Aveti venituri din chirii sau teren dat in arenda? Finantele au modificat vineri seara Codul Fiscal, introducand contributiile de sanatate pentru cei care au venituri din chirii si arenda

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 23 septembrie 2013, 8:12 Economie | Finanţe & Bănci


Vineri seara Guvernul a publicat in Monitorul Oficial Ordonanta care cuprinde modificarile la Codul Fiscal despre care HotNews.ro a scris pe cand erau sub forma de proiect. Actul normativ adoptat contine doua structuri normative diferite, respectiv: modificarea Codului fiscal privind introducerea contributiei individuale la asigurarile de sanatate pentru persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor (inchiriere, arendare), precum si implementarea sistemului national de raportare, verificare, monitorizare si control a situatiilor financiare si a bugetelor apartinand institutiilor publice.


Sa incepem cu a doua parte a Ordonantei, cea legata de chirii.
  • Din punctul de vedere al contributiei la asigurarile de sanatate, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, aceasta se va aplica incepand cu data de 01 ianuarie 2014.
  • Chiar daca la prima vedere pare una dintre cele mai usoare proceduri de plata a contributiei, in forma adoptata trebuie sa se tina cont de natura procedurii de impozitare a venitului, respectiv pentru arenda, implicit se realizeaza procedura stopajului la sursa, situatie ce se va aplica si pentru contributia de sanatate.
  • Practic, pentru aceasta situatie, atat impozitul de 16%, cat si contributia la asigurari de sanatate, vor fi retinute de platitorul de venit din suma datorata proprietarului terenului si va depune declaratia la ANAF – formular 112.
  • Pentru situatiile in care proprietarul terenului opteaza la plata impozitului in sistem real si isi conduce contabilitatea in partida simpla, sau pentru alte persoane ce realizeaza venituri din chirii, avand declarate contractele la ANAF si implicit vor depune declaratie de venit, determinarea contributiei de sanatate se va face de catre ANAF, ce va emite decizia de impunere.
  • Baza de calcul a contributiei de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor este diferenta dintre venitul brut impozabil si o cota de cheltuieli forfetare de 25%, similar impozitului pe venitul din chirii. Baza de calcul lunara nu poate fi mai mica decat un salariu minim brut pe tara, cand acesta este singurul venit al persoanei fizice si nu poate sa fie mai mare decat valoarea a de 5 ori salariului mediu brut pe tara.
  •  In anul 2013, procentul contributiei individuale la sanatate este de 5,5%.
  • In cazul in care se realizeaza venituri din arenda, iar impozitul se retine prin stopaj la sursa, baza de calcul o reprezinta venitul contractat minus o cheltuiala forfetara de 25%, similar impozitului pe venit. Baza lunara de calcul nu poate sa fie mai mica decat un salariu minim brut si nu poate sa depaseasca valoarea a de 5 ori cistigul mediu brut pe tara.
  • Observam asasar ca in acest caz, contributia la sanatate se retine de catre platitorul arendei, pe fiecare contract de arendare. Acesta are obligatia sa o achite la buget pana pe data de 25 a lunii urmatoare. Incadrarea in plafonul maximal de 5 salarii medii brute pe tara o va face ANAF, prin determinarea situatiei contribuabilului.
  • Mai exista doua situatii prevazute de actul normativ, cu privire la termenul de plata a contributiei de sanatate.
  • Cand impozitarea se realizeaza in baza declaratiei de venit depusa pentru inchirierea unor proprietati ( formular 200, 220), plata se va efectua in 4 rate egale, pana la data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru.
  •  Probabil aceasta este marea majoritate a situatiilor intalnite in practica, iar persoanele interesate si aflate in situatia de a achita contributiile la chirii, aici vor trebui sa isi analizeze situatia fiscala. Organul fiscal va emite decizie de impunere pentru contributia la sanatate datorata pentru chirii, similar impozitului pe venit.
  • Cand se realizeaza venituri din inchirierea camerelor situate in proprietati personale, inchiriere in scop turistic, impozitarea se va realiza in baza deciziei de impunere emisa de organul fiscal, iar plata se efectueaza in doua rate egale, pana pe data de 25 iulie si 25 noiembrie inclusiv.
  • Avand in vedere ca o persoana fizica poate avea mai multe contracte de inchiriere, mai multe contracte de arendare si poate in acelasi timp sa obtina si venituri din inchirierea camerelor in scop turistic, stabilirea obligatiei de asigurari sociale de sanatate se va face de catre ANAF in baza declaratiilor de venit. Desigur, tot ANAF va stabilii ca suma maxima impozitata sa nu depaseasca valoarea a 5 salarii medii brute pe tara.


