Ce scrie un cititor care a incercat sa participe la depunerea de proiecte:
"Eu personal am reusit sa depun cererea online, am obtinut numar de inregistrare si am obtinut si recipisa. Au fost amanari peste amanari, schimbari MAJORE de ultima ora neanuntate in ghidul solicitantului. Schimbari de ultima ora care ne-au dat oricum peste cap pe cei care am reusit sa obtinem recipisa online. La pg. 59 pct 14 din ghidul solicitantului statea ascunsa o noua modificare introdusa pe data de 27 august de Ministerul Finantelor si anume: "Documentul care atesta dovada detinerii unui drept real principal, unui drept de creanta sau a unui alt document asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia este autentificat la notar".
Acest paragraf arunca in aer majoritatea dosarelor realizate pana acum de IMM-uri, ea atrage dupa sine autentificarea notarului care dureaza o saptamana, declararea la FISC a noilor contracte de inchiriere, declararea la ORC a punctului de lucru cf noului contract, obtinerea unui nou certificat constatator avand noul contract indicat la punctul de lucru, obtinerea tuturor certificatelor fiscale (pentru ca expira o data cu aceste drumuri). Doua certificate de la taxe si impozite locale si doua certificate de la administratia financiara. Cum este posibil sa se intample asa ceva intr-o tara democratica? Chiar suntem ai nimanui?", ne scrie un cititor.
"Ghidul solicitantului nu face decat decat sa preia prevederile legale mentionate atat in cuprinsul textului cat si in grilele de evaluare, fara a aduce vreo modificare sau interpretare prevederilor legale respective", spun finantistii.
Inainte de modificare textul era: "in cazul achizitionarii activelor prevazute la Cap. II art. 2 alin. (1) lit. c)-f) din prezenta procedura, dovada detinerii unui drept real principal sau a unui drept de creanta asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia, valabil pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea acesteia, prin prezentarea unui document legal, in copie". Dupa modificare, articolul devenise: in cazul achizitionarii activelor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c)-f), dovada detinerii unui drept real principal sau a unui drept de creanta asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia sau alt document incheiat la notariat in forma autentica, care sa certifice dreptul de folosinta (contract de locatiune, asociatiune in participatie si orice alt contract care transmite, in conditiile legii, dreptul de folosinta), valabil pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea acesteia, prin prezentarea unui document legal, in copie.
Ce spun consultantii: E necesara o Grila de Evaluare
"Avand in vedere obiectivul declarat al acestor finantari de minimis, este de dorit o revizuire a modalitatii de selectie si evaluare a proiectelor", explica Irina Zugravu, Senior Consultant & Managing partner Vapro.
- Concret, adauga Zugravu, se vizeaza crearea a 15.000 locuri de munca noi si mentinerea lor pe o perioada de MINIM 3 ani. Pentru asta este nevoie de proiecte serioase, care sa propuna planuri de investitii viabile, intr-o piata afectata de criza. Contextul economic actual este destul de dificil, asadar IMM-urile trebuie sa poata prefinanta si sa sustina un cashflow substantial pana la rambursarea banilor, care, stim cu totii, vin greu si foarte greu. IMM-urile cu activitate anterioara si stabile financiar care propun un plan de afaceri realist prezinta credibilitate si pot fi parteneri seriosi pentru Ministerul de Finante, cel mai probabil pe o perioada mai mare de 3 ani. Nici start-upurile nu trebuie excluse, insa, ar trebui sa prezinte in plus documente referitoare la experienta in afaceri sau expertiza in domeniul realizarii investitiei, capacitate financiara, piata si strategie. Altfel exista riscul ca fondurile sa fie acordate unor visatori care au curajul sa declare ca vor angaja 7 oameni, insa nu au nici resursele necesare, nici un plan de afaceri fezabil.
