Doua treimi dintre producatorii de bunuri de larg consum au declarat ca resimt presiunea pietei pentru a-si regandi modelul operational, iar trei sferturi au spus ca trebuie sa faca schimbari majore pentru a-si mentine marjele actuale. "Aceasta se traduce in transformari radicale si chiar rasturnari ale contextului de business, ceea ce atrage dupa sine oportunitati uriase, dar si riscuri pe masura", se arata in cel mai recent studiu Ernst & Young - Disrupt or be disrupted . Studiul Ernst & Young alatura opiniile a 285 de executivi din intreaga lume, inclusiv directori generali si financiari, ai celor mai mari companii de bunuri de larg consum si analize specializate din aceasta industrie. (vezi atasament)

Adaptarea lor la acest nou mediu dominat de incertitudine presupune dezvoltarea unei gandiri disruptive, a unei deschideri fata de schimbare precum si renuntarea la unele din caile consacrate de creare de valoare.

In urmatorii cinci ani, cresterea costurilor si deficitul de resurse vor exercita presiuni imense asupra modelelor operationale din industria produselor de larg consum, putand duce chiar la prabusirea unora dintre ele. Sefii de organizatii chestionati in cadrul studiului au clasat pe prima pozitie riscul implicat de cresterea pretului la materiile prime si accesul tot mai dificil la acestea. Amenintarile care exercita presiuni pe modelele lor operationale vor obliga companiile sa-si regandeasca radical lantul logistic pentru a-si asigura sau pastra accesul la resursele cheie.

Pentru a face fata cu succes noii ordini economice, companiile vor trebui sa adopte un nou mod de gandire iar liderii vor trebui sa redefineasca modul de a crea valoare la toate nivelurile organizatiei. In acest sens, sunt de avut in vedere:

  • Regandirea optiunilor strategice

Decizia privind cum si unde sa intri in competitie si unde sa-ti concentrezi mai mult eforturile pentru a crea mai multa valoare devine tot mai dificil de luat. Cei chestionati in cadrul studiului au spus ca produsele noi si inovatiile au cel mai mare potential de a crea plus vlaoare. Insa, ei au mentionat, de asemenea, ca investitiile in pietele emergente si dezvoltarea de noi canale se situeaza printre principalele lor prioritati.

Stabilirea ariilor de business unde e nevoie de localizare si de centralizare a devenit o optiune cruciala pentru liderii de business din aceasta industrie. Insa, pentru multe din companiile din sector, acest punct a ramas pe mai departe o mare provocare. Doar 16% dintre respondenti au spus ca organizatiile lor sunt capabile sa mentina un echilibru optim intre controlul global si spiritul antreprenorial local, in timp ce peste un sfert au admis ca stau foarte prost la acest capitol.

  • Realinierea lantului de valori

Companiile vor trebui sa se concentreze pe o cat mai buna definire a modului cum isi pozitioneaza marcile, insa vor fi nevoite sa se deschida si catre integrarea reactiilor venite de la consumator. Canalele social media au un impact tot mai mare in industria bunurilor de larg consum. Doar jumatate dintre respondenti au acceptat ideea ca acest aspect schimba relatia traditionala dintre producatorul de bunuri si consumator.

Lantul de valori trebuie sa fie suficient de rigid pentru a rezista la socuri, insa si suficient de maleabil pentru a putea raspunde unor schimbari bruste sau neasteptate. Cu marjele aflate sub presiune, companiile vor trebui, de asemenea, sa se asigure ca lantul de generare a valorii adaugate functioneaza eficient.

Cei chestionati in cadrul studiului au recunoscut ca au nevoie sa-si imbunatateasca managementul lantului de creare a valorii adaugate. Aproape doua treimi dintre ei au admis ca rutele de punere pe piata au devenit mai complexe, insa doar 26% au spus ca sunt foarte buni in crearea unui lant logistic eficient si agil.

Cresterea costurilor si deficitul de resurse complica si mai mult lucrurile. Extinderea bunastarii in pietele emergente va genera o cerere semnificativ sporita de petrol, apa si alte utilitati. Pe masura ce aceasta cerere creste, vor creste si preturile multor bunuri si utilitati, ceea ce va accentua competitia pentru resursele disponibile si va pune o si mai mare presiune pe marje.

  • Executie eficientizata la maximum pentru a capta valoarea

Imbunatatirea marjelor este o prioritate pentru management. Aproape trei sferturi dintre cei chestionati au admis ca e nevoie de schimbari majore pentru a putea mentine marjele la nivelul actual. Mai mult, aproape jumatate dintre lideri au recunoscut ca isi aloca peste 25% din timp pentru acest subiect. Intrebati ce activitati sau investitii considera ei ca ar duce la imbunatatirea marjelor in cadrul companiilor lor, respondentii au mentionat pe primul loc programele de crestere a eficientei si a productivitatii. Ei admit, insa, ca pot fi obtinute castiguri si din colaborari in cadrul lantului logistic care sa elimine pierderile, din simplificarea operatiunilor si din lansarea unor produse noi cu marje mai bune.

Dintre toate barierele ce pot impiedica o buna executie, valoarea angajatilor e considerata, de departe, punctul cel mai critic. Fara oamenii potriviti care sa poata implementa programele strategice pentru care s-a optat, obiectivele vizate de companii vor fi imposibil de indeplinit. In pofida importantei talentului pentru o executie de succes a strategiei, acest capitol reprezinta inca un punct nevralgic pentru multe companii. Doar 20% dintre cei chestionati au afirmat ca sunt foarte buni in a atrage angajati valorosi si in a optimiza folosirea resurselor umane.