Acele societati diminueaza abuziv si ilegal cuantumul despagubirii generand prin efectul lor o evaziune fiscala de peste 57 milioane de euro/an.
Pentru o deplina si corecta informare, facem public si documentul transmis de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara catre ASSAI in urma controlului efectuat la Astra Asigurari, document care confirma existenta, printre multe alte nereguli si a faptului ca: "au fost identificate dosare de dauna in care asiguratorul a efectuat plata despagubirilor conform propriilor evaluari (inainte de efectuarea reparatiilor), fara ca partea prejudiciata sa fi solicitat acest mod de despagubire;"Adresa Nr. SC 6/20.01.2014 ¬ document atasat, transmis in format electronic de catre ASF.
Reamintim celor 5 000 000 de asigurati RCA din Romania asupra faptului ca in primele 8 luni ale acestui an au fost deschise aproximativ 190 000 de dosare de dauna, in urma carora au rezultat peste 86 000 de reclamatii depuse de catre petenti catre Autoritatea de Supraveghere Financiara.

"Pentru o corecta informare a celor 5 000 000 de asigurati RCA din Romania, ASSAI face urmatoarele precizari:
Plata directa in contul pagubitului RCA este legala atat timp cat sunt indeplinite urmatoarele conditii cumulative:
a. suma achitata de catre asiguratorul RCA acopera valoarea intregului prejudiciu produs in urma evenimentului asigurat;
Art. 50 (3) Ordinul 14/2011 emis de catre CSA.
b. pagubitul RCA a solicitat in scris ca este de acord cu suma de plata plata si solicita ca aceasta sa fie efectuata in contul sau;
Art.64 (1) Ordinul 14.2011 emis de catre CSA.
Art.50. - (3)" Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparatiilor partilor componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la preturile practicate de unitatile de specialitate, la care se adauga cheltuielile cu transportul vehiculului, precum si cele efectuate pentru limitarea pagubelor, dovedite cu documente justificative, potrivit art. 55. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele juridice legal autorizate, care au in obiectul lor de activitate comercializarea de vehicule, parti componente, piese inlocuitoare si de materiale pentru acestea, cu exceptia celor in regim de consignatie, si/sau executarea de lucrari de intretinere si reparatie la vehicule." Art.50 (3) Ordinul 14/2011 emis de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
Art. 64. - (1) "Dupa acceptarea ofertei de despagubire, persoana prejudiciata va preciza modalitatea de plata: in numerar sau prin ordin de plata, in contul bancar personal ori in contul bancar al unitatii de specialitate.", se mai arata in comunicatul asociatiei service-urilor.
Context:
Potrivit ASSAI, evaziunea fiscala din domeniul reparatiilor auto este un fenomen in crestere in ultimii doi ani si jumatate.
Asiguratorii (UNSAR) considera ca ASSAI a prezentat concluzii "neconforme cu realitatea si cu legislatia in vigoare", care calomniaza industria asigurarilor din Romania.
Ordinul 14/2011 detaliaza modalitatile de evaluare a daunelor si parghiile pe care asiguratul le are la dispozitie astfel incat sa beneficieze de o despagubire corecta.
"Atat timp cat pagubitul solicita despagubirea in sistem "regie proprie", in mod liber si expres, asiguratorul respecta legislatia in vigoare, precum si drepturile asiguratului. Mai mult decat atat, legislatia ii garanteaza pagubitului dreptul de a solicita suplimentarea sumei acordate de catre asigurator in cazul in care costurile cu reparatia se dovedesc mai mari decat cele estimate initial. Suplimentarea se acorda in baza devizului si a facturilor eliberate de unitatea reparatoare", se spune in comunicatul UNSAR.
Potrivit ASSAI, mai multe societati de asigurari, cu o cota de piata importanta pe segmentul RCA, au decis sa achite aproximativ 35% din valoarea reala a costurilor de reparatie sub denumirea de "regie proprie". In realitate, sistemul presupune plata subevaluata a daunelor, achitata direct catre pagubitul RCA, potrivit ASSAI.
UNSAR afirma ca fenomenul sesizat de ASSAI drept "evaziune fiscala in crestere, in domeniul reparatiilor auto" nu este o consecinta a despagubirilor acordate in "regie proprie".
"Faptul ca anumite unitati reparatoare nu emit factura pentru serviciile prestate reprezinta o practica asumata de acestea si nu poate fi asociata in niciun fel cu politica de despagubire a companiilor de asigurari", se mentioneaza in comunicatul UNSAR.
