​Economia Romaniei ar putea creste cu 2,1% in 2013 si cu 2,3% in 2014/ Investitiile ar putea deveni motorul economiei pe termen mediu (raport)

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 18 septembrie 2013, 13:59 Economie | Finanţe & Bănci


 documente
(18 Sep 2013) PDF, 400KB
Economia Romaniei ar putea creste cu 2,1% (an/an) in 2013, cu 2,3% in 2014 si cu 3,5% in 2015, iar investitiile sa devina motorul economiei pe termen mediu (+6,4% an/an in 2014 si +5,2% an/an in 2015), se arata in Raportul Economia Romaniei in luna septembrie, remis miercuri HotNews.ro de catre analistii SSIF Broker. Potrivit acestora, viitoarele alegeri prezidentiale vor stimula consumul public, chiar daca in 2015 acesta ar putea stagna din cauza limitelor impuse de Compactul Fiscal.
Citeste Raportul din atasament.

Ce mai spun analistii SSIF Broker:

  • Previzionam o deteriorare a cererii externe nete in 2014, pe fondul normalizarii exporturilor si a accelerarii importurilor.
  • In piata fortei de munca ma astept la cresterea ratei somajului la 7,4% (2013) si scaderea la 7,2% (2014) si 7,1% (2015), scenariu in care relansarea investitiilor va contrabalansa restructurarea sectorului public.
  • Inflatia ar putea atinge un minim de 2,8% an/an in 2014 (medie anuala), urmand sa accelereze la 3,1% an/an in 2015, pe fondul perspectivelor de evolutie a PIB la un ritm peste potential (in 2015). In acest context, BNR ar putea reduce dobanda la 4% in 2013, urmand sa o majoreze la 4,5% in 2015 (final de an).
  • Acest scenariu este conditionat de neintensificarea factorilor de risc: climatul macro-financiar global/European; nerespectarea angajamentelor convenite cu institutiile internationale; riscurile politice determinate de alegerile Prezidentiale; riscurile sociale generate de restructurarea sectorului public.

  • Evolutia predominant favorabila a indicatorilor macroeconomici comunicati recent exprima premise de accelerare a economiei in a doua jumatate a anului curent.
  • Cererea externa neta continua sa fie motorul economiei si Romania pare sa devina un pilon din ce in ce mai activ in fluxurile comerciale dintre tarile UE si cele non-UE. In iulie exporturile au crescut cu 11,4% mom (18,1% an/an) la nivelul record de 4,48 mld. EUR; importurile s-au majorat cu 15,2% mom (11,3% an/an) la 5,06 mld. EUR. Prin urmare, balanta comerciala a inregistrat un deficit de 0,57 mld. EUR, in atenuare cu 23,1% an/an.
  • Exista spatiu pentru reducerea dobanzii de referinta pana la 4% la finalul anului. In scenariul central, ma astept ca BNR sa reduca din nou dobanda de referinta cu 0,50%, la 4,00% in ultimele doua sedinte de politica monetara din acest an.
  • Cu toate acestea, deciziile viitoare de politica monetara vor fi dependente intr-o masura mai mare de climatul macro-financiar global: o deteriorare a sentimentului determinata de inflexiunea politicii monetare a FED in septembrie ar putea determina BNR sa opreasca ciclul de reducere a dobanzii de politica monetara. Nu in cele din urma, ritmul agresiv de scadere din luna august determina reducerea marjei de manevra pentru deciziile cu privire la dobanda de referinta in 2014.
  • Costul finantarii statului pe termen scurt a atins un nivel minim record la jumatatea lunii septembrie: 3,72% pentru scadenta 6 luni si 3,81% pentru scadenta 12 luni. Totodata, costul finantarii Romaniei s-a diminuat pentru scadentele medii si lungi: la 5,16% pentru titlurile de stat pe 10 ani.
  • Dupa parerea mea, aceasta scadere abrupta a costului de finantare pe termen scurt reflecta cresterea probabilitatii unei noi reduceri cu 0,5% (la 4%) a dobanzii de referinta la sedinta BNR programata pentru finele lunii septembrie. Acest scenariu este sustinut si de evolutia cursului valutar, dar si de cea a dobanzilor pe piata interbancara (scadere cu peste 100 p.b. pe scadentele overnight, 1 saptamana si 1 luna in perioada 13 ¬ 17 septembrie).
  • Dinamica consumului privat pe termen mediu va fi lenta: comportamentul de consum al populatiei va continua sa fie afectat de memoria valurilor Marii Recesiuni.
  • De asemenea, consumul public va accelera in 2014 (la 2% an/an), evolutie determinata de contextul electoral. Ulterior, consumul public ar putea stagna (in 2015), pe fondul convergentei deficitului structural catre limitele impuse de Compactul Fiscal.
  • Pe de alta parte, previzionez o deteriorare a cererii externe nete in 2014, pe fondul normalizarii exporturilor (2,7% an/an) si accelerarii importurilor (3,3% an/an).
  • In ceea ce priveste piata fortei de munca, previzionez o crestere a ratei somajului la 7,4% in 2013 (medie anuala), urmata de o scadere la 7,2% in 2014 si 7,1% in 2015. Aceste previziuni au la baza urmatoare ipoteza: relansarea investitiilor va contrabalansa impactul concedierilor din sectorul public.
  • Concretizarea acestui scenariu central este conditionata de neintensificarea factorilor de risc (externi si interni): climatul macro-financiar global/European; nerespectarea angajamentelor asumate in cadrul noului acord Stand By; riscurile politice asociate campaniei electorale din 2014 (alegeri Prezidentiale); riscuri sociale determinate de restructurarea sectorului public.
Citeste Raportul integral in atasament.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





1141 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    cai verzi pe pereti (Miercuri, 18 septembrie 2013, 15:00)

    bogdan1477 [utilizator]

    "iar investitiile sa devina motorul economiei pe termen mediu (+6,4% an/an in 2014 si +5,2% an/an in 2015),"
    Pe ce se bazeaza aceasta supozitie? De ce fix in 2014 investitorii straini vor da navala in Romania, dupa ce in 2009-2013 mai degraba au fugit?!? Care sunt argumentele pentru o asemenea "intoarcere a armelor"?
    Ca nu avem nici mai multe autostrazi, nici legi mai stabile, nici stabilitate politica mai mare (doar daca ne uitam la ce alba-neagra se joaca zilele astea intre PSD si PNL). Si daca ne amintim ce pipi a facut USL pe statul de drept... Si daca ne amintim ca poporul n-a fost deloc dejanjat de aceasta urinare pe principiile de baza ale democratiei ...
    Cit despre seriozitatea politicului in administrarea economiei, e de ajuns sa enumar insolventa Hidroelectrica, privatizarea Oltchim, Privatizarea CFR Marfa, Mosia Montana, managementul privat Tarom si CFR Marfa. Sau documentele de la Bechtel care s-au pierdut la 2 luni dupa ce ministrul a reziliat contractul platind citeva zeci de milioane daune din partea Romaniei. Sau faptul ca mama ministrului respectiv reprezinta bechtel in conflictul cu ministrul. Astea ca si contra-exemple. De exemple de seriozitate eu n-am auzit...


    Deci??? Pe ce se bazeaza supozitia care sta la baza viitoarelor cresteri economice?!?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by