BNR a pus in dezbatere publica doua proiecte de regulament prin care sa corecteze faptul ca restructurarile creditelor clientilor care din cauza dificultatilor financiare erau pana acum exceptate de la aplicarea restrictiilor privind gradul de indatorare, termenul maxim pe care poate fi acordat un credit de consum, garantarea, etc.(vezi in atasament ambele proiecte). Al doilea proiect propune reclasificarea creditelor astfel incat debitorilor sa li se poate restructura mai usor imprumuturile. Ambele proiecte armonizeaza regulamentele existente in prezent cu prevederile OUG 46/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

"In vederea crearii premiselor stimularii consumului si, implicit, a cresterii economice si avand in vedere nivelul ridicat al indatorarii rezultate din credite contractate de persoane fizice cu venituri reduse, Guvernul a promovat prin Ordonanta de urgenta nr. 46/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal implementarea unui mecanism care sa conduca la majorarea venitului lunar disponibil pentru aceasta categorie de persoane", se arata in prima propunere de regulament a BNR.

In paralel, atat la nivelul institutiilor de credit cat si la nivelul legislatiei Uniunii Europene, sunt avute in vedere diverse mecanisme care sa le permita debitorilor conversia creditelor din valuta in moneda nationala sau in moneda in care consumatorul isi primeste venitul sau detine activele care finanteaza rambursarea creditului.

In prezent, conform prevederilor art. 4 alin.(1) lit.c) din Regulamentul nr.17/2012, operatiunile de restructurare realizate din considerente legate de dificultati financiare ale debitorului sunt exceptate de la aplicarea restrictiilor privind gradul de indatorare, termenul maxim pe care poate fi acordat un credit de consum, garantarea, etc..

Avand in vedere ca, in conformitate cu criteriile de eligibilitate, prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 46/2014, operatiunile de rescadentare se adreseaza debitorilor buni platnici, a caror solicitare nu trebuie legata automat de criteriul dificultatilor financiare, este necesara instituirea aceluiasi regim derogatoriu si pentru operatiuni ce decurg din aprobarea solicitarilor adresate creditorilor in temeiul Ordonantei de urgenta nr. 46/2014. Acelasi rationament de exceptare se sustine si in cazul solicitarilor de conversie a unui credit in valuta in moneda nationala sau in moneda in care sunt denominate sau indexate sursele debitorului pentru rambursarea creditului", se mai spune in prezentarea proiectului.

Cat priveste cel de-al doilea proiect, BNR admite ca regimul mai strict aplicabil operatiunilor de restructurare la calculul filtrelor prudentiale care opera pana in rpezent a fost instituit in scopul contracararii practicilor tot mai raspandite prin care operatiunile de restructurare erau realizate in scopul eludarii cerintelor prudentiale. "Avand in vedere faptul ca acest regim ar putea crea impedimente in implementarea unor programe guvernamentale/ initiative de natura celor amintite anterior, intrucat regimul respectiv impune o incadrare a performantei financiare a debitorului mai stricta decat cea anterioara restructurarii si nu recunoaste efectele pozitive asupra performantei financiare rezultate in unor masuri de genul celor amintite este necesara acordarea de exceptari pentru operatiunile pentru care, potrivit legii, sunt acordate facilitati fiscale sau alte avantaje debitorilor, persoane fizice, precum si operatiunile in cazul carora valuta de exprimare a creditului acordat unui debitor, persoana fizica, expus la riscul valutar, se inlocuieste cu moneda in care debitorul genereaza fluxuri de numerar nete pozitive, in vederea eliminarii acestui risc", spun reprezentantii BNR.