Comertul cu amanuntul- cel mai important indicator al consumului populatiei- a scazut in luna septembrie fata de august 2013 atat ca serie bruta cu 2,4% cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate cu 0,1%, a transmis luni Statistica. Contractia din septembrie a comertului cu amanuntul confirma tendinta de scadere la nivelul primelor 9 luni din acest an. In septembrie, comparativ cu august, cele mai mari scaderi au fost in cazul carburantilor (-4,9%) si vanzarilor de produse alimentare(-4,7%). Vanzarile de produse nealimentare au crescut cu 1,1%.

Astfel, in perioada 1.I-30.IX.2013, cifra de afaceri din comertul cu amanuntul a scazut fata de perioada 1.I-30.IX.2012 atat ca serie bruta cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, cu 0,5%, respectiv cu 0,3%.

  • Septembrie 2013  comparativ cu august 2013

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie bruta, in luna septembrie 2013, comparativ cu luna precedenta, a scazut pe ansamblu cu 2,4%, datorita scaderii comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-4,9%) si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (-4,7%). Vanzarile de produse nealimentare au crescut cu 1,1%.

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in luna septembrie 2013, comparativ cu luna precedenta, a scazut cu 0,1%, datorita scaderii vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (-0,6%). Cresteri s-au inregistrat la comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+4,7%) si la vanzarile de produse nealimentare (+2,4%).

  • Septembrie 2013  comparativ cu septembrie 2012

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie bruta, in luna septembrie 2013, comparativ cu luna septembrie 2012 a inregistrat o crestere cu 1,1% datorita cresterilor la vanzarile de produse nealimentare (+5,0%) si la comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+0,6%). Scaderi s-au inregistrat la vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun cu 3,4%.

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in luna septembrie 2013, comparativ cu luna septembrie 2012 a inregistrat o scadere cu 0,8% datorita scaderii la vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun (-3,8%). Cresteri s-au inregistrat la vanzarile de produse nealimentare (+5,5%) si la comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+0,4%).

  • Perioada 1.I-30.IX.2013  comparativ cu perioada 1.I-30.IX.2012

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie bruta, in perioada 1.I-30.IX.2013, comparativ cu perioada 1.I-30.IX.2012 a inregistrat o scadere cu 0,5% datorita scaderii comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-5,0%) si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (-0,8%). Cresteri s-au inregistrat la vanzarile de produse nealimentare (+2,5%).

Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in perioada 1.I-30.IX.2013, comparativ cu perioada 1.I-30.IX.2012, a inregistrat o scadere cu 0,3%, datorita scaderii comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-5,0%) si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (-0,6%). Cresteri au inregistrat vanzarile de produse nealimentare (+3,2%).

Nota redactiei:

  • Comertul cu amanuntul include revanzarea (vanzarea fara transformare) de marfuri noi sau folosite, in principal catre marele public, pentru consum sau  utilizare personala ori casnica, prin: magazine, supermagazine, standuri, case de comenzi prin posta, vanzatori ambulanti, cooperative de consum etc.
  • Comertul cu amanuntul este clasificat, in primul rand, dupa tipul unitatii de desfacere a marfii (comert cu amanuntul in magazine (grupele 471 la 477)); comert cu amanuntul neefectuat prin magazine (grupele 478 si 479). Comertul cu amanuntul in magazine include comertul cu amanuntul de marfuri folosite (clasa 4779).
  • Pentru comertul cu amanuntul in magazine, exista si o alta distinctie, intre comertul cu amanuntul in magazine specializate (grupele 472 la 477) si comertul cu amanuntul in magazine nespecializate (grupa 471). Grupele de mai sus sunt in continuare subdivizate dupa gama de produse  vandute. Comertul care nu se efectueaza prin magazine este subdivizat in functie de formele de comert, cum ar fi: comertul cu amanuntul efectuat prin standuri si piete (grupa 478) si comertul cu amanuntul care nu se efectueaza prin magazine, de  exemplu comanda prin posta, din usa in usa, prin automate de vanzare etc. (grupa 479).
  • Marfurile care nu sunt de larg consum sunt excluse (exemplu: cerealele, minereurile, masinile industriale etc.). Aceasta diviziune include de asemenea unitati angajate in vanzarea catre publicul larg, de  produse cum ar fi: calculatoare, articole de papetarie, vopsele sau cherestea, desi aceste produse poate nu sunt pentru uz personal sau gospodaresc. Manipularea, care este in mod normal inclusa in activitatea de comert nu afecteaza caracteristicile marfurilor si poate include, de asemenea, sortarea, separarea, amestecarea si ambalarea.
  • Aceasta diviziune include de asemenea comertul cu amanuntul prin comisionari si activitatile caselor de licitatie cu amanuntul. Aceasta diviziune exclude:  vanzarea  de catre fermieri a produselor proprii; fabricarea si vanzarea productiei proprii, care in general este clasificata drept industria prelucratoare  in  diviziunile 10 - 32;  vanzarea de  autovehicule, motociclete si piese ale acestora (vezi diviziunea 45); comertul cu cereale, minereuri, titei brut, produse chimice pentru industrie, fier si otel, masini si echipamente industriale (vezi diviziunea 46); vanzarea de  alimente si bauturi pentru consum in localuri si vanzarea preparatelor alimentare la pachet (vezi diviziunea 56); inchirierea de bunuri personale si gospodaresti pentru  publicul larg (vezi grupa 772).
  • Cifra de afaceri (excl. TVA) reprezinta veniturile totale inregistrate de catre intreprindere in perioada de referinta, provenite atat din activitatea principala, cat si din activitatile secundare exercitate de aceasta. Cifra de afaceri nu include veniturile din vanzarea sau transferul de mijloace fixe