Cu sau fara euro? De ce Danemarca, Suedia, Cehia nu vor sa auda de euro, iar alte tari  folosesc moneda UE desi nu fac parte din Uniune

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 7 mai 2014, 16:21 Economie | Finanţe & Bănci


Ca multe din uniunile monetare infiintate de-a lungul vremii, si actuala Eurozona se confrunta cu situatii care pot parea paradoxale. Tari ca Danemarca, Cehia, Suedia, Polonia (dar nu sunt singurele) nu vor sa adopte in ruptul capului moneda euro, in vreme ce  Andorra, Monaco, Kosovo, Colectivitatea Insulelor Wallis si Futuna sau Polinezia franceza utilizeaza moneda euro desi nu fac parte din UE.  In acest peisaj, Romania isi asuma timid adoptarea euro  in 2019, guvernatorul BNR spunand ca data "nu e inafara unei anumite realitati".

Declaratia de miercuri a Guvernatorului:
"Despre aderarea la euro in 2018-2019, pot spune ca nu e inafara de o anumita realitate dar e bine sa punem niste termene intermediare, poate chiar anuale si sa avem o consensualizare de substanta. Asta inseamna valuri-valuri de dezbateri serioase. Procesul nu este simplu si nici nu trebuie lasat pe ultima suta de metri ca nu se va ajunge nicaieri", a spus miercuri guvernatorul Mugur Isarescu.

"Stabilirea obiectivului de aderare la euro este o chestiune politica si nu depinde numai de BNR. Contribuim si noi, dar in esenta este o decizie politica. Parerea noastra este sa se faca prin consens politic real, de substanta. Bineinteles ca orice obiectiv politic are simbolistica lui.
Personal nu am nimic impotriva tintelor ambitioase, dimpotriva. Daca sunt de natura sa mobilizeze o tara un popor sunt binevenite. Adoptarea euro este un obiectiv politic, nu e o chestiune tehnica. La prima vedere schimbam o moneda cu alta. Nu este asa.Nu e vorba de o schimbare a unor bancnote. Pana si denominarea a avut o incarcatura politica. D-apoi trecerea la alta moneda si privarea Romaniei de politica monetara, care da suveranitate, capacitate de interventie, de ajustare, de adaptare la un soc intern si extern.

Trebuie sa va mai spun ca BNR nu este si nu a fost niciodata pesimista. Din 2010, La BNR au loc trimestrial, intrunirile comitetului de trecere la euro. Uneori le-am facut numai intre noi, cu specialistii BNR. Alteori, impreuna cu specialisti ai Finantelor, ai Comisiei de Prognoza. Odata, prin 2011, a venit si premierul Boc. Repet, nu suntem pesimisti. Dimpotriva suntem perseverenti, realisti si as spune chiar optimisti. Vom fi in continuare perseverenti in aceasta directie. Acum imi dau seama de ce a aparut ideea ca BNR e mai pesimista. Si ma bucur ca m-ati intrebat ca sa explic mai pe larg. (...) Daca e sa complic lucrurile as spune ca inafara indicatorilor de convergenta mai trebuie sa ne uitam la repartizarea dezvoltarii in intreaga tara. Pentru ca un bucurestean suporta mai bine cresterea pretului la paine decat cineva aflat la 100 de kilometri de bucuresti." a mai spus el.

Fragmentul poate fi ascultat aici:




Am mai scris aici despre Uniunile Monetare. Unele au tinut mai mult, altele mai putin. Droulers ne spune ca media de varsta este pe la 20 de ani.

Cea facuta de Napoleon al treilea, intre Franta Elvetia  Belgia si Italia, a durat din 1865 pana dupa primul razboi mondial. Inflatia in principal a doborat-o.

In Italia circulau nouazeci de valute diferite, dar in 1847  Regatul Sardiniei (creat la Congresul de la Viena din 1815), Toscana si Statele Papale au intrat intr-o uniune tarifara. Lombardia si Venetia au fost pastrate de catre austrieci. Sicilia si Napoli au ales sa ramana in afara. Numai in provincia Toscana circulau 24 de monede diferite, orasele avand monede proprii. Dupa ce Italia a fost unificata din punct de vedere politic ( prin 1861), s-au luat masuri de unificare a monedei. In tranzitie, circulau patru valute, lira napoleoniene Piemont, lira Parma, florin austriac de Lombardia si Escudo-ul de la Roma.

Au fost si doua uniuni monetare proiectate dar care nu s-au facut. Cea dintre Canada si SUA si a doua  in Noua Zeelanda si Australia. In ambele insa avem si un spatiu cultural comun. Europa, insa....

Sfarsitul uniunilor astora s-a datorat si unor cauza economice, dar avea la baza aceeasi deficienta: diferente de cultura si civilizatie dificil de conciliat.

Sa revenim:

Bulgaria, Republica Ceha, Lituania, Ungaria, Polonia, Romania si Suedia sunt tarile UE care au obtinut o derogare de la adoptarea euro. Cu alte cuvinte, mai devreme sau mai tarziu vor trebui sa renunte la moneda nationala.
E drept, alti membri ai Uniunii si-au negociat prin tratate amanarea adoptarii euro in vreme ce altii au spus raspicat de la inceput ca nu vor renuntat la monedele lor( Marea Britanie). Exista insa si tari care nu sunt  in Uniunea Europeana dar care utilizeaza moneda euro (Andorra) sau altele -tot nemembri UE- care au anuntat ca vor trece la euro.

