Mediu de afaceri: Aldis si Edy Spedition- de ce in Romania, disparitia fondatorului atrage prabusirea companiei? ​In pietele stabile, afacerile de familie pot dura sute de ani

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 29 august 2012, 16:06 Economie | Finanţe & Bănci


In strainatate, afacerile de familie se intind pe sute de ani. Frank C. Mars a infiintat in 1911 compania care produce si azi batoanele de ciocolata. Nu mai vorbesc de traditia financiara, unde nume ca JP Morgan sau Rotschild au facut cariera. In zona alimentara, Bonduelle e un exemplu reusit de afacere de familie. Si in Romania exista afaceri de familie. Din pacate, nu de putine ori, disparitia fondatorului a insemnat intrarea in insolventa a intregii afaceri. Companii de top precum Aldis si Edy Spedition sunt cazuri dintre companiile au trecut prin serioase zdruncinaturi financiare, multe preferand intrarea in insolventa. Ce ne diferentiaza fata de straini? Sunt aceste imperii construite pe relatiile private ale fondatorului businessului care, odata disparut, atrag prabusirea intregii afaceri?

  • In afaceri de familie aflate la "prima generatie", aspectele legate de management deseori nu sunt inca bine puse la punct si  reprezinta un factor de vulnerabilitate si risc
"Desigur, fiecare caz de insolventa are povestea proprie si cauzele sale specifice. Insa sunt anumite trasaturi general valabile ale "afacerilor de familie" care catedata le expun la mai multe riscuri decat o afacere chiar similara, dar cu caracter mai pronuntat corporatist si actionariat multiplu", explica Alexander Milcev, Partner | Tax Advisory & Compliance Services in cadrul Ernst& Young.

Exista cel putin trei exemple de afaceri de familie care, odata cu disparitia fondatorului, au inregistrat scaderi semnificative ale cifrei de afaceri sau au intrat in insolventa.

Cele mai recente cazuri sint ale companiilor Edy Spedition (transporturi) si Aldis (industria alimentara). In cazul Edy Spedition, lider local in transportul de marfa, mai multi creditori au cerut insolventa companiei, la doar doua luni dupa moartea fondatorului, Alin Popa, intr-un accident rutier (vezi aici mai multe detalii). Situatia de la producatorul de mezeluri Aldis e similara: la citeva luni de la moartea fondatorului George Naghi (tot intr-un accident), compania a inceput concedieri colective, ulterior aparind informatii despre posibila intrare in insolventa.

In Romania, in aceasta perioada, mai spune Milcev, o afacere de familie este deseori una infiintata si controlata de un singur individ antreprenor sau eventual 2 sau poate 3 membri ai unei familii, din care unul de obicei este dominant. In mod inevitabil, relatii de afaceri, reputatia, capacitatea de reactie si spiritul antreprenorial a unei asemenea afaceri sunt strans legate de si axate pe persoana acestui antreprenor. E un factor de importanta majora mai ales in perioade economice dificile precum cea prin care trecem acum. De ce? Pentru ca uneori partenerii de afaceri, bancile, creditorii, furnizorii se bazeaza mai mult pe increderea in capacitatea personala a unui asemenea antreprenor (si nu a altcuiva) de a rezolva probleme, decat pe alti factori. Pe de alta parte, daca acest antreprenor este in incapacitate de a mai conduce afacerea, acea incredere poate disparea si orice probleme latente sau potential rezolvabile pana atunci ale afacerii ies la suprafata si uneori pot duce si la insolventa.

"Evident, aceste situatii pot fi rezolvate in continuare daca este pregatita succesiunea, daca afacerea e condusa de o echipa de management in masura sa inlocuiasca eficient si sa suplineasca antreprenorul principal. Totusi in afaceri de familie aflate la "prima generatie" (cum sunt majoritatea celor din Romania) aceste aspecte deseori nu sunt inca bine puse la punct si drept urmare reprezinta un factor de vulnerabilitate si risc. Cu alte cuvinte, dependenta foarte mare a unei afaceri de individul antreprenor poate fi un activ extrem de valoros cand treaba merge bine, insa ea poate sa devina o obligatie daca treaba nu merge si acest antreprenor nu mai este disponibil ca sa rezolve problemele aparute", mai spune Milcev.

Ma astept ca trecerea timpului, capatarea experientei si schimbarea in bine a climatului economic o sa amelioreze aceste tipuri de probleme in Romania, mai adauga partenerul Ernst & Young.
  • Cele 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului
Compania a realizat recent o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului.

