Cifrele asociatiei service-urilor (ASSAI) privind evaziunea fiscala provocata de reparatiile realizate in regie proprie la vehiculele avariate de catre asiguratii RCA pagubiti sunt "neconforme cu realitatea si cu legislatia in vigoare", potrivit asociatiei asiguratorilor (UNSAR)."UNSAR respinge afirmatiile din comunicatul ASSAI, considerandu-le nefondate si defaimatoare. Acestea fac referire la activitatea societatilor de asigurare din Romania si au fost transmise de catre reprezentantul ASSAI printr-o serie de documente adresate unor institutii publice", se arata intr-un comunicat al UNSAR citat de Mediafax.ASSAI estimase marti ca statul a pierdut 57 milioane de euro in ultimul an prin neincasarea de taxe si impozite deoarece peste 88.000 de clienti RCA si-au reparat autoturismele avariate in regie proprie in service-uri clandestine.

"In timp ce statul roman a pierdut taxe si impozite in valoare de peste 57 de milioane de euro in ultimul an, prin acest mod de acordare a despagubirii, (...) societatile de asigurari care practica acest sistem au inregistrat ￯salvari de la plata daunei￯ in valoare de peste 68,7 milioane de euro/an", se arata in comunicatul ASSAI remis MEDIAFAX.

Potrivit asociatiei, evaziunea fiscala din domeniul reparatiilor auto este un fenomen in crestere in ultimii doi ani si jumatate.

UNSAR considera ca ASSAI a prezentat o serie de concluzii "neconforme cu realitatea si cu legislatia in vigoare", care calomniaza industria asigurarilor din Romania.

"Afirmatia ASSAI conform careia ￯sistemul de despagubire in regie proprie presupune in realitate plata subevaluata a daunelor￯ este falsa. Sistemul de despagubire ￯in regie proprie￯ este legal si reglementat prin norme in vigoare (Ordinul 14/2011). Acest mod de despagubire functioneaza si pe pietele europene dezvoltate, el fiind considerat un drept al pagubitului", se arata in comunicatul UNSAR.

Ordinul 14/2011 detaliaza modalitatile de evaluare a daunelor si parghiile pe care asiguratul le are la dispozitie astfel incat sa beneficieze de o despagubire corecta.

"Atat timp cat pagubitul solicita despagubirea in sistem ￯regie proprie￯, in mod liber si expres, asiguratorul respecta legislatia in vigoare, precum si drepturile asiguratului. Mai mult decat atat, legislatia ii garanteaza pagubitului dreptul de a solicita suplimentarea sumei acordate de catre asigurator in cazul in care costurile cu reparatia se dovedesc mai mari decat cele estimate initial. Suplimentarea se acorda in baza devizului si a facturilor eliberate de unitatea reparatoare", se spune in comunicatul UNSAR.

Potrivit ASSAI, mai multe societati de asigurari, cu o cota de piata importanta pe segmentul RCA, au decis sa achite aproximativ 35% din valoarea reala a costurilor de reparatie sub denumirea de "regie proprie". In realitate, sistemul presupune plata subevaluata a daunelor, achitata direct catre pagubitul RCA, potrivit ASSAI.

"In acest fel, jucatorii importanti din segmentul RCA isi ￯optimizeaza costurile de despagubire￯, subevaluand suma de despagubire si rezerva de dauna. Cu o suma de bani derizorie acordata sub titlul de ￯despagubire￯, pagubitii RCA ajung sa isi efectueze reparatiile auto in service-uri auto clandestine si neautorizate RAR si cu piese foarte ieftine din dezmembrari sau neomologate. In aceasta situatie, pagubitii RCA nu beneficiaza de documente fiscale, de garantia pieselor si a manoperei. Mult mai grav, prin modul neconform in care au fost reparate, acele autovehicule devin un adevarat pericol pe drumurile publice", a declarat presedintele ASSAI, Cristian Muntean.

UNSAR afirma ca fenomenul sesizat de ASSAI drept "evaziune fiscala in crestere, in domeniul reparatiilor auto" nu este o consecinta a despagubirilor acordate in "regie proprie".

"Faptul ca anumite unitati reparatoare nu emit factura pentru serviciile prestate reprezinta o practica asumata de acestea si nu poate fi asociata in niciun fel cu politica de despagubire a companiilor de asigurari", se mentioneaza in comunicatul UNSAR.