- In orice tip de finantare nerambursabila care presupune o competitie, trebuie sa existe o Grila de Evaluare pe punctaj, clara, transparenta si bine gandita, care sa fie facuta cunoscuta beneficiarilor inca de la inceput (eventual inclusa in ghidul aplicantului) si o procedura publica de depunere, evaluare si contestare. Numai asa putem vorbi de o competitie corecta si transparenta. Sistemul on-line minimal folosit de Ministerul de Finante poate cel mult servi ca modalitate de preselectare a unui numar suficient de aplicatii (apelul se poate inchide la inregistrarea unui numar de proiecte care sa acopere minim 200 - 300% din bugetul total alocat), din care apoi sa se evalueze calitativ proiectele, sa se selecteze cele conforme si sa se acorde finantarea celor mai bune, conform grilei.
- Un sistem care porneste de la principiul primul venit - primul servit si face o selectie a proiectelor DOAR in baza a 7 linii de informatii, nu poate filtra si asigura accesul unor aplicatii de calitate ci doar a unor norocosi (cu o conexiune mai rapida la internet) si poate si catorva speculanti", mai spune Irina Zugravu.
Aplicantii cer o noua solutie informatica
Mai multi aplicanti nemultumiti de procedura actuala cer o noua solutie IT, care sa excluda sincopele ce blocheaza serverele si distorsioneaza astfel competitia. Ce spune Ministerul Finantelor? "Urmeaza mai intai sa analizam ceea ce a mers prost, apoi sa gasim un set de solutii din care sa o alegem pe cea mai buna. Dar nimeni la ora asta nu poate da un termen cu privire la cand se va relua procedura", au mai spus oficiali din Finante pentru HotNews.ro.
Informatii de context
Reamintim ca Ministerul Finantelor a generat miercuri, 28 august, un scandal urias in rindul doritorilor de ajutor de minimis dupa ce site-ul pe care trebuiau inscrise proiectele a functionat defectuos. Sute de doritori nu si-au putut inregistra proiectele, site-ul fiind picat. In plus, Ministerul a anuntat in jurul orei 13.00 ca sesiunea de depunere a proiectelor s-a incheiat, desi anuntul oficial preciza ca termenul-limita este ora 17.00.
Miercuri seara, ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, a decis anularea concursului de proiecte depuse de IMM-uri pentru obtinerea ajutorului de minimis (fonduri guvernamentale), ca urmare a problemelor aparute in procedura de depunere on-line a cererilor.
In comunicatul postat miercuri seara pe site-ul ministerului, Daniel Chitoiu precizeaza ca a fost informat de problemele aparute in procedura de depunere on-line din cadrul schemei de minimis si a dispus imediat demararea unei anchete interne impreuna cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) si alte institutii competente din domeniul sigurantei IT.
"Din primele investigatii a rezultat faptul ca resursele IT alocate schemei de minimis au fost insuficiente in urma anticiparii gresite a numarului mare de firme care sunt interesate. Astfel, au aparut blocaje si mesaje de eroare in accesarea paginii de internet dedicate schemei de minimis", se arata in comunicat.
Se pot face cateva calcule foarte simple
Comparativ: ajutor de stat HG 1680/2008 / ajutor de minimis HG 274/2013
Ajutor de stat HG 1680: pt minim 50 locuri de munca = 5 milioane euro primiti
Ajutor de minimis HG 274 : pt minim 7 locuri de munca = 200.000 euro primiti
Daca s-ar da 5 mil euro la 25 IMM-uri se creeaza 175 locuri de munca
Deci , unde aloci banii ? sa creezi 50 locuri de munca sau 175 (cu aceeasi suma - 5 mil. euro )
La ajutor de stat HG 1680 nu este concurenta. De ce nu se realoca bugetul de la HG 1680 pt HG 274 unde este concurenta foarte mare.
Mai mult ,
Daca statul ar pune conditia ca un IMM sa creeze nu 7 ci 10 locuri de munca s-ar mai cerne IMM-urile intr-un mod foarte natural si transparent.
Si mai mult,
Daca statul ar pune la bataie 1 miliard de euro si conditia sa se creeze 10 locuri de munca, un calcul simplu arata ca se pot crea
50.000 locuri de munca.
Aceste locuri de munca se creeaza si mentin 2 ani pe perioada investitiei si 3 dupa investitie, deci 50.000 locuri de munca timp de minim 4-5 ani.
