Consiliul Concurentei a aplicat, in anul 2013, amenzi de aproape 20 de milioane de euro, numarul investigatiilor active fiind de 20 pe an, acelasi numar preconizandu-se a fi si in acest an, a precizat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu. Totodata, seful Concurentei a mai afirmat ca in instanta sunt disputate alte amenzi si sanctiuni in valoare de 300 de milioane de euro.

Bogdan Chiritoiu, presedinte Consiliul ConcurenteiFoto: AGERPRES

„Avem tot mai multe cazuri de cartel. De asemenea, avem si cazuri importante pe care speram sa le finalizam cat mai de curand. Ma astept ca si pe zona de licitatii trucate sa avem niste rezultate”, a mai afirmat Bogdan Chiritoiu, in cadrul unei conferinte organizate de agentia de presa Mediafax.

Acesta a vorbit si despre concluziile preliminare ale anchetei sectoriale derulate pe piata farmaceutica din Romania.

„Folosirea de catre producatori a unui sistem restrans de distributie cu 1, respectiv 3 distribuitori a afectat nivelul discounturilor transferate farmaciilor”, a mai afirmat Chiritoiu.

Consiliul Concurentei a declansat, anul trecut, o noua ancheta sectoriala privind piata farmaceutica, in cadrul acesteia analizandu-se, printre altele, schimbarea sistemului de distributie a medicamentelor.

Aceasta analiza se desfasoara in contextul in care mai multi producatori si-au exprimat intentia de a trece de la modelul clasic de distributie (prin mai multi distribuitori), la un model de distributie realizat direct de catre producatori sau printr-un numar redus de distribuitori.

“Astfel, concluziile preliminare ale studiului arata ca, in situatia in care exista un singur distribuitor, acesta nu mai transfera catre farmacii discounturile pe care le primeste de la producator. In cazul in care numarul distribuitorilor s-a diminuat foarte mult (de la 10 la 3), acestia continua sa ofere farmaciilor discounturi, dar mai mici decat inainte de schimbarea sistemului”, se arata in raportul preliminar.

  • Doua cazuri, in atentia Consiliului Concurentei

Schimbarile din sistemul de distributie au fost analizate de catre Consiliul Concurentei in cazul GlaxoSmithKline (Direct-to-Pharmacy), dar si in cazul Pfizewr, pentru distributie restransa.

“GSK a decis ca trei medicamente, AVODART (hiperplazie benigna de prostata), SERETIDE (astm) si TYVERB (cancer de san) sa fie distribuite doar prin Europharm, distribuitorul propriu. Inainte, cele 3 medicamente erau distribuite de 10 distribuitori, din care 3 transferau o parte din discountul acordat de catre Gsk catre farmacii, unul nu oferea niciun discount farmaciilor pentru niciunul dintre produse, 2 ofereau discounturi farmaciilor doar cu titlu exceptional; unul transfera o mica parte din discountul primit catre farmacii si exista un distribuitor wildcard, care transfera cea mai mare parte din discounturile primite catre farmacii”, se arata in concluziile preliminare.

Potrivit informatiilor furnizate de Consiliul Concurentei, dupa implementarea sistemului Direct-to-Pharmacy, Europharm primeste discounturi similare cu cele primite in anii anteriori, dar nu le mai transfera catre farmacii. Prin urmare, fiind eliminata concurenta cu alti distribuitori, nu mai exista niciun stimulent pentru transferul macar partial al discountului primit de la producator la nivelul farmaciilor.

  • Cazul Pfizer

Pfizer a apelat la distributie restransa, respectiv trei distribuitori: Farmexpert, Mediplus si Romastru pentru 3 medicamente, DIFLUCAN (infectii invazive), ECALTA (candidoza invaziva) si VFEND (antifungic).

Medicamente erau distribuite, inainte, de zece distribuitori, care nu trebuiau sa depuna garantii bancare si beneficiau de discounturi diferite din partea companiei. Distribuitorii transferau catre farmacii discounturile primite de la Pfizer si, in majoritatea cazurilor, si o parte din marja proprie de distributie.

“Dupa implementarea sistemului de distributie restransa, cei trei distribuitori selectati in urma unei licitatii trebuie sa depuna garantii bancare si au obligatia de a livra medicamentele in 24 de ore de la efectuarea comenzii si de a a livra catre spitale, chiar daca acestea se afla in intarziere de plata. In conditiile in care distribuitorii au aceleasi discounturi din partea producatorului, discounturile medii pe care acestia le-au transmis catre farmacii, dupa implementarea noului sistem, au fost mai mici decat in anul anterior, in majoritatea cazurilor”, se mai arata in concluziile Consiliului Concurentei.

Institutia continua analiza reducerilor pe care farmaciile le transmiteau mai departe catre pacienti, atat inainte de implementarea noilor sisteme de distributie, cat si dupa, pentru medicamentele relevante.

  • Trei ani pentru o ancheta

Investigatiile din serviciile de plati bancare, piata berii sau lucrari de constructii de drumuri s-au finalizat. Astfel ca, potrivit oficialului concurentei, o investigatie finalizata anul trecut a durat, in medie, 3 ani. Aceasta perioada este in crestere cu jumatate de an fata de 2012 si cu

circa o luna comparativ cu anul 2011.

Totodata, raportul mai arata ca durata medie a anchetelor sectoriale finalizate in anul 2013 a fost de 2,4 ani, in scadere cu 1,4 ani fata de 2012 si in crestere cu 0,8 ani comparativ cu anul 2011.

  • Alte investigatii

Institutia a anuntat, recent, ca a declansat 18 investigatii, din care 12 privind posibile incalcari ale legislatiei de concurenta si 6 privind anumite sectoare economice, se arata in raportul anual al Consiliului Concurentei.

Sectorul constructiei de drumuri, cel al laptelui dar si cel cinematografic au aproape jumatate din investigatii, fiecare avand in parte cate 16 procente din „atentia” Concurentei.

Pe de alta parte, daca ne uitam la investigatiile pe care reglementatorul le-a finalizat pe parcursul anului trecut, aceste se ridica la un numar de 23, 19 dintre ele vizand posibile incalcari ale legislatiei de concurenta, restul de 4 fiind investigatii sectoriale.

Din totalul investigatiilor privind posibile incalcari ale legislatiei de concurenta 7 s-au finalizat cu amenzi.

Astfel ca, trei au avut ca obiect intelegeri anticoncurentiale verticale, doua intelegeri anticoncurentiale orizontale si actiuni ale administratiei publice, una intelegeri anticoncurentiale orizontale, iar una a vizat punerea in aplicare a unei concentrari economice inainte de emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei, potrivit raportului institutiei.