In luna martie 2013, volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) a crescut fata de luna precedenta ca serie bruta cu 13,6%, iar ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate a scazut cu 0,6%, potrivit unui comunicat al Institutului National de Statistica (INS). Fata de luna corespunzatoare a anului precedent, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul a scazut atat ca serie bruta cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, cu 3,6 %, respectiv cu 0,8%.

In trimestrul I 2013, volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) a crescut fata de trimestrul I 2012, atat ca serie bruta cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate cu 0,1% si respectiv, cu 0,8%.

  • Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul, serie bruta, in luna  martie 2013, comparativ cu luna precedenta, a crescut pe ansamblu cu 13,6%, datorita cresterii  comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+18,1%), vanzarilor de produse nealimentare (+13,6%) si vanzarilor de produse  alimentare, bauturi si tutun  (+10,8%).
  • Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in luna  martie 2013, comparativ cu luna precedenta, a scazut pe ansamblu cu 0,6%, datorita scaderii  vanzarilor  de produse  alimentare, bauturi si tutun  (-1,1%). Cresteri s-au inregistrat la vanzarile de produse nealimentare (+1,9%) si in comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+0,5%).
  • Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie bruta, in luna  martie 2013, comparativ cu luna martie 2012 a inregistrat o scadere cu 3,6% datorata scaderii la comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-10,8%) si vanzarilor de produse nealimentare (-3,0%). Vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun au crescut cu 0,8%.
  • Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in luna  martie 2013, comparativ cu luna martie 2012 a inregistrat o scadere cu 0,8% datorata scaderii comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-5,9%).  Cresteri s-au inregistrat la vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun (+1,1%) si la vanzarile de produse nealimentare (+0,1%).

Trimestrul I 2013 comparativ cu trimestrul I 2012

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie bruta, in trimestrul I 2013, comparativ cu trimestrul I 2012 a inregistrat o crestere cu 0,1% datorata cresterii vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (+2,0%) si vanzarilor de produse nealimentare (+0,8%). Comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate a scazut cu 4,0%.

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in trimestrul I 2013, comparativ cu trimestrul I 2012 a inregistrat o crestere cu 0,8% datorata cresterii vanzarilor de produse nealimentare (+2,5%) si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (+2,0%). Comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate a scazut cu 2,3%.

  • Cateeva observatii metodologice

Comertul cu amanuntul include revanzarea (vanzarea fara transformare) de marfuri noi sau folosite, in principal catre marele public, pentru consum sau utilizare personala ori casnica, prin: magazine, supermagazine, standuri, case de comenzi prin posta, vanzatori ambulanti, cooperative de consum etc.

Comertul cu amanuntul este clasificat, in primul rand, dupa tipul unitatii de desfacere a marfii (comert cu amanuntul in magazine; comert cu amanuntul neefectuat prin magazine. Comertul cu amanuntul in magazine include comertul cu amanuntul de marfuri folosite.

Pentru comertul cu amanuntul in magazine, exista si o alta distinctie, intre comertul cu amanuntul in magazine specializate si comertul cu amanuntul in magazine nespecializate. Grupele de mai sus sunt in continuare subdivizate dupa gama de produse vandute. Comertul care nu se efectueaza prin magazine este subdivizat in functie de formele de comert, cum ar fi: comertul cu amanuntul efectuat prin standuri si piete si comertul cu amanuntul care nu se efectueaza prin magazine, de exemplu comanda prin posta, din usa in usa, prin automate de vanzare etc.

Marfurile comercializate in aceasta diviziune sunt limitate la bunurile care de obicei sunt considerate a fi de larg consum. Prin urmare, marfurile care nu sunt de larg consum sunt excluse (exemplu: cerealele, minereurile, masinile industriale etc.). Aceasta diviziune include de asemenea unitati angajate in vanzarea catre publicul larg, de produse cum ar fi: calculatoare, articole de papetarie, vopsele sau cherestea, desi aceste produse poate nu sunt pentru uz personal sau gospodaresc. Manipularea, care este in mod normal inclusa in activitatea de comert nu afecteaza caracteristicile marfurilor si poate include, de asemenea, sortarea, separarea, amestecarea si ambalarea. Aceasta diviziune include de asemenea comertul cu amanuntul prin comisionari si activitatile caselor de licitatie cu amanuntul

Aceasta diviziune exclude: vanzarea de catre fermieri a produselor proprii; fabricarea si vanzarea productiei proprii, care in general este clasificata drept industria prelucratoare in diviziunile 10 - 32; vanzarea de autovehicule, motociclete si piese ale acestora; comertul cu cereale, minereuri, titei brut, produse chimice pentru industrie, fier si otel, masini si echipamente industriale; vanzarea de alimente si bauturi pentru consum in localuri si vanzarea preparatelor alimentare la pachet; inchirierea de bunuri personale si gospodaresti pentru publicul larg.

Pentru a evidentia schimbarile din structura economiei, incepand cu publicarea datelor pentru luna de referinta ianuarie 2013, anul de baza utilizat in calculul indicelui cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul se modifica din 2005 in 2010. Schimbarea anului de baza presupune si actualizarea sistemului de ponderare; modificarile sistemului de ponderare reflecta schimbarile structurale intervenite in activitatile din economia nationala.

Aceste modificari au determinat recalcularea si revizuirea corespunzatoare a seriilor de date publicate anterior. Schimbarea anului de baza s-a facut in doi pasi, respectiv rescalarea indicilor la un nou an de referinta (din 2005=100 in 2010=100) pentru perioada 2005-2008 si recalcularea indicilor cu noul sistem de ponderare incepand cu ianuarie 2009 si pana in prezent. Odata cu trecerea la noul an de baza si noul sistem de ponderare 2010, seriile de timp in baza 2005 nu mai sunt disponibile, iar seriile de date revizuite, in baza 2010, sunt disponibile, in baza de date TEMPO online a INS.