O buna parte din presa a scris despre un efect de bumerang care a dus la scaderea vazarilor de carburanti in luna aprilie, adica imediat dupa introducerea accizei suplimentare. Aprilie este si luna sarbatorilor de Pasti. Intrucat Statistica raporteaza in comunicatele oficiale indicii valorici ai comertului cu carburanti, am solicitat oficial volumul vanzarilor din statiile de benzina, incepand cu luna ianuarie 2012. E de mentionat ca Statistica masoara nu doar vanzarea de carburant, ci include si pe cea a produselor din benzinarii (asa numitul comert de impuls - adica apa, cafea, sandwich etc). Discutam despre cifra totala de afaceri ale statiilor de benzina, nu strict de carburant. Cifrele arata ca aprilie inregistreaza o scadere fata de martie, dar martie 2014 a fost o luna atipica: un consum mult mai mare decat media multianuala. Si acum sa privim cifrele.

carburantiFoto: Hotnews

Dati click pe imagine pentru a o mari

Ce observam?

Ca in luna august, volumele in genere cresc. E normal, august e traditionala luna de concedii, in care lumea se suie in masina si pleaca la munte sau la mare.

Ianuarie si februarie sunt lunie cu vanzarile cele mai slabe. La fel de normal, lumea nu mai are banii de concediu, vremea nu e nici ea propice calatoriilor, iar vanzarile sunt sustinute de transportatorii de marfa si de cei de persoane.

In martie 2014, volumul vanzarilor a crescut foarte mult. Motivul? Se anuntase introducerea accizei si mult soferi si-au facut plinul, intentionand sa "economiseasca" in vederea apropiatei scumiri ce urma sa fie. In martie 2014, s-a vandut benzina si napolitane (generic spus napolitane, desigur), de 3,3 miliarde, fata de o medie a vanzarilor pe luna martie (calculata pe ultimii 4 ani) de 2,8 miliarde.

Sa ne ocupam de luna aprilie. Au fost 21 de zile lucratoare (din 30) in respectiva luna. S-a vandut benzina pe zi in medie de 157,6 milioane de lei. E foarte dificil insa de legat cifra vanzarilor de acciza suplimentara, spun oficiali ai Statisticii

Posibile explicatii:

  • De Paste, lumea petrece in familie, numarul celor care prefera sa plece cu masina in excursie este redus ca pondere in total
  • Avem un efect de baza puternic-nivelul vanzarilor din martie, fata de care era greu de inregistrat cresteri. Lumea s-a aprovizionat cu benzina inainte de scumpire si a amanat cat de mult posibil decizia de a reface plinul
  • Inchiderea unor rute ale CFR, care a diminuat consumul pe partea de motorina, cifrele ilustrand si vanzarile catre marii transportatori nationali
  • Reducerea numarului de transportatori cu consecinta diminuarii consumului
  • Cu siguranta, o contributie a avut-o si introducerea accizei suplimentare, dar statistic se observa i inelasticitate a cererii fata de pret atat la benzina cat si la paine (cresterea preturilor cu un p.p. nu este insotita de o scadere a cererii, asa cum am fi tentati sa credem). Cu alte cuvinte, chiar daca se scumpesc benzina si painea, lumea va continua sa le cumpere, renuntand la alte cheltuieli.

Concluzie:

Este dificil de pus pe seama accizei suplimentare scaderea din aprilie 2014 a vanzarilor de carburanti. Practic, in aprilie 2014, avem aceleasi vanzari ca si in aprilie 2013, cand nu era introdusa acciza. Un posibil efect negativ al accizei suplimentare asupra vanzarii de carburanti va putea fi observata in decursul mai multor