UPDATE Finantele discuta despre limitarea veniturilor peste care microintreprinderile vor putea intra in regim de plata a impozitului pe profit la circa 50.000 de euro si alte schimbari.Oficialii ministerului dezmint informatia, dar nu neaga existenta documentului

de Dan Popa     HotNews.ro
Sâmbătă, 21 septembrie 2013, 8:54 Economie | Finanţe & Bănci


 documente
(21 Sep 2013) PDF, 77KB
Guvernul ar putea reduce limita veniturilor pentru microintreprinderi, de la 65.000 de euro la 220.000 de lei (circa 50.000 de euro), nivel peste care firmele vor putea intra in regim de plata a impozitului pe profit, potrivit unui proiect de lege despre care se discuta la Ministerul Finantelor. Proiectul mai prevede si o modificare a conditiilor de incadrare in categoria microintreprinderilor, astfel ca vor intra in acest regim si firmele care inregistreaza cel mult 20% dn venituri din activitati de consultanta si management. Ministerul Finantelor Publice dezminte informatia, fara sa nege existenta documentului pe care il considera "de lucru"
Vezi in atasament proiectul si citeste in text ce spun expertii fiscali consultati de HotNews.ro

Oficiali ai MFP spun ca e vorba despre simple discutii in cadrul unor grupuri de lucru si ca nu ar fi vorba de un proiect oficial. Intrebati in urma cu cateva zile despre existenta documentului, aceiasi oficiali au declarat ca nu exista asa ceva.
  • Dragos Doros, Director Tax KPMG: Asa zisa strategie pentru micii intreprinzatori dezvaluie de fapt o suma de masuri luate disparat, de mai multe guverne

"Contextul general al fiscalitatii din Romania, in care se incadreaza impozitul pe microintreprinderi, este cel in care Ministerul de Finante incearca sa simplifice sarcina fiscala si administrativa pentru afacerile mici. Putem spune ca exista o idee generala in acesta directie, dar nu o strategie.

Exemplu:
- contabilitatea simplificata se aplica pentru cei cu afaceri sub 35.000 euro;
-  TVA optional pentru cei cu afaceri sub 65.000 de euro;
-  Depunerea declaratiilor 112 si plata contributiilor la 3 luni, pentru cei cu afaceri sub 100.000 euro si o medie de 3 salariati;
- impozit pe "micro" pentru cei cu afaceri sub 50.000 euro (proiect)

Incoerenta care se observa este uneori justificata, dar asa zisa strategie pentru micii intreprinzatori, dezvaluie de fapt o suma de masuri luate disparat, de mai multe guverne, fara legatura intrinseca intre ele.

Modificarile pe care le are in vedere acum MF cu privire la impozitul pe venitul microintreprinderilor se pot califica in categoria celor de ￯normalizare￯ a impozitarii microintreprinderilor.

De fapt, daca le enumeram succinct, informatiile demne de retinut sunt urmatoarele:
 - se micsoreaza plafonul pana la care se aplica impozitul (de la 65.000 eur, la 50.000 eur, adica 220.000 ron);

De ce s-a facut asta? Probabil din calcul statistic. Ministerul de finante si-a fixat un profil al contribuabilului care sa se incadreze la acest impozit si, pe cale de consecinta, modifica reperele impozitului pentru a se adresa numai categoriei de contribuabili avute in vedere. Daca va amintiti, acest impozit se aplica pentru o cifra de afaceri de pana la 100.000 euro la inceputurile sale si a trece acum pe la 65.000 Euro.

  - se stabileste o limita de 20% din cifra de afaceri pentru venituri din consultanta si management ;

Faptul ca pana acum erau excluse aceste tipuri de venituri, a creat confuzie si situatii ciudate in piata. O singura factura din categoria management sau consultanta, era suficienta pentru recalificarea companiei pentru impozitul pe profit. In activitatea zilnica sunt insa numeroase situatiile in care companiile obtin venituri adiacente activitatii de baza, iar asta nu inseamna ca s-a schimbat priofilul activitatii. Acum se recunoaste de legiuitor ca trebuie sa avem in vedere "preponderenta veniturilor" si este de asteptat sa nu se mai faca abuzuri de recalificare ca pana in present.


- se stabileste modul in care se introduce rezultatul financiar in calculul impozitului.

Impozitul pe cifra de afaceri este se refera la rezultatul operational, la cat "vinde" o afacere. Pe cand rezultatul financiar este mai curand din "calculele hartiei". De exemplu: daca ai euro in cont si a crescut cursul, trebuie sa platesti impozit pe cat "ai castigat". De fapt nu ai castigat nimic, pentru ca suma in euro e de presupus ca va fi folosita la o plata externa, care nu tine cont variatia de curs interna, asa ca trebuie sa cauti bani din alte surse sa achiti impozitul. Pentru platitorii de impozit pe profit, acesta variatie ramane insa in baza de calcul.

