul oficial a fost declarat abia in 1893. Satui de promisiuni si de bani ne-returnati, finantatorii straini au impus un consiliu strain care sa administreze veniturile si cheltuielile Greciei. La 10 decembrie 1893, prim-ministrul Trikoupis, în faţa parlamentului, a rostit una dintre expresiile cele mai memorabile din cariera sa politica  “Regret, suntem în faliment”. Pentru a-si  finanţa programul initial, Trikoupis a luat 6 credite in valoare nominală de 630 de milioane de franci. Cu toate acestea, construirea infrastructurii nu a revigorat economia elena. Trikoupis pariase pe realizarea dezvoltării economice prin atragerea investitorilor străini şi pe constructia infrastructurii. Dobanzile ridicate oferite i-au convins pe investitori sa imprumute statul grec. Prin 1893, circa 67% din veniturile la buget erau destinate platii ratelor de imprumut. Economia greacă a fost, astfel, prinsa într-un cerc vicios al îndatorării excesive.

În acest timp, incetinirea creşterii economice din Europa de Vest şi America de Nord au dus la contractia comertului mondial. Preţurile cu ridicata pentru bunurile importate, cum ar fi textilele, grâu şi coacăze s-au prăbuşit. Statele au  recurs la masuri protecţionistedar cu toate acestea, exporturile greceşti au fost afectate negativ. Rezervele Greciei s-au dus pe apa sambetei, iar drahma s-a depreciat masiv. O sa radeti, dar un important rol l-au avut coacazele, unde Grecia exporta puternic. Preturile au scazut în 1890 cu 70%. Prăbuşirea exporturilor de coacăze a avut grave consecinţe sociale şi economice şi a contribuit la falimentul Greciei. Trikoupis a pierdut alegerile din 1895 şi a murit un an mai târziu în Paris.

1932. Alt default

La începutul anilor 1930, multe ţări aveau probleme. Economia mondiala cunostea ceea ce urma sa se cheme Marea Depresiune. Grecia a impus un moratoriu privind plata datoriei sale externe în 1932. Ghiciti ce au votat grecii.

Si la ei, ca si la noi, banca centrala a avut de-a lungul timpului, un rol contestat.

Pentru documente, consultati aceasta carte, sau aceste surse.

Grecia e acum in situatia bolnavului conectat la aparate, in jurul carora prietenii si mai ales medicii se roaga sa nu moara. Pentru medici- aka FMI, UE, WB- ar insemna un esec al terapiei. Pentru prieteni, ar insemna sa piarda banii imprumutati defunctului. Cu un ultim gest, pacientul vrea sa isi smulga si tubul de oxigene il mai tine in viata si sa faca un referendum cu final dinainte anuntat.

Pentru Romania, asta nu ar insemna nimic. In fond, noi o sa aderam la euro abia in 2015, data la care e putin probabil ca grecii sa isi cumpere produsele cu moneda unica. Daca ar fi sa parafrazam din poetul nationale, am spune: ”Tara trece, tara vine, toate-s noi si vechi sunt toate. Sa ai euro, e bine? Tu te-ntreaba. Tu socoate”.

Trichet avea dreptate cand spunea ca pana la un punct, criza putea fi gestionata. Partea proasta e ca atunci cand punctul ala a intervenit, Trichet a facut tot pe diplomatul si a ramas mut ca o lebada neagra.

Pentru lamuriri, cetiti aici si mai ales, aici (un post de acum doi ani)








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





16822 vizualizari

  • +10 (12 voturi)    
    bye-bye Franta :'( (Luni, 14 mai 2012, 9:14)

    mihaigalos [utilizator]

    Franta detine cea mai mare parte a datoriei grecesti. O iesire a grecilor din Euro ar fi un soc atat de mare incat Fr ar fi imediat retrogradata. Germania (gdp = 1.5 cel al Fr) si tarile nordice (gdp mult mai mici in valoare neta) nu vor putea restaura increderea in euro.,

    Urmeaza Marea Schisma, parerea mea.
    • -3 (9 voturi)    
      N-as prea crede! (Luni, 14 mai 2012, 10:15)

      Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui mihaigalos

      Greciei i s-au promis pana acum peste 120 miliarde de euro, intr-o prima transa.
      Daca Grecia iese din zona euro, este cat se poate de clar ca nu va mai primi acei bani.
      Asa ca , sutele alea de miliarde vor fi redirectionate catre statele care au direct de suferit de pe urma bancilor grecesti si astfel totul poate fi compensat fara probleme.
      • +3 (5 voturi)    
        aparent da.... (Luni, 14 mai 2012, 10:57)

        translativus [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

        ....dar sa nu uitam de promisiunile facute de noul presedinte francez, care incurajeaza pomana pe datorie si nerespectarea legilor economiei prin marirea deficitului.
        Grecii la fel au facut si iata rezultatul.
    • +10 (18 voturi)    
      USL (Luni, 14 mai 2012, 10:25)

      jean [anonim] i-a raspuns lui mihaigalos

      iar in Romania o sa fie un dezastru si mai mare cu USL la putere.
      o sa murim de foame si psd+pnl o sa ne ia tot
    • 0 (0 voturi)    
      Euro in tarile nordice?Glumesti... (Luni, 14 mai 2012, 22:14)

      traian [anonim] i-a raspuns lui mihaigalos

      Euro in tarile nordice...
      • 0 (0 voturi)    
        poftim? (Marţi, 15 mai 2012, 12:25)

        mihaigalos [utilizator] i-a raspuns lui traian

        Doar Norvegia nu e in euro, restul : Finlanda, Suedia si Danemarca toate sunt. Nu iti inteleg comentariul.
        • 0 (0 voturi)    
          Valute (Marţi, 15 mai 2012, 13:25)

          Norvegianul [anonim] i-a raspuns lui mihaigalos

          Doar Finlanda foloseste EUR. Suedia si Danemarca au fiecare moneda proprie (crona).
  • -4 (8 voturi)    
    Zona euro (Luni, 14 mai 2012, 9:16)

    neuroizatu [anonim]

    E clar un dezastru! Pentru toata eurozona.Economia Romanicii euroizata se va duce la fund poate mai repede decat cea greceasca pentru ca gretzii au stiut sa-si stearga din datorii la vreme.Acum normal ca-si permit sa iasa din zona euro.
    • +5 (5 voturi)    
      fals si gresit (Luni, 14 mai 2012, 11:36)

      bancher [anonim] i-a raspuns lui neuroizatu

      Ca mai mare parte din datoria externa a Romaniei este a firmelor private, nu a statului, E treaba lor daca nu mai au bani sa isi plateasca datoria. Datoria publica si public garantata (care de fapt conteaza pt ca e platitia de stat) este (inca) bine gestionata, sunt bani in rezerva BNR sa fie platita./
    • -1 (1 vot)    
      dolarul (Luni, 14 mai 2012, 11:37)

      Sam [anonim] i-a raspuns lui neuroizatu

      devalorizarea euro la paritate cu dolarul ar salva toata situatia.
  • +13 (17 voturi)    
    USL ne va aduce ca Grecia mai repede decat credem! (Luni, 14 mai 2012, 9:30)

    Impotriva prostiei din tara [utilizator]

    Populismele au stat la baza falimentului grecesc. USL nu a invatat nimic din lectia Greciei si taraste Romania la faliment. Cu pleiada de populisme din utlima perioada nu mai avem nicio sansa de scapare.
    Economisiti in euro si dolari, nu faceti investitii, mergeti la vot si fiti gata sa iesiti in strada.
    Si cel mai important lucru, rugati-va la Bunul Dumnezeu pentru mintea romanului cea din urma!
    • +10 (12 voturi)    
      incep sa inteleg. (Luni, 14 mai 2012, 10:54)

      curios [anonim] i-a raspuns lui Impotriva prostiei din tara

      USL = Uniunea pt. Slabirea Leului. Sare euro in sus, sar ratele, sare combustibilul, cresc preturile, creste inflatia (adio zona euro) si USL da salarii marite.
    • 0 (0 voturi)    
      economisire (Luni, 14 mai 2012, 11:50)

      edx [utilizator] i-a raspuns lui Impotriva prostiei din tara

      sunt de acord ca trebuie sa economisim si sa reducem cheltuielile; nu sunt de acord cu exprimarea USL(...) eu cred ca trebuia sa zici politicienii - in ochii mei nu mai e demult vreo diferenta intre ei.
  • +9 (11 voturi)    
    what? (Luni, 14 mai 2012, 9:51)