Aceste 7 elemente sunt:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.

Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor, arata oficialii E&Y.
  •  Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica" fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.
Acest avantaj strategic in fata corporatiilor datorat, in buna masura, faptului ca au mai putine parti externe interesate, le confera facerilor de familie libertatea de a opera independent si posibilitatea de a lua decizii mult mai rapid. Adoptarea perspectivei pe termen lung in piata le permite sa faca investitii care nu vor aduce neaparat un profit pe termen scurt, dar care le plaseaza pe un loc bun in anii urmatori.

In acest moment, putem vorbi cel mult de o a doua generatie de antreprenori, care se pregateste sa preia afacerile de familie create in ultimii 20 de ani. Transferul intre generatii se face acum de la antreprenori nascuti si educati intr-o societate inchisa, spre o generatie cu studii in strainatate si cu viziune mai larga.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





16615 vizualizari

  • +20 (24 voturi)    
    PCR (Miercuri, 29 august 2012, 16:32)

    CorvusCorax [utilizator]

    Explicatia e in titlu: PCR - Pile, Cunostinte, Relatii. "Afacerile" din Romania sunt niste afaceri bazate pe relatii personale intarite in faradelege si au ca vaca de muls statul (e cazul majoritatii afacerilor, nu al tuturor, evident). Cand o mierleste ala d-a gandit-o si-a pus-o la cale cu un coleg d-ai lui de banca, cine mai are incredere in fi-su sau in nevasta-sa? Una e sa fii tovaras de furaciuni si de smenuri cu cineva, alta cu rudele, cu mostenitorii etc. Plus ca rudele si mostenitorii, acilea, la o aruncatura de bat de Levant, sunt pusi pe cheltuiala si huzur, pe masini bengoase, pe lanturi de aur, pe vile, pe blanuri etc, iar nu pe agoniseala si investitii. Eu cred ca, daca nu ar exista afacerile cu statul, am avea vreo cateva sute de antreprenori adevarati si gata. Capitalismul romanesc, insa, seamana cu democratia romaneasca: mima, tata, mima la greu! Mai dureaza ceva vreme :) pana sa ajungem sa vedem capitalism si democratie adevarate. Optimist vorbind...
    • +8 (8 voturi)    
      O singura observatie (Miercuri, 29 august 2012, 18:16)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui CorvusCorax

      Sunt de acord cu tine, cu exceptia asta: "cred ca, daca nu ar exista afacerile cu statul, am avea vreo cateva sute de antreprenori adevarati si gata".

      E putin gresit, eu cred ca daca nu ar mai exista afaceri cu statul ar fi mult mai multi antreprenori adevarati pentru ca nu ar mai fi sufocati de astia "smecheri" cu PCR-uri. Concurenta ar fi mai acerba si mai sanatoasa in definitiv si ar permite mai multora sa se dezvolte, unii mai mult, altii mai putin, fiecare dupa posibilitati.
      • +5 (5 voturi)    
        Antreprenori (Miercuri, 29 august 2012, 21:07)

        CorvusCorax [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

        Cand ziceam cateva sute, eu gandeam la niste antreprenori mai maricei, niscaiva omologi romani la alde Bosch, Bechtel, Daimler, Matsushita, Carrefour etc, pastrand proportiile si specificul romanesc, bineinteles. In linii mari, insa, daca ne referim la un adevarat mediu concurential, aveti dreptate intru totul, lipsa statului (sau, macar, onestitatea si profesionalismul reprezentatilor lui) ar crea o competitie formidabila. Asa cum stau lucrurile acum, insa, si marile companii (ca cele pe care le-am enumerat mai sus), odata ajunse in Romania (daca ajung), se "adapteaza" foarte usor la "mediul nostru" si fac concurenta neloiala (ca sa zic asa) si companiilor izvorate din PCR, dar si celor care, la o adica, ar fi putut deveni prezente semnificative si durabile pe piata romaneasca. Strainii invata foarte repede cuvinte si sensuri noi, precum "parandarat", "ce-mi iese" etc; intotdeauna se gaseste cineva amabil si interesat de cultura, cineva care sa le explice strainilor subtilitatile limbii romane. E foame mare...
        PS: In cele din urma, cred ca e, cumva, ca la fotbal - se cearta Becali cu Borcea pe la televizoare, se fac din vorbe, se ameninta de zici ca e razboi intre doua triburi de canibali sangerosi si ca meciul va fi unul din care se vor naste avioane de vanatoare F-16 gata facute, vine meciul - jalnic, rasuflat, dezamagitor, o tristaciune dupa atata taraboi, 0-0, arbitrul, terenul, 'nea Lordu', cooperativa etc, vin cupele europene ("le dam 3 acasa", "ii rupem") - ne bat toti si dus si-ntors de ne zapacesc, iar arbitrul, dar ala de la tusa, Mircea Sandu, seceta, Basescu samd.
    • +2 (4 voturi)    
      excelenta (Miercuri, 29 august 2012, 18:58)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui CorvusCorax