Prima sectiune a actului normativ isi propune testarea sistemului de declarare in format electronic pana la data de 31 decembrie 2014, iar utilizarea sistemului este obligatorie cel putin pana la data de 30 iunie 2015.
  •  Practic, dupa aceasta data, situatiile financiare si bugetele institutiilor publice nu se mai transmit in forma scrisa catre Ministerul Finantelor Publice. In plus, aprobarea sau respingerea bugetelor se va face numai in format electronic, de catre sistemul de raportare si control astfel implementat.
  • Cu aceasta ocazie, se introduce si Registrul entitatilor publice, in care se vor cuprinde toate institutiile publice. Sistemul national de raportare accepta doar bugetele valide din punctul de vedere al functionarii sistemului.
  • Sistemul national de raportare comunica entitatii publice, in format electronic, o notificare prin care se accepta sau se respinge bugetul.
Material realizat cu ajutorul consultantului fiscal Adrian Benta.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






26579 vizualizari

  • +18 (18 voturi)    
    Romania FALIMENT!!!PONTA DEMISIA!!! (Luni, 23 septembrie 2013, 9:26)

    Blue_James [utilizator]

    Este dezastru financiar uselist...Au distrus tot, industrie, agricultura, invatzamant, sanatate...Bugetul este secatuit...Un MASCARICI si un MINCINOS CONDUC ROMANIA!!!PONTA DEMISIA!!!
    • +11 (11 voturi)    
      eu de cateva luni... (Luni, 23 septembrie 2013, 10:50)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Blue_James

      Cer DEMISIA acestui individ! Bineinteles ca HN a evitat sa publice comment-urile cu aceasta cerinta!
      Acum vad, ca incet incet, se dau pe brazda.
      Incaodata: DEMISIA mitomanule (persoana care denatureaza adevarul - pt. HN)
    • -6 (6 voturi)    
      si pe cine/ce punem in loc?! (Luni, 23 septembrie 2013, 13:39)

      GRANDFATHER [anonim] i-a raspuns lui Blue_James

      cum ar trebui sa fie ca sa fie bine si pentru cetatean?! hai, ca la demolat suntem buni, mult mai rau stam la capitolul constructie! vrem ca sa traim ca in occident, darnimeni nu s-a interesat/interesat ce si cate impozite platesc ei acolo!
      crezi ca daca vine "noua republica" alui neamtu sau miscarea populara a lui tomac, o sa curga mierea si laptele prin ro?! adevarul este ca romanii au o filozofie de asistati sociali si dupa 24 de ani de post-comunism inca nu le-a iesit din cap lozinca marxista: "de la fiecare dupa posibilitati, fiecaruia dupa necesitati!" un non-sens economic!
      vreti ca statul sa va dea(ca de aia e stat!), dar voi sa nu contribuiti cu nimic! poate sa vina si papa de la roma si tot nu ar rezolva nimic in romania! cei mai buni dintre noi au plecat in lumea larga si au ramas doar pomanagii!
      • +1 (1 vot)    
        Ai dreptate. (Marţi, 24 septembrie 2013, 10:40)

        .... [utilizator] i-a raspuns lui GRANDFATHER

        Nu cred exista un ticalos mai mare decat Ponta pe care sa-l punem in loc. Totusi nu ar fi mai bine sa incercam cu cineva mai putin ticalos, care macar sa nu fi fost boschetar?
        • 0 (0 voturi)    
          raspuns ....utilizator (Miercuri, 25 septembrie 2013, 13:15)

          Livut [utilizator] i-a raspuns lui ....

