Grupul de TVA sau cum sa iti optimizezi activitatea in mod inteligent

Joi, 31 mai 2012, 13:52 Economie | Finanţe & Bănci


Teampau Adrian
Foto: Hotnews
Cu totii stim cat de anevoioasa este rambursarea TVA de la bugetul statului, mai ales acum cand Romania traverseaza o perioada economica relativ dificila.  Fluxul de numerar al multor companii este afectat de intarzierea cu care banii datorati de stat intra efectiv in contul contribuabilului. Exista insa cateva metode prin care acest dezavantaj poate fi eliminat. Una dintre solutii este formarea unui grup de TVA.

Grupul de TVA este o oportunitate a carei aplicabilitate a fost largita in urma modificarilor legislative de la inceputul acestui an. Pana atunci, numai marii contribuabili puteau aplica pentru formarea unui grup de TVA. Acum insa lucrurile s-au schimbat si toate societatile care fac parte din acelasi grup de firme  pot implementa aceasta structura.

Ideea este simpla: companiile isi compenseaza pozitiile intr-un decont de TVA consolidat, ajustandu-si sumele de plata cu sumele de rambursat. De precizat ca o inregistrare suplimentara in scopuri de TVA pentru implementarea grupului fiscal unic sau alte modificari de ordin contabil nu sunt necesare.

Exista, desigur, cateva cerinte pentru ca minimum doua companii sa formeze un grup fiscal. Cea mai importanta este detinerea in proportie de minimum 50% din capitalul societatilor in cauza de catre aceiasi actionari.
Avantajul major al acestei structuri este optimizarea fluxului de numerar.  Astfel, o companie aflata in pozitie de rambursare primeste instant numerar din partea companiei aflate in pozitie de plata, fara sa astepte rambursarea de TVA, care de cele mai multe ori este un proces anevoios.

Avantajul optimizarii este si mai important in contextul in care una dintre companiile din grup se afla inca in faza de investitii sau efectueaza doar exporturi/ livrari intracomunitare.

Spre exemplu, o companie care activeaza in sectorul productiei / distributiei si inregistreaza constant TVA de plata, isi poate compensa acest TVA cu suma de TVA deductibila inregistrata de o alta companie din grup care efectueaza exporturi/ livrari intracomunitare. In acest fel, fluxul de numerar al societatii care efectueaza exporturi nu va fi afectat de o rambursare intarziata a TVA.

Grupul de TVA poate functiona si in cazul unei companii care se afla in faza de investitie (ex. linie de productie sau domeniul imobiliar) si o companie din grup care se afla in pozitie de TVA de plata.

In concluzie, exista modalitati de structurare inteligenta a unui grup de companii din punct de vedere fiscal, acestea putand avea un impact major asupra avantajului competitiv pe care grupul il are in piata. Asadar, exista facilitati fiscale prevazute de legislatie inca necunoscute sau neaplicate de catre companii. Iar neaplicarea acestora nu conduce decat la dezavantaje sau costuri de oportunitate nejustificate.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





2400 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    metode de optimizare TVA (Joi, 31 mai 2012, 15:02)

    consultadores [anonim]

    Exista doua metode pentru optimizare: prima o reprezinta succesiunea: pila, spaga, rambrusare, pila, spaga, rambursare, iar a doua metoda este: spaga, corectie spaga, rambrusare, spaga, corectie spaga, rambrusare.
    Mai nou a aparut spaga cu abonament si 10 rambursari incluse, fara reportare de pe o luna pe alta.
  • 0 (0 voturi)    
    De ce nu se vrea. (Joi, 31 mai 2012, 15:19)

    B.F. [anonim]

    Cu riscul de a devenii pisălog revin cu cele de mai jos şi voi revenii ca lumea să vadă ce simplu se pot rezolva toate problemele legate de TVA. De ce nu se vrea?
    Românii pot fi caracterizaţi prin conceperea unor sisteme complicate, administrate cu costuri mari şi greu de controlat. Sistemul de administrare, control, raportare şi colectare TVA suferă şi el de aceste metehne. Ce aduce noua modificare? Uşurează munca funcţionarilor de la finanţele publice şi aduce o pierdere la bugetul statului (TVA-ul pentru valoarea adăugată de agenţii economici neplătitori de TVA) şi nu reduce în nici un fel fraudele. Dacă în lanţul de fabricaţie a unui produs de la materie primă până la marfă se intercalează un neplătitor de TVA, TVA-ul ce îi revine pentru valoarea adăugată va fi suportat de următorul plătitor de TVA din lanţ.
    Toate s-ar rezolva dacă ne-am uita la sistemele aplicate de alte state. Ţinând cont de faptul că practic TVA-ul este rostogolit între agenţii economici iar adevăratul plătitor de TVA este consumatorul final (persoana fizică), în Germania la o factură întocmită pentru o societate comercială înregistrată în Germania precum şi pentru o societate din UE nu se percepe TVA. Germanii au însă o altă complicaţie au TVA diferenţiat şi se întâlnesc situaţii hilare. Astfel pentru leuştean se percepe un TVA iar pentru mărar un alt TVA .
    Nu sunt economist dar cred că statul ar avea mult de câştigat dacă şi în România agenţii economici nu ar mai trebui să adauge TVA pe facturile emise pentru societăţi comerciale din România şi UE . TVA ar apare numai la comercianţi pe bonurile fiscale din casele de marcat , iar „fiscul” ar urmării ca ei să elibereze bonuri fiscale . Când un comerciant va depune încasările de pe o zi la bancă le va depune în două conturi. Contul personal şi un cont pentru TVA-ul datorat statului, în care va depune TVA-ul colectat în ziua respectivă. Statul ar colecta astfel TVA-ul în timp real. Vreau să văd şi părerea economiştilor.
    • 0 (0 voturi)    
      tva (Joi, 31 mai 2012, 19:13)

      livius [anonim] i-a raspuns lui B.F.

