Finantele vor sa modifice normelor metodologice in baza carora functioneaza programul Prima Casa astfel incat finantatorii care au optat pentru reutilizarea plafonului in conditiile impartirii riscurilor si pierderilor intre finantator si stat, sa fie obligati sa consume plafonul reutilizat pana la data de 31 decembrie 2013. Pentru anul 2013 se propune suplimentarea plafonului garantiilor cu 1 miliard RON, din care 300 milioane destinate pentru achizitia locuintelor construite de ANL, in scopul valorificarii stocului de locuinte ANL existent, iar garantiile se vor acorda numai in moneda nationala si se vor plati in moneda nationala, se arata intr-un proiect publicat luni. (vezi proiectul in atasament)

Diferenta ramasa neutilizata la data de 31 decembrie 2013 va fi realocata, se arata in Nota de Funadamentare care insoteste proiectul.

Potrivit Notei de Fundamentare, costul total al finantarilor acordate in cadrul programului se compune din:

  • rata dobanzii ROBOR la 3 luni plus o marja de maximum 2,50% pe an pentru creditele in lei; marja nu include si nivelul total al comisioanelor percepute de catre finantator, costul evaluarii imobilului, costul aferent efectuarii formalitatilor de publicitate si comisionul de gestiune datorat FNGCIMM, costul evaluarii terenului, locuintei, devizelor estimative si situatiilor de lucrari, precum si costul aferent efectuarii formalitatilor de publicitate, dupa caz;
  • comisionul de gestiune datorat FNGCIMM si recuperat de la beneficiar. Nivelul comisionului de gestiune si al comisionului unic de analiza, calculat la soldul garantiei statului, se negociaza semestrial intre Ministerul Finantelor Publice si FNGCIMM si se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice;
  • finantatorii au obligatia prevederii exprese in contractele de credit a costurilor cu dobanda exprimata in raport cu ROBOR la 3 luni si separat a costurilor cu comisioanele;

Proiectul mai propune efectuarea corelarilor terminologice cu dispozitiile noului Cod civil, care a inlocuit vechea denumire a garantiei reale mobiliare de "gaj pe conturi" cu cea de "ipoteca mobiliara pe conturi". Totodata, prin intrarea in vigoare a noului Cod civil, au fost abrogate o serie de acte normative, printre care si Titlul VI al Legii nr.99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, fapt care trebuie reflectat si la nivelul normelor metodologice de aplicare a OUG nr.60/2009.

Se propune clarificarea unor aspecte legate de daunele partiale produse locuintelor achizitionate sau construite in cadrul programului, pentru despagubirile a caror valoare este de pana la 20% din suma asigurata, fara a depasi echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro, caz in care societatea de asigurare va efectua plata direct catre proprietarul locuintei, caruia ii revine obligatia de a readuce locuinta in starea existenta la momentul incheierii politei de asigurare.

Pentru daunele a caror valoare depaseste echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro finantatorul va emite acordul fie in numele si contul statului, fie in nume si in cont propriu si/sau in numele si in contul statului pentru efectuarea platii despagubirilor catre proprietarul locuintei, caruia ii revine obligatia de a readuce locuinta in starea existenta la momentul incheierii politei de asigurare.

Atat in cazul viciilor ascunse, cat si in cel al daunelor produse locuintelor ca urmare a interventiei unui risc asigurat, novatia se refera exclusiv la contractul de garantare, urmand ca in practica aceasta sa se aplice ca efect al schimbului de locuinte sau a repunerii partilor in situatia anterioara, cu conditia ca valoarea acesteia, asa cum a fost evaluata in conditiile legii, sa fie cel putin egala cu valoarea creditului contractat, la care se adauga valoarea avansului.

La nivelul normelor metodologice de aplicare a programului Prima casa, se propune reglementarea unui mecanism care sa asigure un tratament egal pentru beneficiarii care au achizitionat o locuinta de la un dezvoltator imobiliar, care poate oferi la schimb o alta locuinta corespunzatoare calitativ, in raport cu cei care au achizitionat locuinta de la o persoana fizica spre exemplu, care nu are aceasta posibilitate, dar in cazul carora va fi posibila accesarea programului pentru a doua oara.