    Arlecchino [utilizator]

    "Pentru Romania, asta nu ar insemna nimic"? In momentul in care citesti o asemenea fraza si, pe deasupra, mai e si scrisa de un jurnalist economic destul de bun nu poti decat sa ramai uluit de atata orbire. Exact asta s-a spus inainte de Lehman Brothers. Intr-adevar, in afara de bancile grecesti putini ar suferi in mod direct. Majoritatea bancilor si-au facut deja loss pe bondurile grecesti. Ar mai fi ceva scaderi dar nu semnificative. Ceea ce ar fi semnificativ ar fi demonstrarea incapacitatii zonei euro de a actiona unitar. S-ar demonstra ca statele sunt incapabile sa se protejeze. Orice stat ar trebui sa emita datorie care sa fie practic risk free in moneda sa nationala. Iesirea Greciei ar demonstra ca nu este deloc asa si, in viitorul imediat ar exploda costul datoriei pentru Spania si Italia, ceva mai tarziu pentru Franta. Si pentru cine altcineva? Ghici? Da, pentru Romania pentru ca, nu-i asa, suntem dependenti de zona euro care tocmai si-a demonstrat incapacitatea. Sa nu mai vorbim de prabusirea leului in fata euro. Ghici ce? Majoritatea investitorilor care nu mai vin acum si veneau prin 2007 erau europeni. Multi dintre ei chiar greci. In caz de faliment vor avea rani mult mai adanci de vindecat decat sa vina sa investeasca la noi. Sa nu mai vorbim de cei care ne trateaza la pachet si vor decide ca estul europei este chiar mai putin sigur decat zona euro. Sigur, vor sari toti nationalistii: "sa plece"! Sa vedem daca va salveaza USL-ul la un curs de 7 euro/ron si la un somaj de 50%. Ceea ce au facut, de fapt, europenii, cu o superba inconstienta a fost sa creeze un nou standard aur in acest euro. Ei nu pot sa-si devalorizeze moneda nici macar pentru a salva de la faliment un stat membru. Austeritatea nu functioneaza din cauza cresterii dobanzilor - datoria creste nu scade. Din pacate, se pare ca dupa patru ani de dificulati economice lucrurile se indreapta spre ceva mult mai rau..
  • +10 (10 voturi)    
    Ba inseamna ceva! (Luni, 14 mai 2012, 9:57)

    Dianora [utilizator]

    Mi se pare gresita idea ca pt. economia Romaniei asta nu inseamna nimic. Bancile grecesti au cam 15% procente din piata bancara, economii de la populatie , credite. Chiar credeti ca nu conteaza? Ce se intampla cu companiile cu capital grec din Romania, unele detinute chiar de statul elen?
  • +8 (8 voturi)    
    DECI EXISTA UN "VICIU" STRUCTURAL (Luni, 14 mai 2012, 10:08)

    pointless man [utilizator]

    Chestia cu lenea nu spune tot. Spre exemplu un fermier african munceste de se rupe, mult mai mult decit unul german (sau american, sau olandez), dar produce mult mai putin. De ce ? Fiindca sistemul, adica tot restul economiei, asigura o productivitate inalta. Cum face asta ? Aicea intervine partea psihologica sintetizata perfect (si inconstient) de catre Elias Canetti in LIMBA SALVATĂ – istoria unei tinereti Editura Dacia 1984 Pag.42

    Părinţii au simţit că încerca să mă influenţeze împotriva Angliei şi, pentru a contracara, îmi povesteau cît de minunat o să fie acolo. “Acolo toţi oamenii sînt cinstiţi”, spunea tata, “dacă un bărbat spune ceva atunci şi face. Nu trebuie să baţi palma cu el.” (familie de negustori sefarzi din Ruse, dorea sa emigreze la inceputul sec.XX).

