Cristian Sima: Ceea ce lipseste este un plan coerent care sa intre in vigoare in momentul crearii panicii. Daca Grecia va iesi din zona euro, moneda europeana va fi puternic devalorizata fata de dolar

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 17 mai 2012, 16:51 Economie | Finanţe & Bănci


Cristian Sima
Foto: HotNews.ro
"Nu am niciun depozit, nicio datorie si niciun raport cu nicio banca cu capital grecesc de pe teritoriul Uniunii Europene.Daca Grecia va iesi din zona euro, moneda europeana va fi puternic devalorizata fata de dolar. Daca si alte tari din zona sudului Europei vor iesi din moneda euro, aceasta va ramane o moneda pentru tarile din Nord si se va aprecia puternic atat fata de dolar cat si fata de celelalte monede", a explicat Cristian Sima, PDG al Bursei sibiene la intalnirea online de joi cu cititorii HotNews.ro. Sima considera ca Estul Europei va fi afectat prin ricoseu de defaultul Greciei si ca, implicit, monedele din Estul Europei se vor deprecia fata de euro." Evident, leul va pierde mai mult fata de dolar, lira sterlina, franc etc. ", mai spune Sima. Tot el atrage insa atentia: "Urmati cat mai putine sfaturi din cele pe care le veti citi pe net. Ignorati inclusiv sfaturile mele"

"Cresterea puternica a dolarului va duce la o scumpire a energiei, care va afecta inflatia din Romania. Sa speram ca BNR are mult mai multi dolari si titluri de stat americane decat euro si titluri de stat europene. Din nefericire, a doua zi dupa downgradarea SUA, BNR a vandut o mare parte din titlurile de stat americane pe care le detinea. De atunci, dobanda pe dolar a scazut si aceste titluri valoreaza astazi mult mai mult", arata presedintele -director general al Sibex.

Despre bancile cu capital grecesc din Romania:
  • Filialele bancilor grecesti in Romania sunt entitati juridice romane. Sunt banci stabile si pot fi investitii atractive pentru alte banci din UE. Din nefericire, panica ce ar putea interveni (daca ar exista o astfel de panica) le-ar putea pune in fata unei mari crize de lichiditati. Cred ca BNR este pregatita sa faca fata unui volum mare de retrageri avand resurse mai mari decat masa monetara Mo de pe teritoriul Romaniei.
  • Ceea ce lipseste este un plan coerent care sa intre in vigoare in momentul crearii panicii.
  • Varianta ca Statul sa nationalizeze bancile grecesti intr-o prima faza (pana cand se va gasi un cumparator) nu mi se pare o idee rea. Dar sunt oare guvernantii si BNR pregatiti pentru o astfel de miscare profund neliberala si anti-concurentiala?
  • Eu sunt adeptul selectiei naturale dar trebuie sa recunosc ca in cazul acestei crize este de preferat sa apasam pe orice parghie chiar si ne-democratica, numai pentru a stopa panica.
Despre efectele unei intoarceri la drahma a Greciei:
  • Daca Grecia se reintoarce la drahme titlurile de stat grecesti-actualmente denominate in euro- vor fi denominate in drahme si prin masiva devalorizare a drahmei, datoria Greciei se va imparti la 5. Problema majora va fi ca putina lume va mai imprumuta de acum incolo Statul grec. Iar economiile populatiei grecesti vor avea masiv de suferit.
  • Daca Grecia va iesi din euro zona multi se vor gandi ca Spania, Italia si Portugalia vor fi urmatoarele pe lista si atunci ne vom indrepta catre o idee mai veche de a infiinta doua monede euro: Euro de Nord si Euro de Sud. In aceasta situatie, tarile nordice isi vor exporta cu greu propriile produse datorita faptului ca euro de nord va creste spectaculos.
  • Raman la parerea personala mai veche ca la acest moment, singura solutie generala pentru criza europeana este o inflatie masiva care insa va fi greu de controlat. Prin inflatie Germania va plati cea mai mare parte din daune. O astfel de solutie nu se poate adopta decat politic. Cred ca oamenii politici trebuie sa fie rationali inainte de a fi patrioti si acest lucru este foarte greu de conceput mai ales din punctul de vedere al doamnei Merkel.
Despre datoriile Greciei:
  • Daca maine toti am pune mana de la mana si am plati cele 360 de miliarde ale Greciei, italienii, spaniolii si portughezii vor zburda de fericire si nu vor mai respecta niciun program de austeritate.
  • Daca vom alunga Grecia necontrolat din zona euro, pierderile suferite de banci si populatia din Europa vor depasi cu mult un trilion de euro iar criza de lichiditati nu se va rezolva decat prin tiparirea de moneda fara acoperire. Ceea ce va determina o crestere galopanta a inflatiei.
  • A treia varianta ar fi ca banca centrala europeana sa cumpere activele toxice grecesti, spaniole, italiene si portugheze la o dobanda fixa de 4-5% si sa incerce sa supravegheze inflatia pentru a nu ajunge la doua cifre, solutie care e respinsa total de Germania.