Finantatorul isi va exprima acordul fie in numele si contul statului, fie in nume si cont propriu si in numele si contul statului pentru inlocuirea garantiei instituite in cadrul programului daca locuinta achizitionata initial este sau, dupa caz, a devenit improprie cerintelor de locuit ale unei persoane sau familii datorita constatarii viciilor ascunse sau ca urmare a producerii unui risc asigurat.

In vederea exprimarii acordului, finantatorul va verifica existenta documentelor justificative privind viciile ascunse sau a documentelor din care rezulta ca valoarea daunelor constatate si evaluate este mai mare de 50% din valoarea creditului acordat initial, dupa caz, precum si indeplinirea conditiei privind valoarea noii locuinte aduse in garantie, care trebuie sa fie cel putin egala cu valoarea creditului contractat, la care se adauga valoarea avansului.

Finantatorul isi va exprima acordul fie in numele si contul statului, fie in nume si cont propriu si in numele si contul statului, pentru ridicarea interdictiei de instrainare si/sau pentru cesionarea sumelor provenite din plata drepturilor de despagubire de catre asigurator in vederea achizitionarii unei noi locuinte in cadrul Programului.

Se propune mandatarea finantatorilor in vederea efectuarii demersurilor necesare pentru radierea ipotecii in favoarea statului si a finantatorului, a privilegiului finantatorului, precum si a interdictiilor de instrainare si grevare cu sarcini instituite asupra locuintei achizitionate initial in cadrul Programului, concomitent cu inscrierea in cartea funciara asupra locuintei dobandite ulterior, a dreptului de ipoteca legala, in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, si a finantatorului, proportional cu procentul de garantare precum si a interdictiilor prevazute de lege.

Dupa aprobarea de catre structurile sale competente a modificarii contractului de credit, finantatorul transmite FNGCIMM solicitarea de novare a obiectului contractului de garantare, insotita de copia aprobarii interne si a documentelor privind schimbul de locuinte sau a actului de repunere a partilor in situatia anterioara.

Intrucat in practica, au existat cateva situatii in care, dupa aprobarea sau respingerea cererii de plata a garantiei, situatia financiara a beneficiarului s-a imbunatatit, iar finantatorii au aprobat repunerea acestora in beneficiul graficului de esalonare aferent contractului de credit, pentru a proteja resursele bugetare si in acelasi timp pentru a raspunde unor situatii sociale, se propune reglementarea urmatorului mecanism de repunere a beneficiarului in situatia anterioare aprobarii/respingerii cererii de plata a garantiei:

  • Dupa aprobarea sau respingerea cererii de plata, in cazuri temeinic justificate, finantatorul poate aproba o singura data cererea beneficiarului privind repunerea in toate drepturile si obligatiile prevazute in contractul de credit.
  • In cazul in care garantia a fost platita, finantatorul solicita Ministerului Finantelor Publice comunicarea sumei pe care trebuie sa o restituie in contul Ministerului Finantelor Publice, inclusiv accesoriile creantei bugetare.
  • Finantatorul poate formula solicitarea de repunere in termen de maximum 2 ani de la data emiterii deciziei privind aprobarea/respingerea cererii de plata a garantiei.
  • Impactul asupra mediului de afaceri

Adoptarea masurii este de natura sa raspunda unor necesitati izvorate din practica si creeaza conditii propice pentru administrarea supla a portofoliului de garantii si nu in ultimul rand pentru cresterea gradului de utilizare a plafonului de garantii care pot fi acordate in cadrul programului pentru achizitia si constructia de locuinte, cu consecinte directe asupra dezvoltarii pietei imobiliare si a sectoarelor adiacente acestuia, asupra cresterii numarului de clienti ai institutiilor de credit si a gradului de securizare a creditelor.

Proiectul de act normativ contribuie la sprijinirea persoanelor fizice care au achizitionat o locuinta dar intimpina dificultati in ceea ce priveste rezolvarea unor situatii extreme cum ar fi inlocuirea obiectului garantiei in cazul constatarii unor vicii ascunse sau producerii unor daune asupra locuintelor ca urmare a interventiei unor riscuri asigurate.