ASSAI este o asociatie care reprezinta interesele service-urilor auto din Romania. Infiintata in 1994, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) reprezinta 25 de companii de profil, care detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari. Politele RCA reprezinta peste 40% din subscrierile realizate de societati pe segmentul asigurarilor generale. Astfel, potrivit datelor ASF, primele subscrise s-au cifrat in primul semestru la 1,39 miliarde de lei, in urcare cu 8,69% fata de iunie 2013.
Din totalul indemnizatiilor platite pentru asigurari generale (2,1 miliarde de lei), cea mai mare a reprezentat-o suma aferenta RCA - 49,05%, cu o valoare de 1,03 miliarde lei (+4,94% fata de primul semestru al anului 2013)
Citeste si: "Asigurarile nesimtitilor din asigurari"
Din punctul meu de vedere, despagubirea in regie proprie PARTIALA este inselatorie! Iar societatile care fac acest lucru ar trebui sanctionate grav sau chiar inchise.
Titlul este un pic tendentios. Nu ca nu si-ar merita-o companiile de asigurari pentru alte chestii, gen evaluare daune si ce merge inlocuit sau reparat. Sfat pentru cei care au dosar dauna: faceti constatarea, chiar daca va costa un pic, la reprezentanta. Oricand veti putea da peste bot "inspectorului" cu ceea ce a stabilit reprezentantul autorizat al producatorului masinii. Eventual il intrebati si daca este autorizat in vreun fel de producatorul respectiv ca sa stie cu ce se mananca modelul inainte de a-si da cu presupusul. Functioneaza :D
- listele cu service-urile agreate afisate la sediile asiguratorilor sau la centrele de constatare sunt ilegale conform legilor Consiliului Concurentei. Toate service-urile acreditate RAR, au voie sa repare daune, conform cu autorizatia eliberata de RAR. De ce service-urile care nu au contract cu asiguratorii, sunt eliminate din aceste liste?
- centrele de constatare - concurenta neloiala. Conform legii - nu este nevoie de aceste centre de constatare. Daca exista fisa de constatare amiabila, proces verbal de la politie, poze,..... orice service autorizat RAR poate face constatare si reparatie la autovehiculele cu daune in concordanta cu autorizarea RAR. De fapt, aceste centre de constatare sunt facute pentru ca un numar foarte mare de clienti sa ramana la reparat in acele unitati.
- intarzierea eliberarii actelor de intrare in reparatie, de plata etc. , pentru clientii care doresc sa repare autovehiculul intr-un service care nu are contract cu societatea de asigurari respectiva - Consiliul Concurentei.
- impunerea de catre asiguratori a unor ore de manopera mici pentru cei care doresc sa incheie contracte cu ei.
- bursa pieselor de schimb - service-urile care au contracte cu asiguratorii sunt '' obligati'' sa comande piesele cu costurile cele mai mici. Nu conteaza calitatea lor. Service-ul va primi un procent de 27%-30% sau mai mult, aplicat la diferenta de pret dintre valoare de origine a piesei si piesa care o comanda. Clientul si-a achizitionat o masina 5* si dupa o reparatie cu aceste piese va fi de 1 margareta ( daca o va avea si pe aceea).
Consiliul Concurentei poate rezolva toate aceste probleme daca vrea si daca este trimisa o reclamatie la ei.
ASSAI - singurul raspuns este la Consiliul Concurentei. Daca nici acesta nu ia masuri, puteti sa va mutati in alta tara. Aici asiguratorii au mai multe drepturi decat consumatorii ( clientii care platesc polite si service-urile care repar
a. suma achitata de catre asiguratorul RCA acopera valoarea intregului prejudiciu produs in urma evenimentului asigurat;
Art. 50 (3) Ordinul 14/2011 emis de catre CSA.
b. pagubitul RCA a solicitat in scris ca este de acord cu suma de plata si solicita ca aceasta sa fie efectuata in contul sau;
Art.64 (1) Ordinul 14.2011 emis de catre CSA."
In acest caz, sa imi/ne explice domnii de la UNSAR cum este legal sa NU iti exprimi in scris acordul ca plata despagubirii sa fie facuta in contul tau si pe langa acest fapt, sa ti se depuna prin ordin de plata mai putin de jumatate din cuantumul valorii avariei ? Unde este legalitatea? Eu nu o vad.