Romania este capabila sa reactioneze in mod potrivit la anchetarea infractiunilor cu fonduri europene, a declarat marti directorul general al Oficiului European de Lupta Anti-Frauda (OLAF),¬ Giovanni Kessler in cadrul unei intalniri cu reprezentantii media. Kessler s-a intalnit in cele doua zile petrecute in Romania cu reprezentanti la cel mai inalt nivel -Presedinte, premier, ministrul Mustitiei s.a.. "Am discutat situatia anchetelor si modul in care decurge colaborarea cu OLAF care lupta impotriva fraudelor, in special a celor cu fondurile UE. In cazul Romaniei s-a inregistrat o crestere a numarului de plangeri adresate OLAF, dar nu va pot spune numarul exact al acestor sesizari", a mai spus Kessler. Germania si Itaia sunt tarile cu cel mai mare numar de plangeri, a mai spus seful OLAF.

"Responsabilitatea unei anchete se afla in primul rand pe umerii partenerului national in cazul unei anchete, adica in cazul Romaniei. In ultimii ani a avut loc o crestere a eficientei din punct de vedere al condamnarilor. Tara este dornica si capabila sa se ocupe de aceste infractiuni. Mesajul este ca fondurile UE sunt foarte importante pentru dezvoltarea tarii iar cei care abuzeaza de ele trebuie adusi in fata instantelor. Cetatnii europeni nu isi pot permite luxul sa vada cum infractorii baga mana pana la cot in bani. M-am intalnit ieri cu premierul, min justitiei iar astazi cu presedintele Basescu. Am discutat despre anchetarea cazurilor de frauda si coruptie. Am mai discutat si proiectele pe care UE le dezvolta cum ar fi crearea biroului Procurorului Public European, propunere care urmeaza sa fie lansata si discutata in Parlamentul European lunile urmatoare.

Potrivit ultimului Raport de activitate publicat,Din punctul de vedere al protectiei intereselor financiare prin masuri operationale, bilantul comparativ al anului 2012 (detaliat in capitolele urmatoare) confera atributul de institutie de control solida, eficienta, cu abordare proactiva, coordonator si partener al luptei antifrauda nationale si europene, asa cum cifrele de mai jos il descriu:

-in 2012, numarul actiunilor de control instrumentate de DLAF s-a dublat fata de media anilor 2010 si 2011,

- in 2012, numarul sesizarilor inaintate de OLAF sau de autoritatile de gestionare nationale catre DLAF a crescut de aproximativ 9 ori fata de anul 2011,

- in 2012, numarul sesizarilor din oficiu a crescut de aproximativ 26 ori fata de media anilor 2010 si 2011,

- in anul 2012, numarul actiunilor de control finalizate s-a dublat fata de media anilor 2010 si 2011,

- in anul 2012, durata actiunii de control a scazut cu 53 zile lucratoare/caz fata de media anilor 2010 si 2011,

in anul 2012, DLAF a identificat de aproximativ 3 ori mai multe fraude fata de media anilor 2010 si 2011,

- in anul 2012, valoarea proiectelor controlate de DLAF a crescut de aproximativ 4,5 ori fata de media anilor 2010 si 2011,

- in anul 2012, valoarea impactului financiar al neregulilor/fraudelor constatate de DLAF a crescut de 5 ori fata de media anilor 2010 si 2011,

- in anul 2012, valorificarea judiciara a constatarilor DLAF a crescut de 2,3 ori fata de media anilor 2010 si 2011,

- in anul 2012, numarul rechizitoriilor intocmite de DNA urmare actiunilor de control DLAF a crescut de 1,64 ori fata de media anilor 2010 si 2011,

- in anul 2012, valoarea prejudiciului stabilit de DNA, urmare a actiunilor de control DLAF a crescut de 4,64 ori fata de media anilor 2010 si 2011, acesta reprezentand un procent de 87% din valoarea totala a prejudiciilor stabilite de DNA in anul 2012, in cauze cu fonduri europene,

- in anul 2012, numarul hotararilor judecatoresti pronuntate de instante in cauze cu fonduri europene ale DNA a crescut cu 55% fata de media anilor 2010 si 2011.

Din punctul de vedere al resurselor financiare, in acord cu politica bugetara a Guvernului, DLAF a inregistrat, la finele anului 2012, economii de 20% din suma de la bugetul de stat, aprobata initial.

Din punctul de vedere al resurselor umane, in anul 2012, se mentine situatia personalului insuficient, specializat in combaterea fraudelor si o supraincarcare a activitatii personalului in DLAF, fiind ocupata doar 50% din schema de personal.