Derogarile daneze

Danemarca a obtinut prin Tratatul de la Edinburgh urmatoarele:.
  • Un protocol special care ii permite sa controleze cumpararea de case secundare de catre nationalii non-danezi.
  • Danemarca nu este obligata sa ia parte la moneda unica si a refuzat abolirea monedei nationale, Kronul, intr-un alt referendul de pe 28 septembrie 2000.
  • Danemarca nu este obligata de legislatia primului pilon in ceea ce priveste Justitia si Afacerile Interne si cetatenia UE.
  • Danemarca nu ia parte la cooperarea pentru aparare in UE.

Sa luam celelalte tari cu derogare, pe rand.

Republica Ceha are obligatia, la fel ca Romania, adoptarea euro in conformitate cu Tratatul de la Atena.

  • Nu exista o data planificata pentru asta. Coroana ceha nu face parte din ERM II. De la aderarea la UE in 2004, Republica Ceha a adoptat o politica fiscala si monetara similara cu cea a Uniunii Europene.
  • Desi tara este mai bine pozitionata decat punct de vedere economic ceilalti candidati pentru aderarea la zona euro, la intrarea sa nu este de asteptat inainte de 2019, din cauza, unui euroscepticism acut.
  • Spre sfarsitul anului 2010, o dezbatere aprinsa s-a instalat in Cehia cu priovire la negocierea unei optiuni similare celei obtinute de Danemarca.  Aceasta dezbatere a fost alimentata in parte de catre presedintele eurosceptic Vaclav Klaus. Premierul Petr Necas a afirmat mai tarziu ca nu era necesara negocierea, deoarece Republica Ceha nu poate fi obligata sa adere la ERM II. In consecinta, Republica Ceha va alege singura data la care sa treaca la euro, fara nicio graba.

Ungaria

    Cea mai aproapiata data la care Ungaria va putea adopta moneda euro este 2018, a declarat premierul Orban intr-un interviu acordat postului public de radio MR1, transmite MTI. "Chiar si cele mai optimiste prognoze spun ca Ungaria nu va fi in masura sa adere la euro inainte de 2018", a spus Viktor Orban.
    Ungaria va adera la zona euro doar atunci cand zona euro "va oferi din nou o perspectiva" si cand tara va fi pregatita pentru asta, a declarat premierul Viktor Orban la Berlin, in cadrul unei conferinte de presa comuna cu Angela Merkel. "Nu respingem nicicum euro", a spus Orban, adaugand ca Ungaria va adopta euro doar cand se vor intruni conditiile pentru aceasta, deoarece a invatat din greselile altor tari care acum sufera consecintele aderarii prea rapide la zona euro.

Lituania

Va trece la euro din 2015, in ciuda disputelor interne pe aceasta tema. Guvernul Lituaniei a aprobat planul de aderare la zona euro, care prevede infiintarea de comisii si de grupuri de lucru pentru trecerea tarii la noua moneda. Strategia de trecere la euro se aplica pe cateva niveluri in paralel. Lituania nu are probleme cu datoria de stat (36,5% din PIB), insa inflatia este subiectul cel mai dureros.
"Daca lituanienii vor inregistra o scadere a productiei sau o crestere a somajului, ei nu vor putea sa rezolve aceste probleme prin metode monetare, adica sa tipareasca bani", precizeaza un economist litunian.

Polonia

    Dupa ce au oscilat intre respingerea euro si apoi declarand ca vor sa faca parte din zona euro, oficialii polonezi spun acum ca criza ucraineana nu face decat sa sprijine intentia de aderare la euro. Guvernul din Varsovia, declarase anterior ca zona euro trebuie sa-si rezolve problemele inainte ca Polonia, a sasea economie din Uniunea Europeana, sa ia in considerare aderarea la euro. Avand in vedere ca unele state membre sunt prospere, iar altele in pragul falimentului, ministrul lor de finante a spus ca Polonia trebuie sa faca mult mai mult decat sa atinga tintele economice necesare intrarii in zona euro.

Tara indeplineste doar una din conditiile aderarii, respectiv o datorie guvernamentala de sub 60 la suta din produsul intern brut. Insa, pe masura ce rata inflatiei si deficitul bugetar inregistreaza o scadere accelerata, are toate sansele de a indeplini si aceste conditii pana in 2015.  Sprijinul populatiei pentru euro a scazut, iar, intr-un sondaj recent, doar 20 la suta din respondenti au declarat ca sunt de acord cu aderarea.

Suedia
    Nu intentioneaza sa treaca in curand la euro, atata vreme cat la referendumul organizat populatia a fost vadit impotriva. Tara a mai facut parte dintr-o uniune monetara, prin  1873, cand impreuna cu Danemarca si Norvegia au format Uniunea Monetara Scandinava, avand ca moneda dolarul suedez

Studiu de caz: Slovenia

  • Intra in UE in 2004
  • In mai 2004 intra in ERM 2
  • In ianuarie 2005 lanseaza planul national de trecere la euro
  • Depune cererea formala in martie 2006
  • In ianuarie 2007 trece la euro
  • Capitala: Ljubljana
  • Suprafata: 20 273 kmᅡ
  • Populatia: 2 milioane

Planul general al Sloveniei pentru trecerea la moneda euro se bazeaza pe asa-numitul scenariu "Big-bang" , in cadrul caruia bancnotele si monedele euro sunt introduse in aceeasi zi cu adoptarea monedei euro (1 ianuarie 2007 in cazul Sloveniei). Mai exista si scenariul "Madrid", despre care vom vorbi cu alta ocazie.

