Dupa ce Ministerul Finantelor a publicat Normele Metodologice privind plata TVA la incasarea facturii, reactiile expertilor in fiscalitate au fost mai degraba negative cu privire la impactul acestora. Puteau fi imbunatatite? Care au fost "calculele" celor care au gandit intregul mecanism? Ce se intampla daca un cumpărător nu aplică noua schemă de TVA, dar furnizorul o aplică? Care sunt exceptiile prevazute? Despre schimbarile aduse de Normele metodologice, despre avantajele noului sistem,Liviu Voinea a discutat online cu cititorii HotNews.ro si a explicat de ce masura este buna pentru mediul de afaceri precum si modul concret de aplicare.

Liviu VoineaFoto: AGERPRES
  • Puneti intrebari folosind formularul de comentarii de la finalul articolului.
  • Nota Redactiei: Pentru coerenta si relevanta discutiei, nu vom aproba comentariile care nu contin intrebari, nu se refera la temele anuntate sau constau in atacuri la persoana.

Precizari initiale:

Cateva lucruri pe care trebuie sa le stim despre TVA la incasare

1. Cine castiga de pe urma lui? Castiga IMM, contribuabilii onesti care practic primesc un credit cu dobanda zero de la Stat, intrucat le raman lichiditatile pe care astazi trebuie sa le dea Statului.

2. Cine pierde din TVA la incasare? Pierd evazionistii, intrucat nu se mai poate cere rambursarea de TVA decat dupa dovada platii facturii, si aceea numai prin transfer bancar. Unul din principalele mecanisme de evaziune fiscala si anume solicitare false de rambursare de TVA dispare.

3. De ce este obligatorie masura?

Tocmai pentru a proteja firmele care o aplica pentru ca daca ar fi fost lasata optionala, clientii acestor firme ar fi preferat sa lucreze doar cu cei care nu aplica TVA la incasare pentru a-si putea deduce imediat TVA-ul facturat. Acesta este cazul Poloniei unde masura e optionala si unde numai 2% din firme au optat pt ea. Facand masura obligatorie, firmele mari nu mai pot face o selectie adversa pentru furnizorii din randul firmelor mici. Practic firmele mari nu pot inlocui o firma mica dintre furnizorii lor - cu o alta firma mica ci doar cu o firma mare. Ceea ce ar fi ineficient din punct de vedere economic.

4. De ce 90 de zile? O limita trebuie pusa, inclusiv conform Directivei europene 45/2010. Majoritatea tarilor care aplica TVA la incasare au limita la sfarsitul anului, indiferent de data emiterii facturii, ceeace ar crea o inegalitate dintre o factura emisa in decembrie si alta emisa in februarie. 90 de zile este limita si din Polonia si a fost si e limita negociata cu partenerii internationali- FMI, CE BM.

Aceasta limita de 90 de zile nu se refera la plata TVA ci la EXIGIBILITATEA TVA. Am vazut multi consultanti fiscali care nu stiu sa faca diferenta intre aceste doua notiuni si induc oamenii in eroare. Pentru o firma sub 100.000 euro care trebuie sa plateasca TVA in 25 a primei luni din trim. urmator emite de pilda o factura pe 2 ianuarie si nu o incaseaza. In prezent are de achitat TVA in 25 aprilie. Cu noul sistem, TVA devine exigibil la 90 de zile dupa 2 ianuarie, adica pe 2 aprilie si firma datoreaza plata TVA pe 25 iulie. Pentru o firma intre 100.000-500.000 de euro care emite o factura in 2 ianuarie. In prezent are de platit TVA pe 25 februarie. Daca nu a incasat factura, conform noii legislatii, TVA devine exigibil pe 2 aprilie si plateste TVA pe 25 mai.

5. De ce limita de 500.000 de euro? Pentru ca pe Directiva Europeana 45/2010, prin care Statele pot opta pentru sistemul TVA la incasare, dar trebuie sa stabileasca o limita pentru ca e vorba de o facilitate care nu se poate asadar aplica tuturor, 500.000 de euro reprezinta limita pana la care statele membre nu trebuie sa solicite derogare de la UE. Pentru Romania, am considerat ca 500.000 euro este o limita suficienta intrucat acopera 93% din firmele existente in Romania si in plus faciliteaza aplicarea imediata a sistemului, avand in vedere ca obtinerea unei derogari de la UE- care nu este oricum garantata- necesita un interval de aprobare intre 8-12 luni