"Am luat la cunostinta, cu profunda ingrijorare, despre initiativa de modificare a Codului Fiscal care prevede inlocuirea creditului fiscal pentru sponsorizarile acordate (prin care companiile pot redirectiona 20% din impozitul pe profit catre organizatii neguvernamentale) cu deducerea sponsorizarilor din baza impozabila (transformarea lor in cheltuieli deductibile) si limitarea deducerii la un plafon de 200.000 Euro", se arata intr-o scrisoare deschisa transmisa ministrului Finantelor de catre reprezentantii a 54 de ONG-uri.
Aceasta modificare- sustin autorii scrisorii deschise- ar avea un impact negativ major asupra a doi actori sociali extrem de importanti pentru viata sociala si economica a Romaniei:
1. Ar penaliza marile companii, care realizeaza profit si care fac sponsorizari de care beneficiaza preponderent organizatii neguvernamentale si institutii publice din domenii ca sanatate, educatie, protectie sociala, arta si cultura. O analiza a numai sapte mari companii din Romania indica ca s-ar pierde aproape 6 milioane de Euro care sunt investiti de aceste companii in comunitati din Romania.
Initiativa propusa nu numai ca ar penaliza cele mai profitabile companii, dar ar transmite un mesaj demoralizator privind implicarea sociala si responsabilitatea sociala a acestor companii, in contradictie cu recomandarile si directivele europene privind raportarea non-financiara a implicarii sociale si cu initiativele strategice ale Natiunilor Unite prin programul Global Compact.
2. Ar afecta dramatic veniturile a mii de organizatii neguvernamentale, spitale, universitati, scoli, muzee din toate domeniile de activitate. Sponsorizarile reprezinta pentru acestea o sursa semnificativa de venituri nu numai pentru servicii de baza dar si pentru programe inovatoare, de avangarda.
Organizatii care schimba in bine fata Romaniei ar fi nevoite sa isi limiteze sau chiar sa inchida anumite servicii sociale pe care le ofera. Cele 7 mari companii mentionate anterior afecteaza pozitiv, prin sponsorizarile oferite, peste 250.000 de beneficiari.
Majoritatea resurselor provenite din sponsorizarile marilor companii, cele mai afectate, sunt indreptate catre domenii ca sanatate, protectie sociala, educatie, protectia mediului, domenii in care statul face oricum eforturi de a acoperi nevoile esentiale.
In concluzie, propunem mentinerea actualului sistem de credit fiscal care ofera beneficii firmelor bine administrate, care genereaza profit si implicit contributii majore la bugetul de stat.
Va stam la dispozitie pentru orice fel de informatii suplimentare privind impactul negativ al modificarii actualului sistem de facilitati fiscale acordate pentru sponsorizari.
Lista semnatarilor:
Dana Pîrțoc, CEO, Asociația pentru Relații Comunitare
Angela Galeța, Director, Fundația Vodafone
Laszlo Potozky, CEO, Fundația pentru Parteneriat
Mario Demezzo, Director National Habitat for Humanity Romania
Mugurel Mărgărit, Director executiv, Fundația Principesa Margareta a României
Magor Csibi, Director Program, WWF Romania
Roxana Vitan, Director Executiv, Romanian-American Foundation
Ionuț Sibian, Director Executiv, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
Oana Gheorghiu, Dăruiește Viață
Gabriela Alexandrescu, Președinte executiv, Salvați Copiii România
Alex Popa, Director, Asociația Inima Copiilor
Alex Pădureanu, Director Executiv Hospice Casa Speranței
Cristina Damian, Director Executiv, United Way România
Gabriel Bădescu, Director, Centrul pentru Studiul Democrație
Anca Ștefan, Președinte, Asociația REACT
Gabriel Petrescu, Director executiv, Fundația pentru o societate deschisă
Cristian Ispas, Director National, Fundatia Special Olympic
Sînziana Dobre, Director Programe CeRe
Mircea Toma, Agentia de Monitorizare a Presei Active Watch
Diana Certan, COO, Fundația Noi Orizonturi
Gabriela Achihai, Președinte, Fundația de Sprijin Comunitar Bacău
Patrick Ouriaghli, Director, Ateliere Fara Frontiere
Ruxandra Sasu, Director executiv, Fundația PACT
Anna Cristina Burtea, Director Executiv, Fundatia Inima de Copil
Alina Kasprovsky, Director Executiv, Fundația Comunitară București
Ioana Șandor, Director Executiv Fundatia Comunitară Oradea
Bereczky Kinga, Director Executiv, Fundația Comunitară Covasna
Isabela Alexe, Director Executiv, Fundația Comunitară Prahova
Ciprian Ciocan, Director executiv, Fundatia Comunitara Sibiu
Simona Șerban, Fundația Comunitară Cluj
Gal Sandor, Director Executiv, Fundația Comunitară Mureș
Iolanda Stăniloiu, Director, Federația Fundațiilor Comunitare din România
Rozália Csáki, director executiv, Fundația Comunitară Odorheiu Secuiesc
Mihai Căprioară, director executiv, Fundația Comunitară Bacău
Dorin Sava, director executiv, Fundația Comunitară Alba
Oana Mitea, director executiv, Fundația Comunitară Țara Făgărașului
Dragoș Zaharia, Președinte, Asociația SM Speromax Alba
Petruța Stănescu, Director Executiv, Asociația Hercules
Cristian Ispas, Director General, Motivation România
Andreea Buzec,director executiv, FPDL
Diana Prodan Păiuș, Director Executiv, Fundația Serviciilor Sociale Bethany, președinte Federația VOLUM
Amedeea Enache, Director Executiv, Fundația Estuar
Simona CAROBENE, Director executiv, Fundaţia Dezvoltarea Popoarelor
Shajjad Hadier Rizvi, Presedinte si Fondator Asociatia Little People Romania, Presedinte Duke of Edinburgh Award Foundation Romania
Milena Pruna, presedinte Asociatia Autism Transilvania
Radu Moțoc, vicepreședinte Asociația Techsoup România
Ionut Soleanicov, Director General, Teach for Romania
Andrei Țărnea, Director, Institutul Aspen România
Pop Edita, presedinte, Asociatia Ecologic
Maria Culescu, Presedinte fondator, Asociatia M.A.M.E.
Popa Horatiu, presedinte, Asociatia Ecouri Verzi
Strat Elena-Daniela, Director Executiv, Fundatia Împreuna
Angela Achițăi, președinte executiv, Fundatia ”Alaturi de Voi”
Ministerul de Finante a precizat ulterior, intr-un comunicat remis HotNews.ro. ca proiectul Codului fiscal se află în dezbatere publică si poate suferi modificări și ajustări în urma unor îmbunătățiri venite din partea tuturor zonelor implicate.
In ceea ce privește mecanismul prezentat în scrisoarea deschisă de către ONG-uri, Ministerul precizeaza ca acesta "nu este cel prezentat pe site-ul oficial al MFP și nici nu este una dintre variantele de lucru sau care să urmeze să fie introduse în Codul Fiscal".
Varianta propusă și lansată în dezbatere publică pe site-ul oficial al MFP presupune considerarea cheltuielilor cu sponsorizarea ca fiind nedeductibile la calculul profitului impozabil, dar pentru sumele respective se acordă credit fiscal din impozitul pe profit datorat de contribuabili, la nivelul valorii minime dintre următoarele:
1. valoarea calculată prin aplicarea a 3 la mie la cifra de afaceri; pentru situaţiile în care reglementările contabile aplicabile nu definesc indicatorul «cifra de afaceri» această limită se determină potrivit normelor;
2. valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.
Pentru stimularea sponsorizărilor, indiferent de situația financiară a contribuabilului, mecanismul prevede și reportarea sumelor care nu sunt scăzute din impozitul pe profit, la momentul efectuării sponsorizării, în următorii 7 ani consecutivi, adauga MAE.