  • Perioada de dubla circulatie a fost de doua saptamani( 1-14 ianuarie 2007). Intrucat tara lor este vecina cu doua tari din zona euro (Italia si Austria), cei mai multi cetateni sloveni erau deja familiarizati cu moneda euro cu mult timp inainte ca aceasta sa devina moneda lor nationala.
  • Banca Sloveniei a primit din rezervele Eurosistemului 94,5 milioane de bancnote cu valoarea nominala de 2,175 miliarde. Monetaria din Finlanda a furnizat un total de 296,3 milioane de monede euro cu valoarea nominala de 104 milioane de euro.
  • Banii (numai monedele cantareau 1.500 de tone) au fost transportati in convoaie auto pazite armat, cu trasee secrete pentru a nu fi atacate.
  • Operatiunile de alimentare anticipata a institutiilor de credit cu monede euro au inceput la 25 septembrie 2006, iar la 29 septembrie 2006 au inceput cele privind bancnotele euro. In total, bancile din Slovenia au primit bancnote euro in valoare de 772 milioane de euro si 250 milioane de monede (reprezentand aproximativ 84 milioane de euro) inainte de sfarsitul anului 2006.
  • Procesul de alimentare anticipata bancilor si companiilor a inceput in decembrie 2006.
  • In paralel, avea loc o masiva campanie de informare. Vezi aici in ce-a constat

Perioada de dubla circulatie

  • Autoritatile slovene au decis sa limiteze pe cat posibil perioada de dubla circulatie. Planul general initial, adoptat in ianuarie 2005, prevedea o perioada limitata la o singura saptamana, care a fost totusi prelungita la doua saptamani intr-o versiune ulterioara a planului.
  • In timp ce unele banci comerciale au deschis numai pe 3 ianuarie 2007, unele dintre ele au deschise anumite filiale (52 in total in toata tara) pe 1 si 2 ianuarie doar pentru operatii de schimb de numerar. Pe langa aceasta, Banca Sloveniei a deschis propriul ghiseu.
  • Conversia automatelor bancare (ATM-uri) s-a desfasurat intr-un ritm rapid, intrucat doua treimi din cele 1 500 de ATM-uri din tara au fost pregatite sa distribuie bancnote euro la 1 ianuarie 2007 la ora 4:00, in timp ce peste 93% au fost complet operationale pentru bancnote euro la sfarsitul aceleiasi zile. Conversia parcului de ATM-uri a fost finalizata la 3 ianuarie.
  • Conversia retelei terminale de plata la punctele de desfacere (POS) a fost finalizata in primele ore ale zilei de 1 ianuarie 2007. Numarul operatiilor POS din 3 ianuarie, cand s-au redeschis magazinele, a revenit repede la niveluri normale pana in 6 ianuarie.

Retragerea rapida a vechii monede nationale

  • Retragerile de numerar in tolar au inceput in noiembrie si decembrie 2006 (unele banci au oferit clientilor lor, incepand cu 1 decembrie 2006, posibilitatea de depozitare a numerarului euro in contul lor bancar, calculat la cursul de schimb si fara a percepe taxe). La 1 ianuarie 2007, aproape 28% din valoarea totala a bancnotelor tolar aflate in circulatie au fost retrase; valoarea monedelor tolar returnate era neglijabila in comparatie cu circulatia totala a acestora.
  • Retragerile de numerar in vechea moneda nationala au continuat intr-un ritm: mai mult de jumatate din bancnotele tolar aflate in circulatie fusesera retrase la 4 ianuarie 2007 si peste 80% la 11 ianuarie 2007. La sfarsitul lunii ianuarie, doar 8,5% din bancnotele tolar se mai aflau in circulatie.

Conversia sistemelor de administratie financiara

  • Cele aproximativ 2,3 milioane de conturi bancare detinute de persoane private si entitati legale au fost convertite cu succes in euro. In primele zile ale lunii ianuarie mult mai multe persoane decat de obicei si-au verificat balanta contului in euro la ATM-uri.
  • O treime dintre intreprinderile slovene au inceput pregatirile in primul semestru al anului 2006 sau mai devreme, in timp ce doua treimi au inceput conversia  in luna iunie 2006.
  • Peste 94% dintre intreprinderile slovene au confirmat faptul ca sistemele lor de contabilitate, facturare si salarizare erau pregatite pentru trecerea la moneda euro la 1 ianuarie 2007. Nu s-au inregistrat probleme deosebite.

Evolutia preturilor. Monitorizarea preturilor pe perioada de tranzitie la moneda euro

  • Dublul afisaj al preturilor a inceput in martie 2006 si a continuat pana la mijlocul anului 2007.
  • Asociatia slovena a consumatorilor (PriceWatch) a monitorizat preturile, beneficiind in acelasi timp de informatiile transmise de consumatori, intrucat a cerut publicului sa semnaleze cresterile semnificative de pret, de exemplu comparand chitantele si facturile vechi (in tolar) cu bonurile noi (in euro). Orice crestere semnificativa de pret confirmata, dupa verificare, este adusa la cunostinta publicului in mod regulat.
  • Pe langa aceasta, asociatia slovena a consumatorilor a evidentiat cresterea semnificativa a costurilor serviciilor bancare pe parcursul anului 2006. Asociatia consumatorilor sustine faptul ca bancile au inceput sa creasca costul unora dintre serviciile oferite de la inceputul anului 2006 (de exemplu comisioane pentru retrageri de numerar de la ATM-uri). In ceea ce priveste serviciile de plata pentru consumatori (gestionarea contului bancar, servicii bancare online etc.), s-au inregistrat cresteri de pret semnificative la anumite banci in perioada martie-decembrie 2006, in timp ce intreprinderile mici si-au exprimat nemultumirea fata de taxele ridicate pentru depozite de numerar.

