"Exista intentia, deocamdata aflata in faza de proiect, sa extindem Declaratia 394 (n.red.-care in prezent cumuleaza toate livrarile si achizitiile), astfel incat sa putem prelua datele sub forma facturilor efective. Daca vom reusi sa facem acest lucru ne va fi mai usor sa vedem zonele de risc, iar inspectorii ANAF vor merge la sigur, nu sa caute acul in carul cu fan asa cum se intampla acum. Se vede ce facturi nu se imperecheaza si te duci la sigur, avand in spate cifre si date. E un proces complex care s-ar putea sa genereze probleme de implementare si la nivelul companiilor, dar cred ca se poate face. Cu cat mai repede vom face acest lucru, cu atat mai bine. O sa tinem cont si de perioada necesara firmelor pentru a putea opera schimbari in softurile cu care lucreaza", a explicat joi secretarul de Stat din Finante Dan Manolescu, in cadrul unei intalniri cu oamenii de afaceri. Tot in cadrul aceleiasi intalniri, secretarul de stat a explicat ce a mai ramas de facut pentru ca din 2014 sa ne gaseasca cu Codul Fiscal si cel de procedura fiscala, rescrise..

Foto:

Alte declaratii ale lui Dan Manolescu:

  • Exista intentia, la nivel de proiect deocamdata, de a extinde Declaratia 394 pentru a incerca sa preluam datele sub forma facturilor efective pentru a putea sa existe corelatii mult mai usor de facut intre facturi emise si primite, care genereaza pentru cineva TVA deductibila, pentru altcineva TVA colectata. Daca reusim sa facem acest lucru putem sa identificam mult mai usor zonele de risc, adica sa se stabileasca profile de risc ale unor zone sau contribuabili astfel incat Fiscul sa nu bata la usa doar in ideea de a identifica sau a agata ceva, ci sa mearga la sigur vazand si avand date in spate legate de facturi emise de catre un contribuabil care sunt raportate de catre altcineva ca fiind facturi de achizitie si daca ele nu se imperecheaza sa se mearga la sigur sa identifice fix problema, fara a cauta acul in carul cu fan cum se intampla acum daca nu exista un instrumentinformatic care sa poata sa coreleze toate aceste informatii
  • Cred ca in prezent nu exista niciun agent economic care sa tina contabilitatea de mana, au sisteme informatice. Aceste sisteme informatice de prelucrare a datelor comparative pot oricand sa faca exporturi de date si de documente intr-un sistem de raportare. Problema este de a crea aceasta posibilitate tehnica de a incarca ulterior tot acest volum mare de date si a transfera catre ANAF pentru a prelucra mai departe
  • Am inceput rescrierea Codului Fiscal si a Codului de Procedura. Aceasta rescriere nu isi propune sa inventeze roata, sa aruncam Codul Fiscal si sa facem altul de la zero.Vrem sa curatam si sa re-coleram prevederile din Cod. Ceea ce tine de legislatie, sa ramana in Codul Fiscal iar ceea ce tine de proceduri sa apartina doar Codului de Procedura.
  • In ultimii 10 ani au fost multiple modificari ale Codului Fiscal. Viteza cu care ele au avut loc e problema. Modificarile in sine sunt o necesitate si ele trebuie sa se intampla.
  • Nu faptul ca s-a schimbat TVA a fost o problema in Romania, ci faptul ca s-a schimbat in 3 zile! Peste tot in lume apar schimbari, dar nu in 3 zile.
  • Legislatia noastra fiscala este o legislatie potrivita pentru o tara membra a Uniunii Europene in 2013. Nu putem sa o simplificam foarte tare pentru ca traim intr-un context economic care ne obliga la o reglementare adecvata.
  • Daca scoatem din Cod ceea ce tine de procedura, putem simplifica accesul la informatia fiscala. Am implicat in acest proces de rescriere consultanti din mediul privat, experti, si vrem ca pana in vara sa avem o varianta pe care sa o supunem discutiilor publice iar in toamna sa o trimitem in Parlament pentru ca din 2014 sa avem functional noul Cod Fiscal. Tot in prima parte a anului viitor vom veni si cu legislatia conexa- ordine de aplicare, clarificari samd.
  • Ar lamuri si ar ajuta si firmele si Fiscul. Stim ca si organele fiscale au probleme in a administra si interpreta toate aceste modificari asa incat o curatenie in Cod ar ajuta pe toata lumea.
  • Am luat cateva masuri in privinta imbunatatirea atractivitatii fiscale; am majorat deducerea suplimentara a cheltuielilor eligibile pentru activitatile de cercetare-dezvoltare de la 20 la 50% considerand ca putem astfel stimula acele activitati care contriuie la dezvoltarea unui business.
  • De asemenea, o alta masura care a intrat in vigoare de la 1 februarie vizeaza deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea. Stiu, puteti sa spuneti ca nu e o masura care sa stimuleze investitiile, dar va spun ca e o masura de natura sa corecteze un anumit tip de comportament abuziv  al unor contribuabili.  Acel plafon de 20.000 de euro am considerat ca este acoperitor pentru orice firma care doreste sa puna un autoturism la dispozitia unui  angajat.
  • Au fost cazuri in care unii antreprenori isi inregistreaza pe costurile firmei masini foarte scumpe. Nu cred ca exista un antreprenor in Romania o masina foarte scumpa entru ca acesta sa se deplaseze la clienti. Au existat discutii legate de impactul acestei masuri asupra firmelor care se ocupa de inchiriere de masini.
  • A fost o scapare a noastra fdatorata vitezei cu care acest act a fost aprobat, in rezent exista un amendament care permite societatilor care inchiriaza autoturisme sa deduca si peste aceasta valoare. O alta masura a fost reducrea plafonului pentru microintreprinderi de la 100.000 de euro la 65.000 euro. Ratiunea pentru care s-a facut acest lucru este destul de complexa.
  • O alta zona care a fost re-asezata destul de serios este partea de impozitare a agriculturii. Practic, a fost re-asezat un impozit care exista si anterior. Inainte era un impozit pe venitul obtinut din vanzarea produselor agricole de 2% care se retinea de cei care prelucratori- silozuri, mori samd. Acest impozit este greu de gestionat asa incat s-a introdus un impozit care functiona si in perioada restransa care opera si inainte pe anumite categorii.