          Ai dreptate dar l-ai uitat de Antonescu. De fapt mai sunt si altii Sova.Corlatean.Vosganian si aproape tot guvernul
    • 0 (0 voturi)    
      rspuns blue james (Miercuri, 25 septembrie 2013, 13:12)

      Livut [utilizator] i-a raspuns lui Blue_James

      Ai perfecta dreptate - cei doi penibili impreuna cu un guvern de nulitati au adus tara la faliment mai ales ca cei 2 trebuia sa plateasca datoriile fata de cei care i-au adus la putere prin mintirea ramanilor si frauda electorala la care se adauga o politica economica dezastroasa -noi trebuie sa platim acum prostiile lor
      Asa ne trebuie ca doar noi i-am ales cu 70%
  • +10 (10 voturi)    
    Nu vede nimeni penibilul? (Luni, 23 septembrie 2013, 10:19)

    AdrianBorza [utilizator]

    Contributiile la sigurarile de sanatate sunt pentru salariati; in cazul chiriilor cine e persoana asigurata, proprietarul? Atunci de ce nu plateste si somaj, pensie si toate darile pe care un salariat le plateste daca se asimileaza cu salariul? Si din ce bani se intretin cladirile daca veniturile se impoziteaza? Ca persoana juridica toate cheltuielile se deduc din baza de impozitare, la chirii care sunt deducerile?

    Si pana la urma daca platesti CAS 300 de lei lunar sau 3000 de lei lunar de ce esti tratat la fel? Si cum se aplica garantarea proprietatii de constitutie daca veniturile sunt confiscate, in parte, cu forta de stat? Nu cred ca proprietarii semneaza de buna voie un contract de asigurare de sanatate cand inchiriaza un apartament.
    • +8 (8 voturi)    
      Cand imi cade tencuiala (Luni, 23 septembrie 2013, 12:58)

      CatalinPetrica [anonim] i-a raspuns lui AdrianBorza

      Cand imi cade tencuiala sau se sparge o teava pot sa sun la 112 sa vina SMURD sa vina sa le repare?
      Daca platesc pentru apartament asigurare pentru sanatate, cand am probleme cei de la ministerul sanatatii trebuie sa vina sa le repare
      • +4 (4 voturi)    
        taxe (Luni, 23 septembrie 2013, 18:03)

        maryus999 [utilizator] i-a raspuns lui CatalinPetrica

        asta da intrebare ... foarte tare daca tot dai bani pt sanatatea apartamentului de ce sa nu ii chemi cand se sparge o teava ... logic ...
        si daca esti salariat si ai chiriasi nu platesti de 2 ori cas ul ? mai bine i-ar pune pe tigani sa plateasca cas ul ca n-au platit in viata lor nimic la stat dar cand ii doare ficatii vin cu toata satra la spital si fac taraboi ...
  • +9 (9 voturi)    
    tarile normale si noi (Luni, 23 septembrie 2013, 10:44)

    Aramis [utilizator]

    Oare cind va ajunge si Romania o tara normala?
    In orice tara normala din lume, sumele cistigate in plus fata de salariu se impoziteaza cu un procent variabil in functie de tara, sistem etc. dar nu se platesc contributii de sanatate, acestea fiind datorate exclusiv pentru salariu.
    • +1 (1 vot)    
      normala? (Marţi, 24 septembrie 2013, 11:42)

      HoriaBradu [anonim] i-a raspuns lui Aramis

      niciodata,!!!!
  • +11 (11 voturi)    
    asigurat de sanatate (Luni, 23 septembrie 2013, 11:26)

    Ruhe [utilizator]

    daca eu nu locuiesc in Romania si am venituri din chirii, e firesc sa platesc OBLIGAORIU asigurari de sanatate daca eu nu beneficiez de nici un serviciu de sanatate al statului roman?
    • +2 (6 voturi)    
      dap (Luni, 23 septembrie 2013, 11:34)

      demaGOGU [utilizator] i-a raspuns lui Ruhe

      trebuia sa te gandesti de doua ori inainte de a achizitiona proprietati intr-o tara socialista!