Evolutia preturilor din decembrie 2006 pana in februarie 2007

  • In ianuarie 2007, rata anuala IAPC in Slovenia a fost de 2,8%, in scadere fata de 3% in decembrie 2006. S-a inregistrat o scadere a ratei de la luna la luna (-0,5%), la fel ca in cazul anilor precedenti in luna ianuarie datorita impactului vanzarilor de sezon. Scaderea din luna ianuarie 2007 a fost usor mai mare decat cea observata in aceeasi luna a anului precedent, in special datorita schimbarilor preturilor la energie, dupa cum a raportat Biroul de statistica al Republicii Slovenia (SORS). In februarie 2007, rata anuala de inflatie IAPC a scazut la 2,3%.
  • In ianuarie 2007, SORS a publicat prima sa analiza privind impactul trecerii la moneda euro asupra preturilor in decembrie 2006. S-au inregistrat anumite cresteri neobisnuite de pret in restaurante, baruri si cafenele, precum si la alte grupuri de cheltuieli (servicii personale, servicii de cizmarie, reparatii ale aparaturii de uz casnic, servicii de reparatii si servicii de transport). In decembrie 2006, impactul cresterilor neobisnuite de pret in restaurante, baruri si cafenele a fost estimat la 0,12 puncte procentuale, la care se adauga impactul de 0,12 puncte procentuale de la celelalte grupuri de cheltuieli. Pentru ianuarie 2007, SORS a evidentiat si alte cresteri de pret neobisnuite pentru aceleasi achizitii, precum si pentru servicii recreative si sportive.
  • Eurostat considera ca impactul total probabil al trecerii la moneda euro asupra inflatiei preturilor de consum pe parcursul si dupa perioada de trecere la moneda euro ar putea atinge 0,3 puncte procentuale. Avand in vedere scaderea la 2,8% a ratei de inflatie anuale IAPC pentru toate produsele in ianuarie 2007, precum si continuarea acestei scaderi in februarie 2007, acest rezultat arata ca efectele tranzitiei, chiar daca sunt vizibile, nu par a fi atat de drastice incat sa determine inflatia preturilor de consum la valoarea masurata prin IAPC pentru toate produsele.
  • Institutul de analiza si dezvoltare macroeconomica din Slovenia a efectuat, de asemenea, o analiza asupra efectului trecerii la moneda euro asupra inflatiei. Concluzia preliminara este ca efectul total asupra IPC a atins 0,24 puncte procentuale.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





22576 vizualizari

  • +13 (19 voturi)    
    Din Danemarca (Miercuri, 7 mai 2014, 16:39)

    Atoatestiutorul [utilizator]

    Nu o sa ma refer la generalitati ci la situatia clara dintr-o tara in care am trait...si mai traiesc.
    1. Danemarca vrea sa adopte Euro-ul. Doar ca nu e o Danemarca majoritara. Bo0lnavi de un fel de nationalism si neincredere in alte institutii sau persoane decat cele daneze, o majoritate LA LIMITA a hotarat sa nu adopte Euro-ul.
    2. Moneda nationala nu e kronul, cum scrie articolul ci coroana daneza. Sau, in daneza: Danske krone.
    3. Coroana daneza e FIXATA de euro. Deci in principiu ea se raporteaza la absolut toate politicile Bancii central Europene si urmeaza cursul ei la centima (1EUR = 7,44 DKK). Asta spre deosebire de Suedia, de pilda care are o coroana fluctuanta. Ati vazut ca si Elvetia a hotarat la un moment dat sa FIXEZE francul ei pe Euro. Deci tot de euro depinde.
    3. Se tatoneaza terenul si probabil ca se va adopta si in tarile nordice. E doar o chestie de timp, organizare si dezbarare de sechelele nationalismului primitiv.
    • -3 (5 voturi)    
      fiecare tara (Joi, 8 mai 2014, 3:26)

      aresul [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

      trebuie sa aibe moneda proprie. Adica, daca vrei sa diferentiezi romani de bulgari, o faci si cu ajutorul acestui simbol al Puterii: moneda.
      Moneda Euro a fost introdusa cu scop principal al functionalitatii tranzactiilor si ca simbol al Puterii corporatiilor europene.
      Corporatismul, se afla in opozitie nationalismului. Europa, leaganul civilizatiei moderne, niciodata nu va fi mai corporatista decat nationalista.
      Sintagma ,,nationalism primitiv" este improprie. Intr-o corporatie, interesul de grup este dat de catre rezultatul muncii, netinandu-se cont de aspectele sociale, precum rasa, traditii, etc.
      Foarte bine daca esti corporatist, insa de ce mai folosesti limba romana? Care este adevarata ta identitate? Apartii unei corporatii sau unui neam?
      Acelasi lucru se intampla si cu monezile europene.
      Ca nationalist, nu as schimba moneda noastra sub niciun chip. Are o denumire cat se poate de potrivita pentru o moneda, chiar daca Leul nostru abia se tine pe picioare :)
      • +1 (1 vot)    
        Extaz (Joi, 8 mai 2014, 11:03)

        Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui aresul

        Imi poti spune, te rog, un motiv pentru care ai fi atat de extaziat ca ai RON in loc de Euro. Sau in loc de coroana. Sau in loc de dolar? leaganul civilizatiei moderne se va pårabusi sub leaganul alor civilizatii daca nu este sufieient de unita. Intelegi asta. ori moneda unica este exact un element de uniune...de PUTERE, ca tot ai mentionat-o. Ca unii ca ponta se simt mai mandri in pielea lor de romani, mai ales in fata chinezilor,d e exemplu nu inseamna neaparat ceva bun. Folosesc limba romana pentru ca aceasta este limba mea materna. putea fi si ESPERANTO. N-am ales-o eu. Si nu ma identific, de exemplu, cu romanii. Cel putin nuc u romanii USLASi. Mai sunt si alti romani cu care nu ma identific. Am mult mai multe valori comune cu o alta nationalitate care imi impartaseste aceleasi valori. Faptul ca s-a intamplat sa ne nastem undeva, cumva nu inseamna decat o intamplare. La fel cum unii au (ne)norocul de a se naste intr-o familie bogata sau saraca. Sau sa vorbeasca 3 limbi materne sau nici macar una corect.
        Am si frati cu care nu impartasesc valori comune. N-ash acorda increderea sau banii unuia dintre fratii mei cat as acorda moltor altor straini (de familie sau de tara).
        Deci...nationalismul are valoare pana la un punct. Dupa ceea devine toxic si neconstructiv.
      • 0 (0 voturi)    
        de ce abia se tine pe picioare? (Vineri, 9 mai 2014, 17:39)

        Ellias [utilizator] i-a raspuns lui aresul

        Cred ca nu stii ce vorbesti. Mai sus cineva spunea ca un euro =7.44 coroane daneze ( Deci vorbim de Danemarca) pe cand 1 euro =4.43 RON, deci...ce vorbesti? Stii macar ce scrii?
        Eu nu as avea nimic impotriva sa se treaca la moneda Euro, insa atunci guvernul sa dea o lege ca salarizarile sa fie facute de catre companii la niveul EURO. Nu sa intram in zona Euro, dar sa fim platiti in Zona africana.
  • +16 (18 voturi)    
    Despre Cehia, Slovacia si Romania (Miercuri, 7 mai 2014, 17:16)

    firstfb [utilizator]

    Pt. relevanta comentariului: in Cehia am trait 4ani si jumatate, in Slovacia traiesc de 3 ani.
    Cehii isi folosesc din plin avantajele unei monede locale, o apreciaza sau devalorizeaza dupa cum le dicteaza interesele, de curand CNB (BNR-ul lor) a "impins" cursul catre 27.5CZK pentru 1E pt a stimula exporturile, inainte de asta fiind constant pt. cca 2ani pe la 25, cu maxime de chiar 23CZK pt. 1E. Dar economia lor nu este "euro-izata" cum vedeti in Romania - apartamentele, masinile nu sunt in E, oamenii nu "gandesc" in euro. Dupa mine, isi pastreaza moneda dintr-o suspiciune fata de UE si un pragmatism legat de politicile monetare pe care le-ar pierde daca trec la Euro.
    Slovacia e mai asemanatoare cu RO - si ca politicieni, si ca mentalitatea oamenilor. O economie mica e mai protejata sa fie in spatele unei monede puternice gen Euro decat sa fie de capul lor si cateva fonduri de investitii sa tranteasca cu ei cum vor la orice criza. Traind aici, pot spune ca a fost o decizie buna sa adopte euro - preturile sunt similare cu cele din Cehia, uneori chiar mai mici la alimente de exemplu, mai mari la bere :P dar cele 2 tari sunt similare. Pt. slovaci e mai bine ca au euro.
    In Romania, cu leul nostru, toata lumea se raporteaza la euro dar platile se fac in lei - ceea ce duce la comisoane aiurea platite bancilor si pierderi suportate de populatie in general. Va dau exemplul meu pt. cumpararea unei masini noi, am avut o suma fixa in euro si la dealer masina costa x euro - pret afisat de dealer. Dealerul mi-a facut o hartie, transforma E in RON la un curs stabilit de el, eu a trebuit sa pierd bani vanzand E la un alt curs al bancii, si sa fac plata in RON. Situatia e generalizata in n domenii: salarii, apartamente, alte bunuri. De ce mai avem RON? Ca sa platim comsisioane inutile catre banci??
    Principalul argument impotriva trecerii la euro ar fi din cate vad, faptul ca oamenii saraci ar vedea cat de putin castiga in comparatie cu vestul Europei. Pai acum nu vad?
  • +2 (4 voturi)    
    Polinezia franceza (Miercuri, 7 mai 2014, 18:02)

    lolosaurus [utilizator]

    "Polinezia franceza utilizeaza moneda euro"

    Ca se accepta euro la plati cash pe acolo (ca si dolarul american) din cauza ca e o tara foarte turistica e una, dar nu e moneda oficiala. Nici la Wallis et Futuna. Si asta desi ambele sunt un soi de teritorii franceze (care Franta e in UE). Moneda oficiala e francul CFP.
    Plus scapari de redactare destule... Domnu' Popa, cam slabut si pentru un blogger, dar un senior editor?
  • -3 (9 voturi)    
    englezii si nordicii au dreptate (Miercuri, 7 mai 2014, 18:07)

    J_W [utilizator]

    Au inteles inca de la inceput ca avantajele in a avea propria politica monetara nu pot fi substituite cu nimic. Punct.

