In mod traditional, investitorii romani au utilizat Cipru ca pe o jurisdictie potrivita pentru activitati de holding, de finantare, precum si de management al proprietatii intelectuale. De asemenea, in Cipru s-au infiintat trusturi si fonduri de investitii private de catre investitorii locali. In contextul actual este indicat sa se ia in calcul folosirea altor jurisdictii pentru aranjamente bancare (mentinand in acelasi timp structura corporativa existenta) sau utilizarea altor jurisdictii care confera beneficii similare celor din Cipru, recomanda KPMG. "Aici putem include jurisdictii "traditionale" precum Luxemburg, Olanda, Belgia si Irlanda, sau jurisdictii "emergente" cum ar fi Malta", se arata intr-o nota transmisa miercuri de compania de consultanta.

Factorii principali in utilizarea jurisdictiei cipriote au fost:

  • Reteaua de tratate privind evitarea dublei impuneri;
  •  Fiind stat membru al UE, Cipru se bucura de prevederile directivelor din domeniul fiscal, cum ar fi cele referitoare la plata dividendelor intre societatile-mama si subsidiare, la reorganizari, precum si la plata dobanzilor si a redeventelor;
  •  Cotele reduse de impozitare (10% cota de impozit pe profit), precum si scutirile de impozite pe castigurile de capital si pe veniturile din dividende;
  •  Un cadru legislativ "prietenos" cu privire la infiintarea unei companii sau aplicarea legislatiei fiscale. Recent, Cipru a incheiat un acord cu Uniunea Europeana (UE), Fondul Monetar International (FMI) si Banca Europeana Centrala (BEC) pentru asigurarea unui plan de salvare de 10 miliarde euro. Acest acord a obligat tara sa recurga la restructurarea majora a sistemului bancar si adoptarea de alte masuri, cum ar fi privatizarea si majorarea impozitelor. In privinta celui din urma aspect, este probabil ca impozitul pe profit sa fie majorat de la 10% la 12,5%, si se anticipeaza o crestere a impozitului la sursa privind castigurile de capital. In plus, este posibil ca Cipru sa adopte regimul european de taxare a tranzactiilor financiare.

Pe baza informatiilor disponibile in prezent, consideram ca nu vor interveni schimbari semnificative ale regimului fiscal cipriot in arii cheie, cum ar fi regulile de detinere a capitalului, deducerile fiscale, impozitele cu retinere la sursa, sistemul de reglementare, aplicabilitatea prevederilor directivelor UE sau reteaua de tratate. Strict din punct de vedere fiscal, consideram ca investitorii si grupurile de societati romanesti ar fi in continuare in masura sa utilizeze Cipru ca jurisdictie pentru tranzactii de restructurare, ca si pana acum.

Totusi, din perspectiva restructurarii bancare, plan ce a fost deja votat si acceptat de catre Parlamentul cipriot, suntem de parere ca noul sistem financiar din Cipru se poate confrunta cu dificultati in ceea ce priveste credibilitatea si increderea in viitorul apropiat. De fapt, ramane de vazut cand se vor redeschide bancile cipriote si cand vor reveni la operatiunile normale, sau cand vor fi inlaturate restrictiile temporare privind circulatia capitalurilor.

Prin urmare, in contextul actual este indicat sa se ia in considerare folosirea altor jurisdictii pentru aranjamente bancare (mentinand in acelasi timp structura corporativa existenta) sau utilizarea altor jurisdictii care confera beneficii similare celor din Cipru. Aici putem include jurisdictii "traditionale" precum Luxemburg, Olanda, Belgia si Irlanda, sau jurisdictii "emergente" cum ar fi Malta.

Astfel de decizii ar trebui luate tinand cont, de la caz la caz, de situatiile specifice fiecarei companii. Echipa KPMG Romania va sta la dispozitie pentru a discuta in acest sens, cu ajutorul colegilor nostri din Cipru si din alte birouri KPMG.