Avem de-a face cu inoperabilitatea acordarii unei garantii de stat pentru OLTCHIM, nu din lipsa asumarii responsabilitatii politice de catre MFP, ci dimpotriva, ca efect al respectarii limitelor responsabilitatii juridice date de legislatia interna si cea europeana, precum si al obiectivului consolidarii credibilitatii Romaniei fata de angajamentele asumate in raport cu partenerii externi CE, FMI si BM, care faciliteaza accesul la finantarea de pe pietele intenationale de capital, asigurand functionarea normala a economiei si institutiilor statului, transmite Ministerul Finantelor Publice intr-un comunicat. "Privatizarea OLTCHIM face parte din setul de reforme privind ajustarea sectoriala, asumat in cadrul acordului negociat in februarie 2011 de catre Romania cu CE, FMI, BM si valabil pe perioada martie 2011 - martie 2013", mai arata documentul publicat marti.

Indeplinirea conditiilor acestui acord faciliteaza accesul Romaniei la finantarea externa strict necesara mentinerii stabilitatii economico-financiare a tarii, inclusiv onorarea platii salariilor, pensiilor si datoriilor scadente ale statului.

Termenul prevazut initial pentru privativazarea SC OLTCHIM SA era luna aprilie 2012. Din negocierile derulate la inceputul lunii mai a.c., in conditiile nerealizarii privatizarii la termenul asumat de precedentul guvern, s-a negociat un nou termen, respectiv, pentru finele lunii septembrie a.c., de natura sa dovedeasca partenerilor externi ai Romaniei seriozitate in respectarea angajamentelor asumate fata de acestia, inclusiv in domeniul reformelor structurale.

Analiza indicatorilor economico-financiari ai societatii OLTCHIM SA reflecta inregistrarea, an de an, de o maniera cronica, de pierderi financiare, care la sfarsitul anului 2011 cumulau 1,571 miliarde lei (aproximativ 350 milioane euro). In afara acestor pierderi foarte mari, OLTCHIM inregistra la 31 decembrie 2011 datorii substantiale, respectiv: 581milioane lei credite bancare, 1.368 milioane lei furnizori (din care 291,8 milioane lei restante), datorii fiscale de 37,8 milioane lei, precum si 552,7 milioane lei fata de alti creditori. Prezentand o situatie financiara extrem de nefavorabila, care a condus si la inregistrarea unor capitaluri proprii negative, OLTCHIM nu era eligibila, in cursul anului 2012, pentru a primi credite de la banci, avand in vedere cerintele prevazute de normele prudentiale bancare.

Pe fondul unei nevoi de finantare in crestere la nivelul societatii mentionate, a fost luata in calcul, pe parcursul ultimelor 2 luni, solutia acordarii unei garantii de stat pentru facilitarea contractarii unui credit bancar in valoare de 40 milioane euro, iar specialistii in materie au constatat urmatoarele:

  • In conformitate cu normele europene, pentru acordarea unei garantii de stat este necesara notificarea Comisiei Europene (CE) de catre Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA), deoarece exista riscul distorsionarii competitiei de pe piata unica europeana, constituind, in acelasi timp, ajutor de stat. Din consultarea expertilor CE a rezultat ca perioada minima de analiza a cererii de garantie este de 5-6 luni, iar probabilitatea primirii unui raspuns negativ este foarte ridicata. Acordarea garantiei si implicit a ajutorului de stat fara acordul CE ar fi condus la recuperarea, pe baza deciziei forului european, a intregii sume de la decidentii nationali, care ar fi incalcat, astfel, cadrul legislativ european si national;
  • In ipoteza acordarii garantiei (care conform legislatiei, nu ar fi putut acoperi decat 80% din valoarea creditului solicitat) si a contractarii pe baza acesteia a imprumutului mentionat, OLTCHIM, companie aflata in situatia foarte dificila prezentata mai sus, ar fi putut genera necesitatea acoperirii ratelor scadente aferente creditului de catre MFP. Rambursarea de catre MFP a ratelor scadente ale creditului ar fi determinat un deficit bugetar suplimentar, care ar fi pus in pericol respectarea tintei de 2,2% din PIB convenita, pentru acest an, cu partenerii externi.

Din cele expuse mai sus, rezulta inoperabilitatea acordarii unei garantii de stat pentru OLTCHIM, nu din lipsa asumarii responsabilitatii politice de catre MFP, ci dimpotriva, ca efect al respectarii limitelor responsabilitatii juridice date de legislatia interna si cea europeana, precum si al obiectivului consolidarii credibilitatii Romaniei fata de angajamentele asumate in raport cu partenerii externi CE, FMI si BM, care faciliteaza accesul la finantarea de pe pietele intenationale de capital, asigurand functionarea normala a economiei si institutiilor statului.

Vicepreşedintele PNL, Dan Radu Ruşanu declarase anterior pentru Gandul că eşecul privatizării Oltchim ar fi putut fi evitat dacă ministrul de Finanţe, Florin Georgescu, şi-ar fi asumat responsabilitatea politică în urmă cu trei luni pentru acordarea unei garanţii de stat pentru combinat în valoarea de 40 de milioane de euro.

„Greşeala este a Ministerului de Finanţe care a refuzat să dea o garanţie a statului de 40 de milioane de euro, ceea ce ar fi asigurat continuarea activităţii pentru şase – şapte luni de zile, timp în care se putea pregăti o privatizare reală cu nişte competitori interesaţi şi potenţi pentru această achiziţie. A fost o neasumare politică a responsabilităţii de ministrul de Finanţe actual, care a refuzat tot timpul să dea aceşti bani”, a spus,Dan Radu Ruşanu.