Confederatia Nationala Rutiera (CNR) cere sprijinul Guvernului Romaniei, pentru initiativa lo initiativa egislativa care sa permita recuperarea unei cote parti din acciza carburantilor profesionali. Argumentul transportatorilor este ca actuala criza ii obliga sa cumpere carburanti din strainatate, unde isi pot deduce o parte din accize si isi primesc TVA-ul inapoi. " Cursul de schimb al leului fata de euro , precum si concurenta neloiala sileste transportatorii de a cauta moduri de reducere a costurilor de exploatare, una dintre ele fiind achizitia de carburanti din Slovenia. Aici, pe langa recuperarea TVA de 20%, firmele de transport pot recupera si cota parte din acciza slovena, in valoare de 130 euro/1.000 liti motorina achizitionata de la pompa.", spun acestia.

Pe zi ce trece, Romania pierde clienti care ar achizitiona carburanti de la pompele romanesti, se arata intr-un document remis miercuri, HotyNews.ro. Daca ar fi sa monitorizam tendinta de achizitie a motorinei din Slovenia, spun oficialii CNR, am putea observa ca :

  • Din cele aproximativ 27.000 de firme de transport din Romania, circa jumatate au trasee ce trec si prin Slovenia. Presupunem o medie de 5 autovehicule de transport cu MTMA mai mare de 7,5 tone, care se incadreaza la criteriile de recuperare acciza din Slovenia. Presupunem ca din totalul de cca. 12 – 13.000 de firme de transport ce opereaza si prin Slovenia, detinand in total un parc auto de cca. 60 – 65.000 de unitati de transport, cca. 30.000 de unitati alimenteaza frecvent din Slovenia. Pentru o exploatare eficienta, este nevoie de parcurgerea lunara de catre fiecare unitate de transport a unei rute de minim 10 – 15.000 km., la un consum de 32 – 35 l. de motorina/100 km., totalizand in medie un necesar de cca. 4.300 litri de motorina. Presupunem ca minim jumatate, deci cca. 2.200 litri de motorina sunt alimentati de fiecare unitate de transport mentionat, totalizand o cantitate de cca. 30.000 x 2.200 l. = 66.000.000 litri de motorina in fiecare luna.
  • Daca privim cifrele seci, observam ca preturile fara TVA ale carburantilor in Slovenia si Romania sunt aproximativ egale. Diferenta majora o face recuperarea de acciza, ce este posibila in cazul alimentarii carburantilor profesionali din Slovenia! Tot cu ochii pe cifre, vedem ca Romania pierde tot TVA – ul colectat de la cele cca. 66.000 mii litri de motorina, insumand (la un pret mediu de 1,1 euro + TVA/litru) cca. 17.820.000 euro !

Insumam cele doua sume pierdute de bugetul Romaniei lunar si primim suma de 38.676.000 euro, suma necesara constructiei a 12 – 15 km. de autostrada LUNAR ! DOAR din aceste sume, anual in Romania s-ar putea finanta cca. 150 km. de autostrada ! Acesti bani sunt lasati DOAR de transportatorii romani in Slovenia !!! Nu mai amintim de banii pierduti ca acesti carburanti nu sunt rafinati in Romania, locuri de munca, salarii, impozite pe profit si alte taxe aferente.

Un alt aspect semnificativ il constituie eliminarea indirecta a comercializarii carburantilor neaccizati , diminuarea furtului si a comercializarii de motorina furata, deoarece pretul unei motorine „profesionale” ar face pretul motorinei ilegale neatractiva, in fond s-ar diminua cererea de pe piata. Indirect, prin aceasta masura s-ar inplini un deziderat al Confederatiei Nationale Rutiere (CNR), prin efectul asupra concurentei neloiale cauzate de motorina „la negru”. Aceasta masura s-ar inscrie in linia declarativa a Guvernului, conform caruia avem obligatia de a cauta moduri de stopare a evaziunii fiscale si de a gasi noi surse de venit la bugetul de stat.

Pentru ca efectul unei legislatii in domeniu sa aiba rezultate pe masura asteptarilor, consideram ca suma de 150 euro returnati de catre ANAF din acciza colectata ar avea darul ca pe langa transportatorii romani, vor alimenta din Romania bulgarii, grecii si ungurii care pana acum alimentau din Slovenia. Totul este posibil, va trebui doar sa vrem acesti bani la bugetul roman