Conform datelor financiare inregistrate la Ministerul Finantelor pentru companiile care au depus Bilantul pentru anul 2011, numarul de companii active din Romania a fost de 590.033 de firme la sfarsitul lui 2011, in scadere cu 3% fata de anul 2010, cand numarul firmelor active a fost de 610.064, se arata intr-un studiu al ERA Romania. Din punct de vedere al cifrei de afaceri 81% dintre companiile romanesti au avut-o sub 100.000 de EURO, adica un numar 479,519 de firme. Dintre acestea, un numar de 178.020 de firme, adica 30% din total, au declarat o cifra de afaceri 0, in timp ce 301.499 de firme au avut o cifra de afaceri pozitiva insa sub nivelul pragului de 100 de mii de EURO.

Un numar de 72,491 firme au avut o cifra de afaceri cuprinsa intre 100 si 500 de mii de EURO, ceea ce ridica la 94% procentul din totalul companiilor active cu cifra de afaceri mai mica de 500.000 de EURO in Romania.

Doar 22.097 de firme au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 1 million de EURO, reprezentand un procent de 3,7% din totalul companiilor active in Romania in 2011, in crestere cu 10% fata de 2010.

  • Companiile cu o cifra de afaceri in 2011 de peste 5 milioane de EURO sunt in numar de 5.304, cu 503 mai multe firme decat in 2010, iar numarul firmelor cu o cifra de afaceri de peste 10 milioane de EURO este de 2.669 de companii, adica 0,5% din totalul companiilor romanesti. Doar 10 companii au reusit performanta de a intra in clubul exclusivist al companiilor ce au o cifra de afaceri de peste 1 miliard de EURO, cu 2 mai multe decat in 2010.

Valoarea medie a cifrei de afaceri realizate de o companie romanesca in 2011 a fost de 383,914 EURO, in crestere cu 22% fata de 2010, cand cifra de afaceri medie a unei companii romanesti a fost de 313.763 EURO.

  • Din perspectiva profitabilitatii nete, din totalul de 590.033 de companii active in 2011, un procent de 42% dintre acestea au inregistrat pierderi nete (250,791 de companii), 39% au inregistrat profit net pozitiv (228,326 de firme), in timp ce 19% dintre acestea (110.532 de firme) au depus situatii financiare cu profit 0 si cifra de afaceri 0. Acestea din urma sunt companii care nu au avut activitate in 2011, sau si-au declarat “inghetata” activitatea la Administratiile Fiscale unde sunt arondate, sau sunt companii inactive, dar care inca nu au fost inchise, pe fondul procedurii inca dificile si birocratice de inchidere a unei companii in Romania.

Mai sus aveti numarul companiilor active romanesti care au inregistrat pierderi, profit sau profit 0, distribuite dupa cifra de afaceri din 2011

La nivelul anului 2011, rezultatul profitului net cumulat la nivel national inregistrat de firmele active din Romania a fost de 5,315 miliarde de lei, adica de aproximativ 1,178 miliarde EUR. Aceasta indica o profitabilitate medie neta de numai 0.52% in 2011, si un profit mediu net de numai 9.008 RON, adica aproape 2.000 de EUR per firma pentru intregul an 2011, aproximativ egal cu valoarea unui salariu minim anual pe economie.

Acest rezultat, desi modest, este net superior performantelor din 2010, cand per total companiile au inregistrat o pierdere de 5.68 miliarde de RON, adica o pierdere medie neta de 9.309 RON / companie.

Segmentul companiilor cu cea mai buna rata a profitului net in 2011, in valoare de 4,5%, sunt cele 23 de companii romanesti cu o cifra de afaceri cuprinsa intre 500 milioane si 1 miliard de EURO, urmate de cele 10 companii din “clubul miliardarilor”, cu o rata a profitului medie de 2,8%.

La polul opus se afla companiile cu cifra de afaceri de pana la 100.000 de EUR, cu o pierdere neta medie de 27% raportata la cifra de afaceri medie din 2011, adica 19,400 de RON sau aproximativ 4.300 de EURO. Restul grupelor de companii inregistreaza o rata medie a profitului net cuprinsa intre 0,8% si 1,6%.

„Prin acest studiu am dorit sa realizam un benchmark, un punct de referinta pentru viitor, prin intermediul caruia sa putem evalua performantele economiei la nivel micro-economic si sa analizam performantele medii a firmelor romanesti. Profitabilitatea neta precara din 2011 ne arata ca pe medie firmele romanesti inca sufera si se zbat la granita dintre profit si pierdere, si sunt inca prea putin competitive si eficiente sub aspectul performantei operationale si financiare.

  • Desigur, trebuie sa privim aceste cifre cu atentie, intrucat in spatele lor stau atat companii de elita extrem de competitive, dar si companii perdante, adevarate gauri negre care anuleaza efectele pozitive create in economie de primele. Cu toate astea, o proftabilitate neta de 0.5% la nivel de tara si un profit net consolidat la nivel national de sub 1,2 miliarde de Euro in 2011, ne indica o performanta si o competitivitate extrem de slaba a mediului de afaceri local. Este un punct de plecare pentru analiza rezultatelor din 2012, care nu se anunta a fi un an cu mult mai bun”, a declarat Cristian Ionescu, Country Manager al Expense Reduction Analysts Romania.

​ ERA Romania, sucursala locala a companiei Expense Reduction Analysts a realizat o radiografie la nivel micro-economic a companiilor romanesti pe baza bilanturilor depuse de acestea la Ministerul Finantelor si la Registrul Comertului pentru anul 2011, si o analiza comparativa cu cifrele raportate in 2010.

Data fiind misiunea Expense Reduction Analysts de a sprijini companiile sa devina mai profitabile si mai competitive prin optimizarea cheltuielilor operationale si realizarea de economii sustenabile, obiectivul acestei analize a fost de a evalua nivelul mediu de profitabilitate al companiilor romanesti, un indicator de performanta care indica si gradul mediu de competitivitate al firmelor din Romania.

Înfiinţată în 1992, Expense Reduction Analysts este o companie specializata in servicii de management al costurilor si al achizitiilor concentrata pe livrarea unei performante superioare in afaceri catre clientii sai atat din domeniul privat cat si cel public.

Operand in peste 40 de tari, cei 750 Parteneri Expense Reduction Analysts au o expertiza bogata intr-o arie larga de categorii de cheltuieli operationale generale precum: asigurari, transport, ambalaje, cheltuieli de marketing, managementul flotelor de masini, telecomunicatii, managementul deseurilor, energie si utilitati, speze bancare, echipamente medicale, produse industriale, birotica, consumabile industriale, publicitate, servicii IT, servicii de personal, si multe altele.

Clientii Expense Reduction Analysts cuprind mii de companii de marime medie, precum si companii de renume precum: ABB, Ernst & Young, IKEA, KIA, Pfizer, SAP, Toshiba, BMW, Hilton, Siemens, Deloitte, ING, L’Oreal, DELL etc.