Grupul de TVA sau cum sa iti optimizezi activitatea in mod inteligent
Grupul de TVA este o oportunitate a carei aplicabilitate a fost largita in urma modificarilor legislative de la inceputul acestui an. Pana atunci, numai marii contribuabili puteau aplica pentru formarea unui grup de TVA. Acum insa lucrurile s-au schimbat si toate societatile care fac parte din acelasi grup de firme pot implementa aceasta structura.
Ideea este simpla: companiile isi compenseaza pozitiile intr-un decont de TVA consolidat, ajustandu-si sumele de plata cu sumele de rambursat. De precizat ca o inregistrare suplimentara in scopuri de TVA pentru implementarea grupului fiscal unic sau alte modificari de ordin contabil nu sunt necesare.
Exista, desigur, cateva cerinte pentru ca minimum doua companii sa formeze un grup fiscal. Cea mai importanta este detinerea in proportie de minimum 50% din capitalul societatilor in cauza de catre aceiasi actionari.
Avantajul major al acestei structuri este optimizarea fluxului de numerar. Astfel, o companie aflata in pozitie de rambursare primeste instant numerar din partea companiei aflate in pozitie de plata, fara sa astepte rambursarea de TVA, care de cele mai multe ori este un proces anevoios.
Avantajul optimizarii este si mai important in contextul in care una dintre companiile din grup se afla inca in faza de investitii sau efectueaza doar exporturi/ livrari intracomunitare.
Spre exemplu, o companie care activeaza in sectorul productiei / distributiei si inregistreaza constant TVA de plata, isi poate compensa acest TVA cu suma de TVA deductibila inregistrata de o alta companie din grup care efectueaza exporturi/ livrari intracomunitare. In acest fel, fluxul de numerar al societatii care efectueaza exporturi nu va fi afectat de o rambursare intarziata a TVA.
Grupul de TVA poate functiona si in cazul unei companii care se afla in faza de investitie (ex. linie de productie sau domeniul imobiliar) si o companie din grup care se afla in pozitie de TVA de plata.
In concluzie, exista modalitati de structurare inteligenta a unui grup de companii din punct de vedere fiscal, acestea putand avea un impact major asupra avantajului competitiv pe care grupul il are in piata. Asadar, exista facilitati fiscale prevazute de legislatie inca necunoscute sau neaplicate de catre companii. Iar neaplicarea acestora nu conduce decat la dezavantaje sau costuri de oportunitate nejustificate.

EXCLUSIV Câți bani pentru investiții au primit în ultimii 10 ani spitalele-vedetă ale pandemiei. Care a fost cel mai "răsfățat" spital din prima linie
Katalin Karikó, biochimista care a dezvoltat tehnologia mRNA, despre durata de eficacitate a vaccinului BioNTech - Pfizer, pentru HotNews.ro: „Dacă cei vaccinați nu se infectează, nu vom avea nevoie de o altă doză”
Profesorul Radu Gologan, după prima etapă a Olimpiadei de Matematică, organizată online: „Am descoperit uluiți extrem de multe fraude. Părinți care contestă corupția din România își impun copiii prin corupție”
INTERVIU Paun Rohovei, însărcinatul cu afaceri al Ucrainei: Rusia a pregătit infrastructura militară din Crimeea pentru desfășurarea armelor nucleare / Obiectivul Moscovei - transformarea Crimeii într-un „portavion de nescufundat”
„Recensământul bugetarilor”. Liviu Mălureanu, președinte ANFP: Prin proiectul bugetar vrem să mapăm toți bugetarii, câți sunt, ce salariu au și ce fac / Concursuri naționale pentru posturile din administrație INTERVIU
Mai nou a aparut spaga cu abonament si 10 rambursari incluse, fara reportare de pe o luna pe alta.
Românii pot fi caracterizaţi prin conceperea unor sisteme complicate, administrate cu costuri mari şi greu de controlat. Sistemul de administrare, control, raportare şi colectare TVA suferă şi el de aceste metehne. Ce aduce noua modificare? Uşurează munca funcţionarilor de la finanţele publice şi aduce o pierdere la bugetul statului (TVA-ul pentru valoarea adăugată de agenţii economici neplătitori de TVA) şi nu reduce în nici un fel fraudele. Dacă în lanţul de fabricaţie a unui produs de la materie primă până la marfă se intercalează un neplătitor de TVA, TVA-ul ce îi revine pentru valoarea adăugată va fi suportat de următorul plătitor de TVA din lanţ.
Toate s-ar rezolva dacă ne-am uita la sistemele aplicate de alte state. Ţinând cont de faptul că practic TVA-ul este rostogolit între agenţii economici iar adevăratul plătitor de TVA este consumatorul final (persoana fizică), în Germania la o factură întocmită pentru o societate comercială înregistrată în Germania precum şi pentru o societate din UE nu se percepe TVA. Germanii au însă o altă complicaţie au TVA diferenţiat şi se întâlnesc situaţii hilare. Astfel pentru leuştean se percepe un TVA iar pentru mărar un alt TVA .
