Asociatia service-urilor (ASSAI) isi mentine punctul de vedere asupra modului in care anumite societati de asigurari (Astra Asigurari si Carpatica Asig - ambele membre UNSAR, spun reprezentantii ASSAI) si nu toate firmele de asigurari care opereaza in piata RCA, inteleg a aplica in mod abuziv prevederile Ordinului 14/2011. Cele doua societati de asigurari stabilesc valori de despagubire diminuate in medie, cu 65% din costul real al reparatiilor, detin o cota de piata cumulata semnificativa formata preponderant din asigurari RCA, mai arata oficialii ASSAI.

Acele societati diminueaza abuziv si ilegal cuantumul despagubirii generand prin efectul lor o evaziune fiscala de peste 57 milioane de euro/an.

Pentru o deplina si corecta informare, facem public si documentul transmis de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara catre ASSAI in urma controlului efectuat la Astra Asigurari, document care confirma existenta, printre multe alte nereguli si a faptului ca: "au fost identificate dosare de dauna in care asiguratorul a efectuat plata despagubirilor conform propriilor evaluari (inainte de efectuarea reparatiilor), fara ca partea prejudiciata sa fi solicitat acest mod de despagubire;"Adresa Nr. SC 6/20.01.2014 ¬ document atasat, transmis in format electronic de catre ASF.

Reamintim celor 5 000 000 de asigurati RCA din Romania asupra faptului ca in primele 8 luni ale acestui an au fost deschise aproximativ 190 000 de dosare de dauna, in urma carora au rezultat peste 86 000 de reclamatii depuse de catre petenti catre Autoritatea de Supraveghere Financiara.

"Pentru o corecta informare a celor 5 000 000 de asigurati RCA din Romania, ASSAI face urmatoarele precizari:

Plata directa in contul pagubitului RCA este legala atat timp cat sunt indeplinite urmatoarele conditii cumulative:

a. suma achitata de catre asiguratorul RCA acopera valoarea intregului prejudiciu produs in urma evenimentului asigurat;

Art. 50 (3) Ordinul 14/2011 emis de catre CSA.

b. pagubitul RCA a solicitat in scris ca este de acord cu suma de plata plata si solicita ca aceasta sa fie efectuata in contul sau;

Art.64 (1) Ordinul 14.2011 emis de catre CSA.

Art.50. - (3)" Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparatiilor partilor componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la preturile practicate de unitatile de specialitate, la care se adauga cheltuielile cu transportul vehiculului, precum si cele efectuate pentru limitarea pagubelor, dovedite cu documente justificative, potrivit art. 55. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele juridice legal autorizate, care au in obiectul lor de activitate comercializarea de vehicule, parti componente, piese inlocuitoare si de materiale pentru acestea, cu exceptia celor in regim de consignatie, si/sau executarea de lucrari de intretinere si reparatie la vehicule." Art.50 (3) Ordinul 14/2011 emis de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;

Art. 64. - (1) "Dupa acceptarea ofertei de despagubire, persoana prejudiciata va preciza modalitatea de plata: in numerar sau prin ordin de plata, in contul bancar personal ori in contul bancar al unitatii de specialitate.", se mai arata in comunicatul asociatiei service-urilor.

Context:

Potrivit ASSAI, evaziunea fiscala din domeniul reparatiilor auto este un fenomen in crestere in ultimii doi ani si jumatate.

Asiguratorii (UNSAR) considera ca ASSAI a prezentat concluzii "neconforme cu realitatea si cu legislatia in vigoare", care calomniaza industria asigurarilor din Romania.

Ordinul 14/2011 detaliaza modalitatile de evaluare a daunelor si parghiile pe care asiguratul le are la dispozitie astfel incat sa beneficieze de o despagubire corecta.

"Atat timp cat pagubitul solicita despagubirea in sistem "regie proprie", in mod liber si expres, asiguratorul respecta legislatia in vigoare, precum si drepturile asiguratului. Mai mult decat atat, legislatia ii garanteaza pagubitului dreptul de a solicita suplimentarea sumei acordate de catre asigurator in cazul in care costurile cu reparatia se dovedesc mai mari decat cele estimate initial. Suplimentarea se acorda in baza devizului si a facturilor eliberate de unitatea reparatoare", se spune in comunicatul UNSAR.

Potrivit ASSAI, mai multe societati de asigurari, cu o cota de piata importanta pe segmentul RCA, au decis sa achite aproximativ 35% din valoarea reala a costurilor de reparatie sub denumirea de "regie proprie". In realitate, sistemul presupune plata subevaluata a daunelor, achitata direct catre pagubitul RCA, potrivit ASSAI.

UNSAR afirma ca fenomenul sesizat de ASSAI drept "evaziune fiscala in crestere, in domeniul reparatiilor auto" nu este o consecinta a despagubirilor acordate in "regie proprie".

"Faptul ca anumite unitati reparatoare nu emit factura pentru serviciile prestate reprezinta o practica asumata de acestea si nu poate fi asociata in niciun fel cu politica de despagubire a companiilor de asigurari", se mentioneaza in comunicatul UNSAR.

ASSAI este o asociatie care reprezinta interesele service-urilor auto din Romania. Infiintata in 1994, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) reprezinta 25 de companii de profil, care detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari. Politele RCA reprezinta peste 40% din subscrierile realizate de societati pe segmentul asigurarilor generale. Astfel, potrivit datelor ASF, primele subscrise s-au cifrat in primul semestru la 1,39 miliarde de lei, in urcare cu 8,69% fata de iunie 2013.

Din totalul indemnizatiilor platite pentru asigurari generale (2,1 miliarde de lei), cea mai mare a reprezentat-o suma aferenta RCA - 49,05%, cu o valoare de 1,03 miliarde lei (+4,94% fata de primul semestru al anului 2013)

Citeste si: "Asigurarile nesimtitilor din asigurari"