"Sectorul bancar din Romania mentine rezerve de capital si provizioane confortabile, dar se confrunta cu presiuni continue in ceea ce priveste calitatea activelor si scaderea nivelului de indatorare (deleveraging) a bancilor straine, fiind in continuare vulnerabil la socuri externe. Cresterea anuala a creditului acordat atat companiilor cat si populatiei se mentine negativa. Imprumuturile neperformante (INP) au crescut la [20,3] % (comparativ cu 14,3% la finele anului 2011), reflectand contextul economic dificil, cresterea lenta a creditului, deteriorarea calitatii imprumuturilor si dificultatile de eliminare a INP din bilanturi", se arata in varianta Scrisorii de Intentie convenite cu FMI si consultata de HotNews. (vezi atasament)

  • Vom avea în vedere scăderea treptată a ratei de politică în eventualitatea în care inflaţia scade către intervalul ţintit de noi, conform proiecţiei, anticipaţiile inflaţioniste rămân ferm ancorate şi condiţiile de piaţă permit acest lucru
  • Anticipăm o menţinere a rezervelor minime obligatorii în lunile ce urmează. Pe mai departe, BNR va menţine ecartul între rezervele minime obligatorii pentru pasivele în valută şi cele pentru pasivele în moneda naţională
  • Nivelurile obligatorii de provizionare si baza mare de cost au dus la o pierdere in sistemul bancar in anul 2012, dar a permis un mic profit in primul semestru al anului 2013. Avand in vedere contextul economic in continuare dificil, perspectivele de profitabilitate bancara ramand problematice.
  • Conditiile de finantare sunt inca inegale intre banci. Ritmul de scadere a indatorarii bancilor straine s-a accelerat, in concordanta cu evolutiile din regiune, dar procesul se mentine ordonat pana in prezent.
  • Raportul imprumuturi/depozite la nivelul intregului sistem s-a mentinut in jurul valorii de [114] procente la finele lunii iunie 2013, in scadere de la 117 procente la finele lui 2012 si finele lui 2011.
  • BNR va continua sa supravegheze cu intensitate sistemul bancar si va adopta toate masurile necesare pentru a se asigura ca bancile mentin suficient capital si lichiditati, avand in vedere contextul economic incert ce ar putea ridica si alte probleme legate de calitatea activelor, profitabilitate, si retragerea finantarii bancilor mama pentru majoritatea bancilor. In acest sens, si in stransa coordonare cu FMI si CE, BNR va continua sa efectueze periodic teste de stress de solvabilitate de sus-in-jos si de jos-in-sus precum si teste de stress de lichiditate pentru sectorul bancar.
  • BNR si Fondul de Garantare a Depozitelor (FGD) vor continua sa coordoneze implementarea planurilor de pregatire operationala si a aranjamentelor pentru competentele dobandite conform atributiilor acestora. Un amendament la Ordonanta de Guvern nr. 99/2006 ii va oferi BNR mai multa flexibilitate si autoritate pentru a stabiliza sistemul financiar, a proteja deponentii si a mentine increderea publicului in sectorul bancar. Dupa clarificarea noilor reguli UE privind ajutorul de stat pentru masuri de stabilizare a bancilor, Ordonanta de Urgenta nr. 99/2006 modificata si Ordonanta nr  39/1996 vor fi aprobate pana la finele anului 2013 in conformitate cu termenul limita de implementare a CRDIV. In baza legii bancare amendate, BNR va modifica procedurile interne pentru bancile punte (bridge-banks) pana la finele anului 2013. Detaliile cadrului actualizat de planificare a situatiilor neprevazute al BNR vor fi agreate cu echipele FMI si CE. BNR elaboreaza planuri detaliate de situatii neprevazute in permanenta.
  • BNR va continua sa supravegheze indeaproape practicile bancare pentru a evita practica de reintinerire (evergreening), astfel incat sa se asigure ca provizionarea pentru pierderi din credite si evaluarea garantiilor conform IFRS, precum si evaluarea riscului de credit al creditelor restructurate, continua se mentine prudenta si in concordanta cu cele mai bune practici internationale.
  • In mod special, BNR va examina in detaliu in cursul inspectiilor la fata locului toate practicile de restructurare a imprumuturilor bancare precum si cat de adecvate sunt sistemele IT pentru a lucra cu active deteriorate. Pana la finele lunii octombrie 2013, se va transmite la FMI si CE un raport exhaustiv privind practicile bancilor de restructurare a imprumuturilor si calitatea activelor, cu informatii granulare, matrice de migrare si o analiza a vechimii INP. Analiza nivelului de adecvare a sistemelor IT ale bancilor va fi finalizata pana la finele anului 2013 pentru un esantion reprezentativ de banci. In consultare ci FMI si CE, se va conveni apoi un plan de lichidare a INP. BNR se va asigura ca, dupa auditarea din acest an a ganatiilor colaterale, bancile cu orice diferenta estimata pentru garantiile colaterlae vor asigura cu celeritate provizionarea aditionala.
  • BNR va continua sa colecteze date de supraveghere periodice si detaliate privind creditele restructurate, inclusiv cele acordate IS, cu frecventa trimestriala, pana la finele lunii septembrie. Spre a asigura transparenta, BNR va publica date agregate.
