Filmul evenimentelor din domeniul bancar in 2014 s-a derulat oarecum lin in prima sa parte, marcata cu precadere de comunicarea rezultatelor financiare consemnate de institutiile de credit in 2013, urmate de cateva conferinte de presa pe aceasta tema, de interminabila incertitudine ce a planat asupra situatiei lui Radu Gratian Ghetea la CEC Bank si cateva momente aniversare celebrate de bancile romanesti, scrie publicatia electronica BankingNews.ro. Toate acestea au fost presarate cu teme, mai mult sau putin electorale, in prim-plan fiind in primul semestru celebra propunere de reesalonare a creditelor pentru doi ani, botezata inspirat ”ElectoRata” de presedintele de atunci, Traian Basescu. Subiectul ElectoRatei, desi dezbatut pe toate fetele, s-a stins fara a avea niciun efect vizibil in activitatea bancilor.

In primele luni ale anului, bancile au prezentat, pe rand, raportul activitatii din 2013 si au anuntat planurile pentru anul in curs. Declaratiile au fost de cele mai multe ori retinute, fara spectaculozitate. Cele mai importante idei desprinse din iesirile publice in prima parte din 2014 au fost sustinute de Horia Ciorcila, presedintele Consiliului de Administratie al Bancii Transilvania si de Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank. Horia Ciorcila anunta in luna februarie ca Banca Transilvania vizeaza in 2014 oportunitati de achizitie care ar putea aparea pe piata si care ar duce la cresterea cotei de piata a institutiei de credit. Este important sa retinem aceasta declaratie timpurie, in perspectiva finalului de an, care a consemnat mega-tranzactia Banca Transilvania – Volksbank.

De cealalta parte, Steven van Groningen formula prima sa declaratie de razboi in fata competitorilor de pe piata bancara: ”Ne uitam la clientii altor banci, care simt ca banca lor nu le da valoare adaugata”. Practic, Raiffeisen Bank adopta public o pozitie ofensiva in meciul cu celelalte banci.

Pus pe liber sau tras pe banca de rezerve in declaratiile publice ale premierului Victor Ponta, dar sustinut – mai mult indirect si neoficial – de guvernatorul Mugur Isarescu, Radu Gratian Ghetea s-a mentinut pana la urma la conducerea CEC Bank. Planul partidului de guvernamant de a-l inlocui pe Radu Gratian Ghetea cu Enache Jiru a esuat in fata Bancii Nationale a Romaniei.

TOPUL BANKINGNEWS PRIVIND CELE MAI IMPORTANTE 10 EVENIMENTE DIN BANKING IN 2014

Publicatia online www.BankingNews.ro a realizat, pornind de la o analiza amanuntita a intamplarilor si informatiilor ce s-au succedat pe tot parcursul acestui an, un clasament al celor mai importante 10 evenimente din industria bancara in 2014. Ordinea in care sunt asezate aceste evenimente este data de importanta lor si de impactul pe care l-au avut in mentalul colectiv si, in mod direct, in structura si dezvoltarea individuala a bancilor, dar si generala a intregului sistem.

Studiul www.BankingNews.ro relava ca Banca Transilvania a jucat rolul principal in filmul activitatii bancare din 2014, reusind sa devina a doua banca din sistem dupa nivelul activelor si sa impuna in industria de profil ritmul derularii dezvoltarii. Se poate spune ca, in acest an, ora exacta a fost data de la Cluj-Napoca.

1. BANCA TRANSILVANIA CUMPARA VOLKSBANK, TRECE PE LOCUL DOI IN TOPUL BANCILOR DUPA ACTIVE SI POATE ATACA PRIMA POZITIE OCUPATA DE BCR

Banca Transilvania a semnat, in dimineata zilei de 11 decembrie, un angajament de preluare a Volksbank, tranzactie care ar urma sa se concretizeze in al doilea trimestru al anului viitor si care va creste cota de piata a bancii de la 9,7% la peste 13%, care o va propulsa direct pe locul al doilea inaintea BRD. Pana la semnarea contractului final, ambele banci vor functiona separat, iar Banca Transilvania nu va putea exercita controlul asupra activitatii Volksbank.

