- Romania: consumatorii nu anticipeaza o imbunatatire a situatiei

Asteptarile privind venitul prezinta o imagine similara, indicatorul situandu-se in prezent la -8,2 puncte. Este vorba de o imbunatatire minima, de 0,7 puncte, fata de decembrie. In martie 2013, indicatorul era de fapt putin mai bun, situandu-se la -5,4 puncte.
Dorinta de cumparare se situeaza in prezent la -13,8 puncte, ceea ce reprezinta o usoara crestere, de 1,7 puncte, comparativ cu decembrie. Cu un an in urma, cifra se situa la -18,3 puncte.

- Situatia la nivelul Uniunii Europene

Germenii redresarii continua sa ramana extrem de fragili insa, trebuind inca sa fie depasite tot felul de incertitudini. Franta si Italia doresc sa renunte la masurile de austeritate sistematice si sa inceapa sa faca alte datorii pentru a ajuta economia sa isi revina prin investitii mai mari. Ramane de vazut ce fel de impact va avea acest lucru asupra rating-ului de credit de pe pietele financiare si din compactul fiscal european. Un alt risc il constituie inflatia scazuta. Multi experti se tem deja de o perioada de deflatie in zona euro - cu alte cuvinte de o scadere a preturilor, asa cum s-a inregistrat deja in Spania in luna martie a acestui an.
Optimismul care a pus acum stapanire pe multi consumatori europeni este ca urmare pe deplin justificat. In aproape toate tarile reprezentate aici, indicatorii legati de asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si dorinta de cumparare, prezinta tendinte ascendente. In multe tari, acesti indicatori au atins niveluri care nu au fost inregistrate de ani de zile. Indicele climatului de consum pentru UE (28 de tari) este de asemenea in crestere. In martie, acesta se afla la 8,4 puncte, o crestere de 0,8 puncte in primul trimestru al acestui an si cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008. Exact cu un an in urma, el se situa la -3,3 puncte.
Metodologia
Rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa au la baza un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, in tarile Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentand populatia adulta din 28 de tari UE. Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la baza sondaje lunare concentrate asupra sentimentelor consumatorilor. Acestea abordeaza situatia economica generala din diferite tari si situatia gospodariilor individuale.
Intrebarile din studiul GfK Climatul de consum Europa sunt adresate lunar, in principal in cadrul unui sondaj de tip Omnibus, realizat fie prin interviuri telefonice, fie pe teren.
Din gama lunara alcatuita din 12 intrebari in total, pentru sondajul GfK Climatul de consum Europa sunt selectate cinci intrebari care joaca un rol decisiv in ceea ce priveste climatul de consum.
Cei cinci indicatori selectati - asteptarile privind starea economiei, asteptarile privind preturile, asteptarile privind veniturile, dorinta de cumparare si inclinatia de a economisi - sunt calculati dupa cum urmeaza:
Proportia consumatorilor care au dat un raspuns pozitiv [de ex. situatia financiara a gospodariei se va imbunatati (considerabil)] este scazuta din proportia celor care au dat un raspuns negativ [de ex. situatia financiara a gospodariei se va inrautati (considerabil)].
In continuare, acest total este standardizat folosind metode statistice consacrate si apoi transformat in asa fel incat media pe termen lung a indicatorului sa fie 0 puncte, cu un interval teoretic de valori cuprins intre +100 si -100 puncte. Insa empiric vorbind, din 1980 au fost, in general, realiste valorile intre +60 si -60.
Daca un indicator este pozitiv, aceasta arata ca evaluarea variabilei respective de catre consumatori este superioara mediei in cazul unei comparatii pe termen lung, si invers pentru valori negative. Standardizarea faciliteaza compararea indicatorilor diferitelor tari, compensand variatiile din comportamentul de raspuns datorate mentalitatilor diferite, in timp ce tendinta fundamentala a indicatorului ramane neschimbata.
Despre GfK