    Deci NU harnicia ci o minima onestitate asigura functionarea capitalismului (vezi si problemele subprime-ului american). In fond noi romanii ar trebui sa intelegem foarte bine cum sta chestia cu cinstea in afaceri (si in general).
  • +8 (8 voturi)    
    explicatii...consecinte... (Luni, 14 mai 2012, 10:16)

    andrei [anonim]

    Poate ca acum ar fi momentul ca specialistii sa ne explice ce urmeaza pas cu pas dupa iesierea Greciei. Ce se intampla cu leul si euro, cu economiile noastre, creditele si asa mai departe. Nu sunt specialist, nu prea am idee dar as vrea sa stiu ce e de facut.
    • +11 (11 voturi)    
      Explicatii (Luni, 14 mai 2012, 10:26)

      foarte simple [anonim] i-a raspuns lui andrei

      Stii cum o sa-ti explice? O sa vina in fata poporului si o sa-si intoarca buzunarele pe dos.Apoi o sa intinda mana...si-o s-o bage la tine in buzunar. E foarte simplu.
    • 0 (0 voturi)    
      exact (Luni, 14 mai 2012, 12:25)

      trient [utilizator] i-a raspuns lui andrei

      Ai pus punctul pe i, pentru omul "de rind" in oarecare legatura cu bancile grecesti (credite, economii), ar fi interesant sa explice cineva care sint scenariile (in ideea desigur in care nu exista nici o regula scrisa deja).

      Sa zicem ca Grecia trece la drahma miine.. ce fac filialele bancilor grecesti din afara Greciei, vor denomina automat toate conturile eur in drahme? Teoretic n-ar trebui pentru ca eur ar fi o valuta ca oricare alta (adica n-ar trebui sa conteze pt clienti daca au dolari sau euro la ei in conturi). Sau ar fi doar scenariul apocaliptic in care isi retrag instantaneu lichiditatile si pe noi ne lasa doar cu extrasele?
  • +16 (20 voturi)    
    Cum s/ar traduce?! (Luni, 14 mai 2012, 10:17)

    , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator]

    Simplu!
    Esti lenes, platesti!
    Ai conducere socialista, platesti!
    Votezi pentru ca "ti se va da", platesti!
    Optiuni:
    - MUNCA
    - ALEGE ORICE ALTCEVA DECAT COMUNISTI;
    (indiferent de culoarea si denumirea lor formala)
    - Nu astepta sa "ti se dea", munceste si vei avea;
    Restul este gargara!
  • +1 (9 voturi)    
    se traduce... (Luni, 14 mai 2012, 10:30)

    marx [anonim]

    intr-un singur fel: 1 eur=6 ron!
    • +1 (1 vot)    
      cel putin 6 ron (Luni, 14 mai 2012, 13:05)

      Geo.B [utilizator] i-a raspuns lui marx

      asta e varianta optimista...
  • +8 (12 voturi)    
    inseamna iesirea RO din UE (Luni, 14 mai 2012, 10:33)

    Denoro [utilizator]

