Bancherii privesc cu ingrijorare ceea ce se intampla pe scena politica romaneasca, fara a furniza insa puncte de vedere oficiale decat cu foarte mici exceptii. Rareori in rapoartele zilnice pe care le trimit Centralelor se pot citi printre randuri semnale trase in vreo directie anume. "Suntem ingrijorati nu pentru soarta Presedintelui sau a premierului ci pentru ca intreaga economie pare blocata intr-o transa indusa de politicieni. Vorba cuiva, economia nu merge singura, de la sine. Trebuie pusa in miscare de cineva iar in acest moment fortele par inghetate", a declarat pentru HotNews.ro seful unei banci cu capital strain din Capitala. Majoritatea bancherilor mai spun ca pe moment nu isi modifica estimarile de curs, dar o adancire a crizei poate duce la retrogradarea ratingului de tara cu efect direct asupra scumpirii finantarilor. "Lucrurile pot lua oricand o intorsatura urata", mai spune acesta.

"Am avut chiar in aceasta dimineata o discutie cu cei din Centrala care ne-au intrebat ce se intampla in Romania. La randul lor, cei din Centrala sunt nedumeriti si nu pot recomanda niciunui investitor sa includa Romania pe harta investitiilor fiindca sentimentul pe care il ofera acum Romania este de haos. Nimanui nu pare sa ii pese de economie, toti par confiscati de rafuieli politice care sunt contraproductive", a spus adjunctul unui alt CEO dintr-o banca de top10.

  • BCR: Nu am modificat estimarile de curs, dar am revizuit in crestere nivelul deficitului bugetar

Ieri seara, un sir fara precedent de actiuni venite din partea majoritatii parlamentare extinse (USL+ UDMR+ UNPR) au dus la la eliberarea din functie a presedintilor democrat-liberali ai celor doua Camere ale Parlamentului si a Avocatului Poporului. Aceasta pare a fi parte a unui plan mai amplu care vizeaza suspendarea Presedintelui Traian Basescu iar cele mai recente evolutii constituie un bun indiciu cum ca suspendarea a intrat in faza finala. Liberalii socialistii (USL) au modificat deja legislatia astfel incat presedintele sa poata fi demis printr-un referendum bazat pe o majoritate simpla de voturi si sunt de asemenea, pe cale de a reduce competentele Curtii Constitutionale din Romania (CCR). Intr-o declaratie de presa facuta ieri seara, presedintele Traian Basescu a cerut majoritatii parlamentare sa "inceteze imediat actiunile lor, care incalca grav valorile fundamentale ale Uniunii Europene". Vom continua sa urmarim indeaproape evolutiile politice locale, dar, pentru moment, nu ne schimbam estimarile privind cursul de schimb EUR/RON FX, pastrand nivelul de 4.45 si cel al randamentului obligatiunilor cu maturitatea de 5 ani- 6,8% (45 bps peste nivelul actual). Ne asteptam ca vanzarile cu amanuntul sa incheie in 2012 in teritoriul pozitiv (2,5- 3% y / y), dupa o stationare in zona rosie de trei ani consecutivi. Cabinetul socialist-liberal ar trebui sa fie atent cu privire la cheltuieli, intrucat deficitul fiscal pe primele cinci luni au depasit deja soldului bugetului general consolidat convenit cu FMI pentru sfarsitul lunii iunie 2012. Pozitia fiscala relaxata, precum si instabilitatea politica cuplate cu dificultati in gestionarea cheltuielilor, ne-a determinat sa revizuim tinta de deficit bugetar la 4,2% din PIB, de la 3,4% anterior.

  • Emil Stoica, analist financiar Londra

Sunt doua riscuri majore: primul ar fi ca investitiile straine in Romania vor scadea iar al doilea este ca cele care vor veni vor cauta un profit mai mare tocmai pentru a compensa riscurile. Ma astept sa creasca si dobanzile.

Urmarile pe termen de 2-3 luni nu sunt semnificative, dar in 4-5 ani, daca situatia politica nu asigura stabilitate, vom vedea investitii in scadere, somaj in crestere, emigratie, cresterea dobanzilor, euro la 5 lei.

  • Florin Citu, analist economic Florin Citu Advisory

Din punctul meu de vedere sunt doua masuri care ingrijoreaza: relaxarea fiscala si insolventa Hidroelectrica. Prin marirea salariilor din sectorul public s-a crescut deficiul bugetar estimat pentru 2012 in timp ce estimrea de crestere economia a scazut. In contextul economic actual riscurile sunt ca deficitul public sa surprinda in sus iar cresterea economica in jos. De aceea este nevoie de o disciplina fiscala feroce. In plus in conditiile in care procentul angajatilor din sectorul public ramane la 30% iar numarul angajatilor din economie scade, decizia de a creste salariile in sectorul public este discriminatori daca nu este aplicata fara o masura care sa ajute puterea de cumparare in sectorul privat.

Dar costul cel mai mare pentru economie vine prin insolventa unei companii de stat care are monopol pe un anumit segment al piatei de productie a energiei: Hidroelectrica. In primul rand insolventa unei companii care are monopol arata cat de slab admnistrator este statul. In al doilea rand pentru economia reala conteaza pretul energiei care ar trebui sa fie determinat de piata. Liberalizarea pietei energiei ar trebui sa concentreze eforturile expertilor statului, in masura in care acestia exista.

Dupa ce dam la o parte motivatia politica insolventa Hidroelectrica nu este decat un caz al unui debitor care fuge de creditori. In aceste conditii costul pentru finantarea statului si al altor companii similare de stat creste. Mai mult, pentru ca bancile trebuie acum sa provizioneze imrpumuturile catre Hidroelectrica si chiar o parte din imprumuturile pentru alte companii de stat similare (Transelectrica), fondurile pentru creditarea economiei reale vor disparea in totalitate.

Aceste doua decizii si altele similare nu fac decat sa reduca potentialul de crestere al economiei prin cresterea costului de finantare si a datoriei publice care pe viitor vor duce la crestere de taxe in absenta unor reduceri masive ale cheltuielilor publice.

Volatilitatea politica induce incertitudine pe termen scurt. Dar pentru economia privata raman mult mai importante deciziile de politica fiscala si monetara