Nu sunt economist dar cred că statul ar avea mult de câştigat dacă şi în România agenţii economici nu ar mai trebui să adauge TVA pe facturile emise pentru societăţi comerciale din România şi UE . TVA ar apare numai la comercianţi pe bonurile fiscale din casele de marcat , iar „fiscul” ar urmării ca ei să elibereze bonuri fiscale . Când un comerciant va depune încasările de pe o zi la bancă le va depune în două conturi. Contul personal şi un cont pentru TVA-ul datorat statului, în care va depune TVA-ul colectat în ziua respectivă. Statul ar colecta astfel TVA-ul în timp real. Vreau să văd şi părerea economiştilor.
nu orice produs este destinat unui utilizator/consumator persoana fizica; deci nu poate fi aplicata aceasta varianta cu plata in cont de tva, zilnic. in plus micii comercianti au de foarte putine ori intrari de marfa inregistrate. fiscul stie asta mai bine.
2.
facturarea intracomunitara pt persoane juridice, se face deja fara tva ! in toata europa este aceeasi regula.
3.
realitatea este ca, statul nu-si permite sau nu are interesul sa schimbe regimul de plata/incasare tva. ideal ar fi sa se achite la incasarea facturii si nu la emitere (in luna), intrucat de cele mai multe ori termenele de incasare pot ajunge la 90-120 zile. Neplata la termen atrage penalitati, executare, scaderea productivitatii industriale din lipsa de cash/materii prime, etc. Ce se intampla atunci ? Unii "isi optimizeaza " fluxul de numerar prin celebrele returnari ilegale de tva sau false achizitii intracomunitare. restul incearca sa plateasca la timp, dar isi reduc activitatea. Iar statul se preface ca nu vede, multumindu-se cu incasari mai mici, dar sigure. in timpul asta imm-urile dispar sau reduc nr. de angajati, iar bugetarii plang pt ca nu exista bani pt cresteri de salarii. este posibil ca acest lucru sa fie tolerat, tocmai pt ca returnarile de tva constituie o sursa de fonduri pt partide.
1. Ai dreptate „nu orice produs sau serviciu este destinat unui utilizator/consumator persoana fizica”. Un produs sau serviciu poate fi cumpărat de: agent economic activ, un agent economic în stare de faliment, o persoană fizică, şi de stat (instituţie a statului). În primul caz valoarea produsului sau serviciului se va adăuga la produsele fabricate sau serviciile executate şi TVA se restituie. În al doilea caz chiar dacă nu mai sunt vânzări TVA-ul se restituie. În al treilea caz este absurd ca statul să-şi plătească sieşi TVA , Rămâne persoana fizică care este singurul de la care statul va beneficia practic de TVA. În ce priveşte faptul că comercianţii iau marfă fără factură se poate rezolva uşor interzicându-se pentru agenţii economici plata ches. Totuşi pentru TVA nu ar conta el fiind calculat la preţul (valoarea) de vânzare.
2. „facturarea intracomunitara pt persoane juridice, se face deja fara tva” ştiam. Dar felul cum se taxează TVA-ul în Germania îl cunoşti.
3. Ai dreptate cu plata TVA-ului la încasare dar dacă societăţile nu vor mai factura cu TVA între ele problema dispare.
1. Ai dreptate „nu orice produs sau serviciu este destinat unui utilizator/consumator persoana fizica”. Un produs sau serviciu poate fi cumpărat de: agent economic activ, un agent economic în stare de faliment, o persoană fizică, şi de stat (instituţie a statului). În primul caz valoarea produsului sau serviciului se va adăuga la produsele fabricate sau serviciile executate şi TVA se restituie. În al doilea caz chiar dacă nu mai sunt vânzări TVA-ul se restituie. În al treilea caz este absurd ca statul să-şi plătească sieşi TVA , Rămâne persoana fizică care este singurul de la care statul va beneficia practic de TVA. În ce priveşte faptul că comercianţii iau marfă fără factură se poate rezolva uşor interzicându-se pentru agenţii economici plata ches. Totuşi pentru TVA nu ar conta el fiind calculat la preţul (valoarea) de vânzare.
2. „facturarea intracomunitara pt persoane juridice, se face deja fara tva” ştiam. Dar felul cum se taxează TVA-ul în Germania îl cunoşti.
3. Ai dreptate cu plata TVA-ului la încasare dar dacă societăţile nu vor mai factura cu TVA între ele problema dispare.
Practic TVA-ul este rostogolit între agenţii economici până la consumatorul final. Ce spui este modul de deducere a TVA-ului pentru un agent economic din lanţul de fabricaţie al produsului sau prestării serviciului.