      analiza.
  • +9 (13 voturi)    
    De ce? (Miercuri, 29 august 2012, 16:42)

    RTT [utilizator]

    E simplu. Pentru ca fondatorul e, de obicei, un politician sau o persoana cu influenta in domeniul politic, iar ca sa reusesti in afaceri la nivel mare in Romania trebuie sa ungi politicienii cu bani multi.
  • +13 (17 voturi)    
    loool (Miercuri, 29 august 2012, 17:06)

    Dr.Mythnick [utilizator]

    pentru ca sunt afaceri facute pe relatii.

    nu exista strategie de marketing ci doar strategie de mituire pentru incheierea contractelor.
  • +9 (13 voturi)    
    simplu! (Miercuri, 29 august 2012, 17:07)

    DrInOrice [utilizator]

    pt ca dispare cordonul ombilical cu famiGlia bugetului statului!
  • +7 (11 voturi)    
    :( (Miercuri, 29 august 2012, 17:15)

    owl [utilizator]

    sunt destul de generale motivatiile trecute in articol.... ce insemna investitia in inovatie? dar business adaptabil? pentru mine sunt povesti de presa.... "halou"...

    mai sigur, patronul, dupa 10 ani de succese, crede ca tot ce atinge se transforma in aur...si e inconjurat doar de executanti...
  • +15 (19 voturi)    
    Old boys (Miercuri, 29 august 2012, 17:18)

    Rodrigo [utilizator]

    Marile afaceri de familie din Romania nu au nimic in comun cu cele din restul Europei. La noi succesul se intemeiaza de regula pe relatiile antreprenorului cu reteaua informala a fostei Securitati si a Partidului Comunist. Cele trei companii din titlu sunt exemple graitoare in acest sens. Dealtfel articolul nu detaliaza in niciun fel spetele din titlu, multumindu-se sa reproduca un blabla corporatist de manual al celor de la Ernst&Young.
    • +4 (6 voturi)    
      Da, (Miercuri, 29 august 2012, 17:35)

      Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Rodrigo

      ai mare dreptate.
      De fapt eu cred ca este PR pentru Ernst&Young. "Firma" serioasa, are analisti care vorbesc "destept"...
      In rest nu am capatat niciun dram de cunoastere peste ce aveam inainte sa deschid articolul.
  • +9 (13 voturi)    
    lipsa de cultura (Miercuri, 29 august 2012, 17:23)

    CosminNegut [anonim]

    nu exista cultura de business, in plus, pentru ca sunt one-man-business, ei sunt atat de prosti si avari incat nu isi aduc manageri competenti, vor sa tina tot in mana. cui da spaga, ce parteneri de afaceri ai, de la cine se imprumuta, etc..
    in plus de la o marine a afacerii chiar ai nevoie de oameni competenti daca vrei sa lasi ceva copiilor si sa nu dispara tot cu tine
  • +8 (12 voturi)    
    Șefii români (Miercuri, 29 august 2012, 17:32)

    AdrianCalin [anonim]

    Problema o reprezintă modul de raportare la realitate după ce o parte din români dau de bani. Se cred semizei, ei au dreptate și ei sunt cei care decid, taie și spânzură în companie. Este o chestie exclusiv de educație, diferența este făcută de modul în care au fost educați acești oameni. Dacă la primul bani câștigat îți iei o mașină scumpă se numește că nu gândești prea mult și în perspectivă. Sunt însă și multe afaceri românești de familie despre care nu se vorbește pentru că proprietarii sunt discreți. Este și vina noastră, a celor care urmăresc diverse lucruri, suntem mai preocupați de can-canuri decât de lucrurile de substanță. Toți avem de învățat însă ne-am cam îndepărtat de ceea ce trebuie să facem, suntem din ce în ce mai superficiali.
  • +6 (6 voturi)    
    de ce? (Miercuri, 29 august 2012, 17:35)