    Cu atat mai putin in zona euro, unde politica monetara e dictata spre interesul Germaniei si a bancilor, si in dezavantajul economiilor emergente: nu se printeaza moneda si finantarea este scumpa, incurajandu-se "economisirea" (adica favorizand tot bancile din economiile dezvoltate), scumpind creditul si descurajand exporturile dinspre "periferia" Europei spre centru.

    In Statele Unite, dolarul functioneaza pentru ca statele mai bogate efectiv platesc taxe mai multe si suporta statele mai sarace. Acest model nu functioneaza si nu va functiona in Europa pentru ca Germania si nu vrea sa isi asume acest rol.
  • 0 (0 voturi)    
    pt Lolosaurus (Miercuri, 7 mai 2014, 18:24)

    miticul [utilizator]

    Lolosaurus, uite:
    http://textes.assemblee.pf/textes/documentbox.aspx?id=38152
  • 0 (0 voturi)    
    d-lui Lolosaurus (Miercuri, 7 mai 2014, 18:28)

    miticul [utilizator]

    L’ASSEMBLEE DE LA POLYNESIE FRAN CAISE

    Dans sa séance du 19 janvier 2006 ;





    ADOPTE LA RESOLUTION SUIVANTE :





    Par un avis en date du 15 novembre 2005, le Conseil économique, social et culturel de la Polynésie française a émis un avis favorable à l’introduction de l’euro en Polynésie française.



    Le gouvernement de la Polynésie française a fait connaître son accord de principe pour que cette mesure soit adoptée par le gouvernement central.



    Les autorités de l’Etat ont également donné leur accord pour une telle mise en place, en indiquant toutefois qu’elle ne pourrait se faire qu’avec l’accord unanime de la Polynésie française, de la Nouvelle-Calédonie et de Wallis et Futuna.
    • 0 (0 voturi)    
      @miticul (Miercuri, 7 mai 2014, 19:16)

      lolosaurus [utilizator] i-a raspuns lui miticul

      Rezolutia aia stagneaza de atunci. Mai bine spuneai de Saint Barthelemy sau Saint Pierre & Miquelon.
  • +8 (8 voturi)    
    Mai aproape (Miercuri, 7 mai 2014, 18:35)

    Ionutzelu [utilizator]

    decât Polinezia franceză e Muntenegru. Au folosit marca germană, apoi au trecut pe euro.
  • +3 (3 voturi)    
    Muntenegru (Miercuri, 7 mai 2014, 18:56)

    Kor [utilizator]

    Mi-a luat-o @Ionutzelu inainte. Cum ati putut uita de Muntenegru? E adevarat ca apartenta Muntenegru la zona euro e un caz special. Dupa declararea independentei Muntenegru a adoptat marca germana si, in pofida protestelor UE, a trecut la euro cand acesta a inlocuit monedele nationale in zona oficiala euro. Am avut ocazia sa vorbesc cu destui muntenegreni in ultimii ani. N-au probleme cu euro, ci se intreaba ce alt folos le-ar putea aduce aderarea la UE.
  • +2 (2 voturi)    
    euro (Miercuri, 7 mai 2014, 19:12)

    newshot [utilizator]

    Cum se face conversia la o pensie de 80 de lei?
    Înseamnă că vor fi pensii de 16 euro.
    Trist
    • +3 (3 voturi)    
      pensie minima (Miercuri, 7 mai 2014, 19:44)

      sebas90 [utilizator] i-a raspuns lui newshot

      350 de lei e pensia minima
      • 0 (4 voturi)    
        sigur ? (Miercuri, 7 mai 2014, 20:19)

        kelye [utilizator] i-a raspuns lui sebas90

        Acum 6-7 ani exista si pensia 'de agricultor' pentru cei care au muncit la CAP-uri si era mult mai mica decat cea minima.
        Poate s-au schimbat lucrurile.

        Nu ca ar fi mult mai smechera o pensie de 80E ...
  • -1 (3 voturi)    
    o sa ne doara un pic euro ... (Miercuri, 7 mai 2014, 23:09)

    dnicu [utilizator]

    nu fizic ... dar psihologic tot o sa ne afecteze.

    Acum cand castigi 1000 ron ... te simti asa ... mai "bogat" ... dar sincer ... 225 euro pe luna ... e dureros chiar umilitor as zice.