  • Avand in vedere povara substantiala reprezentata de INP, autoritatile vor elimina, acolo unde este posibil acest lucru, impedimentele in calea restructurarii extrajudiciare a datoriilor companiilor si populatiei si a lichidarii INP. BNR a precizat intr-o scrisoare catre sectorul bancar ca in confromitate cu cadrul IFRS, bancile nu trebuie sa epuizeze toate mijloacele legale pentru a elimina INP integral provizionate din bilanturile lor. BNR va incueraja asadar bancile cu cadru IFRS sa elimine INP integral provizionate din bilanturi (mai ales in cazul imprumuturilor de consum negarantate) inainte de o astfel de epuizare (in conformitate cu prevederile IAS 39 privind de-recunoasterea activelor financiare). Pentru a mentine o atitudine de provizionare prudenta in ceea ce priveste tratamentul garantiilor colaterale, BNR nu va lua in considerare deduceri suplimentare ale garantiilor colaterale decat daca se realizeaza progrese considerabile in eliminarea INP ale bancilor pentru creditele (de consum) negarantate. Orice modificare adusa pe viitor actualului regim va fi agreata cu FMI si CE. Ca parte a aranjamentelor prudentiale ce vor continua sa se aplice in anul 2013, filtrul prudential se va mentine in forma sa actuala, in concordanta cu evolutiile in desfasurare in materie de reglementari UE.
  • Pentru a stimula dezvoltarea unei piete a datoriilor viabile, fara probleme, vor solutiona posibilele discrepante intre reglementarile codului fiscal si regulile de contabilitate IFRS privind tratamentul INP vandute companiilor nationale de gestionare a datoriilor in conformitate cu rezultatul procesului de nerespectare a legislatiei UE (infringment) aflat in curs de derulare [criteriu de referinta structural, pana la finele lunii decembrie 2014]. Vom realiza de asemenea un studiu de impact al costurilor fiscale pe care pe implica deductibilitatea fiscala a cesionarii creantelor intra-grup (pana la finele lunii decembrie 2013) si a creantelor nebancare (pana la finele lunii august 2014).
  • Pentru a crea posibilitarea aparitiei atat de necesarelor intrumente de finantare bancara pe termen lung, autoritatile vor aproba cu celeritate legislatia privind obligatiunile acoperite pana la finele lunii decembrie 2013, ca Ordonanta de Guvern, implementand in acelasi timp masurile asiguratorii necesare pentru a mentine stabilitatea financiara.
  • Dupa finalizarea actualului program Prima Casa in luna septembrie, o posibila continuare se va aplica doar imprumuturilor in RON. Aceasta va ajuta la dezvoltarea pietei creditelor ipotecare in RON si va contribui la obligatiuni acoperite in RON pe viitor. De asemenea, vom spori eficienta si operabilitatea fondul de garantare pentru IMM mai ales in ceea ce priveste maturitatea, pretul si rollover-ul creditelor garantate, precum si procesul de implementare al executarii garantiilor.
  • Ne vom asigura ca aranjamentele legislative si institutionale ale ASF vor fi amendate pana la finele lunii septembrie, pentru a fi armonizate cu cele mai bune practici internationale. Acestea privesc in esenta dimensiunea consiliului de administratie si a celui director (un maxim de 9 in total), calificarile profesionale minime necesare pe care trebuie sa le aiba membrii consiliului ASF, protectia prevazuta de lege pentru personalul si institutia de supraveghere, si evitarea conflictului de interese, in mod deosebit legatura acestor membri cu membrii Parlamentului si cu partidele politice. Conducerea superioara si membrii consiliului vor trebui sa respecte principiile de guvernare corporativa amendate. ASF va spori de asemenea transparenta si comunicare publica a tuturor onorariilor si comisioanelor percepute de la entitatile supravegheate.
  • Pentru ca mentinerea disciplinei creditarii in randul debitorilor contribuie in mod semnificativ la imbunatatirea stabilitatii financiare, vom face toate eforturile pentru a evita adoptarea de initiative legislative care ar submina disciplina creditarii. Totodata, pentru a evita amenintarile la adresa stabilitatii financiare, BNR a finalizat evaluarea impactului pe care l-ar avea noile prevederi privind clauzele abuzive in legea de aplicare a codului de procedura civila si se va consulta pe larg cu toate partile implicate relevante. Pentru a asigura o aplicare armonizata a acestor prevederi, autoritatile vor asigura judecarea cazurilor ce implica astfel de clauze abuzive de catre instante superioare sau de catre o instanta specializata unica si vor lua toate masurile ce se impun pentru a asigura o aplicare armonizata a acestor prevederi, cum ar fi instruirea judecatorilor.
  • Pentru a creste transparenta si pentru ca situatiile de insolventa a companiilor alimenteaza tot mai mult deteriorarea activelor inca in curs, BNR impreuna cu Asociatia Romana a Bancilor vor explora posibilitatile de creare a unei baze de date a actionarilor companiilor aflate in insolventa precum si de implementare a unui sistem mai eficient de raportare a datelor de catre Asociatia Practicienilor din Domeniul Insolventei.
  • Vom implementa cu celeritate recomandarile Bancii Mondiale privind ROSC, si in urma unei consultari publice exhaustive in luna august 2013, precum si in urma consultarii cu FMI, CE si Banca Mondiala, vom trimite proiectul de lege a insolventei la parlament pana la finele lunii septembrie 2013. Inainte de adoptarea de catre parlament a mmodificarii legii insolventei, vor fi consultate toate partile implicate.