(N.R. Cristian Sima este actionar HotNews.ro)

Vezi toate raspunsurile pe care Cristian Sima le-a dat in cadrul intalnirii online cu cititorii HotNews.ro






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





7520 vizualizari

  • -10 (20 voturi)    
    Ce mai specialist (Joi, 17 mai 2012, 17:07)

    adi [anonim]

    Imi vine sa spun: "asa fatza, asa pareri". Sunt rau stiu. Oricum omul bate campii cu gratie. Daca el crede ca americanii o sa-si lase dolarul sa se aprecieze fata de euro se inseala amarnic si inseamna ca n-a fost atent la tot ce au facut americanii din 2008 incoace. Doar astazi ce a aparut o noua declaratie a FED care a spus clar ca in caz de nevoie face iar quantitativ easing, adica tiparesc dolari si inunda piata cu ei ca sa nu le creasca valoarea. Deci sa-l lasam pe Sima sa-si faca siestele de pensionar si sa cautam analisti mai bine ancorati in realitatile economiei internationale.
    • +7 (9 voturi)    
      hmmm (Joi, 17 mai 2012, 20:09)

      nicksone [utilizator] i-a raspuns lui adi

      //euro e umflat artificial... dolarul e "subumflat" artificial. americanilor le e teama NUMAi de certificatele de trezorerie ale chinezilor.
      ceva asemanator s-a intamplat in anii '80 cand capitalul japonez invadase societatea americana si ca raspuns au creat asa numitii "tigri asiatici" urmati de marea greseala numita China din care abia reusesc acum sa se mai retraga decent...

      "cosul" de asemenea este intr-un echilibru instabil... numai cei care muncesc si se gospodaresc corect vor ramane solizi: germania, japonia, si alte cateva. restul e tacere.

      super a spus acum cateva minute Cristi Sima pe b1tv: Romania fara criza e ca si crestinismul fara iad...

      Sau Eliade: in nicio alta tara din lume nu se consuma atata energie in politica precum in Romania...

      sau...mai bine ma opresc...(editat de HotNews.ro)
    • -1 (3 voturi)    
      daca te crezi atat de "inteligent", (Vineri, 18 mai 2012, 10:55)

      gelu [anonim] i-a raspuns lui adi

      de ce nu vii cu alte SOLUTII/CREDINTE despre ce va urma, decat sa "impusti" mereu spusele altora. Multi compatrioti sunt buni la a comenta spusele altora, dar mintea lor nu e capabila de nimic NOU...

      Americanii oricum fac quantitative easing in fiecare secunda, si asta deja a inceput sa-i coste. Multe tari/companii au inceput sa faca tranzactii la nivel global in alta moneda decat $, ca-si dau seama ca pe langa trecut mai conteaza si viitorul. Si multi isi dau seama, ca ca orice mare imperiu, cel american va claca. Sa facem diferenta intre performanta unor companii americane(Apple, Google, IBM, HP, Dell, etc...) si "performanta" guvernului american care se masoara in vreo cateva zeci de milioane de oameni fara asigurari de sanatate, milioane de homeleshi si vreo 50% din populatie care-i sustine pe republicani, un fel de cowboy, ca-n vestul salbatic, plus orase care nu mai au bani sa-i plateasca pe politisti, etc...

      Deci aceasta tiparire fara numar de bani are si ea niste limite, pe termen scurt tine, dar doar atat...

      Iti recomanda ca in timpul "siestelor" tale, sa mai pui mana si pe alte carti decat cele de macroeconomie si sa mai faci si conexiuni din cand in cand. ... papagaii zboara peste tot prin jur...
  • -11 (15 voturi)    
    gargarariu (Joi, 17 mai 2012, 17:49)

    marx [anonim]

    mai ai nene si alta idee in afara de ineptia cu dolarul care se sprijina pe US Army

    @hotnews: cerem prea mult daca va rugam sa fiti mai selectivi cu invitatii; e g. ce il califica pe acest domn sa isi dea cu parerea despre toate
    • +5 (11 voturi)    
      e actionar la HotNews!!! (Joi, 17 mai 2012, 19:45)

      costica [anonim] i-a raspuns lui marx

      Si mai este si PDG la Bursa din Sibiu !!
      Si mai stie si multe, multe !!
      Si le stie bine !!!

