Dezamagita de raspunsul oficial al Ministrului delegat pentru Buget, Liviu Voinea, (vezi atasament) care a refuzat publicarea bugetului public in format deschis fundatia Soros a dat miercuri publicitatii o scrisoare deschisa prin care solicita premierului sa intervina pentru a flexibiliza pozitia Finantelor. "Bugetul poate fi lecturat pe site-ul Ministerului de Finante. Cine vrea sa o faca, are nevoie de multa rabdare, caci vorbim de 54 de documente PDF care insumeaza cateva sute de pagini. Daca un cetatean si-ar dori sa afle cu usurinta cat cheltuie statul cu masinile - un exemplu oarecare- nu are decat sa stea sa buchiseasca toate aceste tabele", se arata in scrisoarea deschisa a Fundatiei Soros.

Daca un jurnalist sau o organizatie non-guvernamentala si-ar dori sa prezinte datele intr-un format mai atractiv publicului, ar trebui sa reintroduca manual toate aceste date intr-un tabel. Tocmai de aceea gradul de reutilizare a datelor despre buget este zero.

Presupunem totusi ca in spatele acestor documente neprietenoase se ascunde si o forma prelucrabila, spre exemplu un tabel Excel. Este absurd sa presupunem ca functionarii ministerului lucreaza cu creionul pe hartie in secolul calculatoarelor. Atunci de ce nu e posibil ca acest tabel sa fie oferit si publicului? Ironic, Guvernul nu trimite nici macar Parlamentului bugetul in format deschis, ci tot ca un teanc de hartii.

Publicarea bugetului de stat intr-un format prelucrabil automat are cateva avantaje importante:

  • Respecta principiile si valorile asumate de societatea romaneasca in domeniul transparentei decizionale
  • Permite reutilizarea si prezentarea informatiilor intr-un mod mai usor de inteles si mai atractiv pentru public. Astfel, cetatenii vor fi mai interesati de aceste aspecte si vor avea mai multa incredere in procesul de guvernare
  • Permite monitorizarea de catre public (mass-media, societate civila) a cheltuielilor bugetare si conduce astfel la responsabilizarea demnitarilor si functionarilor, dar si la eficienta sporita
  • Transmite un semnal important privind politica de transparenta a guvernului.
  • Pune presiune pe autoritatile publice locale si alte institutii publice sa procedeze similar cu bugetele proprii, dar si cu executiile bugetare

Un studiu realizat de Open Knowledge Foundation, sub numele de Open Data Census, arata ca majoritatea tarilor din Europa si America de Nord pun la dispozitia publicului datele bugetare in format prelucrabil automat (nota 5 din 7 pe a doua coloana a tabelului disponibil aici. Romania inca nu a fost evaluata in acest studiu.

  • Reactie initiala pozitiva a Cabinetului Ponta

Am amintit deja ca sunt cateva angajamente legale si declaratii politice care indica o deschidere a actualului guvern catre transparenta: asumarea initiativei Parteneriatul pentru un Guvern Deschis de catre Romania; adoptarea unui plan de actiune; includerea acestuia in programul de guvernare 2013-2016; declaratiile politice ale premierului din data de 10 ianuarie 2013, cand a prezentat schita de buget intr-o conferinta de presa si a promis ca datele vor fi publicate on-line intr-un format accesibil. Despre toate aceste lucruri i-am amintit primului-ministru in doua scrisori deschise.

Pe 15 ianuarie 2013, Fundatia Soros a adresat primului-ministru Ponta o prima scrisoare deschisa, prin care solicita publicarea bugetului public in format deschis, la momentul trimiterii spre dezbatere in Parlament. Pe 7 februarie, dupa ce Parlamentul a aprobat bugetul, am trimis o noua scrisoare premierului, solicitand ca macar aceasta forma sa fie publicata in format deschis.

Intre timp, am gasit o reactie pozitiva la Secretariatul General al Guvernului. Am avut o discutie deschisa cu consilierul de stat Radu Puchiu si consilierul personal Cristian Bontan. Acestia au participat la o masa rotunda organizata de Fundatia Soros si au aratat ca guvernul este deschis sugestiilor si chiar au promis ca bugetul va fi publicat nu doar in format deschis, ci si insotit de o aplicatie on-line care sa il faca mai usor inteligibil.

