Guvernul intentioneaza sa elimine Banca Nationala din randul institutiilor care se vor ocupa de solutionarea reclamatiilor cu care este sesizata din partea utilizatorilor serviciilor bancare, din cauza "riscurilor juridice si reputationale semnificative" la care se expune BNR, se arata intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta publicat joi seara. Sesizarile depuse la BNR pana la intrarea in vigoare a noilor prevederi vor fi totusi solutionate, mai precizeaza documentul. In ultimii 4 ani, institutia condusa de Mugur Isarescu a fost sesizata in cateva zeci de mii de cazuri in care erau sesizate abuzuri ale bancilor, majoritatea plangerilor venind odata cu aparitia Ordonantei 50. BNR a refuzat sa se implice formal in solutionarea acestor sesizari, declinandu-si competenta in favoarea ANPC sau a mai putin utilizatei metode a medierii. Legislatia romaneasca actuala in domeniul procedurilor extrajudiciare de solutionare a diferendelor, nu are o abordare unitara, fiind de natura sa genereze confuzie in randul consumatorilor, se mai arata in document.

Confuzia este sustinuta si de modalitatea de redactare a art. 179 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009. "Astfel, in timp ce alin. (2) al acestui articol prevede faptul ca in structura Bancii Nationale a Romaniei va fi creat un compartiment specializat, care va asigura medierea diferendelor, alin. (4) stipuleaza ca, in procedura de solutionare a diferendelor, compartimentul specializat va formula o solutie cu privire la aspectele semnalate in cererile cu care a fost sesizata. Contradictia si concomitent confuzia intre diversele mecanisme de solutionare extrajudiciard a diferendelor consta in faptul cä, potrivit Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, activitatea de mediere nu are ca finalitate pronuntarea unei solutii, partile fiind acelea care, in urma negocierilor, ajung de comun acord la o intelegere.

Solutionarea pe cale extrajudiciara a diferendelor de catre Banca Nationala a Romaniei nu se circumscrie obiectivului fundamental si atributiilor sale specifice de banca centrala, stabilite prin Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si care deriva din calitatea acesteia de membra a Sistemului European al Bancilor Centrale, vizand mai curand domeniul protectiei consumatorilor. Rezultatele unui studiu realizat la nivelul Bancii Nationale a Romaniei asupra procedurilor implementate la nivelul altor state membre ale Uniumi Europene releva faptul ca practica este deosebit de eterogena, atat in ceea ce priveste autoritatile abilitate cu aplicarea procedurilor extrajudiciare, cat si in privinta caracteristicilor si rezultatelor acestor proceduri (solutie obligatorie sau neobligatorie). De retinut este faptul ca numai in cloud state membre, respectiv Spania si Lituania (din totalul de 21 respondente), a fost identificata implicarea bancilor centrale, in conditiile in care in statele membre respective banca centrala nationala are atributii formale in domeniul protectiei consumatorilor", se mai precizeaza in Nota de Fundamentare care insoteste proiectul.