    silviu80 [utilizator]

    pentru ca nu exista in ro traditie in pregatirea antreprenoriala a urmasilor, rudelor, fiilor si fiicelor, celor care pun bazele unei intreprinderi. aceasta s-a intrerupt in anii '50, odata cu instaurarea comunismului. se adauga aici si dezinteresul statului si a mediului de afaceri in a stimula acest lucru. pe de alta parte, nici antreprenorii insisi nu-si educa urmasii, presupunind eronat, zic eu, ca ei sunt vesnici, iar urmasii lor mai bine si-ar vedea de viata de huzur, decit sa-i obisnuiasca cu ideea ca trebuie sa traiasca din banii proprii, produsi prin munca personala.
  • +3 (7 voturi)    
    poate (Miercuri, 29 august 2012, 17:38)

    Xamples [utilizator]

    Poate pentru ca liderul dominant a disparut subit fara a avea timp sa-si pregateasca un inlocuitor. Astfel, familia indurerata si luata prin surprindere nu reuseste sa faca fata socului, nu reuseste sa se adune si sa gaseasca puterea de a conduce o afacere care inca este dependenta de un lider puternic, nu este indeajuns de matura pentru a se putea conduce singura.
    • 0 (2 voturi)    
      de obicei (Miercuri, 29 august 2012, 20:12)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Xamples

      ''familia indurerata'' se bucura ca a scapat de despot si poate cheltui in voie. Asta e unul din motivele prabusirii rapide a afacerilor de familie in tarile ca Romania.
  • +6 (6 voturi)    
    Traducere (Miercuri, 29 august 2012, 17:58)

    Gheorghe1 [utilizator]

    Traducere din romana in romana:

    Aceste 7 elemente sunt:
    1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
    - trebuie sa muncesti din greu, in continuu, si sa nu te multumesti cu ce este deja facut.

    2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
    - trebuie sa cresti si copii in acelasi timp, sau sa imparti si sa cresti si alti angajati care sa te poata inlocui.

    3) managementul capitalului
    - sa ai grija ce faci cu banii, pentru ca ii mananca inflatia.

    4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
    - cine greseste, plateste

    5) managementul atent echilibrat al riscului
    - nu te poti arunca prea tare chiar daca pare un chilipir

    6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
    - nu folosi toti banii pentru rulaj zilnic, mai cumpara si ceva tehnologie

    7) managementul eficient al taxelor.
    - plateste taxe la timp, si angajeaza contabili buni care sa stie cum sa mearga la limita legii, dar nu peste aceasta.

    Acum, din cele de mai sus, pentru un intreprinzator tanar si dedicat.. cate sunt posibile si cate nu?

    De aia e greu sa faci afaceri care sa reziste in timp.

    Si nu e o problema romaneasca, neaparat..
  • +1 (3 voturi)    
    mda (Miercuri, 29 august 2012, 18:11)

    Xorciser [utilizator]

    Dispar pentru ca "distrugerea virtuala" este foarte mare in aceste firme.

    In modul lor de a creste este "incorporata" distrugerea brusca si totala.

    Toate cele bune.
  • +5 (5 voturi)    
    toate explicatiile de mai sus sunt intemeiate si (Miercuri, 29 august 2012, 18:23)

    EMC2*2/2#@4 [utilizator]

    as mai completa cu ceva...

    In general in RO daca un "antreprenor mioritic" isi dezvolta o afacere de succes de regula progeniturile acestuia sunt invatate doar sa cheltuiasca banii lu' "taticu" ... nu si cum sa munceasca pentru a obtine alti bani...
    asadar cand trece la progenitura ...se alege prafu
  • +6 (6 voturi)    
    Am cunoscut un caz.... (Miercuri, 29 august 2012, 18:31)

    minus [utilizator]