    Una e sa ii zici unui strain ,,, "castigic 1000 ron" (nu intelege ... dar numarul "o mie" suna decent ... decat sa ii zici "doua sute douazeci si cinci"
  • +6 (6 voturi)    
    Cind o tara n-are forta economica n-are stabilitat (Joi, 8 mai 2014, 3:19)

    andreesanu [utilizator]

    Vrei sa treci la euro cu o economie rupta-n cur ???vei da de dracu.
    N-am absorbit fondurile europene la nivelul alocarii la nici un capitol :fie agricultura;cresterea eficientei energetice ;dezvoltare durabila;dezvoltare rurala,mediu transporturi ,POSDRU orcare ,peste tot numai lichele ,dobitoci ,hahalere .
    Cu pensii platite din imprumuturi la FMI,cu viitorul generatiilor viitoare compromis prin datoriile de 90 miliarde de euro facute de derbedeii care au jefuit tara
    va arde de povesti despre euro !!!.
    Voi astia care trancaniti ca intrati in zona euro in 2019 credeti ca romanii sunt timpiti si va lasa sa guvernati pina atunci !!!,facecetiva bagajele derbedeilor,e vremea sa dati socoteala de jefuirea tarii.
    • +3 (3 voturi)    
      Te inseli ... (Joi, 8 mai 2014, 8:11)

      utug [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      Te inseli. Romanii sunt asa cum ii descrie Patapievici.
      Nimeni nu va da "socoteala de jefuirea tarii", cum nimeni nu a dat socoteala pentru cei planificat ucisi in Decembrie '89.
      Lichelele si hahalerele de care zici vor pleca curand sa ne reprezinte. Nimic nu se va schimba.

      http://vladherman.blogspot.ro/2012/02/din-ciclul-anti-romani-astazi-seful-icr.html

      http://www.petitiononline.com/icrgds/petition.html

      http://www.hotnews.ro/stiri-europarlamentare_2014-17185061-liviu-dragnea-prezentat-viitorul-presedinte-tarii-victor-ponta.htm
    • +2 (2 voturi)    
      singurul avantaj (Joi, 8 mai 2014, 11:03)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      al trecerii la euro ar fi poate atacul si jefuirea multipla a diligentei care va aduce euroii tipariti pt Romania.
      Cum? Pai, dupa ce dispar banii, trebuie sa-i mai aduca o data si tot asa in continuare.
  • +2 (2 voturi)    
    Comparati comparabilul (Joi, 8 mai 2014, 6:31)

    untel [utilizator]

    Danemarca, Cehia, Suedia, Polonia ... sunt probabil tari si popoare "responsabile"
    Rromanii NU, ei se gandesc la cum si ce vor jefui de la euro....... Adica nu cum si cu ce economie .... vor face fata,. dar cum vor profita. De exemplu daca ai o pensie in euro si ai revenit in Rrumania, statu roman te va taxa 15%, declarat obligatoriu ca ..... "venit" cat de prapadita ar fi pensia, in timp ce localii nici habar sa declare ceva ca sunt saraci, cat de mare ar fi pensia ... In schimb ei au vile din bani europeni si auto-turisme "premium" si fitoase.
    Asta in plus de 15 % pe dobanda la economiile tale care se opereaza automatic pe contul tau.
    ///
  • +1 (1 vot)    
    Se poate elabora un studiu comparativ? (Joi, 8 mai 2014, 7:07)

    hotnewsfil [utilizator]

    Pe orice tema, emitem nenumerate opinii, fiecare fiind convis ca a lui este cea corecta., ca este cel mai bine informat, mai lucid, mai responsabil, etc.
    Cei mai "avizati" suntem noi, comentatorii.
    Ca in privinta politicii, a fotbalului, etc. : multi dintre noi stim mai bine cum trebuia sa faca politicienii, guvernantii, ii criticam dur, scornim solutii mai bune, spunem cum am face noi daca am fi in locul lor, dar nu ne invrednicim sa intram in politica, sa inaintam treapta cu treapta, sa avem curajul de a ne expune publicului, prin adoptarea si punerea in practica a unei opinii (fundamentata profesionist, adica tot criticabil)
    Stam in tribuna si ii fluieram pe jucatori, stim mai bine decat ei cum trebuia sa se joace o faza.
    Asa si cu euro.
    Unii spun ca, pentru a preveni consecintele "invaziei" chineze, este inevitabila federalizarea Europei- in Statele Unite ale Europei.
    Cale plina de greutati, mai ales pentru cei cu o economie necompetitiva. Biciul reglementarilor "de la centru" ii va ustura pe multi.
    O hotarare in aceasta privinta ar trebui sa se bazeze pe un studiu comparativ intre solutia SUA si actuala solutie- pe care o traieste Europa.
    Studiul trebue sa puna pe prim plan avantajele de ordin material ale populatiei din fiecare tara, in ambele variante.
    Specificul cultural al fiecarei tari este protejat si in solutia federalizarii.
    Patrotismul nesustinut de forta apararii, pe care o da unirea (ca in proverb!), nu poate asigura independenta, protectia fata de agresiunea marilor puteri.
    Este frumos coloritul cultural multiplu al Europei, ca si al Africii dar nu prea tine de foame si nu apara de invadatorii ( cei cu armele militare si cele economice)
    Competitia nu este numai intre indivizi, intre companii, este si intre popoare. Cele puternice rezista, cele mici sunt inghitite (pestele cel mare il inghite pe cel mic).
    Exista tot felul de nostalgii, printre care si cea a monedei nationale. In decursul istoriei au aparut si au disparut multe feluri.
  • +2 (2 voturi)    
    Daca trecem la euro (Joi, 8 mai 2014, 9:14)

    nick24 [utilizator]

    Cum se mai fac echilibrarile veniturilor cu cheltuielile?
    Numai prin scaderi de salarii. Ati vazut ca populatia nu agrzeaza scaderi de salarii ( 25%), ci prefera sa fie ceva mai ascuns, indirect evident, adica inflatie, acciza benzina, cresteri de tarife, taxe, preturi, scaderea puterii de cumparare.
    Poporul e fericit cand ii majorezi pensia cu 30 lei, chiar daca ii iei prin tot ce se majoreaza 130 de lei.
  • 0 (0 voturi)    
    moneda e relativa (Joi, 8 mai 2014, 11:35)

    Boa [utilizator]

    discutia in jurul uniunii monetare adreseaza doar partial problem eludand baza.
    Nicio uniune monetara nu rezista daca nu se bazeaza pe piata comuna si economie integrata.
    Economia integrata nu se poate atinge fara un anumit nivel de integrare politica.
    Asta e ceea ce se doreste a fi UE.

