Studiul Demystifying the online shopper: 10 myths of multichannel retailing ("Demistificarea cumparaturilor online: Cele 10 mituri ale comertului cu amanuntul pe canale multiple") se bazeaza pe opiniile a mai mult de 11.000 de cumparatori online in 11 tari de pe trei continente, incluzand atat economii mature, cat si piete emergente. Cele 11 tari incluse in studiu sunt Brazilia, Canada, China, Franta, Germania, Olanda, Rusia, Elvetia, Turcia, Marea Britanie si Statele Unite ale Americii.
Ce spune in esenta studiul:
- In timp ce 60% dintre respondenti folosesc social media ca sa urmareasca, sa descopere si sa ofere feedback brand-ului si comerciantilor, aceste media nu aduc semnificativ mai mult trafic - doar 10% din esantionul studiului afirmand ca o interactiune de pe platformele de social media i-a condus catre un anumit magazin virtual;
- De fapt, 17% dintre utilizatorii de Internet nu fac deloc cumparaturi online ¬ ei prefera in continuare sa cumpere exclusiv din magazine;
- Atunci cand vine vorba de dispozitivele electronice utilizate, respondentii prefera computerul personal in defavoarea tabletei pentru a face o achizitie online ¬ 97% folosesc calculatorul, in timp ce numai 28% folosesc tableta;
- Pe parcursul urmatoarelor 12 luni, respondentii se asteapta ca sa faca achizitii atat in magazine cat si online prin intermediul calculatorului personal, intr-o masura mai mare decat o vor face utilizand tableta sau telefonul mobil;
- China se inscrie intr-un tipar diferit; de exemplu, 56% dintre consumatorii online au facut deja cumparaturi prin intermediul unei platforme de social media, comparativ cu 24% la nivel international;
- Mai mult de unul din trei respondenti a facut cumparaturi direct de pe pagina web a unui brand; in Statele Unite (52%) si in China (56%) mai mult de unul din doi consumatori a evitat comerciantul si a interactionat direct cu brand-ul.
"Atunci cand interpretam rezultatele acestui studiu, ar trebui sa tinem seama ca pentru multi consumatori din intreaga lume comertul online este o noutate. De asemenea, trebuie tinut cont si de faptul ca unele categorii de produse, asa cum sunt cele standardizate precum electronicele si electrocasnicele, se preteaza mai mult pentru comertul online, pe cand altele consumatorii prefera sa le achizitioneze din magazinele conventionale. In Romania, retailul online este inca la inceput, insa potentialul exista, iar noi ne asteptam sa vedem rate constante de crestere pe acest segment in urmatorii cativa ani", a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.
Cele 10 mituri spulberate in cadrul raportului variaza de la tipurile de dispozitive electronice folosite de catre consumatori pentru cumparaturi, pana la viitorul profil al consumatorului international
- Mitul 1: Platformele de social media vor deveni in curand un canal indispensabil pentru comertul cu amanuntul.
- Mitul 2: In viitor, magazinele se vor transforma in saloane de prezentare.
- Mitul 3: Tableta va depasi in curand calculatorul personal in topul preferintelor privind dispozitivul electronic utilizat pentru cumparaturi online.
- Mitul 4: Pe masura ce lumea devine mai conectata, consumatorii internationali devin din ce in ce mai asemanatori.
- Mitul 5: China reprezinta modelul viitorului pentru piata online de comert cu amanuntul.
- Mitul 6: Comerciantii domestici vor avea mereu avantajul pietei locale de desfacere fata de comerciantii internationali.
- Mitul 7: Jucatorii internationali care actioneaza exclusiv in online (precum Amazon) vor avea mereu un avantaj asupra jucatorilor domestici.
- Mitul 8: Comerciantii sunt mai bine pozitionati decat brandurile pentru ca se afla mai aproape de consumator.
- Mitul 9: Comerciantii online vand produse si pe alte canale.
- Mitul 10: Preturile mici reprezinta principalul factor in decizia consumatorului de a cumpara de la comerciantii preferati.
Despre raport:
PwC a derulat un studiu online in perioada iulie-august 2012, pe un esantion mai mare de 11,000 de cumparatori online din 11 tari.