Cu mai putin de o luna inainte de termenul de plata pentru mult discutatul impozit asupra constructiilor speciale (26 mai), oamenii de afaceri spun ca le e neclar modul in care acest nou impozit se calculeaza. Nici consultantii fiscali nu sunt lamuriti, asteptand la randul lor clarificari. Finantele spun ca nu e nevoie de norme, intrucat legea e clara. Tehnic vorbind, Ordonanta care a nascocit acest impozit trebuie votata de Parlament, iar eventualele norme de aplicare vor aparea dupa ce parlamentarii isi dau votul. Acest vot va veni insa dupa termenul limita de plata, iar normele care sa explice cum se aplica legea ar putea aparea abia in toamna. Teoretic, fiecare companie va avea de achitat 1,5% pe valoarea de inventar a constructiilor speciale din bilant. Neclaritatile acestui impozit sunt multe: cel mai des intalnita e intrebarea cum se procedeaza in cazul in care firma privata utilizeaza, in concesiune sau sub alte forme, constructii aflate in proprietatea statului, pentru care nu ar trebui sa se datoreze impozit. Dar mai sunt si altele. Statul spera sa incaseze din aceasta taxa 1,5 miliarde de lei anual.

Nici in agricultura nu se stie exact ce se va intampla. Daca ai o sera (persoana juridica fiind, celor fizice nu li se aplica acest nou impozit), platesti sau nu? Ministrul Agriculturii a declarat in numeroase randuri ca vor exista exceptii in privinta depozitelor agricole, dar deocamdata ele nu se regasesc in forma trimisa in Parlament.

Alti investitori si-au inghetat proiectele din cauza acestei taxe. Aparitia ei, dar si a altor numeroasele modificari legislative au dus la blocarea investitiilor de 100 milioane euro in cel mai mare parc fotovoltaic din Romania, situat langa Sebis, unde un dezvoltator spaniol anuntase un parc pe 200 hectare, fiind montate insa panori doar pe 44 de hectare. "Taxa pe stalp, adica impozitarea constructiilor speciale, este una din cauze, pentru ca ar fi putut ajunge la un milion de euro pe an in cazul proiectului de la Sebis, unde deja se platesc impozite foarte mari pe acel teren. Proiectul a ajuns sa fie pe linia de plutire, pentru ca nu stim exact daca si cand va fi reluata finantarea. Am putea spune ca investitiile sunt inghetate", a spus reprezentantul dezvoltatorului, Dragos Baghiu.

La randul ei, OMV Petrom (SNP) va plati intre 70 si 100 milioane dolari pentru "taxa pe stalp", potrivit unei declaratii a directorului financiar al companiei, Andreas Matje.

Problemele nu sunt deloc putine, dar taxa pe stalp ramane in picioare, din banii care ar urma sa fie colectati urmand sa se creeze spatiul fiscal care sa permita scaderea cu 5 p.p. a CAS la angajator, sustin oficialii Guvernului.

HotNews.ro a discutat cu cei mai importanti consultanti fiscali din piata, acestia fiind de acord in covarsitoare majoritate ca e nevoie de explicatii suplimentare.

  • Dan Badin, partener Deloitte: Declararea si plata primei rate a impozitului pe constructii speciale, dar si numeroase aspecte referitoare la acest impozit nu sunt clare

"Intrucat termenul pentru calcularea, declararea si plata primei rate a impozitului pe constructii speciale se apropie (i.e., 25 mai 2014) si numeroase aspecte referitoare la acest impozit nu sunt clare pornind de la forma actuala a legii, mediul de afaceri asteapta in continuare cu mare interes normele metodologice. Pana la acest moment, Ministerul de Finante nu a transmis in acest sens un proiect de hotarare de Guvern spre consultare.

Mai mult, din cate stim intentia Guvernului este ca normele metodologice sa fie emise doar dupa aprobarea in Parlament a Ordonantei 102 / 2014 care a introdus impozitul pe constructii speciale. Se pare ca este destul de putin probabil ca acestea sa fie publicate pana la data de 25 mai, tinand cont ca Parlamentul nu se va reuni pana la acest termen", a explicat Badin pentru HotNews.ro

  • Dan Schwartz, managing partner RM Scott: Din pacate, neclaritatea prevederilor incluse in OUG 102/2013 reprezinta dificultati majore pentru mediul de afaceri

"Nu se pune problema, deocamdata, ca sa apara norme de aplicare a ordonantei. OUG 102/2013 este in prezent in proces de aprobare prin lege de catre Parlamentul Romaniei. Este posiibil ca prin legea de aprobare sa se clarifice unele aspecte mai putin clare ale OUG si de asemenea sa se modifice si alte prevederi ale acesteia. Pina la publicarea in Monitorul Oficial a Legii de aprobare a ordonantei de urgenta, aceasta din urma trebuie aplicata asa cum a fost aprobata de Guvernul Romaniei. Din pacate, atit neclaritatea prevederilor incluse in OUG 102/2013 cit si noul impozit introdus reprezinta dificultati majore pentru mediul de afaceri, care a solicitat pe diverse cai fie abrogarea acestui act normativ si renuntarea la impozitul pe constructii fie, in cel mai rau caz, modificarea prevederilor ordonantei in sensul clarificarii textului si al reducerii poverii fiscale deodebit de mari reprezentate de noul impozit introdus prin acest act.

