Detaliile taxei pe tranzactiile financiare (TTF) care urmeaza sa fie implementata in cadrul cooperarii consolidate au fost prevazute intr-o propunere adoptata de Comisie. Asa cum au solicitat cele 11 state membre (Franta, Germania, Belgia, Austria, Slovenia, Portugalia, Grecia, Slovacia, Italia, Spania, Estonia) care vor aplica aceasta taxa, directiva propusa reia domeniul de aplicare si obiectivele propunerii initiale privind TTF prezentate de Comisie in septembrie 2011, arata un comunicat al CE difuzat joi. Abordarea care consta in taxarea tuturor tranzactiilor care au o legatura cu zona de aplicare a TTF este mentinuta, la fel ca ratele de 0,1% pentru actiuni si obligatiuni si de 0,01% pentru instrumente financiare derivate. Taxa ar trebui sa genereze venituri de 30-35 miliarde de euro pe an.

Propunerea de TTF adoptata contine unele modificari in comparatie cu cea initiala, pentru a tine cont de faptul ca taxa va fi implementata pe o scara geografica mai restransa decat se prevazuse initial. Aceste modificari au in principal scopul de a asigura claritatea juridica si de a consolida dispozitiile in materie de combatere a evaziunii si a abuzurilor.

Propunerea vine in urma acordului de luna trecuta al ministrilor de finante din UE de a le permite celor 11 state membre sa introduca o TTF in cadrul cooperarii consolidate (IP/12/1138).

  • TTF are trei obiective fundamentale. In primul rand, ea va contribui la consolidarea pietei unice prin reducerea numarului de abordari nationale divergente in materie de impozitare a tranzactiilor financiare. In al doilea rand, ea va garanta ca sectorul financiar are o contributie echitabila si substantiala la veniturile publice. In cele din urma, TTF va sprijini masurile de reglementare, incurajand sectorul financiar sa se angajeze in activitati mai responsabile, orientate catre economia reala.

La fel ca in propunerea initiala, TTF va avea rate scazute, o baza impozabila larga si "plase de siguranta" impotriva delocalizarii sectorului financiar. Ca in propunerea precedenta, se va aplica "principiul resedintei". Aceasta inseamna ca taxa va fi aplicabila daca una dintre partile la tranzactie este stabilita intr-un stat membru participant, indiferent de locul in care se desfasoara tranzactia. Acest lucru este valabil atat in cazul in care o institutie financiara implicata in tranzactie este ea insasi stabilita in zona de aplicare a TTF, cat si in cazul in care actioneaza in numele unei parti stabilite in zona respectiva.

Ca garantie suplimentara impotriva evitarii taxei, propunerea de astazi adauga si "principiul emiterii". Aceasta inseamna ca instrumentele financiare emise in cele 11 state membre vor fi impozitate atunci cand sunt tranzactionate, chiar daca persoanele care le tranzactioneaza nu sunt stabilite in zona de aplicare a TTF. In plus, propunerea include si dispozitii anti-abuz explicite.

La fel ca in propunerea initiala, pentru a proteja economia reala, TTF nu se va aplica activitatilor financiare de zi cu zi ale cetatenilor si ale intreprinderilor (de exemplu imprumuturi, plati, asigurari, depozite etc.). Ea nu se va aplica nici activitatilor bancare traditionale de investitie in contextul atragerii de capital si nici tranzactiilor financiare efectuate in cadrul unor operatiuni de restructurare.

Propunerea exclude totodata activitatile de refinantare, politica monetara si gestionarea datoriei publice. In consecinta, tranzactiile cu bancile centrale si cu BCE, cu Fondul european de stabilitate financiara si cu Mecanismul european de stabilitate si tranzactiile cu Uniunea Europeana vor fi exceptate de la plata taxei.

Etapele urmatoare

Directiva propusa va fi discutata de catre statele membre, in vederea implementarii sale in cadrul cooperarii consolidate. Toate cele 27 de state membre pot participa la discutiile cu privire la aceasta propunere. Cu toate acestea, numai statele membre care participa la cooperarea consolidata vor avea drept de vot si vor trebui sa ajunga la un acord unanim inainte de implementare. Va fi consultat totodata si Parlamentul European.

Context

In septembrie 2011, Comisia a prezentat o propunere pentru crearea unui sistem comun al taxei pe tranzactiile financiare, cu obiectivul de a asigura o abordare coerenta a impozitarii acestui sector in cadrul pietei unice, de a garanta o contributie echitabila a sectorului financiar la finantele publice si de a contribui la sporirea rolului tranzactiilor din sectorul financiar in sprijinul eficientei si al bunastarii.

In urma unor discutii intense cu privire la acest dosar, la reuniunile ECOFIN din vara anului 2012 s-a ajuns la un consens asupra faptului ca nu va exista o unanimitate intre cele 27 de state membre intr-o perioada de timp rezonabila. Cu toate acestea, o serie de state membre si-au exprimat dorinta puternica de a avansa catre introducerea unei TTF. Prin urmare, in toamna anului 2012, 11 state membre au scris Comisiei, cerandu-i in mod oficial sa autorizeze o cooperare consolidata in domeniul taxei pe tranzactiile financiare, pe baza propunerii Comisiei din 2011.

Comisia a evaluat cu atentie aceste cereri pe baza criteriilor cooperarii consolidate prevazute in tratate. Mai exact, s-a stabilit ca o cooperare consolidata in domeniul TTF nu ar avea un impact negativ asupra pietei unice sau asupra obligatiilor, drepturilor si competentelor statelor membre neparticipante. Pe baza acestei evaluari, in octombrie 2012, Comisia a propus o decizie care sa permita cooperarea consolidata in domeniul TTF. Decizia a fost sprijinita de Parlamentul European in decembrie si aprobata de ministrii de finante europeni la consiliul ECOFIN din ianuarie 2013.

Dupa ce s-a primit unda verde pentru cooperarea consolidata, Comisia a putut lucra la propunerea detaliata privind TTF care urmeaza sa fie aplicata de 11 state membre, pe care a prezentat-o astazi.