Nici in agricultura nu se stie exact ce se va intampla. Daca ai o sera (persoana juridica fiind, celor fizice nu li se aplica acest nou impozit), platesti sau nu? Ministrul Agriculturii a declarat in numeroase randuri ca vor exista exceptii in privinta depozitelor agricole, dar deocamdata ele nu se regasesc in forma trimisa in Parlament.
Alti investitori si-au inghetat proiectele din cauza acestei taxe. Aparitia ei, dar si a altor numeroasele modificari legislative au dus la blocarea investitiilor de 100 milioane euro in cel mai mare parc fotovoltaic din Romania, situat langa Sebis, unde un dezvoltator spaniol anuntase un parc pe 200 hectare, fiind montate insa panori doar pe 44 de hectare. "Taxa pe stalp, adica impozitarea constructiilor speciale, este una din cauze, pentru ca ar fi putut ajunge la un milion de euro pe an in cazul proiectului de la Sebis, unde deja se platesc impozite foarte mari pe acel teren. Proiectul a ajuns sa fie pe linia de plutire, pentru ca nu stim exact daca si cand va fi reluata finantarea. Am putea spune ca investitiile sunt inghetate", a spus reprezentantul dezvoltatorului, Dragos Baghiu.
La randul ei, OMV Petrom (SNP) va plati intre 70 si 100 milioane dolari pentru "taxa pe stalp", potrivit unei declaratii a directorului financiar al companiei, Andreas Matje.
Problemele nu sunt deloc putine, dar taxa pe stalp ramane in picioare, din banii care ar urma sa fie colectati urmand sa se creeze spatiul fiscal care sa permita scaderea cu 5 p.p. a CAS la angajator, sustin oficialii Guvernului.
HotNews.ro a discutat cu cei mai importanti consultanti fiscali din piata, acestia fiind de acord in covarsitoare majoritate ca e nevoie de explicatii suplimentare.
- Dan Badin, partener Deloitte: Declararea si plata primei rate a impozitului pe constructii speciale, dar si numeroase aspecte referitoare la acest impozit nu sunt clare
Mai mult, din cate stim intentia Guvernului este ca normele metodologice sa fie emise doar dupa aprobarea in Parlament a Ordonantei 102 / 2014 care a introdus impozitul pe constructii speciale. Se pare ca este destul de putin probabil ca acestea sa fie publicate pana la data de 25 mai, tinand cont ca Parlamentul nu se va reuni pana la acest termen", a explicat Badin pentru HotNews.ro
- Dan Schwartz, managing partner RM Scott: Din pacate, neclaritatea prevederilor incluse in OUG 102/2013 reprezinta dificultati majore pentru mediul de afaceri
Personal, sunt in favoarea abrogarii si renuntarii la impozitul pe constructii intrucit acesta reprezinta o taxa care afecteaza in mod direct si nejustificat profitabilitatea si investitiile facute de companiile private si poate avea un efect negativ asupra dezvoltarii economice generale a Romaniei", a declarat Schwartz entru HotNews.ro
- Ramona Jurubita, Tax Partner KPMG, Deputy Head of Taxation: Normele de aplicare nu vor putea rezolva problema de fond a acestui impozit legata de baza de calcul si de procent
- modul de aplicare al impozitului in forma in care este acum (un exemplu ar fi, situatiile in care companii private utilizeaza, in concesiune sau sub alte forme, constructii aflate in proprietatea statului, pentru care nu ar trebui sa se datoreze impozit, insa textul de lege nu prevede suficient de clar toate aceste situatii),
- dar si modificari de fond si anume: modificari ale bazei de calcul, care in prezent este valoarea de inventar a constructiilor detinute, altele decat cladiri pentru care se datoreaza taxe locale, iar procentul de 1,5% ar trebui semnificativ diminuat, deoarece reprezinta o povara financiara semnificativa, neluata in calcul de catre autoritati la momentul stabilirii acestui procent, spune Jurubita.
- Adrian Benta, managing parner Bentaconsult: Modul de calcul, declarare si plata a taxei pentru constructii este foarte clar si la obiect
Desigur, plecam de la prezumtia ca cel care va calcula taxa are cunostinte bune de contabilitate si fiscalitate, iar evidentele contabile sunt corect intocmite. In acest context nu cred ca sunt necesare norme de aplicare. Per ansambul este o taxa mult mai usor de determinat decat alte taxe cum ar fi accizele, TVA sau chiar impozitul pe profit, cand ai o evidenta contabila corecta.
Modul de determinare a bazei de calcul este simplu: din soldul constructiilor existente in grupa 1 din catalogul mijloacelor fixe la data de 31.12.2013 se scade valoarea activelor pentru care se achita taxa pe cladiri la bugetul local, se mai scade valoarea terasamentelor agricole cod 1.2.9 si se determina baza de calcul a taxei. Taxa se calculeaza aplicand 1,5% la baza astfel determinata.
Aceasta se declara o singura data prin declaratia 100 depusa la buget pana pe data de 25 mai si se achita in doua transe egale, pana pe 25 mai si respectiv 25 septembrie. Aici sunt curios si eu sa vad cum va proceda ANAF ca sa tina evidenta obligatiei declarate fara sa fie ajunsa la scadenta. Probabil, acum vor aparea erori in fisa pe contribuabil.
Problemele apar daca nu ai urmarit cadrul normativ si nu ai depus la termen declaratia de mentiuni 010, publicata de autoritati prin ianurie-februarie, daca in evidenta contabila sunt amestecate constructiile cu echipamentele tehnologice, daca nu se tin conturile de active imobilizate pe analitice.
Din punctul de vedere al modificarilor taxei, la intrunirile organizate de Camera Consultantilor Fiscali, la care au participat si reprezentanti ai MF, s-a vehiculat ideea calcularii taxei la valoarea fiscala a constructiilor reprezentand valoarea neamortizata. Fata de acum cand se calculeaza la valoarea bruta (de intrare) daca se va aplica modificarea vom avea o reducere a taxei. Cred ca nu se va pune in practica anul acesta din considerente de campanie electorala, considera Adrian Benta
- Gabriel Sincu, director executiv in cadrul departamentului de asistenta fiscala EY Romania: Modul de aplicare al taxei pe constructii este o poveste alambicata care ridica multe intrebari si ofera destul de putine raspunsuri
Mediul de afaceri este in acest moment la fel de bulversat ca si noi, unii si-au luat masuri pentru a incerca sa minimizeze efectele acestei noi obligatii fiscale, altii incearca sa inteleaga exact ce au de platit pentru a evita dobanzi si penalitati viitoare. Exista informatii ca autoritatile lucreaza la rezolvarea problemei dar momentan sunt doar discutii, nu am vazut un proiect de act normativ in acest sens. Ma tem ca in "dulcele stil clasic" modificarile vor fi publicate dupa 20 mai astfel incat nimeni sa nu apuce sa inteleaga cum stau lucrurile pana pe 25 mai cand avem primul termen de plata al impozitului, crede executivul EY Romania.
Citeste si Ordonanta de Urgenta privind "taxa pe stalp" ramane fara norme metodologice. Eventualele clarificari au fost puse in sarcina Parlamentului care este in vacanta