Scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit este o masura bine venita, dar are o sfera foarte limitata, iar pentru a avea efect va trebui sa cuprinda mai multe categorii, este de parere Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiuliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR). Totodata, prevederile acestui proiect ar trebui sa se aplice pe o perioada nedeterminata, avand in vedere ca in actuala faza aceasta este valabila doar pentru un an si jumatate (1 iulie 2014 – 31 decembrie 2016). Vezi in text ce spun despre aceata masura si consultantii fiscali.

Una din categoriile omise de aceasta masura este reprezentata de constructii. “O afacere fata teren nu exista. Daca ne uitam pe cifre, in ultima luna, comenzile din constructii au scazut cu 15% fata de aceeasi perioada din anul trecut. Scade atat de mult si noi nu luam nici o masura”, spune Nicolescu.

Scutire ar trebui sa aiba si aparatele si instalatiile de control si masura, pentru ca nici o constructie nu se poate face fara acestea.

„Mijloacele de transport sunt si ele scoase de sub influenta acestei masuri. Se stie ca stam foarte prost cu infrastructura, iar masinile se uzeaza foarte repede. Din acest motiv, aceasta catagorie ar trebui luata si ea in calcul”, a mai afirmat seful CNIPMMR.

  • Inovatia, sustinuta foarte timid

Ultimele studii arata ca Romania este pe ultimul loc la capitolul inovatie, indiferent de domeniul de activitate de care vorbim. In momentul de fata, mai putin de unul din zece IMM-uri foloseste serviciile de cloud. Si cum traim in era digitala, o firma, fie ea si din Romania, nu poate functiona fara softuri.

„Este un fapt cunoscut ca stam foarte prost cu inovarea, dar asta pentru ca nu facem nicvi un fel de investitii in cercetare si dezvoltare”, crede Nicolescu. Istoria ultimilor 20 de ani ne-a arata foarte bine acest lucru.

„Astfel 4 din 5 activitati esentiale unei afaceri, nu sunt sustinute de stat. Scutirea este pana la 31 dec 2016, adica doar un an si jumatate. Stim ca investitiile nu se fac de la o zi la alta, acestea se planifica. Daca acest lucru se intrerupe, cum sa iti faci un plan de afaceri mai bun si sa fi profitabil. Acestea trebuie sa fie pe o perioada indelungata”, a mai adaugat presedintele CNIPMMR.

  • Restrictiile si utilizarea regimului si echipamentelor luate prin aceasta masura

Cum este posibil sa interzici vanzarea unui echipament timp de patru ani, daca l-ai luat prin aceasta masura? Daca dai faliment, cum sa nu le vinzi, in conditiile in care viata unui IMM este de 3-4 ani sau daca schimbi utilajul cum sa faci asta fara sa il vinzi? Aceasta limita de detinere a utilajului ar trebui redusa la un an sau cel mult doi”, afirma Ovidiu Nicolescu.

Statul pare hotarat sa puna orice piedica IMM-urilor, in conditiile in care foarte putine dintre acestea sunt si profitabile.

Dar chiar si asa, in cazul utilajelor, achizitionarea acestora este stric conditionata de un factor important: acestea trebuie sa fie noi. Cu acest lucru sunt de acord si reprezentantii mediului de afaceri.

Este normal ca echipamentele achizitionate prin aceasta masura sa fie noi, mai ales ca Romania are un mare decalaj tehnologic fata de restul tarilor din vest

  • Decat deloc, mai bine putin

Per total, aceasta masura de scutire a impozitului pe profitul reinvestit este vazuta cu ochi buni de specialisti fiscali chiar daca este usor restrictiva.

„Are avantaje si dezavantaje. Cei care fac investitii pe termen scurt vor fi avantajati, iar cei care vor investii cu o durata mai mare, mai putin, avand in vedere ca durata de aplicare a acesteia este de un an si jumatate. Daca veneau cu o garantie cu un temen mai lung progabil ca ar fi fost mai avantajoasa”, ne-a declarat consultantul fiscal, Emilian Duca.

Potrivit lui, problema in cazul acestei initiative este ca vor exista mai putin amatori care sa aplice masura pentru ca vine cu niste restrictii si astfel raman rezerve in cadrul societatii, o prevedere oarecum asemanatoare cu cea din perioada anterioara.

  • Scutirea nu e scutire, este un fel de impozit amanat

Gabriel Biris considera ca aceasta masura este mai mult un impozit amanat, dar care este ceva mai bun decat precedenta masura oferita de Guvernul Boc.

„In cazul acestei masuri este permisa amortizarea numai ca nu mai este accelerata. Facilitatea data de Boc era, de fapt, un dar otravit pentru ca pe o parte, nu era o scutire care se dadea prin inregistrarea rezervei, iar pe de alta parte nu mai amortizai. Adica daca la un moment dat te hotarai sa lichidezi firma sau la distribui rezerva, aceasta devenea impozabila si tu nici macar nu puteai sa spui ca iti amortizezi fiscal investita. Aici poti amortiza fiscal, este o amanare de impozit, iar orice amanare de impozit este un credit fara dobanda pe care statul il da”, ne-a declarat Gabriel Biris, avocat specializat in legislatia fiscala.

Chiar si asa, cei care au dat-o au facut-o si pentru a bifa o promisiune electorala, fiind o masura buna dar cu aplicare limitata.