Mai mult, nou infiintatul Departament pentru servicii on-line al Cancelariei Primului-Ministru, condus de acelasi Radu Puchiu, a organizat un hackaton (intrunire maraton in care voluntari realizeaza aplicatii online) in urma caruia a rezultat o aplicatie pentru bugetul de stat3. Din nefericire, datele sunt incomplete, avand la dispozitie doar doua niveluri de detaliere (institutia si capitolele bugetare), total insuficient pentru a atinge macar unul dintre avantajele amintit anterior. Totusi, semnalele au fost pozitive.

  • Reactie negativa a ministrului-delegat pentru buget

In aceste conditii, am ramas neplacut surprinsi de raspunsul primit cu mare intarziere de la ministrul-delegat pentru buget.

Pe 13 februarie 2013, Guvernul, prin semnatura ministrului delegat pentru buget Liviu Voinea, a raspuns la prima scrisoare. Raspunsul este negativ: ministerul de finante nu intentioneaza sa publice bugetul in format deschis. Dupa aparitia in Monitorul Oficial, Ministerul de Finanta va publica si pe site-ul propriul bugetul, dar in format PDF. Singurul argument adus este unul superficial: majoritatea tarilor publica documentele de buget in format PDF, spune scrisoarea ministrului Voinea.

Mai intai, solicitarea noastra nu avea argumente de ordin comparativ (ce fac alte tari) sau cantitativ (cati altii fac intr-un fel sau altul). Furnizarea datelor publice in format deschis este un principiu important al unei democratii functionale. Este de asemenea un angajament asumat de Romania prin Planul de Actiune pentru Parteneriatul pentru un Guvern Deschis, dar si o componenta a programului de guvernare. Ministerul de Finante, prin semnatura lui Liviu Voinea, nu a motivat nicicum de ce nu respecta aceste principii.

Mai mult, chiar si acceptand argumentul "exemplului celorlalti", raspunsul arata o documentare de asemenea superficiala. Asa cum arata sursa citata anterior (Open Knowledge Foundation), majoritatea tarilor citate publica bugetele proprii in formate prelucrabile automat. Si amintim din nou exemplul pozitiv al Uniunii Europene.

Am incercat sa aflam daca sunt si alte argumente ale acestui refuz. Ministrul-delegat Voinea s-a dovedit insa o persoana extrem de ocupata. Am solicitat o audienta la data de 17 ianuarie, in cadrul programului saptamanal de audiente publicat pe site-ul ministerului (cu mai multe subiecte, intre care si publicarea bugetului in format deschis). Ni s-a spus - si am inteles acest lucru- ca este o perioada aglomerata cu pregatirea bugetului si cu vizita delegatiei FMI. In cele din urma, dupa multe insistente, am reusit sa stabilim o intalnire pentru data de 21 februarie. Aceasta a fost insa anulata brusc in seara zilei de 20 februarie, din motive pe care nu le cunoastem. Inca nu am reusit sa ne intalnim cu ministrul-delegat pentru buget.

  • In loc de concluzie

Nu exista nici un impediment legal in calea publicarii bugetului de stat in format deschis, acest lucru fiind chiar unul dintre angajamentele asumate de Romania prin planul national de actiune pentru implementarea initiativei internationale "Parteneriatul pentru un Guvern Deschis".

Logica si exemplele altor tari ne spun ca nu exista nici un impediment tehnic pentru o astfel de actiune.

Singurul lucru care sta in calea unui buget accesibil si reutilizabil pentru cetateni fiind vointa politica. Pana acum, pare sa existe aceasta vointa la cabinetul primului-ministru, dar nu si la ministerul de finante. Este dezamagitor ca un lucru atat de simplu asumat prin programul de guvernare se impiedica de opacitatea unui minister. Speram totusi sa avem cat de curand semnale pozitive din partea guvernului Ponta.