 - se clarifica aspecte declarative si tranzitorii cu privire la aplicarea acestui impozit.

Legea are mici "traznai" care acum se regleaza . Chestiuni inerente in elaborarea unui act normativ. De exemplu,  asa cum e textul acum, daca in timpul anului nu mai poti fi "micro" (ai depasit plafonul, etc) trebuie sa te declari platitor de impozit pe profit "pana la 31 ianuarie a anului fiscal respectiv". Adica, daca ti se intampla in septembrie, ai fi avut nevoie de o masina a timpului. Acum se face referire la exercitiul fiscal urmator. Alte asemenea chestiuni, fac impozitul mai clar si mai usor de aplicat", a explicat Doros pentru Hotnews.ro

  • Gabriel Sincu, Executive Director Tax Advisory Services, Ernst & Young SRL: Reducerea plafonului nu este de bun augur, ea va genera din nou confuzie

"In opinia mea guvernantii ne servesc un "cockteil" de modificari de bun simt dar al carui gust este total alterat de coborarea plafonului de la 65.000 euro undeva la la 50.000 euro.

Mai exact, este bine ca microintreprinderile sunt lasate sa desfasoare ocazional servicii de consultanta si management (dar nu mai mult de 20% din venituri) si ca veniturile din diferentele de curs valutar si cele din reducerile comerciale primite nu mai sunt impozabile.

Reducerea plafonului nu este insa de bun augur, ea va genera din nou confuzie intr-un domeniu in care apele au fost mai tot timpul tulburate de modificari noi si uneori contradictorii. Totusi, autoritatile vor sustine ca de fapt este o aliniere (in lei) a plafonului aplicabil la TVA (65.000 EUR la cursul de schimb de la data aderarii care inseamna 220.000 lei) ceea ce ar insemna o simplificare pentru microintreprinderi. In principiu este asa, dar pe de alta parte o astfel de modificare va da peste cap calculele multor antreprenori care sperau intr-o povara fiscala mai mica.

Sa speram ca totusi aceasta modificare o sa dispara in forma finala a legii!", spune Sincu, intrebat de HotNews.ro


  • Gabriel Biris, avocat, asociat fondator al Casei de avocatura Biris - Goran: Problema este in continuare modul de calcul al contributiilor, prea mari pentru salarii

"Proiectul limiteaza folosirea de micro pentru consultanta (forma mascata de plata a salariilor). Limitarea a existat si inainte, la 50% - acum vad ca o duc in 80%. Nu cred ca e o problema aici, problema este in continuare modul de calcul al contributiilor, prea mari pentru salarii;

-      Pun in acord limita de la micro cu cea de la scutire de TVA. Asa trebuiau sa faca de la inceput, dar sunt zapaciti si au uitat;

-      Restul sunt chestii normale, fara a avea implicatii majore (diferente de curs la micro sunt oricum neglijabile).

In prezent, Codul Fiscal stipuleaza ca nu pot fi incadrate in categoria microintreprinderilor firmele care obtin venituri din consultanta sau mangement", explica Biris.

  • Adrian Benta, fondator Bentaconsult: Sunt si lucruri bune si lucruri mai putin placute
Per ansambul sunt si lucruri bune si lucruri mai putin placute. Scade plafonul in lei cu circa 70000 lei insa sunt mai multe venituri neimpozabile.

La microintreprinderi taxarea  veniturile din diferentele de curs este taxa pe inflatie pentru ca nu se iau in considere cheltuielile cu diferentele de curs.

  • Executivul intentioneaza sa elimine din sfera veniturilor impozabile ale microintreprinderilor si veniturile din subventii

 "Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 220.000 lei sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20 % inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita prevazuta in prezentul articol, luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv", se arata in proiectul de lege.

 De asemenea, Executivul intentioneaza sa elimine din sfera veniturilor impozabile ale microintreprinderilor si veniturile din subventii.

Documentul reitereaza ca impozitul pe venitul microintreprinderilor este de 3%.

 In prima parte a acestui an, minstrul pentru IMM si mediul de Afaceri, Maria Grapini, a declarat in repetate randuri ca a cerut Ministerului Finantelor reducerea impozitului pe veniturile microintreprinderilor de la 3% la 1,5%, mai ales ca de la inceputul acestui an regimul a devenit obligatoriu.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





4003 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by