Avocat al integrarii Romaniei in Uniunea Bancara Europeana, Guvernatorul BNR a vorbit marti in cadrul Conferintei Grupului de la Roma despre riscurile pe care acest proiect le presupune. "Implementarea unui manual unic de reguli in peste 8000 de banci cate sunt acum in Europa s-ar putea sa nu fie foarte flexibil. Reglementarea mai stricta la nivel national ar putea fi subminata de statele care nu vor sa adere la uniunea bancara. Subsidiarele locale vor evita legislatia bancara mai prohibitiva", a explicat Guvernatorul BNR

Mugur Isarescu, Guvernatorul BNRFoto: Agerpres

Aceasta uniune monetara si economica este incompleta, a explicat Isarescu."Pe de o parte, in absenta unei uniuni fiscale spreadurile suverane variaza dupa perceptiile pietelor. Pe de alta parte, in absenta unei uniuni bancare bancile sunt percepute ca active cu probleme ale statelor. UE are un feedback negativ din acest punct de vedere. Ar trebui sa ajungem la un consens in care sa admitem ca o uniune bancara este mai fezabilza decat o uniune fiscala. Este considerata ca o modalitate de a plasa sectorul bancar pe o baza mai sanatoasa si de a restaura increderea in moneda euro. E un pas catre o uniune fiscala. UB ar fi buna si pentru ca ar fi un bun raspuns din perspectiva asa numitei "trinitati imposibile" care subliniaza ca stabilitatea financiara si integrarea financiara nu sunt compatibile cu pastrarea supravegherii la nivele nationala", a mai explicat seful Bancii Centrale.

Proiectul curent cel mai recent pe care l-am vazut eu, a mai adaugat Mugur Isarescu, are patru piloni. "Un unic manual de reguli, o unica autoritate supranationala de supraveghere in toata UE, un unic mecanism de rezolvare a situatiei bancilor cu probleme si o unica schema de garantare a depozitelor. Sarcina supravegherii bancare ar urma sa fie transferata de la nivel national la BCE. Fiecare pilon isi are argumentele pro si contra. Criza actuala a subliniat, in privinta manualului unic de reguli, pericolul unor reguli divergente", crede Guvernatorul. EBA ar trebui sa joace rolul central in elaborarea acestui manual de reguli. E foarte important sa avem cat mai putin factor arbitrar in reglementare pentru ca altfel bancile vor reusi sa ocoleasca aceste reguli si sa o duca bine in continuare. Nu un ultimul rand un alt risc este cel al fragmentarii piatei unice in tari participante si non-participante la Uniunea Bancara, a conchis Isarescu.

Uniunea Bancara este un proiect relativ controversat la nivel inalt, Angela Merkel si Francois Hollande fiind de pilda in divergenta pe acest subiect.

"Cu cat mai repede, cu atat mai bine", a spus presedintele francez, intr-o conferinta comuna alaturi de cancelarul german, la Asberg (sud-vestul Germaniei). Va dura "cat va trebui", a replicat Angela Merkel.

Parisul doreste ca tarile europene sa se doteze cu un astfel de mecanism din ianuarie 2013, in timp ce Germania pare mai putin presata.

Chestiunea este de a sti "cum sa facem pentru a tine cont de toate institutiile posibile", a adaugat Hollande, dupa un dejun de lucru cu Merkel la Ludwigsburg, nu departe de Asberg, unde aniversau al 50-lea discurs istoric al generalului de Gaulle adresat tineretului german.

Ca si Comisia Europeana, Parisul doreste sa incredinteze Bancii Centrale Europene (BCE) supervizarea celor circa 6.000 de banci ale zonei euro, in timp ce Berlinul prefera sa limiteze aceasta sarcina doar pentru marile institutii financiare.

"Pentru mine, importanta este calitatea. Nu serveste la nimic sa faci lucrurile foarte repede pentru ca apoi sa nu functioneze", a explicat Angela Merkel.

"Trebuie sa fii serios, trebuie calitate si vom vedea in timp cat va dura (...) Vom cere ministrilor nostri de finante sa lucreze atat de repede cat este posibil", a precizat ea.