Pentru 2012 guvernul isi asuma angajamentul de a aduce deficitul fiscal in termeni ESA sub nivelul de 3% din PIB si reducerea deficitului structural la cel putin 0,5% din PIB in 2013. In acest sens, pentru anul 2012, tinta de deficit in termeni CASH va fi limitata la 2,2% din PIB, si de 2% pentru deficitul structural, se arata in draft-ul scrisorii de intentie catre FMI.

Au fost deja luate masuri de protectie impotriva unor posibile evolutii adverse prin inghetarea a 10% din alocatiile de la bugetul de stat. Cheltuielile cu salariile ale sectorului public vor ramane la 6,7% din PIB, la fel ca in 2011, si avand in vedere intreruperea rambursarii fondurilor UE pentru mai multe programe, cheltuielile de capital, inclusiv cele pentru cofinantarea proiectelor cu fonduri UE, vor trebui sa incetineasca pentru a ramane in cadrul anvelopei bugetare.

Cofinantarea proiectelor finantate din fonduri UE de la fondul de privatizare nu va fi efectuata si orice fonduri necheltuite de la PNDI vor fi economisite.

Vom rezista ferm presiunilor pentru relaxarea disciplinei fiscale inaintea alegerilor parlamentare din toamna.

Vom intreprinde masuri pentru a asigura disciplina fiscala stricta a finantelor administratiilor locale si reducerea arieratelor.

Cresterea arieratelor la nivelul administratiilor publice locale reprezinta o provocare cheie. Aceste arierate reflecta intarzierea platilor pentru cheltuieli curente, precum cele cu utilitatile, in special in randul unor unitati al administratiilor publice locale mai mici cu venituri proprii limitate. De asemenea, cresterea arieratelor reflecta angajamentele nefinantate facute in timpul perioadei pre-electorale, ceea ce denota deficiente serioase in monitorizarea si implementarea Legii Administratiei Publice Locale (LAPL).

Pentru a consolida implementarea, am efectuat un audit al utilizarii transferurilor suplimentare alocate de la administratia centrala pentru reducerea arieratelor si vom efectua o analiza cuprinzatoare a arieratelor administratiei locale pentru a determina cauzele acestora, precum si entitatile catre care arieratele sunt datorate.

Vom aproba o ordonanta de urgenta pentru (i) asigurarea resurselor disponibile pentru administratiile locale, in prezent limitate la co-finantarea investitiilor care pot fi folosite pentru plata arieratelor; (II) permiterea guvernului central pentru plata directa a arieratelor guvernelor locale.

Guvernul central ca incepe sa plateasca arieratele administratiilor locale incepand cu septembrie si, alaturi de Curtea de Conturi, va aplica strict sanctiuni administratiilor locale care incalca LAPL.

Vom cauta asistenta tehnica pentru imbunatatirea procedurilor de insolventa a administratiilor locale.

Realizam progrese in ceea ce priveste reforma cuprinzatoare a ANAF:

Aplicam criterii de dezinregistrare pentru platitorii mici de TVA si mentinem angajamentul de a reduce numarul total al contribuabilor mici inregistrati in scopuri de TVA cu 20% intre decembrie 2011 si decembrie 2012. Pentru a simplifica procedura fiscala, Guvernul va introduce un regim fiscal simplificat obligatoriu pentru contribuabilii mici.

Cu asistenta tehnica din partea FMI si Comisiei Europene, vom pregati un proiect de lege in aceasta zona in octombrie 2012, cu scopul de a pune legea in aplicare din 2013.

Am identificat cei mai bogati 300 contribuabili pentru programul de conformare dedicat.

O campanie de notificare pentru a incuraja declararea voluntara a veniturilor din strainatate a fost realizata in mai. In scopul de a intari capacitatile, vom implementa programe de instruire cu asistenta specialistilor in administratie fiscala din tara-partenera. In prezent cautam finantare pentru un instrument IT de analiza a riscului.

Ca parte a procesului de restructurare si modernizare a ANAF, dorim sa consolidam cele 221 de birouri fiscale in opt directorate regionale (in anul 2013) si 47 de birouri fiscale locale (in 2015). Vom aproba in 2012 o proiect multianual cu Banca Mondiala pentru a sprijini acest proces.

Consolidam eforturile de aplicare a legii fiscale prin cresterea capacitatii noastre pentru analiza riscului si audit si prin imbunatatirea inter-operabilitatii cu Autoritatea Vamala si Garda Financiara. In iulie, am creat o unitate centrala pentru lupta impotriva fraudei intra-comunitare cu TVA, punand accentul pe zonele cu risc crescut.

Vom imbunatati procedura de transmitere a referintelor pentru infractiunile fiscale si condolidarea cooperarii intre ANAF, politie si Procuratura.

Vom intari monitorizarea si controlul productiei, achizitiilor si importului de produse energetice si bauturi alcoolice.

Controlul granitei externe a UE va fi consolidat pentru combaterea traficului ilicit cu tigari si cu alte produse prelucrate din tutun.

Vom continua sa extindem programul de depunere electronica si vom imbunatati 'ghiseul unic' pentru declaratiile fiscale. De asemenea, vom imbunatati procedurile pentru interpretarile juridice ale codului fiscal prin introducerea unui canal unic de comunicare cu platitorii de taxe si impozite.

ANAF va prelua colectarea contributiilor mari ale indivizilor angajati pe cont propriu asa cum s-a programat in iulie. Pana la sfarsitul anului vom adopta reglementarile necesare pentru a completa integrarea contributiilor sociale din cadrul proceselor ANAF de colectare a taxelor si pentru a permite contribuabililor individuali sa trimita o declaratie unica pentru taxa pe venit si contributii sociale in 2013.

Vom studia fezabilitatea pentru ANAF in ceea ce priveste colectarea taxelor pe proprietate in locul autoritatilor locale.