OUG nr. 92/2014, publicata in ajunul Revelionului modifica semnificativ modul de autorizare si exploatare a jocurilor de noroc, dar si prevederile din Codul fiscal cu referire la impozitarea veniturilor din jocuri de noroc si din premii. Mai jos, va prezentam foarte succint cateva elemente din punctul de vedere al autorizarii jocurilor de noroc, amintindu-va ca ordonanta este foarte vasta în ceea ce priveste licentierea si conditiile de desfasurare a jocurilor de noroc, astfel ca vom da mai multa atentie modificarii aduse impozitarii veniturilor din jocuri de noroc si veniturilor din premii. Ordonanta intra in vigoare la jumatatea lunii februarie 2015

HotNews.roFoto: Hotnews
  •  Cum reclasifica ordonanta jocurile de noroc?

Ordonanta clasifica jocurile de noroc în 16 categorii de astfel de activitati, dintre care prezentam cateva.

1. Jocuri loto. Castigurile sunt generate prin rezultate date de extrageri de numere sau litere, bilete sau simboluri.

2. Pariuri. Pariurile sunt jocuri de noroc în care castigurile sunt generate de indicarea actuala a rezultatelor unor evenimente viitoare.

3. Jocuri de noroc caracteristice casinourilor. Acestea sunt descrise ca fiind jocurile cu castiguri generate de carti de joc, zaruri, bile de ruleta etc.

4. Jocuri loto la distanta respectiv jocuri de casino la distanta. Acestea reprezinta jocuri de noroc prin care participarea la jocul de noroc se realizeaza printr-un sistem de comunicatii cum ar fi internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila sau orice alte sisteme de transmisie.

Ca regula generala, toate activitatile de exploatare a jocurilor de noroc trebuie licentiate si pentru toate licentele se datoreaza taxa de licentiere.

Amintim si faptul ca legiuitorul a enumerat situatiile în care anumite activitati similare jocurilor de noroc nu se încadreaza la jocuri de noroc si nu se necesita licentiere. Aceste situatii sunt urmatoarele:

a)tombolele organizate în şcoli, în gradiniţe sau în alte colectivitaţi, precum si cele organizate de asociaţii sau fundaţii nonprofit şi care au un caracter distractiv şi nonprofit pentru organizatori;

b)jocurile de tip distractiv, exploatate prin intermediul unor maşini, aparate, dispozitive de orice fel şi care nu presupun caştiguri bazate pe elemente aleatorii, ci au ca scop testarea forţei, inteligenţei şi dexteritaţii participantului;

c)acţiunile organizate de diferiţi operatori economici, în condiţiile legii, în scopul stimularii vanzarilor şi care nu presupun taxa de participare, respectiv niciun fel de cheltuiala suplimentara din partea participanţilor;

d)jocurile de amuzament sau de natura sportiva, în care este necesar ca jucatorii sa manifeste cunoştinţe şi abilitaţi de îndemanare şi care nu se bazeaza cu precadere pe hazard.

  • Ce modificari sunt aduse Codului fiscal din punctul de vedere al impozitarii veniturilor din jocuri de noroc si din premii?

Modificarea fundamentala consta în schimbarea procedurii de impozitare, respectiv:

a.veniturile din jocurile de noroc realizate în mod direct, cand persoana fizica întalneste efectiv platitorul de venit, cum ar fi un castigator în casino, se impoziteaza prin stopaj la sursa la data platii venitului;

b.veniturile din jocuri de noroc realizate de persoanele fizice prin intermediul jocurilor de noroc organizate la distanta se impoziteaza în baza bunei credinte a persoanei fizice, ce are obligatia sa depuna declaratie anuala de venituri din jocuri de noroc pana pe data de 25 mai a anului urmator celui în care s-au realizat veniturile;

c.se abroga plafonul de scutire de 600 lei/zi, suma ce a fost neimpozabila anterior acestei modificari. Acest plafon de 600 lei/zi se pastreaza ca plafon de deducere pentru veniturile din premii. Retinem ca numai acestea mai beneficiaza de acest plafon zilnic de scutire.

d. se introduce impozitarea prin transe de impunere în functie de venitul realizat de participantul la jocul de noroc, dupa cum urmeaza: 1% pentru sumele de pana la echivalentul a 14.999 euro, 16% pentru sumele cuprinse între 15.000-99.999 euro şi 25% pentru sumele care depaşesc echivalentul a 100.000 euro;

e. din punct de vedere declarativ, organizatorii de jocuri de noroc ce au organizat jocuri de noroc la distanta, ce au achitat catre persoanele fizice castiguri mai mari de 15.000 euro au obligatia sa comunice la ANAF lista beneficiarilor de venituri pana pe data de 25 mai a anului urmator. În plus, se mentine obligatia declararii de catre organizatorul de jocuri de noroc, cu retinere la sursa, a declaratiilor cu venitul platit si impozitul retinut aferent beneficarilor de venituri din jocuri de noroc.

f. se modifica în mod corespunzator si procentele de impozitare a veniturilor din jocuri de noroc realizate de persoane fizice nerezidente.

Retinem ca toate aceste prevederi privind impozitarea veniturilor din jocuri de noroc intra în vigoare în termen de 45 zile de la publicarea ordonantei în Monitorul Oficial, respectiv în data de 12 februarie 2015.

Cea mai mare anomalie sau neclaritate pe care o avem în legatura cu acest act normativ este generata de urmatoarea precizare, regasita la art. III pct. 8 din OUG nr. 92/2014, dupa cum urmeaza: „8. Articolul 151 se abroga.”.

Aceasta precizare a ordonantei abroga nici mai mult nici mai putin decat o prevedere din Titlul VI Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal, respectiv temeiul normativ ce obliga persoanele din Romania sa plateasca TVA pentru efectuarea unor achizitii intracomunitare taxabile. Este posibil sa fie o eroare la dactilografiere. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta). Vom reveni asupra ei.