Consiliul Fiscal protesteaza cu privire la faptul ca a primit proiectul de rectificare a bugetului luni seara dupa ora 10 si ca nu are timp pentru o opinie argumentata solid. Institutia condusa de Ionut Dumitru avertizeaza ca deficitul bugetar de 14,7 miliarde lei depaseste plafonul legal de 13,39 milioane de lei, stabilit prin cadrul fiscal bugetar aprobat de catre Parlament. (vezi Opinia in atasament)

" In plus, proiectul de rectificare bugetara contine si un pachet de modificari ale Codului Fiscal ce urmeaza sa intre in vigoare incepand cu 1 septembrie 2013, fara ca acestea sa fi fost supuse dezbaterii publice pentru un interval de timp rezonabil, in contradictie cu spiritul prevederilor art.4 alin. 1 al Codului fiscal care precizeaza ca "prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia". Tinand cont de mandatul sau in conformitate cu prevederile legii 69/2010, art. 40, alin.2, lit. d) Consiliul Fiscal constata si emite urmatoarele opinii si recomandari privitoare la proiectul de rectificare bugetara:

1. Evaluarea respectarii regulilor instituite de legea 69/2010

a. Proiectul de rectificare bugetara nu respecta regula instituita de art. 6 lit. b) al legii 69/2010, potrivit caruia ¬soldul si, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat, luand in considerare componentele acestuia, pentru anul bugetar urmator, nu vor putea depasi plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara, aprobata de catre Parlament¬. Proiectul de rectificare prevede un deficit bugetar de 14,7 mld. lei, mai mare cu 1,3 miliarde lei decat plafonul de 13,394 mld. Lei statuat de legea 4/2013.

b. Proiectul de rectificare bugetara nu respecta regula instituita de art.6 lit.c) al legii 69/2010, potrivit caruia ¬cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzand asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori si cheltuielile de personal, luand in considerare bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele institutiilor autofinantate, bugetele 2 fondurilor speciale si alte bugete componente, nu vor depasi plafonul specificat in cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara pentru anul bugetar

urmator¬. Cheltuielile totale ale BGC prevazute de rectificare, nete de impactul asistentei financiare din partea UE si a altor donatori, sunt de 211,3222 mld. lei, depasind cu 493 milioane lei plafonul statuat prin legea 4/2013. Cu toate acestea, anvelopa salariala propusa, de 46,1527 mld. lei, se incadreaza in limitele plafonului de 46,154 miliarde lei din legea 4/2013.

c. Proiectul de rectificare incalca de asemenea prevederile art. 16 al legii 69/2013, potrivit caruia "cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzand asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificarilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice si pentru plata contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene", in conditiile in care majorarea cu 493 mil. lei a cheltuielilor totale condorm definitiei din art. de lege de mai sus se datoreaza in principal majorarii cheltuielilor cu bunurile si serviciile (+2503 mil. lei fata de prevederile bugetului initial), partial compensat de reduceri operate in principal la nivelul cheltuielilor aferente proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare (-465 mil. lei), a cheltuielilor de asistenta sociala (-603,7 milioane lei) si a altor transferuri (-480,3 mil. lei). In opinia Consiliului fiscal, incalcarea de catre proiectul de rectificare bugetara a regulilor iscalbugetare submineaza grav credibilitatea acestora, mai ales in ceea ce priveste nerespectarea tintei de deficit bugetar, in cazul careia recursul la derogare reprezinta o premiera (revizuirea de anul trecut a tintei de deficit bugetar a fost acoperita de clauzele derogatorii ale legii 69/2010)", se mai arata in document