Imbunatirea colectarii taxelor si impozitelor a devenit principala prioritate mentionata in domeniul politicilor fiscale trecute in Scrisoarea de intentie aprobata de boardul FMI. Fata de variantele de lucru pe care HotNews.ro le-a prezentat in timpul discutiilor bilaterale, varianta finala publicata de Fond (vezi atasament) angajeaza Guvernul in "intensificarea cu efect imediat a monitorizarii tuturor aspectelor legate de colectarea impozitelor". Potrivit aceleiasi surse, vor fi infiintate grupuri de lucru la nivel regional ale caror obiective principale vor fi legate de colectare.

"Am infiintat un grup de lucru la nivel inalt , in octombrie 2013, pentru a intelege mai bine veniturile scazute din colectare din trimestrele trei si patru ale lui 2013 . Am constatat ca in parte se datoreaza reorganizarii in curs a ANAF (...) Vom aloca resurse suplimentare care sa monitorizeze indeaproape inregistrarea noilor afaceri", se arata in document. Potrivit aceleiasi surse, vor fi infiintate grupuri de lucru la nivel regional ale caror obiective principale vor fi legate de colectare.

"Vom depune toate eforturile pentru a evita adoptarea de initiative legislative precum legea insolventei personale sau propunerile privind legea colectarii datoriilor", se arata intr-un draft al Scrisorii de Intentie cu FMI, obtinut de HotNews. Documentul face o radiografie a sectorului bancar si a viitoarelor intentii in privinta politicii monetare. "Luam in considerare reducerea in continuare a coridorului ratei dobanzii si reintroducerea treptata a operatiunilor de absorbire a lichiditatilor. Pe mai departe, BNR va mentine ecartul intre rezervele minime obligatorii pentru pasivele in valuta si cele in moneda nationala pentru a descuraja acordarea de imprumuturi in valuta", se arata in documentul citat.

Ce mai prevede draftul Scrisorii cu Fondul:

  • Crearea bazei monetare a reflectat din ce in ce mai mult operatiunile de Trezorerie legate de fondurile UE in crestere. Excesul de lichiditate care s-a acumulat explica divergenta dintre ratele interbancare si rata de politica, ceea ce a dus la complicarea operatiunilor monetare. Vom asigura conditii de lichiditate adecvate in sectorul bancar., sustinand in acelasi timp buna functionare a pietelor de capital si reducand divergenta dintre ratele interbancare si rata de politica pentru a consolida transmiterea semnalelor de politica monetara.
  • In acest scop luam in considerare reducerea in continuare a coridorului ratei dobanzii si reintroducerea treptata a operatiunilor de absorbire a lichiditatilor. Pe mai departe, BNR va mentine ecartul intre rezervele minime obligatorii pentru pasivele in valuta si cele in moneda nationala pentru a descuraja acordarea de imprumuturi in valuta. Mai mult, orice modificare luata in considerare in materie de rezerve minime obligatorii va fi implementata treptat, dupa evaluarea impactului etapelor anterioare si tinand seama de impactul asupra anticipatiilor inflationiste.
  • Sectorul bancar din Romania (...) se confrunta totusi cu presiuni in ceea ce priveste calitatea activelor si scaderea nivelului de indatorare (deleveraging) a bancilor straine , fiind in continuare vulnerabil la socuri externe. 
  • Imprumuturile neperformante au inchis anul la 21,9% dupa ce au atins 22% in luna noiembrie, reflectand climatul economic dificil, stagnarea cresterii creditarii si eliminarea lenta din bilanturi a neperformantelor provizionate in intregime. Provizioanele totale (IFRS plus filtrul prudential) s-au redus intr-o oarecare masura, ramanand totusi la un nivel suficient pentru a acoperi 88% din NPL, in timp ce rata de provizionare IFRS s-a majorat la 67,6 procente la finele lui 2013.
  • Cerintele de provizionare impreuna cu activitatea lenta de creditare si baza relativ ridicata a costurilor a condus bancile la obtinerea unui rezultat virtual al pragului de rentabilitate in 2013 (12 milioane RON sau 0,1% profit net anualizat).
  • Capitalizarea sectorului bancar se mentine puternica desi exista unele diferente intre banci.
  • Un nou audit al garantiilor incredintat BNR in ultimul trimestru din 2013 a condus la identificarea unui decalaj de provizionare de 800 milioane RON la nivelul intregului sistem, care a fost inchis pana la sfarsitul anului. Conditiile de finantare sunt inca inegale intre banci.
  • Ritmul de scadere a indatorare a bancilor straine s-a accelerat in concordanta cu restul regiunii dar se mentine ordonat cu un declin al finantarii din partea bancilor mama. Ca urmare a crescut dependenta fata de fondurile locale, cu precadere depozite, ducand la o scadere a raportului dintre depozitele atrase si creditele acordate de la 117% la 105% la finele anului 2013. Riscurile generate de continuarea retragerii finantarilor bancilor mama ramane unul semnificativ, mai cu seama daca isi va reveni cererea pe segmentul creditarii.
  • BNR va continua sa efectueze periodic teste de stres de solvabilitate de sus-in-jos si de jos-in-sus precum si teste de stres de lichiditate entru sectorul bancar. Un test recent de stres de sus-in-jos efectuat de BNR a evidentiat ca intr-un scenariu negativ in care recesiunea s-ar prelungi si ar avea loc o depreciere de 20%, rata agregata a solvabilitatii ar scadea cu 4 p.p., pana la 10,8%, reveland totusi ca unele institutii de credit nesistemice ar fi nevoite sa mobilizeze capital suplimentar.
  • BNR va modifica procedurile interne pentru bancile punte pana la finele lunii aprilie 2014. Detaliile cadrului actualizat de planificar a situatiilor neprevazute al BNR vor fi agreate cu echipele FMI si CE. BNR elaboreaza planuri detaliate de situatii neprevazute in permanenta.
  • BNR va continua sa supravegheze indeaprope practicile bancilor pentru a evita reinnoirea continua a creditelor problema (evergreening). Inspectiile la fata locului menite sa evalueze nivelul de adecvare al sistemelor IT si practicile de restructurare a imprumuturilor bancare finalizate pana la finele lui 2013 vor fi urmate de inspectii similare la restul bancilor.
  • Prin consultare cu FMI si CE se va elabora un plan de lichidare a NPL pana la finele lunii martie 2014 (criteriu de referinta structural) si apoi implementat pana la finele lunii iunie 2014. Se va evita hazardul moral si vor fi acordate stimulente corespunzatoare in vederea curatarii rapide a bilanturilor de creditele nerecuperabile.
  • BNR va colecta date de supraveghere periodice si detaliate privind creditele restructurate inclusiv cele acordate Intreprinderilor de Stat , cu frecventa trimestriala. Data fiind persistenta imprumuturilor neperformante, autoritatile vor elimina, acolo unde este posibil, impedimentele legate de restructurarea amiabila a datoriilor catre firme si persoane fizice si solutionarea creditelor neperformante.

In ceea ce priveste energia electrica, preturile la consumator trebuie sa se ajusteze cu 5% pana la sfarsitul lunii iunie. Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei trebuie sa inceapa sa creasca treptat cantitatile de energie livrate pe piata libera. Practic, sa fie eliminate preturile reglementate la consumatorii industriali, mai intai cu 15% in septembrie 2012, ajungand pana la 100% pana la sfarsitul lui 2013. Pentru consumatorii casnici, tarifele reglementate vor fi eliminate incepand cu 2013 pana in 2017.