documente

Propuneri ASSAI

(18 Aug 2014) DOC, 51KB

​​Firmele de asigurari fata de care clientii de polite auto depun la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) multe reclamatii intemeiate ar trebui amendate cu pana la 70.000 de euro sau cu retragerea licentei pe 30 de zile, propun service-urile auto independente.

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis, luni, Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) 12 propuneri privind norma de solutionare a reclamatiilor si petitiilor in cazul daunelor auto.

In context, Asociatia critica dur actuala propunere (vezi documentul atasat mai jos), recent emisa de ASF, privind modificarea normei de solutionare a reclamatiilor in asigurarile auto, ca fiind favorabila firmelor de asigurari, in detrimentul asiguratilor.

documente

PROIECTUL ASF de NORMA privind procedura de solutionare a petitiilor

(18 Aug 2014) PDF, 383KB

"Actuala propunere a ASF de modificare a normei privind solutionarea reclamatiilor continua sa protejeze mai curand firmele de asigurari si nu asiguratii romani, situatie care pune inca o data la indoiala interesele dupa care Autoritatea se ghideaza in misiunea sa de protejare a asiguratilor romani si ridica semne de intrebare asupra nivelului de pregatire al <> din cadrul acesteia. Romania are nevoie de o piata de asigurari supravegheta si reglementata in sensul unei protejari autentice a intereselor asiguratilor romani", acuza presedintele ASSAI, Cristian Muntean.

Una dintre propunerile ASSAI se refera la sanctionarea firmelor de asigurari pe clase de abateri, in functie de numarul reclamatiilor intemeiate pe care clientii lor le fac la ASF.

Astfel, la 20 - 50 de reclamatii intemeiate pe luna, firmele de asigurari ar urma sa primeasca un avertisment. La 51 - 150 de reclamatii intemeiate pe luna, firmele de asigurari ar urma sa fie sanctionate cu amenda de 20.000 de euro. La 151 - 300 de reclamatii intemeiate pe luna, amenda ar urma sa creasca la 40.000 de euro, iar la 301 - 500 de reclamatii intemeiate, sanctiunea ar urma sa urce pana la 70.000 de euro.

Firma de asigurari pentru care asiguratii trimit la ASF peste 500 de reclamatii intr-o luna ar urma sa se aleaga cu retragerea licentei de functionare pentru 30 zile, conform propunerilor ASSAI.

"Repetarea a trei luni consecutive a abaterilor identificate sa atraga dupa sine o sanctiune suplimentara aferenta unei categorii superioare de sanctiuni, considerand ca societatea nu a luat masuri de corectare a acestor fapte", mai propune ASSAI.

Spre exemplu, la o sanctionare timp de trei luni in clasa 1 de abateri (20-50 de reclamatii intemeiate), in care societatea de asigurari a primit 3 avertismente, asiguratorul respectiv ar urma sa primeasca si o sanctiune suplimentara aferenta clasei a doua de abateri, respectiv, amenda de 20.000 de euro.

Alte propuneri trimise de ASSAI la ASF pentru norma de solutionare a reclamatiilor si petitiilor in cazul daunelor auto:

