"Accizele nu sunt impozite" ne asigura ieri un important decident politic. Ei bine, lucrurile nu stau asa din perspectiva economica sau contabila, si nici macar din perspectiva DEX, unde acciza este definita drept "impozit indirect". Economic vorbind, acciza este o prelevare a veniturilor unor membri ai societatii (cei care vand produse accizabile), reprezentand astfel un mijloc prin care statul opereaza redistributia avutiei. Din punct de vedere contabil, pentru stat nu are importanta daca bugetul este alimentat dintr-o sursa particulara de impozitare: de exemplu, din veniturile salariale sau din veniturile benzinarilor; banii la buget sunt bine primiti indiferent de unde vin, scrie profesorul de economie Bogdan Glavan pe blogul lui.

Efectele fiscale ale introducerii unei accize noi la carburant in valoare de 0.07 euro/l pot fi analizate cu usurinta. In primul rand merita observat faptul ca impozitarea carburantului va creste mai mult decat arata valoarea accizei, deoarece peste ea se aplica TVA. Un calcul contabil simplu arata ca litrul de combustibil se va scumpi cu 0,07 x 1,24 = 0,086 euro. Va propun sa rotunjim in jos aceasta cifra - pentru a tine cont de eventuala scadere a cererii de carburanti - si sa o inmultim cu cele 5 mld. litri vanduti la benzinarii intr-un an. Obtinem o crestere a fiscalitatii cu 400 milioane euro, care in lei reprezinta circa 1,8 miliarde.

Cresterea veniturilor statului cu 1,8 mld. lei nu este deloc derizorie. Aceasta crestere ar fi putut fi obtinuta prin cresterea altor poveri fiscale, dar probabil consecintele in plan politic si economic ar fi fost mai evidente. Va prezint mai jos cum ar fi putut fi obtinuta o crestere cu 1,8 md. lei a incasarilor la buget prin prisma cresterii alternative a principalelor impozite, pornind de la nivelul configurat pentru acest an al incasarilor din aceste impozite ¬ 23 mld. lei (impozit pe venit), 11.7 mld. lei (impozit pe profit) si 53 mld. lei (TVA).

Pe scurt, noua acciza la carburant echivaleaza cu cresterea cotei unice (pe venit) de la 16% la putin peste 17%. Alternativ, guvernul ar fi putut creste impozitul pe profitul companiilor de la 16% la 18,5%, sau TVA de la 24% la aproape 25%.

Interesant este si semnificatia acestei inaspriri a fiscalitatii. Cheltuielile de personal suportate de buget se ridica la circa 46 mld. lei. Transferul de avutie de 1,8 mld. lei operat prin acciza la carburant acopera o crestere de 3,8% a acestei categorii de cheltuieli. Cu alte cuvinte, preconizata crestere a anvelopei salariale cu 3% anul viitor este acoperita integral prin aceasta acciza, iar guvernul mai ramane si cu cu ceva bani in plus.

Comenteaza pe blogul lui Bogdan Glavan