    .....era o firma mai modesta.
    Dupa moartea fondatorului au navalit tot felul de indivizi cu care fondatorul facuse -sau nu- "afaceri la negru". Rudele nici nu stiau daca erau minciuni sau nu. In 4 luni au inchis firma si inca mai platesc, trei ani dupa....
  • +11 (13 voturi)    
    In Romania nu se fac afaceri! (Miercuri, 29 august 2012, 19:15)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Se fac invirteli si inginerii financiare storcind fonduri de la stat la limita penalului.
    Practic mediul de afaceri nu exista!
    Si se vede clar in momente cum e cel de acum: economia e blocata fiindca noua putere schimba baietii de la butoane. Ce afaceri? Se sifoneaza bani catre firme de partid. Si atit. Ai o afacere si merge? Vin partidele si te invita sa cotizezi, sa devi membru; poti sa ii refuzi si incep inspectiile. E vina ta ca ai trecut de o anume cifra de afaceri.
    Am ajuns sa importam pamint de flori! Despre ce afaceri vorbim?
  • +2 (2 voturi)    
    Da, bun articolul ;) (Joi, 30 august 2012, 7:44)

    feisbuk [utilizator]

    Cazul Edy Spedition este de Stan si Bran. Este evident ca firma aia era in rahat de foarte mult timp si numai sforile si promisiunile patronului catre creditori, au intarziat deschiderea insolventei.

    Si ca un caz general, marea majoritate a antreprenorilor romani sunt de un egocentrism imens, indepartand de langa ei oameni cu idei considerate "periculoase" si neingrijindu-se managerial de viitorul companiei. Nu stiu ce inseamna a delega, ce inseamna a te opri la timp, etc. Despre odraslele acestora citim prin ziare pe la rubricile cancan si accidente, nu prin reviste de specialitate.

    Dar rezumand pentru autorul articolului si finantatoriii acestuia, de la antreprenor la CEO sau presedinte de firma este o cale lunga. Foarte lunga.
  • +1 (3 voturi)    
    parere (Joi, 30 august 2012, 9:39)

    ccvica [utilizator]

    Ba se fac afaceri in Romania. Ceea ce tot luati voi in discutie sunt afacerile de cancan de "bucale" sa zicem asa. Adevaratele afaceri de familie sunt inca mici , "in fasa" dar sunt convins ca vor erupe la un moment dat. O vorba din popor spune ca banul nemuncit nu tine. Nimic mai adevarat. Un intreprinzator de genul celor amintiti mai sus nu va avea imaginea reala a valorii banilor castigati si implicit nu o va transmite spre urmasii lui. De aici si progeniturile lor cu masini scumpe, fitze etc. Insa aceia care cu adevarat muncesc apreciaza si ultimul leut castigat, cu atat mai mult cu cat el e castigat in mediul total neprielnic din Romania. Si credeti-ma ca am multe exemplede afaceri de familie curate chiar si in mediul rural , departe de orase mari, unde traiesc eu.
    • +1 (1 vot)    
      Problema e ca banul nemuncit nu tine... (Vineri, 31 august 2012, 12:27)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui ccvica

      ...dar datoria externa se acumuleaza din cauza acestei nemunci si cheltuieli continue. Tu ai copii? Ei vor plati, poate si noi peste cativa ani, azi presiunea e pe Grecia, maine pe Spania, Italia apoi ghici cine urmeaza? Deja am trecut la faza in care inapoiem bani FMI-ului, daca esti la curent cu stirile.
  • 0 (0 voturi)    
    cele trei exemple de afaceri au ramas doua (Joi, 29 noiembrie 2012, 19:46)

    walle [utilizator]

    A trebuit sa citesc articolul de doua ori ca sa-mi dau seama ce vrea autorul articolului. E boala generalizata la noi, vorbim ca sa vorbim si nu sa priceapa cineva ce spunem..e o incercare schioapa de promovare a unor servicii de consultanta.
    Cele doua companii mentionate in articol merita analizate, o cazuistica profesionista ar ajuta pe toti..din punctul meu de vedere, cele doua cazuri sunt diferite. Firmele amintite aveau probleme inainte de evenimentele tragice; la Aldis, administrarea companiei a fost predata altcuiva inainte de accident..in conditii ciudate..datoriile fata de stat s-au strans si in timpul vietii celui decedat..interesele multora de a pune mana pe Aldis erau cunoscute si atunci cand Naghi traia etc. ....Putem identifica, astfel, o sumedenie de factori care au influentat negativ evolutia firmelor aflate in insolventa sau mai rau.
    Odata ce afacerile de familie cresc, se dezvolta, si fondatorii acestora trebuie sa realizeze ca modul de administrare a acestora trebuie sa se dezvolte. Cat despre riscurile din mediul de afaceri romanesc..perceptia acestora e rahitica iar gestionarea riscurilor cat se poate de slaba.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by