      te poti astepta si la mai au de atat, de ex. "nivelarea" averilor prin nationalizare
      • -1 (1 vot)    
        Cam ce zici ca inseamna, nivelare? (Luni, 23 septembrie 2013, 23:14)

        ty [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        "Baza de calcul lunara nu poate fi mai mica decat un salariu minim brut pe tara, cand acesta este singurul venit al persoanei fizice si nu poate sa fie mai mare decat valoarea a de 5 ori salariului mediu brut pe tara."
        Pe imobilul inchiriat ai chiria de 450 lei. Trebuie sa platesti la sanatate dupa 800 lei (salariu minim brut pe tara azi) Chiar daca acesta este singurul tau venit.
        Daca ai inhiriate 1.000 de imobile cu 450 lei =450.000 lei venit. Platesti la sanatate doar dupa 5*800=40.000 lei.
        'Vreau să reafirm că şi PSD, de data asta nu vorbesc în numele USL, şi PSD-ul va vota în Parlament proiectul de lege privind impozitarea marilor averi. Am văzut că s-a repus pe tapet această discuţie şi voiam să fie foarte clar', a declarat Victor Ponta(01 Apr 2012).
    • +1 (1 vot)    
      idem! (Marţi, 24 septembrie 2013, 12:58)

      l'orage [utilizator] i-a raspuns lui Ruhe

      situatia mea este similara alei tale : am un apartament lasat in chirie in tara, locuiesc de ani de zile in strainatate... si de 7 ani astept sa imi ramburseze asigurarile de sanatate romanesti 17E
    • +1 (1 vot)    
      contiuare (Marţi, 24 septembrie 2013, 13:01)

      l'orage [utilizator] i-a raspuns lui Ruhe

      a plecat mesajul dintr-o manipulare gresita.
      ziceam de astept de 7 ani sa mi se ramburseze 17E pe o consultatie a copilului in strainatate intr-un moment in care eram inca asigurata in tara...

      poate insa ca cei asigurati sunt chiriasii, nu proprietarii ? caz in care chiriile vor exploda; si asa ma tem ca tot chiriasii vor suporta noile taxe !
  • +4 (4 voturi)    
    un proprietar/arendator... (Luni, 23 septembrie 2013, 12:05)

    Xorciser [utilizator]

    Am studiat cazul Marii Britanii, o economie mult mai liberala si mai sofisticata.

    In MB contributiile la asigurari sociale nu sunt separate in CAS si CASS (pensii si sanatate mai pe scurt) ci exista un singur sistem de National Insurance Contributions. Toti angajatii platesc NI care include CAS si CASS. In afara de asta totusi, exista clase de NI mai mici pentru diferite alte categorii de persoane care obtin venituri: PFA, etc.

    In cadrul claselor de venituri pentru care se platesc cote reduse de NI exista Clasa 4:

    Class 4 contributions are paid by self-employed people as a portion of their profits. The amount due is calculated with income tax at the end of the year, based on figures supplied on the SA100 tax return.

    "Contributions are based around two thresholds, the Lower Profits Limit (LPL) and the Upper Profits Limit (UPL). These have the same cash values as the Primary Threshold and Upper Earnings Limit used in Class 1 calculations.

    No class 4 NICs are due on profits up to and including the LPL.
    Above the LPL, up to and including the UPL, class 4 NICs are paid at a rate of 9% (tax year 2011-12).
    Above the UPL, class 4 NICs are paid at a rate of 2%.".

    Se completeaza formularul SA100, in cadrul caruia exista un formular separat de declarare a veniturilor din chirii, arenda etc

    http://www.hmrc.gov.uk/forms/sa105.pdf

    Asadar exista o forma de taxare in UK pentru veniturile din chirii si arenda: Clasa 4, cu ratele:
    - 0% sub o valoare minima
    - 9% intre valoarea minima si cea maxima de impozitare
    2% pentru ce depaseste aceasta valoare

    In MB nu se considera ca impozitarea chiriilor si arendei este o ingradire a dreptului de proprietate, dar aceasta impozitare se face doar la persoanele care nu sunt angajate! Clasa 4 se aplica doar la self-employed, persoane care nu sunt salariate...
  • +3 (3 voturi)    
    USL vrea sa fure! (Luni, 23 septembrie 2013, 13:11)

    Impotriva prostiei din tara [utilizator]

    Ei impoziteaza pe cei care muncesc pentru a fura si incurajeaza numunca si evaziunea!
    • +1 (1 vot)    
      intrebarea este (Luni, 23 septembrie 2013, 15:37)