    Tarile ce au optat sa ramana in afara uniunii monetare au vrut sa elimine riscurile de a avea convulsii in perioada de tranzitie in care se afla acum UE. Cand uniunea monetara, economica si politica se vor stabiliza, atunci si tarile din afara zonei euro vor dori sa se integreze.
    Ideea e ca uniunea monetara a fost fortata acceptand de la inceput tari ce nu erau intru totul aliniate economic sau nici macar nu respectau conditiile de baza (ex Grecia).

    Altfel sunt avantaje clare ale uniunii monetare, inclusive la nivel de tranzactii inter tari si personae unde nu mai ai de platit comisioane de schimb valutar ce imbogateau inutil bancile si cresteau costurile tranzactiei. Nu mai spun de avantajele de a avea moneda globala din care castigi implicit. Dolarul inca domina si asta e in avantajul americanilor, dar euro si ioanul chinezesc sunt estimate a reduce serios din handicap si a echilibra balanta in tranzactiile international.

    Si nu cred ca exita gri in povestea asta: ori faci uniunea monetara in mod hotarat si respectand etapele, ori n-o faci. Daca o scalzi atunci riscurile sa esueze sunt mult mai mari.
    Eu sper ca euro va rezista pentru prosperitatea zonei Europene.
  • 0 (0 voturi)    
    EUROLEUL (Joi, 8 mai 2014, 14:53)

    Leulroman [utilizator]

    Jacques Delors, unul dintre principalii „arhitecti” ai monedei unice europene, spunea in urma cu un an ca zona euro a fost „defectuoasa” inca de la inceput,
    Promotia verii continua! Apartamente ieftine: Cel mai mare Complex Rezidential din Nord!
    Fost presedinte al Comisiei Europene (CE) intre 1985 si 1995, Jacques Delors a jucat un rol esential in lansarea euro.
    Intr-un interviu acordat publicatiei The Telegraph, Delors (86 de ani) declara ca actuala criza a datoriilor nu a fost generata doar de ideea unei monede unice, ci si de o „eroare de executie” a liderilor politici care, la vremea crearii euro, au inchis ochii la slabiciunile si dezechilibrele fundamentale ale economiilor statelor membre.
    Delors afirma ca toate tarile europene ar trebui sa imparta vina pentru criza datoriilor care a dus la temeri privind supravietuirea monedei euro.
    In ceea ce priveste raspunsul actualilor lideri ai Uniunii Europene, Delors apreciaza ca s-a facut „prea putin si prea tarziu”.
    Fostul sef al CE considera ca actualele probleme ale zonei euro sunt generate de „obstinatia” Germaniei privind ideea de control monetar, dar si de lipsa de viziune a celorlalte tari.
    Problema esentiala a monei multinationale este ca ea circula in afara unor reguli ferme de rglementare a circulatiei monetare.De aceea nu poate depasi anumite momente critice si are apoi consecinte dramatice. Eu v-am propus o noua abordare specifica tarii noastre ,cu o moneda a noastra,pe care am numit-o " euroleul" si despre care am scris un tratat specific pe care-l gasiti in blogul meu.Aici n-am loc sa ma desfasor !
  • 0 (0 voturi)    
    titlu tendentios (Joi, 8 mai 2014, 18:16)

    ExpertinEuropa [utilizator]

    De ce Danemarca, Suedia, Cehia nu vor sa auda de euro?

    Daca ati face un mic research in presa europeana din aceasta primavara ati putea gasi urmatoarele doua titluri:

    Danish PM says country 'should' join the euro http://www.euractiv.com/euro-finance/danish-pm-country-join-euro-news-533661

    Czech President Miloš Zeman strongly supports the Czech Republic's adoption of the single European currency "as soon as possible
    http://www.praguepost.com/eu-news/37468-zeman-wants-the-euro-asap

    ...
  • 0 (0 voturi)    
    Euro n Româia ? (Joi, 8 mai 2014, 18:33)

    Alistar44 [utilizator]

    Ar fi ca o lovitură fatală de măciucă pentru români ! Unde corupţia e la ea acasă iar ţara e săracă - Euro ar distruge viaţa populaţiei majoritare Ar trăi numai baronii care şi-ar adjudeca totul.
  • 0 (0 voturi)    
    rum (Vineri, 9 mai 2014, 21:08)

    Vali_311 [utilizator]

    Vorbe multe si idei proaste, de asta suntem noi romanii in stare...de asta suntem prost vazuti peste tot si suntem considerati niste inapoiati....TRECEREA LA MONEDA UNICA EUROPENA INSEAMNA PRINTRE ALTELE SI DUBLAREA PRETURILOR, DIN CAUZA ASTA TOATE TARILE EUROPENE CARE AU ACCEPTAT EURO SUNT NEMULTUMITI SI NU O DORESC.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by