    Ce inseamna iesirea Greciei din zona euro pentru Romania? Simplu: inseamna iesirea Romaniei din UE pe termen mediu. Mai precis, darea afara a Romaniei din UE.
    Sa ma explic. Grecia, daca iese din zona euro se prabuseste complet. Se reintroduce drahma aia a lor, inflatie galopanta, saracie lucie. Dar grecii nu-s romani. Aia ies la scandal, bataie si deseori omor la orice demonstratie banala. A se vedea cazurile din ultimii ani. Plus ca la ultimile alegeri au castigat un scor fabulos de mare partidele extremiste, ceea ce arata starea de spirit a populatiei. Pe scurt, iesirea Grecie din zona euro inseamna prabusirea dramatica a Greciei si razboi civil. Inevitabil, ori razboi civil, ori dictatura militara. Eu zic ca amandou, in ordinea de mai sus.
    Ori, in asemnea conditii, Grecia va fi data afara si din UE. In asemnea conditii, clar va fi data afara din UE. Si daca tot au dat afara din UE o tara, occidentalii se vor gandi sa scape si de altele, dintr-un foc. Ori, numai idee ca nu vor mai fi obligati sa primesca pe teritoriul lor sute de mii de tigani mers la furat, va fi un motiv suficient sa vrea sa dea afara RO din UE. Plus coruptia din Romania (care daca iese USL in toamna va fi o restauratie iar coruptia generalizata va "domni" nestingherita sub ochii vigilenti a lui Nastase, Voiculescu, SOV si altii "corifei" ai USL.
    Singura sansa, mica, dar reala, e ca Romania sa continue agresiev lupta anticoruptie si sa-si pastreze minime deficitele (desi preferabil sa scape de ele), dar sub USL nici cea mai vaga sansa, mai ales in ce priveste coruptia. PSD in sine este echivalent cu coruptia generalizata!
    Poate par pesimist si alarmist, dar asta e pararea mea. Viitorul nu suna neaparat bine pentru unii...
    • +1 (1 vot)    
      Daca Grecia iese din Euro e problema ei (Luni, 14 mai 2012, 11:01)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui Denoro

      ce va face mai departe. Pentru UE, atat timp cat ce se va mai intampla in Grecia dupa iesirea din UE nu mai e atat de important.

      Problema e ca bancile europene ce au creditat Grecia vor ramane cu o problema majora. Daca ar fi fost numai banci grecesti nu era o nici o problema pentru UE, dar sunt si banci franceze, germane. Acele banci vor da faliment daca statele din care provin ( Franta, Germania ) nu intervin cumva. Daca ar da faliment, state care se clatina si ele oricum, precum Franta, Spania, etc, n-ar mai avea de unde se imprumuta pentru a-si sustine deficitele.
      Daca Romania a taiat 25% din pensii si salarii pentru a-si reduce deficitul de la 6-7% la 3% ganditi-va ce impact ar avea pentru Franta, Spania, reducerea brusca la 0% a deficitului, nemaiavand cu ce sa-l finanteze.

      Dar acum nemtii, francezii spun ca au solutii pentru a rezista falimentului Greciei. Cum insa nu ne spun. Nu au cum decat prin a tipari bani cu care capitalizeaza bancile europene. Faptul ca acei bani nu se mai regasesc in produse si servicii si ce impact vor avea ei pe termen lung, nu mai conteaza acum. Au solutia pe termen scurt, cine sta sa se gandeasca ce va fi peste 10 ani ?
    • 0 (0 voturi)    
      cred ca exagerezi (Luni, 14 mai 2012, 12:31)

      trient [utilizator] i-a raspuns lui Denoro

      E pacat ca politizezi aiurea in partea a doua a comentariului.

      Daca vizavi de greci cred ca e ok ce presupui, pentru ca de bine de rau treaba tine de ceva vreme si sint oarecare semne (cum spui si tu, evolutia de la alegeri), vizavi de Ro cred ca te hazardezi aiurea.

      Faptul ca vesticii nu ne inghit tiganii nu e nicaieri un motiv serios pt a da afara o tara din UE. A, ca populatia lor poate gindeste asa.. e alta treaba. Dar la nivel inalt cred ca e mult prea simplist sa crezi ca se iau decizii emotionale. Altfel grecii erau afara din UE de vreo citiva ani, si in plin razboi civil acum, cum zici tu:)
      • +1 (1 vot)    
        sper ca exagerez (Luni, 14 mai 2012, 13:57)