Ce spune reglementatorul pietei:

,Autoritatea de Supraveghere Financiara urmareste cu atentie modul in care societatile de asigurari respecta cerintele si termenele legale in instrumentarea dosarelor de dauna, atat in urma supravegherii on-site (prin controale, pentru care ASF isi rezerva dreptul sa nu le anunte public), cat si in urma supravegherii off-site (de la sediul ASF, prin analizarea petitiilor etc), pentru despagubiri juste si corecte. In cazul in care o anumita practica/neregula este repetitiva, ASF o sanctioneaza (de la avertisment scris sau amenda pana la retragerea autorizarii conducatorilor sau prin alte sanctiuni)., au transmis HotNews.ro oficialii ASF.

In privinta platii despagubirii ,,in regie proprie"si a termenelor de despagubire

Norma RCA in vigoare ofera posibilitatea pagubitului de a solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor, cuantumul pagubei fiind stabilit pe baza preturilor practicate de catre unitatile de specialitate sau prevazute in sistemele de specialitate pentru evaluarea daunelor auto, pentru manopera aferenta reparatiei/inlocuirii pieselor avariate, precum si pentru parti componente, piese inlocuitoare noi si materiale. Despagubirea se plateste de catre asiguratorul RCA in maximum 10 zile de la completarea dosarului de dauna (depunerea ultimului document solicitat de asigurator), dar nu mai tarziu de 3 luni de la avizarea producerii evenimentului asigurat de catre partea prejudiciata.

In ceea ce priveste modalitatea de plata a despagubirii, exista prevederi specifice in Norma RCA, respectiv: ,,dupa acceptarea ofertei de despagubire, persoana prejudiciata va preciza modalitatea de plata: in numerar sau prin ordin de plata, in contul bancar personal ori in contul bancar al unitatii de specialitate.

In privinta situatiei prezentate de ASSAI - ,,ASF a confirmat ca aceasta practica este ilegala"

Asa cum am mentionat, ASF sanctioneaza comportamentul asiguratorilor atunci cand ei nu respecta cerintele si termenele prevazute de legislatie in ceea ce priveste instrumentarea dosarelor de dauna. In cazul controlului la care face referire ASSAI, ASF a constatat, asa cum am informat si prin comunicatul de presa din data de 22 ianuarie 2014 (http://asfromania.ro/index.php/informatii-publice/media/arhiva/1875-asf-a-aplicat-amenzi-de-aproape-800-000-de-lei-in-sectorul-asigurarilor-in-perioada-29-aprilie-2013-31-decembrie-2013) urmatoarele:

,,Controlul a avut ca obiect inclusiv verificarea modalitatii de instrumentare si finalizare a dosarelor de dauna si a modului de respectare a prevederilor Ordinului nr. 11/2012.

Decizia de control a fost luata dupa ce, in prealabil, ASF a solicitat societatii clarificari in privinta modului in care societatea intelege sa instrumenteze dosarele de dauna. Intrucat clarificarile oferite de societate nu au fost satisfacatoare, ASF a decis controlul.

In plus, fata de amenzile in valoare de 130.000 de lei, ASF a solicitat societatii sa duca la indeplinire mai multe masuri printre care:

*Revizuirea normelor/procedurilor/instructiunilor interne privitoare la instrumentarea dosarelor de dauna, astfel incat sa respecte toate cerintele si termenele prevazute de legislatie in ceea ce priveste instrumentarea dosarelor de dauna (pentru asigurarile RCA);

*Revizuirea normelor/procedurilor/instructiunilor interne cu privire la solutionarea petitiilor, astfel incat sa asigure inregistrarea in registrul unic de petitii a tuturor petitiilor primite de societate"

ASSAI este o asociatie care reprezinta interesele service-urilor auto din Romania.

Infiintata in 1994, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) reprezinta 25 de companii de profil, care detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari.

Politele RCA reprezinta peste 40% din subscrierile realizate de societati pe segmentul asigurarilor generale.

Astfel, potrivit datelor ASF, primele subscrise s-au cifrat in primul semestru la 1,39 miliarde de lei, in urcare cu 8,69% fata de iunie 2013.

Din totalul indemnizatiilor platite pentru asigurari generale (2,1 miliarde de lei), cea mai mare a reprezentat-o suma aferenta RCA - 49,05%, cu o valoare de 1,03 miliarde lei (+4,94% fata de primul semestru al anului 2013).