Intre 2000 si 2013, UE a alocat aproximativ 65 de miliarde de euro din cadrul Fondului european de dezvoltare regionala (FEDER) si al Fondului de coeziune in vederea cofinantarii constructiei si modernizarii drumurilor. Curtea Europeana de Conturi a auditat 24 de proiecte de investitii rutiere pentru a evalua daca acestea si-au indeplinit obiectivele la un cost rezonabil. Costul total al proiectelor auditate a depasit trei miliarde de euro. Inspectorii Curtii au constatat diferente considerabile intre proiectele rutiere, se arata intr-un raport al institutiei europene. (vezi raportul in atasament)

  • Curtea a calculat totalul, costul total al constructiei si costul constructiei soselelor pe o suprafata de drum de 1 000 de metri patrati.
  • Proiectele auditate din Germania au fost realizate la cele mai mici costuri per suprafata de 1 000 m2 pentru toate cele trei categorii (costul total mediu a fost de 287 043 de euro in Germania si de 496 208 euro in Spania).
  • Nu exista nicio dovada care sa ateste ca aceasta situatie se poate explica prin costurile cu forta de munca.

"Toate proiectele au contribuit la reducerea duratei deplasarii si la imbunatatirea sigurantei rutiere. Cu toate acestea, auditorii Curtii au constatat ca nu s-a acordat suficienta atentie asigurarii unui raport optim cost-eficacitate al proiectelor. In cazul majoritatii proiectelor auditate, previziunile privind traficul s-au dovedit inexacte. Astfel, in multe cazuri, tipul de drum ales nu era cel mai potrivit pentru traficul efectuat. Autostrazile au reprezentat optiunea preferata chiar si in cazurile in care drumurile expres ar fi putut raspunde nevoilor de trafic. 14 din 19 proiecte au inregistrat niveluri de trafic mai reduse decat se preconizase. Cresterea costului mediu comparativ cu planificarea initiala a fost de 23 %. Durata medie de intarziere fata de termenele stabilite initial a fost de 9 luni sau de 41 %", se mai arata in Raportul citat

"Mai mare nu inseamna intotdeauna mai bun", a declarat domnul Harald Wogerbauer, membrul Curtii responsabil de acest raport. "Autostrazile ar trebui sa beneficieze de sprijin financiar din partea UE numai in cazul in care exista o nevoie evidenta in acest sens in

materie de trafic. Furnizarea unor informatii exacte proiectantilor si inginerilor ii va ajuta pe acestia sa limiteze costul constructiei soselelor", a mai adaugat acesta.

Curtea formuleaza trei recomandari principale: cofinantarea proiectelor rutiere de catre UE ar trebui sa fie conditionata de existenta unor obiective clare, care sa fie insotite de niveluri-tinta privind reducerea duratei deplasarii, cresterea sigurantei rutiere, sporirea capacitatii si efectele asupra economiei; efectuarea platilor ar trebui sa depinda de intrebuintarea unor tehnici de constructie a soselelor care sa asigure un raport optim cost-eficacitate si care sa fie in conformitate cu cele mai bune practici; de asemenea, statele

membre ar trebui sa asigure concurenta internationala in ceea ce priveste proiectele de constructie si sa isi axeze sistemele de achizitii pe obtinerea ofertelor celor mai avantajoase din punct de vedere economic.