Uniunea Europeana ar trebui sa continue discutiile cu privire la un potential acord revolutionar de liber schimb cu Japonia, in ciuda opozitiei producatorilor de masini, relateaza Reuters.

Aceasta chestiune va fi discutata la urmatoarea intrunire a comisarilor executivului european, ce se va desfasura miercuri, in intentia de a revigora economia stagnanta a Europei.

Dupa ce discutiile de la Doha, care dureaza de 10 ani, au ramas in impas, Uniunea Europeana se afla intr-o cursa cu Statele Unite pentru a semna cat mai multe acorduri de comert liber si pentru a-si asigura accesul catre economiile care cresc rapid, in special in Asia.

Cei 27 de comisari ai executivului Uniunii Europene vor recomanda formal continuarea discutiilor cu Japonia, pentru ca acestia considera ca exista suficient suport in tarile membre ale blocului comunitar, au declarat trei diplomati europeni pentru Reuters.

"Comisia va agrea ca UE ar trebui sa incerce un acord comercial cu Japonia", a spus unul dintre diplomati. "Acest lucru este crucial pentru viitorul Europei ca bloc comercial".

Un acord cu Japonia va marca prima intelegere pe care Uniunea Europeana o semneaza cu o alta economie majora la nivel mondial, dupa acordul agreat anul trecut cu alta tara din Asia, Coreea de Sud.

Chiar daca mai sunt ani multi pana la finalizarea discutiilor, intelegerea ar fi parte a unei noi generatii de acorduri comerciale sofisticate, care merg dincolo de reducerea tarifelor, pana la drepturi privind proprietatea intelectuala, servicii si reglementari.

Guvernele europene sunt asteptate sa sustina Comisia la urmatorul summit al liderilor din octombrie, mandatand-o sa negocieze cu Japonia in numele tarilor membre. O prima runda a discutiilor poate debuta la inceputul anului urmator.

Pe fondul cresterii ratei somajului si scaderii cererii interne, exportatorii europeni se orienteaza spre pietele externe, iar liderii UE au plasat comertul in centrul preocuparilor privind cresterea economica la summitul de luna trecuta.

Uniunea Europeana a precizat ca semnarea de acorduri comerciale cu mai mult de 80 de tari, cu care negocierile au inceput deja, din Canada pana in India, poate duce la crearea de 2 milioane de locuri de munca si poate contribui cu 275 de miliarde de euro la economia Europei.

Totusi, in aceasta discutie exista si unele zone potential generatoare de conflicte, precum constructia de infrastructura rutiera, furnizarea de software si deschiderea si mai mare a importurilor de masini.

Japonia permite licitatorilor straini accesul la mai putin de 3% din contractele publice, iar eforturile Frantei si Germaniei de a convinge autoritatile de la Tokyo pentru a mari aceasta pondere au esuat pana acum.

Producatorii francezi si italieni de autoturisme si componente auto, confruntandu-se cu o cerere slaba acasa, au precizat ca nu vor avea accesul sperat in Japonia si nu accepta o mai mare competitie in tarile de origine, intr-o perioada in care gospodariile isi reduc achizitiile.

De la intrarea in vigoare a intelegerii dintre UE si Coreea de Sud, in iulie 2011, statul asiatic si-a crescut vanzarile in UE cu o rata de doua cifre, in timp ce europenii au spus ca relatiile apropiate dintre producatorii de masini si furnizorii acestora au ingreunat producatorii straini de componente auto sa patrunda pe piata sud-coreeana.

Presedintele asociatiei ACEA din industria auto, Sergio Marchionne, care este de asemenea si seful executiv al Fiat, a precizat luna trecuta faptul majorarea exporturilor sud-coreene reprezinta un 'semnal de avertizare' care ar trebui luat in considerare inaintea unui acord de comert liber cu Japonia, cel mai mare exportator asiatic de masini.

"Sunte gata sa continuam discutiile cu Japonia, insa nu vom fi capabili sa continuam daca nu exista o actiune cu privire la accesul pe piata auto", a spus un diplomat italian implicat in strategia comerciala.