      1.
      nu orice produs este destinat unui utilizator/consumator persoana fizica; deci nu poate fi aplicata aceasta varianta cu plata in cont de tva, zilnic. in plus micii comercianti au de foarte putine ori intrari de marfa inregistrate. fiscul stie asta mai bine.
      2.
      facturarea intracomunitara pt persoane juridice, se face deja fara tva ! in toata europa este aceeasi regula.
      3.
      realitatea este ca, statul nu-si permite sau nu are interesul sa schimbe regimul de plata/incasare tva. ideal ar fi sa se achite la incasarea facturii si nu la emitere (in luna), intrucat de cele mai multe ori termenele de incasare pot ajunge la 90-120 zile. Neplata la termen atrage penalitati, executare, scaderea productivitatii industriale din lipsa de cash/materii prime, etc. Ce se intampla atunci ? Unii "isi optimizeaza " fluxul de numerar prin celebrele returnari ilegale de tva sau false achizitii intracomunitare. restul incearca sa plateasca la timp, dar isi reduc activitatea. Iar statul se preface ca nu vede, multumindu-se cu incasari mai mici, dar sigure. in timpul asta imm-urile dispar sau reduc nr. de angajati, iar bugetarii plang pt ca nu exista bani pt cresteri de salarii. este posibil ca acest lucru sa fie tolerat, tocmai pt ca returnarile de tva constituie o sursa de fonduri pt partide.
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns (Vineri, 1 iunie 2012, 6:06)

        B.F. [anonim] i-a raspuns lui livius

        Stimate TVA
        1. Ai dreptate „nu orice produs sau serviciu este destinat unui utilizator/consumator persoana fizica”. Un produs sau serviciu poate fi cumpărat de: agent economic activ, un agent economic în stare de faliment, o persoană fizică, şi de stat (instituţie a statului). În primul caz valoarea produsului sau serviciului se va adăuga la produsele fabricate sau serviciile executate şi TVA se restituie. În al doilea caz chiar dacă nu mai sunt vânzări TVA-ul se restituie. În al treilea caz este absurd ca statul să-şi plătească sieşi TVA , Rămâne persoana fizică care este singurul de la care statul va beneficia practic de TVA. În ce priveşte faptul că comercianţii iau marfă fără factură se poate rezolva uşor interzicându-se pentru agenţii economici plata ches. Totuşi pentru TVA nu ar conta el fiind calculat la preţul (valoarea) de vânzare.
        2. „facturarea intracomunitara pt persoane juridice, se face deja fara tva” ştiam. Dar felul cum se taxează TVA-ul în Germania îl cunoşti.
        3. Ai dreptate cu plata TVA-ului la încasare dar dacă societăţile nu vor mai factura cu TVA între ele problema dispare.
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns (Vineri, 1 iunie 2012, 6:42)

        B.F. [anonim] i-a raspuns lui livius

        Stimate TVA
        1. Ai dreptate „nu orice produs sau serviciu este destinat unui utilizator/consumator persoana fizica”. Un produs sau serviciu poate fi cumpărat de: agent economic activ, un agent economic în stare de faliment, o persoană fizică, şi de stat (instituţie a statului). În primul caz valoarea produsului sau serviciului se va adăuga la produsele fabricate sau serviciile executate şi TVA se restituie. În al doilea caz chiar dacă nu mai sunt vânzări TVA-ul se restituie. În al treilea caz este absurd ca statul să-şi plătească sieşi TVA , Rămâne persoana fizică care este singurul de la care statul va beneficia practic de TVA. În ce priveşte faptul că comercianţii iau marfă fără factură se poate rezolva uşor interzicându-se pentru agenţii economici plata ches. Totuşi pentru TVA nu ar conta el fiind calculat la preţul (valoarea) de vânzare.
        2. „facturarea intracomunitara pt persoane juridice, se face deja fara tva” ştiam. Dar felul cum se taxează TVA-ul în Germania îl cunoşti.
        3. Ai dreptate cu plata TVA-ului la încasare dar dacă societăţile nu vor mai factura cu TVA între ele problema dispare.
    • 0 (0 voturi)    
      inca ceva, explicat simplificat (Joi, 31 mai 2012, 19:18)

      livius [anonim] i-a raspuns lui B.F.

      tva-ul nu se rostogoleste intre agenti economici dupa cum spuneti. este exact o taxa pe valoare adaugata. daca nu ai adaos, nu ai tva de plata. cel colectat (din vanzari) cu cel deductibil (din cumparari) se balanseaza. se achita doar o diferenta intre ele. cumperi mult si vinzi putin - ai de recuperat. cumperi putin si vinzi mult - ai de plata.
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns (Vineri, 1 iunie 2012, 6:15)

        B.F. [anonim] i-a raspuns lui livius

        Stimate Liviu
        Practic TVA-ul este rostogolit între agenţii economici până la consumatorul final. Ce spui este modul de deducere a TVA-ului pentru un agent economic din lanţul de fabricaţie al produsului sau prestării serviciului.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by