Studii de impact economic arata ca in ani de stabilitate fiscala pot fi generate noi locuri de munca si venituri suplimentare la bugetul statului, efectul fiind invers in conditii de fiscalitate crescuta "Trendul pozitiv al pietei inregistrat in 2012 fata de 2010 poate fi explicat prin lipsa unei presiuni fiscale suplimentare in anul respectiv asupra sectorului berii si a veniturilor consumatorilor, ceea ce a permis pietei berii sa se dezvolte organic. Avem convingerea ca fiecare loc de munca creat in plus a asigurat traiul de zi cu zi al unei familii de romani, mai ales in conditiile in care somajul este o realitate constanta a economiilor europene", spune Constantin Bratu, Director General Asociatia Berarii Romaniei.

Sectorul local al berii a generat direct si indirect 700 noi locuri de munca in 2012 fata de 2010, numarul total ajungand la 76.700, potrivit studiului "The Contribution made by Beer to the European Economy", realizat de EY (Ernst&Young) si Regioplan pentru Berarii Europei.

Din numarul total de locuri de munca generate de sectorul berii, 8% se regasesc in zona de productie a berii, 11% in zona de comercializare, 41% de-a lungul lantului de furnizori si 40% in industria ospitalitatii. Astfel, Romania ocupa locul sase in randul tarilor Europene cu cele mai multe locuri de munca generate de sectoarele locale ale berii. Aceasta pozitie se datoreaza in principal faptului ca sectorul berii ramane puternic orientat catre productia interna, peste 97% din berea consumata de romani fiind produsa in Romania.

Comentand pe marginea unor posibile concluzii ale urmatoarei editii a studiului, Constantin Bratu a adaugat: "Din pacate, 2013 si 2014 au debutat cu cresteri de acciza pentru bere - in februarie 2013 nivelul accizei a crescut cu 16% in lei iar in ianuarie 2014 cresterea a fost de 4,77% in lei. Piata a reactionat imediat in 2013, vanzarile de bere scazand cu 8% pe primele opt luni ale anului comparativ cu aceeasi perioada din 2012. Acest fapt ar putea avea mai departe un impact direct asupra numarului de locuri de munca generate de sectorul berii.

"The Contribution made by Beer to the European Economy" este comandat de Berarii Europei si realizat de EY si Regioplan. Studiul evalueaza impactul sectorului berii asupra economiilor celor 28 state ale Uniunii Europene, incluzand Romania. Impactul economic este masurat prin intermediul unui set de indicatori cum sunt numarul locurilor de munca, valoarea adaugata si contributia la bugetul statului. Datele prezentate in editia curenta a studiului corespund anului 2012.

Sectorul berii din Romania are un capitol dedicat care acopera o arie larga de date ce corespund intregului lant de productie si comercializare. Pe langa o imagine de ansamblu a rolului cheie pe care industria berii il joaca pentru economia Romaniei, studiul prezinta si o analiza atenta a interdependentelor sectoriale, dovedind faptul ca sectorul berii poate fi un motor al cresterii economice.

  • Studiul scoate in evidenta faptul ca o crestere a accizei si a taxei pe valoarea adaugata nu optimizeaza nivelul veniturilor colectate de pe piata berii. Analiza facuta de specialistii de la E&Y si Regioplan demonstreaza faptul ca veniturile provenite din acciza in cazul majoritatii statelor europene au crescut intr-o masura mai mica decat variatia nivelului accizei. In unele state, veniturile colectate chiar au scazut. Acest trend este explicat de faptul ca acciza si taxa pe valoarea adaugata sunt reflectate in pretul de vanzare catre consumator, ceea ce conduce la o scadere a vanzarilor, mai ales in contextul unei puteri de cumparare scazuta.   

"Credem ca autoritatile romane au un rol decisiv in mentinerea acelor masuri menite sa contribuie la cresterea economica in general si la cresterea organica a pietei berii, in particular, ceea ce poate asigura un nivel ridicat al veniturilor la bugetul de stat, pe termen lung", a declarat Constantin Bratu.

Numarul de fabrici de bere din UE este in continua crestere, ridicandu-se in prezent la 4.500, in care sunt inclusi jucatori globali, regionali, dar si 1.000 de companii mici si medii, precum si mini-berarii.

Asociatia Berarii Romaniei reuneste cinci mari producatori (Bergenbier, Heineken, Romaqua, Ursus si United Romanian Breweries Bereprod) si o mini-berarie (Clinica de bere), care furnizeaza peste 90% din cantitatea consumata in Romania.