2. OFERTA VOLKSBANK PENTRU CONVERSIA CREDITELOR IN FRANCI ELVETIENI

Un subiect extrem de dezbatut in aceasta toamna a fost reprezentat de oferta pe care Volksbank o pregateste clientilor cu credite in franci elvetieni. Dupa ce presa a semnalat o informatie neoficiala potrivit careia Volksbank pregateste o surpriza persoanelor cu imprumuturi in CHF, conversia creditelor urmand a se realiza la un curs de aproximativ 2,5 lei pentru un franc elvetian, Banca Nationala a Romaniei si Volksbank au confirmat public informatia. Prima declaratie a venit din partea lui Nicolae Cinteza, directorul de supraveghere a Bancii Centrale, care a specificat ca a primit o informare din partea Volksbank, prin care era certificata intentia bancii de a le propune clientilor conversia creditelor din franci in lei, cu un discount de 30%. Cateva zile mai tarziu, reprezentantii Volksbank au transmis un comunicat de presa, in care subliniau ca banca lucreaza la clarificarea ultimelor detalii ale ofertei pentru clientii cu credite in franci, dorind sa identifice o solutie cat mai adecvata. Iata ce spunea Volksbank in informarea publica: ”Cu privire la informatiile conform carora Volksbank Romania urmeaza sa lanseze o oferta pentru clientii cu credite in franci elvetieni (CHF), dorim sa facem urmatoarele precizari:

* Volksbank incearca intotdeauna sa actioneze in intereseul clientilor sai pentru a gasi solutii la nevoile acestora;

* In ceea ce priveste creditele in franci elvetieni (CHF), intr-adevar, banca studiaza mai multe scenarii si lucreaza la diferite solutii pentru a-si ajuta clientii la plata datoriilor;

* Pentru a veni in intampinarea clientilor cu o solutie cat mai adecvata, banca lucreza inca la clarificarea ultimelor detalii ale ofertei.

3. BANK FRIDAY – O GASELTINA DE MARKETING INEDITA PRIN CARE BANCA TRANSILVANIA A FACUT FURORI

In ultima vineri din luna noiembrie, Banca Transilvania a surprins piata, lansand conceptul Bank Friday cu reduceri la credite, depozite si carduri, generand intr-o singura zi mii de aplicatii pentru produsele bancii. Practic, Banca Transilvania a pus la dispozitie clientilor oferte speciale, care aveau in vedere diminuari consistente la creditul de nevoi personale – Practic BT, la creditul imobiliar, pentru cardul de cumparaturi Star BT si pentru serviciul de internet/mobile banking. Dupa doua ore de la debutul campaniei, Banca Transilvania transmitea un comunicat de presa, anuntand ca rezultatele consemnate sunt cu mult peste asteptari. ”Banca Transilvania a lansat astazi, de Black Friday, o campanie online proprie, BANK Friday, derulata intre orele 9 si 20. In decurs de doua ore de la anuntarea promotiei, s-au inregistrat aproape 2.500 de aplicatii, creditele IMM fiind epuizate in 15 minute. Imprumuturile Practic BT si Creditele imobiliare sunt sold out. BT a suplimentat deja „stocurile” ofertei, avand in vedere cererea foarte ridicata”, subliniau reprezentantii bancii din Cluj-Napoca. www.BankingNews.ro considera ca oferta Bancii Transilvania si modul in care a fost primita de public reprezinta o demonstratie certa a faptului ca, in ciuda viziunilor pesimiste, cererea si interesul din partea romanilor pentru produse si servicii bancare exista. De asemenea, conceptul ”Bank Friday” subliniaza capacitatea de inovatie de care a dat dovada in mai multe randuri Banca Transilvania, care nu s-a cramponat de ideea de criza financiara continuand sa acorde credite si sa-si dezvolte business-ul.