Personal, sunt in favoarea abrogarii si renuntarii la impozitul pe constructii intrucit acesta reprezinta o taxa care afecteaza in mod direct si nejustificat profitabilitatea si investitiile facute de companiile private si poate avea un efect negativ asupra dezvoltarii economice generale a Romaniei", a declarat Schwartz entru HotNews.ro

  • Ramona Jurubita, Tax Partner KPMG, Deputy Head of Taxation: Normele de aplicare nu vor putea rezolva problema de fond a acestui impozit legata de baza de calcul si de procent

26 mai este termenul de plata pentru mult discutatul impozit asupra constructiilor si desi a ramas mai putin de o luna pana la acest termen normele de aplicare, care ar trebui emise de Ministerul Finantelor, se lasa asteptate. In plus, normele de aplicare nu vor putea rezolva problema de fond a acestui impozit legata de baza de calcul si de procent, ci va fi nevoie de o lege de aprobare a ordonantei de urgenta. Mediul de afaceri asteapta modificari atat legate de:

- modul de aplicare al impozitului in forma in care este acum (un exemplu ar fi, situatiile in care companii private utilizeaza, in concesiune sau sub alte forme, constructii aflate in proprietatea statului, pentru care nu ar trebui sa se datoreze impozit, insa textul de lege nu prevede suficient de clar toate aceste situatii),

- dar si modificari de fond si anume: modificari ale bazei de calcul, care in prezent este valoarea de inventar a constructiilor detinute, altele decat cladiri pentru care se datoreaza taxe locale, iar procentul de 1,5% ar trebui semnificativ diminuat, deoarece reprezinta o povara financiara semnificativa, neluata in calcul de catre autoritati la momentul stabilirii acestui procent, spune Jurubita.

  • Adrian Benta, managing parner Bentaconsult: Modul de calcul, declarare si plata a taxei pentru constructii este foarte clar si la obiect

Din punctul meu de vedere modul de calcul, declarare si plata a taxei datorate la bugetul de stat pentru constructii este foarte clar si la obiect. Daca stapanesti bine reglementarile contabile si faci o diferenta intre activele care se incadreaza la constructii fata de alte active imobilizate, conform catalogului mijoacelor fixe, nu cred ca sunt probleme.

Desigur, plecam de la prezumtia ca cel care va calcula taxa are cunostinte bune de contabilitate si fiscalitate, iar evidentele contabile sunt corect intocmite. In acest context nu cred ca sunt necesare norme de aplicare. Per ansambul este o taxa mult mai usor de determinat decat alte taxe cum ar fi accizele, TVA sau chiar impozitul pe profit, cand ai o evidenta contabila corecta.

Modul de determinare a bazei de calcul este simplu: din soldul constructiilor existente in grupa 1 din catalogul mijloacelor fixe la data de 31.12.2013 se scade valoarea activelor pentru care se achita taxa pe cladiri la bugetul local, se mai scade valoarea terasamentelor agricole cod 1.2.9 si se determina baza de calcul a taxei. Taxa se calculeaza aplicand 1,5% la baza astfel determinata.

Aceasta se declara o singura data prin declaratia 100 depusa la buget pana pe data de 25 mai si se achita in doua transe egale, pana pe 25 mai si respectiv 25 septembrie. Aici sunt curios si eu sa vad cum va proceda ANAF ca sa tina evidenta obligatiei declarate fara sa fie ajunsa la scadenta. Probabil, acum vor aparea erori in fisa pe contribuabil.

Problemele apar daca nu ai urmarit cadrul normativ si nu ai depus la termen declaratia de mentiuni 010, publicata de autoritati prin ianurie-februarie, daca in evidenta contabila sunt amestecate constructiile cu echipamentele tehnologice, daca nu se tin conturile de active imobilizate pe analitice.

Din punctul de vedere al modificarilor taxei, la intrunirile organizate de Camera Consultantilor Fiscali, la care au participat si reprezentanti ai MF, s-a vehiculat ideea calcularii taxei la valoarea fiscala a constructiilor reprezentand valoarea neamortizata. Fata de acum cand se calculeaza la valoarea bruta (de intrare) daca se va aplica modificarea vom avea o reducere a taxei. Cred ca nu se va pune in practica anul acesta din considerente de campanie electorala, considera Adrian Benta

  • Gabriel Sincu, director executiv in cadrul departamentului de asistenta fiscala EY Romania: Modul de aplicare al taxei pe constructii este o poveste alambicata care ridica multe intrebari si ofera destul de putine raspunsuri

"Intr-adevar, in acest moment modul de aplicare al taxei pe constructii este o poveste alambicata care ridica multe intrebari si ofera destul de putine raspunsuri. Faptul ca a fost introdusa la repezeala fara o consultare reala a mediului de afaceri si a noastra, a constultantilor a facut sa avem de-a face cu niste prevederi ambigue si uneori contradictorii cu alte prevederi ale codului fiscal. Asa cum se vede si din raspunsul Ministerului de Finante, cu siguranta ca normele de aplicare nu vor putea rezolva toate aceste probleme, fiind necesara emiterea unei ordonante de guvern sau a unei legi.

Mediul de afaceri este in acest moment la fel de bulversat ca si noi, unii si-au luat masuri pentru a incerca sa minimizeze efectele acestei noi obligatii fiscale, altii incearca sa inteleaga exact ce au de platit pentru a evita dobanzi si penalitati viitoare. Exista informatii ca autoritatile lucreaza la rezolvarea problemei dar momentan sunt doar discutii, nu am vazut un proiect de act normativ in acest sens. Ma tem ca in "dulcele stil clasic" modificarile vor fi publicate dupa 20 mai astfel incat nimeni sa nu apuce sa inteleaga cum stau lucrurile pana pe 25 mai cand avem primul termen de plata al impozitului, crede executivul EY Romania.

Citeste si Ordonanta de Urgenta privind "taxa pe stalp" ramane fara norme metodologice. Eventualele clarificari au fost puse in sarcina Parlamentului care este in vacanta