        Denoro [utilizator] i-a raspuns lui trient

        Sincer, sper ca exagerez si implicit ca gresesc!
        Despre politizare, nu cred ca politizez. Pur si simplu Nastase, Voiculescu, etc etc nu sunt "politizari", sunt oameni reali. Desi nu sunt USL-ist, ca sa zic asa, nu am inca o parere batuta in cuie despre Ponta. Poate omul chiar e cinstit si vrea sa faca treaba serioasa. Alta e problema grava - din punctul meu de vedere: el nu singur, are in spate o intreaga "haita" de corupti in cel mai pur sens al cuvantului. Oameni puternici, oameni cu multi bani, oameni pe care nu poate sa-i ignore. Totusi, Ponta nu este in PSD ceea ce a fost Basescu in PDL. Ponta nu se poate lupta cu "greii" PSD-ului, cel putin nu inca.
        Despre problema tiganilor nostri din Occident, sunt de acord cu tine: "Faptul ca vesticii nu ne inghit tiganii nu e nicaieri un motiv serios pt a da afara o tara din UE. A, ca populatia lor poate gindeste asa.. e alta treaba" Da, dar politicienii lor sunt votati de catre populatia lor care gandeste asa... sa nu uitam asta: nici acolo politicienii nu pot la infinit sa se detaseze complet de dorintele populatiei.
        Una peste alta, eu sper sincer... sa ma insel. :)
  • +1 (1 vot)    
    nu e adevarat (Luni, 14 mai 2012, 12:05)

    priky [anonim]

    erau cateva persoane care scriam la comentari ca USL ne va duce in faliment, eu va spun ca nu este adevarat. Ochelaristu(Ponta) si cu somnorici(Antonescu) vor merge la urmatoarea preselectie a emisiuni ,,Romani au talent'' se vor califica pana in finala si vor castiga marele premiu de 120.000euro cu minciunile lor. Banii castigati de ei vor fi pusi la bugetul tari si uite asa vom avea bani de PENSIIIIII si SALARIIIIIIII mari.Doamne pazestene de ei.
  • -1 (1 vot)    
    PROBLEME vs. SOLUTII (Luni, 14 mai 2012, 12:35)

    Stefan Ivan [anonim]

    Cea mai mare problema in lume este LACOMIA. De aici se distrug popoare, tar,i apar razboaie. Se mai gandeste cineva la pretul de cost al unui produs. Nu se mai gandeste, oricine din lumea financiara iti va raspunde ca pretul de cost trebuie sa fie cat mai mic, ca apoi cererea si oferta sa stabilesca pretul final. Este absurd, pt. ca un produs poate sa aiba pretul de cost 10 centi iar cererea si oferta sa-l duca la un pret de vanzare final la 10 Euro ori 20 Euro sau 100 de Euro, cea ce este absurd si se numeste LACOMIE. La fel este si cu BANCILE, LACOMIA este tot PROBLEMA PRINCIPALA. Aceasi BANCA, are DAE pt. un anumit tip de credit 3%, pt. o sucursala ale aceleasi BANCI din alta tara DAE este de 6-7%, iar intr-o tara ca Romania, la acelasi tip de credit, DAE este intre 14%-22%. De ce ? Din cauza LACOMIEI. Pt. ca nici un BANCHER, in special din ROMANIA, NU SE GANDESTE, daca CLIENTUL BANCAR din ROMANIA, POSEDA PUTEREA de CUMPARARE pt. PLATA RATELOR aferente CREDITULUI. A vazut un client bancar din Romania ca un BANCHER din vreo BANCA din ROMANIA sa AJUSTEZE D.A.E. la clientii bancari romani, carora li s-a taiat din salarii si pensii, sau sa acorde o perioada de gratie de 1(un) AN pt. clientii bancari din Romania, care o solicita pt. ca au probleme financiare. Nici o banca NU se gandeste la puterea de cumparare sau la nivelul de suportabilitate al clientului bancar din Romania. Motivul: tot LACOMIA. Grecii au fost primii care au zis "STOP JOC" pt. ca si-au dat seama de LACOMIA unor tari "de prim rang" (Germania si Franta)din U.E. Grecia NU va iesi din Zona Euro, pt. ca grecii stiu cat au talharit si jefuit Neo-REich-ul German (Deuthland uber alles) si Neo Guvernul de la Vichy-France, de la ei din Grecia si din Europa, incluzand aici si Romania. LACOMIA TREBUIE OPRITA, sau toata Europa se va auto-distruge.
  • 0 (0 voturi)    
    articol (Luni, 14 mai 2012, 13:27)

    GIL [anonim]

    Dan Popa....Imi place articolul. Stilul si datele articolului. Am invatat date noi despre criza greaca .Felicitari.!!!!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by