Locurile de munca genereaza impozite si contributii, venituri la bugetul statului.
Dar a facut cineva aceste simple calcule ?
Chiar din articol reiese ca "nu sunt suspiciuni de neregula" ci doar deficiente. Atunci de ce se anuleaza.
CEI CARE S-AU INSCRIS PE LISTA SA DEA IN JUDECATA MINISTRUL FINANTELOR PUBLICE PENTRU ANULAREA ABUZIVA A UNEI PROCEDURI, ANULARE FARA TEMEI LEGAL !
Sunt un adinistrator de firma (productie ), care a aplicat la schema de ajutor de minimis , am fost admisi si am primit recipisa pentru inregistrare,
Daca nu se dovedeste ca s-a fraudat sistemul , nu este s corect s-a se anuleze procedura,
Din cei aproximativ 50.000 de doritori , au fost admisi 600 , clar ca vor fi 49,400 de nemultumiti ,
sistemul nu a inregistrat cereri aprox . 2 minute
La ora 8.30 am deschis aplicatia , am complectat cererea , am finalizat si la 8,35.32 am primit recipisa , ( fara sa avem consultant si fara specialis IT , doar cu un laptop vechi.
Dacă se reia procedura , ar trebui modificat gidul
1. Ar trebui selectionate firme cu un istoric , sanatos , din punct de vedere al cresteri , si al impozitelor platite .
2. Pentru firme startup sunt alte scheme de ajutor.
3. Cele cu datorii nu ar avea voie sa aplice la aceasta schema de ajutor.
Si, mai grav, nu e nici macar un ordjn de ministru care sa anuleze procedura, e un simplu COMUNICAT DE PRESA !!! Verificati pe site-ul mfinante.ro sa va convingeti.
Sau poate OMF a fost scris si semnat de MF, dar nu a fost publicat.. Mai trebuie verificat un pic si la marea ciupaleala din IT orice se poate la MF.
Sa asteptam poate se defineste mai clar MF!
si daca nu, timpul oricum le rezolva pe toate!
Ce implicatii sunt pentru MF?
Da, este posibil ca MF sa fie dat in judecata pentru prejudiciile create celor care au reusit sa se inscrie.
Normal este ca sa existe o pedeapsa pentru persoanele care aveau responsabiltiati si care ar fi trebuit sa gestioneze acest proces.
Si la fel de important este ca procedura sa fie imbunatatita sau schimbata!
scapa cine poate!
Iti doresc ca niciodata sa nu ti confiste vreun drept sau chiar libertatea pentru ca "exista suspiciuni". Suntem intr-un stat de drept, sa se pronunte organele abilitate, si daca se gasesc nereguli, sa se anuleze.
dar de fapt nimeni nu ne asculta. nu il cunosc pe gadea sau cosmin gusa sa intru in direct la antena 3 sau realitatea, am tot incercat sa o fac dar pe noi cei care ne-am inscris in mod legitim pe lista proiectelor nu ne asculta nimeni !!!
De la debutul programului i-am pus "cruce alba de mesteacan".Acuma baietii au "colectie" de idei de afaceri pe care vor incerca sa le faca impreuna cu acolitii, caci bani, sa fiti siguri ca au. Cu initiativa stau mai prost. Numai de bine de la mine pentru naivi!
In situatia mentionata in articol :" Documentul care atesta dovada detinerii unui drept real principal, unui drept de creanta sau a unui alt document asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia este autentificat la notar" ne-am aflat si noi intru'cat exista un contract de comodat intre 2 firme iar una dintre ele este cea care face obiectul participarii la acest proiect. Este sfidator la cer ca in data de 27, cu o zi inainte de inscriere, sa soliciti acte suplimentare a caror durata de eliberare dureaza peste 5 zile neexistand posibilitatea emiterii in regim de urgenta.
Suntem la al 3-lea proiect, nu spun ca la cele dinainte lucrurile au decusrs fara probleme dar o bataie de joc si un amatorism mai mare ca la acest proiect nu am mai vazut.