4. STRATEGIA BCR - APROPIERE DE CLIENTI

Anul 2014 a insemnat pentru BCR continuarea procesului de restructurare a bancii, de curatare a portofoliului de credite neperformante, dar si de regandire a modului de relationare cu proprii clienti. Pratic, in acest an, BCR a decis sa-si schimbe din temelii relatia de comunicare cu clientii. Primul pas in aceasta directie a fost reprezentat de constituirea unui departament special care sa se ocupe cu gestionarea reclamatiilor primite, cu analiza acestora dar si cu verificarea efectiva a modului in care se rezolva problemele clientilor. Al doilea pas realizat de BCR a fost decizia de a angaja membrii din boardul bancii si managerii din liniile urmatoare pe pozitii de front office. „In termeni interni, aceasta initiativa se numeste polenizare. Am pornit de la ideea ca oamenii care se ocupa de strategia bancii trebuie sa inteleaga mult mai bine realitatea relatiei pe care o au cei din front office cu clientii si efortul pe care acestia il depun pentru a obtine anumite rezultate. Atunci cand facem strategii trebuie sa le adaptam la viata reala, nu doar sa ne rezumam la teoria de business. Astfel ca membrii din board si managerii din liniile urmatoare au inceput, din septembrie, sa petreaca cate o saptamana pe un post din front office“, a explicat Dana Demetrian, director executiv al diviziei de retail & private banking in cadrul BCR.

5. POLITICA SI MESAJELE BANCII NATIONALE A ROMANIEI. MUGUR ISARESCU A PRIMIT UN NOU MANDAT DE GUVERNATOR

La mijlocul anului 2014, Mugur Isarescu a fost avizat pentru al cincilea mandat de guvernator al Bancii Nationale a Romaniei, pozitie pe care o ocupa de 24 de ani. Isarescu a tinut o alocutiune in fata comisiilor reunite ale Parlamentului, in care a multumit pentru activitatea actualului Consiliu de Administratie, care a trebuit sa faca fata provocarilor crizei financiare globale resimtite si Romania si a punctat cateva dintre obiectivele noului CA. Printre obiectivele viitorului CA al BNR, Mugur Isarescu a mentionat aderarea la zona euro in 2019, “obiectiv ambitios, dar inca realizabil”, si intrarea in Uniunea Bancara. Pe tot parcursul acestui an, Banca Nationala a Romaniei si-a concentrat activitatea pe incurajarea creditarii, reducand in cinci randuri (ianuarie, februarie, august, septembrie si noiembrie) dobanda de politica monetara, de la 4% cat era la debutul noului an, pana la 2,75% cat este in prezent. De asemenea, in mai multe situatii, mesajele transmise bancherilor de reprezentantii BNR au vizat importanta apropierii de clienti si de relansare a creditarii. Ultima declaratie a guvernatorului BNR face referire la “razboiul” dintre banci si clienti, care in opinia sa trebuie incheiat. ”Suntem intr-o perioada in care sistemul nostru financiar-bancar traverseaza o accentuata restructurare. Cand te restructurezi bineinteles ca e greu sa faci o chirurgie adanca si sa alergi. N-are cum sa explodeze creditul si nici sa creasca supernatural, si asta trebuie privita ca o perioada de relativa normalitate. Bineinteles ca este o perioada dificila, de restructurare, de scoatere in afara bilantului a creditelor neperformante”, a precizat Mugur Isarescu. Mesajele transmise in spatiul public de Nicolae Cinteza, directorul Directiei de Supraveghere din cadrul Bancii Centrale, au avut in unele cazuri cateva critici ale comportamentului bancilor fata de proprii clienti. Revoltat de reclamatiile primite de Banca Nationala a Romaniei din partea clientilor bancilor comerciale pe care le citeste si le analizeaza in profunzime zilnic, Nicolae Cinteza mentiona in februarie ca in unele cazuri institutiile de credit dau dovada de nesimtire fara margini. Si Mugur Isarescu a insistat in unele ocazii pe ideea ca bancile trebuie sa-si revizuiasca comportamentul fata de clienti si modul de a face business.

Citeste topul integral pe BankingNews.ro.