Copilul pesimist e mereu dezamagit de Craciun. Economia nu produce intrucat nu se lucreaza, se cheltuiesc apoi sume mari de bani pe cadouri cu utilitate discutabila pentru cei care le primesc, se cumpara alimente cat sa hraneasca o armata de soldati nemancati de un an, iar o buna parte din ele ajung sa se altereze si sa fie aruncate apoi la gunoi. Nu e de mirare ca mai multi asemenea copii pesimisti au scris o serie de articole, unele in publicatii prestigioase- Wall Street Journal, Atlantic, s.a. (aici, aici, aici, aici, aici sau aici). Copilul optimist ramane insa pe vecie ferecat de bradut, de cadouri, de colinde s.a.m.d.

Foto:

HotNews.ro a intrebat trei economisti prestigiosi : "Este Craciunul bun pentru economie?". Mai jos, raspunsurile acestora.

  • Daniel Daianu, profesor de economie, membru in CA al Bancii Nationale a Romaniei: Craciunul e un prilej de bucurie pentru cei mai amarati, care gasesc motive de speranta si cauta alinare. Si cum am masura bucuria si speranta oamenilor? Avem cantar economic pentru asa ceva?

Incerc sa judec controversa indicata de intrebare si ceea ce percep a fi fenomenul sarbatorilor de fine de an despicand raspunsul meu:

1/ Aceste sarbatori sunt intalnite in toata lumea crestina si deci se cuvine a fi vazute ca facand parte din viata culturala, religioasa si sociala a popoarelor. Chiar si oameni fara evlavie sunt cuprinsi de frenezia acestui obicei.

Daniel Daianu

Daniel Daianu

Foto: Agerpres

Nu imi este clar care este durata sarbatorilor la altii, dar, oricum, efectul asupra economiei nu trebuie examinat numai prin faptul ca s-ar irosi cateva zile de lucru. Daca ar fi interzise sarbatorile (admitand ca este posibl), reactia adversa a oamenilor probabil mai mult decat ar compensa prezumatul efect de crestere a productiei; exista aici cred eu un cost de oportunitate al interdictiei sarbatorii. Aceasta ar fi pe latura productiei, ofertei.

Desi, intr-o democratie este inimaginabila o astfel de interdictie. Doar nu este vorba de o posibila contaminare a mintii oamenilor. Regimul comunist a renuntat la Mos Craciun inlocuind-ul cu Mos Gerila; nu a indraznit sa elimine sarbatoarea de iarna ca atare. Pe latura consumului, sarbatorile inseamna o crestere de vanzari puternica, care oriunde in lume este anticipata de sectorul de retail. Statisticile, de altfel, consemneaza o marire, in mod obisnuit, a vanzarilor in luna decembrie, in preajma Craciunului. Ce se vinde este o alta poveste. Si nu prea este treaba analistilor sa faca aprecieri de valoare din acest punct de vedere. Medicii, nutritionistii, este drept ca pot sfatui oamenii sa aleaga unele alimete in detrimentul altora din ratiuni de sanatate. In fond, cine are dreptul sa spuna oamenilor ce sa manance, sa consume, sa cumpere cu ocazia Craciunului, a sarbatorilor de iarna --care inseamna si castiguri mai mari pentru nu putine locuri turistice, industria serviciilor in general. Show business ul castiga si el mult in aceasta perioada.

2/ Mai este ceva care trebuie sa oblige la meditatie. Craciunul si sarbatorile de iarna sunt un prilej de bucurie pentru aproape toti. Si cei mai amarati gasesc motive de speranta si cauta alinare --fie aceasta gasita in lacasuri sfinte. Si cum am masura bucuria si speranta oamenilor? Avem cantar economic pentru asa ceva? Bucuria si placerea nu sunt masurabile. Sarbatoarea Craciunului nu inseamna numai Mosul care vine cu daruri intr-o seara. Sunt zile mai multe in care copiii petrec momente imbibate cu spiritul Craciunului si povestile ce vorbesc despre oameni buni, feti frumosi care inving zmei, despre o lume buna, despre animale fantastice, etc. Craciunul si sarbatorile de iarna sunt si o perioada care poate educa si face uitate suferinte, fie si temporar.

3. Ca sa extindem chestiunea: oare consumul de droguri si pornografia nu sunt cu temei de blamat ca practici sociale si aducatoare de profit mare pentru unii? Culmea este ca statistica a ajuns sa prinda in masurarea PIB-ului asemenea activitati.

