Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Oficialii romani vor propune saptamana viitoare FMI trecerea la impozitarea progresiva a veniturilor. Pe masa de lucru sunt mai multe scenarii, favorit fiind cel cu cote 15-20-30%

Romania va propune saptamana viitoare, cu ocazia vizitei delegatiei FMI trecerea la un sistem de impozitare progresiva a venitului global, au declarat pentru HotNews.ro surse familiare cu procesul de negociere. Exista mai multe scenarii care vor fi abordate cu delegatia Fondului. Unul ar fi cota maxima de impozitare a venitului personelor fizice de 30% (insosita de o serie de deductibilitati fiscale), iar cea mai mica 15%. O alta varianta vizeaza cotele de 16-12-respectiv 8 procente. Scenariul considerat "de baza" este cel care prevede cote progresive de 15-20-30%, a carui eficienta ar fi fost deja testata si in alte state europene. In Romania, cota unica a stimulat cererea, arata un studiu realizat de actualul secretar de stat al Finantelor, Liviu Voinea, aratand ca 82% din castigurile suplimentare din cota unica s-au dus in consumul de bunuri curente. Studiul mai arata ca din punctul de vedere al incasarilor bugetare cota unica nu s-a dovedit un succes. Nu toti economistii sunt insa de acord cu introducerea mecanismului progresiv de impozitare. "O eventuala revenire la cote mai ridicate decat nivelul cotei unice actuale, va avea un impact negativ asupra economiei, explica economistul Laurian Lungu. Pe de alta parte, adeptii impozitarii progresive sustin ca scopul acesteia este nu doar acela de a creste veniturile la buget, dar mai ales de a distribui mai echitabil povara fiscala fata de situatia actuala. Potrivit estimarilor care vor fi prezentate FMI, aproximativ jumatate de miliard de euro fie in plus la buget, fie pe care cetatenii sa ii directioneze direct catre aceste zone subfinantate de la bugetul de stat.

Italia iese din zona euro inaintea Greciei, concluzioneaza expertii Bank of America, dupa ce au aplicat teoria jocurilor

Italia si Irlanda au mai multe motive sa iasa din zona euro decat Grecia. Concuzia apartine unor specialisti bancari americani, citat de Bloomberg. Folosind analiza cost-beneficiu si teoria jocurilor, doi analisti pentru piata valutara ai Bank of America si Merrill Lynch, sustin ca investitorii ar putea subestima o potentiala iesire voluntara din partea uneia sau mai multor tari din uniunea economica si monetara europeana. Desi Germania este tara care ar iesi cel mai usor din zona euro, aceasta are cel mai mic stimulent dintre toate statele pentru a parasi moneda unica, deoarece s-ar confrunta cu o crestere economica slaba si costuri de finantare posibil mai ridicate. Totodata, Austria, Finlanda si Belgia au de asemenea putine motive sa iasa, cred analistii, in timp ce Spania are cel mai mult de pierdut din renuntarea la moneda europeana dintre economiile afectate direct de criza.

Comisia Europeana propune reguli mai stricte in domeniul inspectiei automobilelor, obiectivul fiind de a salva 1.200 de vieti anual

Comisia Europeana a adoptat noi reguli de control pentru masini, ca sa salveze vieti omenesti. Zilnic mor in medie cinci oameni pe soselele Uniunii Europene in accidente cauzate de probleme tehnice. Cateva studii recente elaborate in Regatul Unit si Germania indica faptul ca un procent de pana la 10% din autovehicule prezinta in orice moment o defectiune care le-ar impiedica sa treaca de controlul tehnic. In plus, conform regulilor actuale, multe defectiuni tehnice cu implicatii grave pentru securitate (cum ar fi ABS si controlul electronic al stabilitatii) nu sunt nici macar verificate. Noile propuneri sunt verificarea obligatorie a scuterelor si motocicletelor pentru ca acesta grupul de participanti la trafic cu cel mai mare risc. Cresterea frecventei inspectiilor tehnice periodice in cazul automobilelor vechi. Cresterea frecventei controalelor pentru autoturisme si camionete cu kilometraj foarte mare. Obligativitatea verificarii componentelor electronice de siguranta. Combaterea manipularii kilometrajului prin inregistrarea kilometrilor parcursi.