  • Rubrica de "Reclamatii petenti" va avea caracter permanent pe prima pagina a site-ului societatii de asigurari. Asiguratorul va include intr-o pozitie vizibila, chiar pe prima pagina a site-ului oficial, o rubrica permanenta denumita Reclamatii Petenti care cuprinde situatia actuala a reclamatiilor inregistrate in ultimele 3 luni incheiate, precum si istoricul reclamatiilor inregistrate in ultimele 12 luni;
  • Informarea clientilor in momentul achizitiei unei polite de asigurari RCA sau/si CASCO cu privire la numarul de reclamatii inregistrate de catre societatea de asigurari. In momentul prezentarii unei oferte de pret pentru vanzarea unei polite RCA sau/si CASCO catre orice client, asiguratorul/brokerul va fi obligat sa ataseze clientului, alaturi de cotatiile de pret pentru primele de asigurare transmise si un tabel cu numarul de reclamatii pentru ultimele 12 luni, pentru fiecare asigurator ofertat. In momentul in care asiguratul decide achizitia unei polite de asigurare RCA/CASCO, acesta sa primeasca si un tabel cu situatia tuturor reclamatiilor la adresa asiguratorului ales pentru ultimele 12 luni.
  • Modificarea continutului rezolutiei de solutionare a reclamatiilor transmise de catre ASF catre petenti. ASF va face dovada catre petent a masurilor de sanctionare a asiguratorului in situatia in care reclamatia se confirma. Autoritatea va raspunde argumentat la toate solicitarile adresate de catre petent.
  • Asumarea raspunderii de catre ASF pentru raspunsurile transmise catre petenti. ASF nu va mai putea include in raspunsul adresat catre client nici o forma de declinare a raspunderii, asa cum se intampla in prezent in cadrul oricarei adrese de raspuns catre petent. Semnatarul adresei de raspuns (angajatul ASF) va putea fi astfel actionat in instanta pentru modul in care a rezolvat reclamatia adresata.
  • Sanctiuni clar specificate pentru incalcarea fiecarei prevederi din propunerea de norma. ASF trebuie ca pentru fiecare obligatie neindeplinita de catre asigurator sa includa in norme si sanctiuni clar prevazute, raportate la gravitatea faptei, descurajante pentru societatile care le incalca. In proiectul prezentat de ASF, tocmai acestea lipsesc.
  • Asumarea raspunderii de catre ASF pentru politele de asigurare facultativa. ASF trebuie sa isi asume raspunderea prin rezolvarea tuturor petitiilor adresate, indiferent de natura si tipul de asigurare reclamat. ASSAI reclama ca in prezent, pentru reclamatiile pentru politele de asigurare facultativa inaintate de petenti catre ASF, institutia isi declina competenta raspunderii sub pretextul existentei unui "contract intre parti" asupra caruia nu poate interveni si ii sugereaza reclamantului sa se adreseze instantelor de judecata pentru rezolvarea situatiei reclamate. Dat fiind ca durata medie de solutionare a actiunilor in instanta este de peste trei ani, asiguratii prejudiciati/ abuzati de firmele de asigurari renunta la o astfel de demers. "In Romania, exista peste 800.000 de asigurati CASCO (polita de asigurare facultativa) care nu sunt protejati de catre ASF", arata ASSAI.
  • Protectia persoanelor juridice abuzate de catre Asiguratori. In prezent, pe site-ul ASF, rubrica de reclamatii contine doar rubrica adresata persoanelor fizice fara optiunea ca o persoana juridica sa poata reclama un abuz al asiguratorilor. Prin urmare, acestia nu sunt protejati de abuzurile asiguratorilor. O astfel de limitare a drepturilor asiguratilor/pagubitilor reprezinta o ingradire, o discriminare si un abuz al unei institutii a carei menire este supravegherea pietei de asigurari. "In Romania, exista peste 2 milioane si jumatate de asigurati RCA persoane juridice neprotejate de catre ASF", sustine ASSAI.
  • Termenul de raspuns din partea ASF catre petenti sa nu depaseasca 30 de zile si sa nu poata fi prelungit.
  • Numarul de reclamatii inregistrate la ASF sa fie contorizat si afisat in permanenta pentru fiecare asigurator in parte. ASF sa afiseze pe prima pagina a site-ului institutiei o rubrica denumita "Reclamatii" ce va cuprinde urmatoarele: numarul total de reclamatii adresate institutiei, pentru intreaga piata de asigurari; numarul total de reclamatii adresate institutiei pentru fiecare societate de asigurari in parte.
  • Doar anumite campuri sa fie obligatorii de completat in momentul formularii unei reclamatii on-line. Singurele campuri obligatorii de completat in aplicatia on-line a ASF sa ramana doar cele care privesc identitatea reclamantului, detaliile si descrierea evenimentelor, abuzului reclamat si pretentiile acestuia.