4/Intrebarea asa cum este formulata aduce discutia in spatiul romanesc. Si, repet, nu imi este clar cate zile de pauza se justifica pentru sarbatoarea Craciunului, a finelui de an. Nici cum sunt cheltuiti bani, de pilda, in sectorul public. Uneori, sunt oameni politici si partide politice care incearca sa capitalizeze monentul prin diverse actiuni caritabile si evenimente captatoare de atentie si bunavaointa. Daca se practica si in alte tari, nu imi este clar.

5/ Una peste alta, a interfera cu obiceiuri religioase si culturale ancestrale este periculos, este nedemocratic, in afara de cazul cand unele dintre ele pot sta la originea unor pericole mari. Dar care ar fi asemenea pericole legate de sarbatori de fine de an, de Craciun. Sunt de acord insa ca este de discutat care sa fie numarul de zile libere, in ce masura se exagereaza. Eu cred ca mersul societatii va arata ce este peren din sarbatorile si obiceiurile noastre. Pana una alta, Craciunul este un moment la care toti copiii viseaza si care bucura si adultii. Tot astfel este de judecat si finele de an cu zilele libere pe care le ofera.

  • Catalina Molnar, economistul sef al Unicredit Tiriac Bank: Unii oameni nu inceteaza sa gaseasca “vinovati” pentru rezultatele actiunilor lor. S-a ajuns sa se invinovateasca pana si sarbatoarea Craciunului pentru “pierderea valorii”

Observ ca unii oameni nu inceteaza sa gaseasca “vinovati” pentru rezultatele actiunilor lor. S-a ajuns sa se

Catalina Molnar, UniCredit Tiriac Bank

Catalina Molnar, UniCredit Tiriac Bank

Foto: Hotnews

invinovateasca pana si sarbatoarea Craciunului pentru “pierderea valorii”, cand de fapt modul de gandire al oamenilor este cel care genereaza aceasta pierdere. Modul de gandire este dat de credintele fiecaruia dintre noi, formate de-a lungul timpului prin experientele si interactiunile traite intr-o societate anume. La acestea se adauga sistemul de valori ale fiecarui individ.

Vorbind doar despre componenta banilor in relatia Craciun-economie, prin transpunerea inclusiv a timpului nelucrat,se pierde din vedere importanta capitalului uman pentru economie. Starea interioara a fiecarui individ in parte se poate schimba in bine intr-o perioada de sarbatoare, care pe un fond al valorilor traite si credindelor pozitive (opuse celor limitative) ar genera valoare pentru economie – prin generarea de idei creative.

In marea majoritate a articolelor se pomenea despre pierderea valorii cadourilor prin modul in care aceastea sunt sau nu apreciate de catre cei care le primesc (la prima mana). Daca insa acestia la randul lor, in loc sa dea uitarii acel cadou, l-ar dona unor persoane care ar avea nevoie de el, poate ca valoarea ar creste peste cea de achizitie. Si atunci unde ne oprim cu judecata privind valoarea generata de Craciun?

  • Radu Craciun, economistul sef al BCR: Toata aceasta discutie despre faptul ca multe cadouri facute nu aduc gradul de satisfactie preconizat sunt irelevante pentru economie

Nu am nicio indoiala ca sezonul cadourilor de Caciun este bun pentru economie prin prisma consumului pe care il genereaza. Toata aceasta discutie despre faptul ca multe cadouri facute nu aduc gradul de satisfactie

Radu Craciun

Radu Craciun

Foto: Agerpres

preconizat sunt irelevante pentru economie. Pana la urma chiar si noi facem uneori achizitii pe care le regretam ulterior. E ca si cum am spune ca daca am ales o prajitura care descopar ulterior ca nu e pe gustul meu e un lucru prost pentru economie. E un lucru prost doar pentru mine, producatorul de prajituri a facut bani din acea vanzare. Sa fim seriosi, de cand se uita economistii in podurile si garajele oamenilor ca sa isi idea seama cate din achizitiile lor au fost inutile si implicit “negative” pentru economie? SI daca pe buna dreptate nu o fac, atunci ar trebui sa ii lase pe oameni sa faca si sa primeasca cadouri de Craciun si sa se bucure de ele dupa bunul plac. Producatorii si comerciantii nu se vor plange.