"In perioada in care fenomenul de outsourcing lua amploare la nivel global, respectiv in anii 1980-1990, acesta reprezenta in primul rand un model prin care companiile mari urmareau sa isi scada costurile. Acum insa externalizarea este un mod de a face lucrurile mai eficient, la un nivel calitativ ce maximizeaza satisfactia clientilor si oferind acces la forta de munca specializata si flexibila. In plus, in prezent este randul firmelor mijlocii sa urmeze un proces de externalizare similar celui prin care au trecut majoritatea companiilor multinationale, desigur cu anumite diferente fata de cele din urma, diferente cauzate in primul rand de experienta diferita in ceea ce priveste tranzitia proceselor de business", a aratat Vladimir Sterescu, Country Manager CGS in Romania.
- Cine externalizeaza in lume?
Externalizarea unor linii specifice de business din cadrul organizatiei a devenit o activitate comuna multor companii din industrii diferite- telecomunicatii, IT, utilitati, financiar-bancar, asigurari, farmaceutic etc. Beneficiile principale ale firmelor care isi externalizeaza anumite activitati sunt reducerile de costuri si - de la caz la caz- centralizarea, standardizarea sau eficientizarea proceselor de business.
Unul din factorii din spatele recentei ingrijorari aparute in economiile avansate in privinta externalizarii serviciilor este teama de a pierde locuri de munca acasa. Daca forta de munca ar fi perfect mobila intre sectoare, atunci o slujba pierduta intr-un sector s-ar castiga in alt sector. Totusi, daca exista rigiditati pe piata muncii- cazul Romaniei- atunci externalizarea ar putea duce la pierderi nete in ocupare, cel putin pe termen scurt. In acest caz, chiar si o suma mica de externalizari ar putea duce la mari pierderi de locuri de munca. Dar externalizarea ar putea sa duca si la cresterea locurilor de munca. Pe de o parte, orice slujba pierduta este o slujba pierduta, noteaza autorii analizei CNP. De notat ca acest fapt ar fi adevarat si pentru externalizarea interna. Principala diferenta este ca locul de munca pierdut cu externalizarea interna este neaparat castigat intr-un alt sector din economia interna. In cazul externalizarii internationale, insa, aceasta slujba este pierduta pentru a fi castigata de alta tara, de aici interesul pentru externalizarea internationala.
Pe de alta parte, firmele care si-au externalizat serviciile pot deveni mai eficiente si isi pot extinde productia, ca si forta de munca angajata pe alte linii de munca. Daca firmele isi relocalizeaza partile lor relativ ineficiente ale procesului de productie in alta tara, unde acestea pot fi produse mai ieftin, isi pot extinde productia in stadii de productie la care au un avantaj comparativ. Aceste beneficii de productivitate se pot transforma in preturi mai mici, care sa genereze cerere suplimentara si, astfel, sa se creeze mai multe locuri de munca. Acest efect de creare de locuri de munca ar putea, in principiu, sa compenseze pierderea directa datorata externalizarii.
- Departamentele si activitatile externalizate de companii merg de la salarizare si contabilitate la suport tehnic, vanzari, relatiile cu clientii
Trecerea anumitor servicii catre un furnizor extern nu implica pierderea transparentei privind business-ul propriu. Dimpotriva, externalizarea poate oferi acces la aceleasi informatii si va ajuta relatiile cu clientii, deoarece un centru de suport- fiind specializat in aceasta directie- are un set de proceduri mai bine structurate pentru identificarea corecta a climatului in care activeaza clientul. "In perioada curenta externalizarea reprezinta un trend de business, respectiv un punct esential in cadrul strategiei organizationale din cadrul multor companii, iar in urmatorii 2-3 ani firmele mijlocii vor fi cele care vor genera o mare parte din proiectele noi pe piata de outsourcing", a precizat Vladimir Sterescu.