Joi au aparut in Monitorul Oficial normele de aplicare pentru legea de acordare a tichetelor de masa, norme ce tin cont de posibilitatea acordarii tichetelor de masa atat pe suport hartie, cat si tichete de masa acordate pe suport electronic. In anul 2014, am avut o modificare a legii de acordare a tichetelor de masa prin care s-a reglementat si posibilitatea acordarii tichetelor de masa atat pe suport hartie, cat si electronic, iar normele de aplicare vin sa detalieze in caz concret procedura de evidenta si distribuire a acestor tichete.

Ce spune documentul:

Se poate acorda un numar maxim de tichete de masa egale cu numarul de zile lucrate de salariat, dintr-o luna calendaristica. Normele detaliaza faptul ca nu se considera zile lucrate perioadele in care:

  • salariatii isi efectueaza concediul de odihna;
  • salariatii beneficiaza de zile libere platite ca urmare a unor evenimente deosebite (casatorie, nasterea unui copil, decesul unui membru de familie);
  • salariatii sunt in delegatie si primesc diurna pentru delegare;
  • salariatii sunt in concediu medical sau sunt absenti de la locul de munca dintr-un alt acord cu angajatorul.

Chiar daca in practica nu se intampla asa, distribuirea tichetelor de masa atat pe suport hartie, cat si electronice se va face in ultima decada a lunii curente pentru luna urmatoare.

  • Salariatii pot utiliza tichetele de masa numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare. Este interzis atat pentru tichetele de masa in format electronic, cat si pentru cele pe format hartie, acordarea unui rest sau transformarea tichetului electronic in retragere de numerar.
  •  Se interzice decontarea catre salariati a costului privind imprimarea sau emiterea tichetelor.
  • Fata de reglementarile anterioare, ce permiteau utilizarea de catre salariat a unui tichet pe zi, situatie ce oricum nu era respectata in practica, salariatul poate sa utilizeze intr-o zi mai multe tichete de masa, insa fara a depasi intr-o luna numarul maxim de tichete aferente zilelor lucrate.

Sa analizam cateva aspecte privind tichetele de masa decontate electronic.

Tichetele de masa acordate electronic vor fi primite de salariati prin intermediul unui suport electronic emis de unitatea emitenta a tichetului.

Acesta trebuie sa contina urmatoarele elemente:

- date de identificare a angajatorului ( denumire, codul fiscal);

- numele si prenumele salariatului;

- interdictia de a fi achizitionate prin tichete de masa produse nealimentare, inclusive interdictia de a achizitiona tigari si produse alcoolice;

- denumirea unitatii emitente;

- numarul de identificare unic al suportului electronic;

- elemente de siguranta pentru suportul electronic (PIN, CIP);

- cuvintele TICHET DE MASA ELECTRONIC.

De retinut:

  • Tichetele de masa pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii isi declara functia de baza.
  •  Pentru salariatii ce lucreaza in ture extinse, cu un program mai mare de 8 ore, programul de lucru se va imparti la 8 ore, pentru determinarea numarului de tichete de masa, iar pentru fiecare fractie, se poate acorda un tichet de masa, fara a depasii numarul maxim de zile lucratoare din luna.
  • Normele metodologice introduc mai multe anexe privind evidenta efectiva a tichetelor acordate salariatilor, data cand acestea au fost predate, modul in care tichetele au fost restituite etc.Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta