"Am luat la cunostinta, cu profunda ingrijorare, despre initiativa de modificare a Codului Fiscal care prevede inlocuirea creditului fiscal pentru sponsorizarile acordate (prin care companiile pot redirectiona 20% din impozitul pe profit catre organizatii neguvernamentale) cu deducerea sponsorizarilor din baza impozabila (transformarea lor in cheltuieli deductibile) si limitarea deducerii la un plafon de 200.000 Euro", se arata intr-o scrisoare deschisa transmisa ministrului Finantelor de catre reprezentantii a 54 de ONG-uri.

Aceasta modificare- sustin autorii scrisorii deschise- ar avea un impact negativ major asupra a doi actori sociali extrem de importanti pentru viata sociala si economica a Romaniei:

1. Ar penaliza marile companii, care realizeaza profit si care fac sponsorizari de care beneficiaza preponderent organizatii neguvernamentale si institutii publice din domenii ca sanatate, educatie, protectie sociala, arta si cultura. O analiza a numai sapte mari companii din Romania indica ca s-ar pierde aproape 6 milioane de Euro care sunt investiti de aceste companii in comunitati din Romania.

Initiativa propusa nu numai ca ar penaliza cele mai profitabile companii, dar ar transmite un mesaj demoralizator privind implicarea sociala si responsabilitatea sociala a acestor companii, in contradictie cu recomandarile si directivele europene privind raportarea non-financiara a implicarii sociale si cu initiativele strategice ale Natiunilor Unite prin programul Global Compact.

2. Ar afecta dramatic veniturile a mii de organizatii neguvernamentale, spitale, universitati, scoli, muzee din toate domeniile de activitate. Sponsorizarile reprezinta pentru acestea o sursa semnificativa de venituri nu numai pentru servicii de baza dar si pentru programe inovatoare, de avangarda.

Organizatii care schimba in bine fata Romaniei ar fi nevoite sa isi limiteze sau chiar sa inchida anumite servicii sociale pe care le ofera. Cele 7 mari companii mentionate anterior afecteaza pozitiv, prin sponsorizarile oferite, peste 250.000 de beneficiari.

Majoritatea resurselor provenite din sponsorizarile marilor companii, cele mai afectate, sunt indreptate catre domenii ca sanatate, protectie sociala, educatie, protectia mediului, domenii in care statul face oricum eforturi de a acoperi nevoile esentiale.

In concluzie, propunem mentinerea actualului sistem de credit fiscal care ofera beneficii firmelor bine administrate, care genereaza profit si implicit contributii majore la bugetul de stat.

Va stam la dispozitie pentru orice fel de informatii suplimentare privind impactul negativ al modificarii actualului sistem de facilitati fiscale acordate pentru sponsorizari.

Lista semnatarilor:

Dana Pîrțoc, CEO, Asociația pentru Relații Comunitare

Angela Galeța, Director, Fundația Vodafone

Laszlo Potozky, CEO, Fundația pentru Parteneriat

Mario Demezzo, Director National Habitat for Humanity Romania

Mugurel Mărgărit, Director executiv, Fundația Principesa Margareta a României

Magor Csibi, Director Program, WWF Romania

Roxana Vitan, Director Executiv, Romanian-American Foundation

Ionuț Sibian, Director Executiv, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile

Oana Gheorghiu, Dăruiește Viață

Gabriela Alexandrescu, Președinte executiv, Salvați Copiii România

Alex Popa, Director, Asociația Inima Copiilor

Alex Pădureanu, Director Executiv Hospice Casa Speranței

Cristina Damian, Director Executiv, United Way România

Gabriel Bădescu, Director, Centrul pentru Studiul Democrație

Anca Ștefan, Președinte, Asociația REACT

Gabriel Petrescu, Director executiv, Fundația pentru o societate deschisă

Cristian Ispas, Director National, Fundatia Special Olympic

Sînziana Dobre, Director Programe CeRe

Mircea Toma, Agentia de Monitorizare a Presei Active Watch

Diana Certan, COO, Fundația Noi Orizonturi

Gabriela Achihai, Președinte, Fundația de Sprijin Comunitar Bacău

Patrick Ouriaghli, Director, Ateliere Fara Frontiere

Ruxandra Sasu, Director executiv, Fundația PACT

Anna Cristina Burtea, Director Executiv, Fundatia Inima de Copil

Alina Kasprovsky, Director Executiv, Fundația Comunitară București

Ioana Șandor, Director Executiv Fundatia Comunitară Oradea

Bereczky Kinga, Director Executiv, Fundația Comunitară Covasna

Isabela Alexe, Director Executiv, Fundația Comunitară Prahova

Ciprian Ciocan, Director executiv, Fundatia Comunitara Sibiu

Simona Șerban, Fundația Comunitară Cluj

Gal Sandor, Director Executiv, Fundația Comunitară Mureș

Iolanda Stăniloiu, Director, Federația Fundațiilor Comunitare din România

Rozália Csáki, director executiv, Fundația Comunitară Odorheiu Secuiesc

Mihai Căprioară, director executiv, Fundația Comunitară Bacău

Dorin Sava, director executiv, Fundația Comunitară Alba

Oana Mitea, director executiv, Fundația Comunitară Țara Făgărașului

Dragoș Zaharia, Președinte, Asociația SM Speromax Alba

Petruța Stănescu, Director Executiv, Asociația Hercules

Cristian Ispas, Director General, Motivation România

Andreea Buzec,director executiv, FPDL

Diana Prodan Păiuș, Director Executiv, Fundația Serviciilor Sociale Bethany, președinte Federația VOLUM

Amedeea Enache, Director Executiv, Fundația Estuar

Simona CAROBENE, Director executiv, Fundaţia Dezvoltarea Popoarelor

Shajjad Hadier Rizvi, Presedinte si Fondator Asociatia Little People Romania, Presedinte Duke of Edinburgh Award Foundation Romania

Milena Pruna, presedinte Asociatia Autism Transilvania

Radu Moțoc, vicepreședinte Asociația Techsoup România

Ionut Soleanicov, Director General, Teach for Romania

Andrei Țărnea, Director, Institutul Aspen România

Pop Edita, presedinte, Asociatia Ecologic

Maria Culescu, Presedinte fondator, Asociatia M.A.M.E.

Popa Horatiu, presedinte, Asociatia Ecouri Verzi

Strat Elena-Daniela, Director Executiv, Fundatia Împreuna

Angela Achițăi, președinte executiv, Fundatia ”Alaturi de Voi”

Ministerul de Finante a precizat ulterior, intr-un comunicat remis HotNews.ro. ca proiectul Codului fiscal se află în dezbatere publică si poate suferi modificări și ajustări în urma unor îmbunătățiri venite din partea tuturor zonelor implicate.

In ceea ce privește mecanismul prezentat în scrisoarea deschisă de către ONG-uri, Ministerul precizeaza ca acesta "nu este cel prezentat pe site-ul oficial al MFP și nici nu este una dintre variantele de lucru sau care să urmeze să fie introduse în Codul Fiscal".

Varianta propusă și lansată în dezbatere publică pe site-ul oficial al MFP presupune considerarea cheltuielilor cu sponsorizarea ca fiind nedeductibile la calculul profitului impozabil, dar pentru sumele respective se acordă credit fiscal din impozitul pe profit datorat de contribuabili, la nivelul valorii minime dintre următoarele:

1. valoarea calculată prin aplicarea a 3 la mie la cifra de afaceri; pentru situaţiile în care reglementările contabile aplicabile nu definesc indicatorul «cifra de afaceri» această limită se determină potrivit normelor;

2. valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.

Pentru stimularea sponsorizărilor, indiferent de situația financiară a contribuabilului, mecanismul prevede și reportarea sumelor care nu sunt scăzute din impozitul pe profit, la momentul efectuării sponsorizării, în următorii 7 ani consecutivi, adauga MAE.