      Aramis [utilizator] i-a raspuns lui Impotriva prostiei din tara

      urmatoarea: de ce prefera sa fure sub forma de contributie la asigurarile de sanatate si nu sub forma de impozit?
      • 0 (0 voturi)    
        pentru ca e vrajeala (Marţi, 24 septembrie 2013, 2:34)

        gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui Aramis

        Ca sa nu zica ca au scos cota unica care nu prea mai e de mult.
  • -1 (1 vot)    
    CASS pt. veniturile din chirii (Luni, 23 septembrie 2013, 15:37)

    vreausastiu [utilizator]

    Noua prevedere ref. la CASS pt. veniturile din chirie, se aplica si pensionarilor ?
    • -3 (3 voturi)    
      DAR VOI CE AVETI? (Luni, 23 septembrie 2013, 23:06)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui vreausastiu

      !?!
      • 0 (0 voturi)    
        „DAR VOI CE AVETI?” (schroedinger) (Marţi, 24 septembrie 2013, 14:06)

        vreausastiu [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

        Esti „pornit” (agresiv ?) contra celor ce pun o intrebare ? Nu ti-a fost adresata personal...ci celor ce pot sa ajute cu o precizare si carora, le multumesc anticipat.
  • +2 (2 voturi)    
    de ce limite? (Luni, 23 septembrie 2013, 20:37)

    bedexe [utilizator]

    De ce se impun limite minime si maxime??
  • 0 (0 voturi)    
    un (nou) abuz! (Marţi, 24 septembrie 2013, 2:01)

    Un Anarhist Moderat [anonim]

    nu e decat ultimul din lunga serie de ABUZURI cu care ne blagosloveste maria sa clasa politica conducatoare... oricare ar fi aceasta...

    caci cum altfel decat ABUZURI flagrante ar putea fi categorisite gramezile de "legi", "regulamente", "norme" ,"dispozitii", "reglementari" si alte asemenea variatiuni pe aceeasi tema izvorate, la un moment dat, din putul gandirilor "luminate" ale celor cativa care SE CONSIDERA, sub o forma sau alta, nici mai mult nici mai putin decat stapanii nostrii?
    +90% din "legile" care ne guverneaza societatea NU ar fi niciodata aprobate (democratic?) de o majoritate... ce legitimitate are un astfel de "stat de drept" care se bazeaza pe un sistem cu care majoritatea nu ar fi de acord?

    asa ne trebuie daca stam ca niste idioti si ne lasam ABUZATI... si asteptam ca rezolvarea problemelor sa vina de la "lege", "autoritati", "administratie", "guvernare" si alte asemenea titulaturi goale de orice sens sau continut... nu se poate "lupta" impotriva ABUZURILOR cu metodele pe care "sistemul" le pune la dispozitie!... pentru ca este evident (si numai tampitii sau direct interesatii pot contesta) ca in Romania - dar nu numai - "sistemul" este pervertit iar singura grija a autoritatilor este propriul si ordinarul lor interes...
  • +1 (1 vot)    
    taxa arenda (Marţi, 24 septembrie 2013, 8:47)

    yde [utilizator]

    este inca un pas facut de USL pentru ai face pe romani sa renunte la pamantul lor sa poata fi cumparat de arendasii care il lucreaza... si majoritatea lor sunt straini...
  • +2 (2 voturi)    
    Cotizez mult pentru servicii nedecontate (Marţi, 24 septembrie 2013, 12:16)

    lumi69sto [utilizator]

    Am un copil cu probleme de sanatate si merg periodic la analize. Unele nu sunt decontate de CASMB, deci le platesc. Am venit din chirii, declar toata suma la fisc, platesc impozit si acum si contributie la sanatate. Introduceti cardurile de sanatate in care sa apara si sumele cotizate, astfel ca, sa fie decontate de CASMB mai multe investigatii. Nu este corect ca la cotizatii mai mari sa fie plafonate serviciile CASMB ca la orice persoana cu salariul minim pe economie. Domnilor guvernanti ne pacaliti in fiecare zi, nu stiti de unde sa faceti rost de bani. Ne obligati sa facem evaziune fiscala. RUSINE
  • 0 (0 voturi)    
    se aplica si pensionarilor? (Marţi, 24 septembrie 2013, 16:26)

    flint [utilizator]

    se aplica si pensionarilor care s-au mutat la tara si si-au dat apartamentul in chirie pentru ca nu mai razbeau cu cheltuielile?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version