      Spune-mi cate persoane stii care sa aiba opinii pertinente, cu argumente legate de subiectul fierbinte: Grecia ?!
      Unde ai citit alte lucruri mai interesante legate de subiect?!
      Eu il apreciez pe Dl Sima si cred ca e singurul care stie sa spuna ceva in presa romaneasca pe subiect.
      • -3 (3 voturi)    
        flavian (Joi, 17 mai 2012, 20:14)

        aaa [anonim] i-a raspuns lui costica

        google dileme existentiale
      • +6 (8 voturi)    
        dl Sima (Joi, 17 mai 2012, 20:49)

        nicksone [utilizator] i-a raspuns lui costica

        stiu ca ii place la privat si bine face.oameni ca el ar trebui sa fie mai vizibili... mai adineaori la b1tv se facea liniste cand vorbea el. si aveam senzatia persistenta ca stie mult mai multe decat spune...
  • -6 (12 voturi)    
    Bravo Cristi (Joi, 17 mai 2012, 17:52)

    twitty [utilizator]

    Pariaza pe dolar si cumpara repede dolarei de pe Forex.

    Ce o sa rad cand va fi clar ca Grecia nu va iesi din zona euro si speculatorii financiari americani si britanici vor pierde ceva bani.
  • +6 (12 voturi)    
    ....tot un dreaq...! (Joi, 17 mai 2012, 18:50)

    bm [anonim]

    ...oricum ne fura astia pe toti cu smecheriile astea euro dolari ,franci, imobiliare , aur , rahat cu perje ...! Iti shmanglesc astia economiile oriunde le-ai avea ...!..asa ca dormiti linistiti...au ei grija de banii celor ce muncesc ...!
  • +1 (1 vot)    
    comisia lui Vasile Roaita (Vineri, 18 mai 2012, 0:58)

    fosta zoezoe [utilizator]

    Nu e nici un pericol domle, ca a fost creeata o comisie care sta cu ochii cat cepele si daca e ceva .........Gata , nu mai avem nici o grija , dormim linistiti , comisia va impusca ceva euro drept salarii si va trage sirena in exact acelasi mod si cu acelasi efect ca si Vasile Roaita !
  • -1 (1 vot)    
    ..este necesara devalorizarea monedei Euro...! (Vineri, 18 mai 2012, 8:10)

    bm [anonim]

    ...prin orice mijloace...inclusiv zvonistice ...!
    ...sa speram ca americanii nu vor tipari iar un munte de hartie ...!
  • +1 (1 vot)    
    Daca este asa de rau de ce este asa de bine? (Vineri, 18 mai 2012, 12:08)

    dezamagitul [anonim]

    Stau stramb si ma intreb drept ,de ce cand Euro se simte atat de prost la noi atinge cote de neimaginat .
  • 0 (0 voturi)    
    Carusel (Vineri, 18 mai 2012, 13:02)

    edy [anonim]

    Azi e bun euro,maine dolarul,creste bursa ,scade bursa etc Uite asa fac unii bani din panica sau exuberanta extrema.Deci de ce s-ar opri?Bani ieftini au nu ramane decat sa se joace cu emotiile si banii celorlati.
  • -2 (2 voturi)    
    ............ (Vineri, 18 mai 2012, 15:38)

    panfil flecaru [anonim]

    Raman la parerea personala mai veche ca la acest moment, singura solutie generala pentru criza europeana este o inflatie masiva care insa va fi greu de controlat. Prin inflatie Germania va plati cea mai mare parte din daune. O astfel de solutie nu se poate adopta decat politic. Cred ca oamenii politici trebuie sa fie rationali inainte de a fi patrioti si acest lucru este foarte greu de conceput mai ales din punctul de vedere al doamnei Merkel.
    ................................................

    germania ar trebui sa plateasca cea mai mare parte din efortul salvarii.
    germania a profitat cel mai mult de piata libera a uniunii si de moneda unica.
    time to share !

    totusi, cred ca germania ar fi mai avantajata daca grecii pleaca afara din ioroi.
    un ioroi devalorizat ar favoriza uniunea in raport cu america, japonia, china si restul lumii.
    ar incuraja exporturile si implicit ar favoriza productia si relansarea economiei in uniune, in special in germania.

    o devalorizare a ioroiului si dezvoltarea productiei la periferia uniunii, unde munca e mai ieftina, ar pune bunurile made in eu intr'o pozitie mai atractiva.
  • 0 (2 voturi)    
    Subscriu la spusele lui Carusel! (Vineri, 18 mai 2012, 15:51)

    Matrix [anonim]

    Subscriu la spusele lui Carusel, din jongleriile cu emotionalul celor ce au ceva economii si nu stau ei prea mult sa citeasca si sa inteleaga ce si cum, se fac bani grei zilele acestea, n-am nicio indoiala! Daca am avea ceva banutzi de sacrificiu si un pic de sange in noi, de 2-3 saptamani incoace si de-acum inainte vreo luna-doua, ar trebui sa stam doar calare pe banci si sa vindem/cumparam...vindem/cumparam...vindem/cumparam.... euro/dolari...dolari/euro...euro/dolari...dolari/euro...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by